Ik bedenk me nog iets van volgens mij geconditioneerd gedrag. Zowel Bluf als Aki doen het. Als we thuiskomen, of binnenkomen of er komt visite dan moeten ze iets pakken om de bek te nemen. Aki heeft hier in huis een, twee, soms drie hartjes kussens

of het hartjeskussen met een slof of.. enfin hij pakt altijd iets in de bek voor hij komt begroeten.
Gisteren gingen we op visite bij schoonma, en ik kwam iets later binnen. Hij wilde daar het kussen van de bank grijpen, maar dat mocht niet.. dus je zag hem echt druk rond lopen om toch maar iets te pakken..in een oogwenk had hij ineens de telefoon van de baas van de salontafel gepakt
mocht uiteraard al helemaal niet!, dus hebben we hem maar een linnentasje toegeworpen en toen kwam hij met het tasje in de bek mij als een blij ei begroeten.
Bluf heb ik het destijds bewust aangeleerd, zij had als volwassen hond de neiging om altijd je arm in de bek te nemen of je hand. Ze beet niet, maar "vreemde" mensen konden dat natuurlijk wel verkeerd opvatten. Dus haar aangeleerd om altijd iets anders in de bek te nemen. Aki als pup werkte ook nogal met zijn bek en uiteraard dit ook middels een alternatief geven omgebogen, met als resultaat dus dat ook hij altijd iets in de bek pakt.