Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchtraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ikbenanja
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Benchtraining

Ongelezen bericht door ikbenanja »

Hi, ik heb mijzelf en mijn hond een tijdje geleden al voorgesteld, maar omdat dit het enige onderwerp is waar ik een post kan plaatsen, zal ik dat kort nog eens doen.

Ik ben 46 en woon alleen. Ik werk en ik heb een hondje: Liesje, een 8 maanden oud Portugees straathondje. In veel opzichten is Liesje geweldig, maar ze heeft ook wat nadelen, waarvan het meest irritante is dat ze nogal vaak binnen plast. Op zich weet ze wel dat het buiten moet, maar ze heeft het vaak te druk buiten met spelen en snuffelen en schrikken en ruiken etc, waardoor ze vergeet genoeg te plassen en poepen. Als ik een uur met haar ga lopen lukt dat wel, maar ik moet om 4.15 vertrekken naar mijn werk en daarvoor nog een uur lopen, dat is gewoon niet te doen. We doen dan een plasrondje en rond 9 uur komt iemand haar wel een uur uitlaten en om 13 uur ben ik er weer. Toch heeft ze vaak in een van die twee momenten geplast en/of gepoept binnen. Soms ook 's nachts. Ik weet wat ik daar buiten mee kan, denk ik. Belonen als ze iets doen, pas loslaten als ze iets gedaan heeft, wachten tot er iets uitkomt voordat we naar huis gaan. Toch zou ik haar thuis ook wat vaker in de bench willen zetten, zodat ze ook een beetje rust en regelmaat krijgt. Bijvoorbeeld in de bench van 4.15 tot 9 uur. Dat moet volgens mij te doen zijn. Maar.... hoe train ik dat?

Ik zet haar er nu wel eens in, dat moet dan al met enige lichte overredingskracht. Vervolgens gaat ze anderhalf uur piepen, dan slaapt ze 5 minuten en dan piept ze weer. Als ik niet thuis ben vervangt ze dat piepen voor keihard blaffen, hoor ik van de buren. Dat is al helemaal geen optie om 4.15. Hoe kan ik zorgen dat ze de bench een fijne plek gaat vinden? Ik geef haar lekkers altijd al in de bench en als ze even stil is krijgt ze er een kong in, haar lievelings eten/speelgoed. Maar zodra die op is, begint het piepen weer. Jullie hebben vast goede ideeen voor me. Ik hoor ze graag!

Bedankt!
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Benchtraining

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik zou persoonlijk liever een plasje opdweilen dan een hond in paniek in de bench laten. Hoe lang heb je haar?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tip 1: je moet nog een deel van de aanmeldingsprocedure doorlopen zodat je ook elders kunt posten

Tip 2: hoe heb je de benchtraining aangepakt, hoelang heb je daarvoor de tijd genomen? Hoe oud is de hond en vanaf wanneer bij je.... (oh nee, dat zijn geen tips maar vragen)

Suzanne
ikbenanja
geregistreerd lid

Ik ben nog helemaal niet begonnen met training, ik heb haar nu drie keer in de bench gezet. Ze zit te piepen, maar is ook aan het kwispelen, dus ik zou het zelf geen paniek noemen. Als ik niet thuis ben is er volgens mij wel paniek, dus dat ga ik voorlopig ook even niet meer doen. Ik wil graag dat ze het een fijne plek gaat vinden, iedereen zegt me dat dat mogelijk is, maar hoe?

Liesje is 9 maanden, waarvan 3 maanden bij mij. Het is een lieve knuffelaar die alles en iedereen leuk vindt. Een heel blij hondje vol energie. Echt een dotje! En ik heb ook best lang gedacht "dan maar even dweilen", maar mijn vloer gaat er aan en ik kan haar niet meenemen naar vrienden die een houten vloer hebben, want ook daar piest ze binnen. En dat is toch wel onhandig.

Ik ga eens even naar de aanmeldprocedure kijken. Dank voor de tip!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Je moet dus veel meer tijd nemen. Benchtraining is precies dat... training. Ik zou er voorlopig voor zorgen dat ze niet alleen is en dan de bencht als een leuke plek gaan zien per 5 minuten. Eerst met deurtje open, dan dicht. LANGZAAM opbouwen dus ;-) Hoe heb je het alleen zijn opgebouwd? DAt zijn dingen die eraan raken denk ik zomaar.

Suzanne
ikbenanja
geregistreerd lid

Ja ik ben een beetje verwend denk ik. Alleen zijn ging echt meteen goed. Wel opgebouwd vanaf even naar de wc met de deur dicht en zo, maar dat kostte totaal geen moeite. Ze vind het niet leuk, maar ze kan het prima. De bench heeft wat meer geduld nodig inderdaad en dat is oke. Maar hoe gaat ze dat ook echt leuk vinden? Mijn vorige hond ging zonder morren in de bench, dat was echt zijn plekje. Maar deze diva heeft dat helemaal niet!
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Nee, de ene hond is inderdaad de andere niet. Dus benchtraining zal nuttig zijn.
Ik zou het wel bloedirritant vinden dat ze pas haar behoeftes doet na een uur wandelen.
Ik zou inderdaad een plek kiezen waar jij wil dat ze haar behoefte gaat doen en daar eens gaan staan/zitten net zolang tot ze haar plasje doet (commando eraan koppelen is nog handiger). Belonen en pas dan gaat de wandeling beginnen.

Bench leuk vinden: eten geven in de bench, regelmatig iets lekkers in de bench gooien zodat ze er vaker in gaat kijken, belonen als ze er in gaat. Speeltje/kong in de bench geven. En heel goed op haar letten hoe 'snel' je het kan opbouwen. Gaat bij de ene hond nu eenmaal veel sneller dan de ander.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ten eerste is het een hondje van de straat, zeg je? Dus heeft niet eerder in een huissituatie geleefd?
Dan is het niet vreemd, dat ze nog niet goed zindelijk is.
Ik zou haar behandelen als een blanco pup, en dat ze alles dus nog moet leren. En daar heb je tijd en geduld voor nodig.

De bench hoor je van seconden, tot minuten aan te leren. Bij de ene hond went dit sneller als hij de andere.
Onze Buster zat liever in een afgezette ruimte, dan in een bench. Misschien is dit nog een optie? Om een stuk van je huis af te zetten?

En daar haar eten in te geven (en water), en haar daar te laten slapen, als jij erbij bent, met eerst het deurtje nog open, en later als dat goed gaat deurtje dicht. Eerst 1 seconde deurtje dicht oefenen met wat lekkers.

Als je weg gaat, s'ochtends zou ik ook de hond niet te druk laten worden. Het zou mooi zijn, als de hond rustig op zijn plaatsje ligt, voordat je weggaat. En niet datje bijvoorbeeld net gespeeld hebt, en ze alert is, of dat ze je steeds heeft mogen volgen bijvoorbeeld.

Het neemt nogal wat tijd, om de rituelen van je dag aan te wennen.

En kwa zindelijkheid, gewoon doorzetten, zoals je met een pup zou doen. Dan valt het kwartje uiteindelijk wel. Ze weet gewoon nog niet beter.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Met 8 maanden nog niet helemaal zindelijk is op zich niet zo raar, zeker als je er niet de hele dag bij kunt zijn om te zien of ze aangeeft dat ze moet plassen of poepen. Je weet ook waarschijnlijk niet of er de eerste maanden van haar leven wel iets aan de zindelijkheid is gedaan, dus misschien is de zindelijkheidstraining pas begonnen sinds ze bij jou is, dus ook dan is het niet zo raar dat het lang kan duren. Mijn honden konden het op bepaalde momenten van de dag wel heel lang ophouden en op andere momenten moesten ze vaak achter elkaar. Om te zorgen dat ze als pup niet teveel afgeleid waren buiten, ging ik altijd naar een vaste (saaie) plek en bleef daar rondhangen tot ze een plas hadden gedaan, pas daarna een stukje lopen.
Als je denkt dat ze echt abnormaal veel plast, kun je even een plasje naar de dierenarts brengen om na te laten kijken. Ze zou blaasontsteking kunnen hebben, ook als ze niet de hele dag door heel veel plassen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ikbenanja schreef:Ik ben nog helemaal niet begonnen met training, ik heb haar nu drie keer in de bench gezet. Ze zit te piepen, maar is ook aan het kwispelen, dus ik zou het zelf geen paniek noemen. Als ik niet thuis ben is er volgens mij wel paniek, dus dat ga ik voorlopig ook even niet meer doen. Ik wil graag dat ze het een fijne plek gaat vinden, iedereen zegt me dat dat mogelijk is, maar hoe?

Liesje is 9 maanden, waarvan 3 maanden bij mij. Het is een lieve knuffelaar die alles en iedereen leuk vindt. Een heel blij hondje vol energie. Echt een dotje! En ik heb ook best lang gedacht "dan maar even dweilen", maar mijn vloer gaat er aan en ik kan haar niet meenemen naar vrienden die een houten vloer hebben, want ook daar piest ze binnen. En dat is toch wel onhandig.

Ik ga eens even naar de aanmeldprocedure kijken. Dank voor de tip!
Dat kwispelen is waarschijnlijk om jou goed te stemmen. Een soort van kalmeringssignaal. Maar dan naar jou toe, "mag ik er nu uit?" Kwispel.
Kwispelen betekent niet altijd dat de hond dan heel blij is. Kwispelen kan veel meer betekenissen hebben. Ook vragende betekenissen. Om het zo eens te noemen.
ikbenanja
geregistreerd lid

Dankjewel allemaal, het is wel geruststellend om te horen dat het niet erg is dat ze nog niet zindelijk is. Ze heeft echt al enorm veel geleerd de afgelopen drie maanden dat ze bij me is. De eerste dag kon ik niet verder dan 20 meter met haar lopen, ze vond het doodeng buiten. Ook de trap durfde ze niet op. Nu maken we wandelingen van een uur door het bos en luistert ze naar me als ik haar roep en rent ze de trap op, wat erg fijn is want ik woon 1-hoog op een appartement :-).

Maar ik word nu onzeker of ik niet te veel op het leuk hebben en veilig voelen binnen en buiten heb gefocust en dat ik het zindelijk maken te lang heb laten liggen. Maar als ik jullie zo lees is er nog geen reden voor paniek. Met de benchtraining ben ik denk ik wel goed bezig, ik zet alleen niet door. Ik ga het vanaf morgen elke dag even oefenen met haar. Dit weekend hebben we een logeetje, een teefje van 10 jaar. Het is echt geweldig wat mijn ukkie leert van die oude oma. Ze doet alles na. Jammer dat oma geen bench hondje is. Maar oma plast wel meteen in de eerste 100 metebuiten r en verrek, dat doet die peuter van mij ineens ook! Ik ben weer hoopvol en ga aan de slag met jullie tips. Dank!
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik heb mijn hond op commando leren plassen. Dus in het begin steeds als ze buiten een plasje deed, deed ik heel enthousiast riep "plasje" en stopte er een snoepje in. Nu hoef ik buiten alleen maar het woord plasje te zeggen en ze plast. Heel handig ook voor als je een keertje haast hebt.
Mijn hond heeft nu gewoon een mand maar het eerste jaar zat ze ook in een bench. Ik heb heel langzaam opgebouwd, zelfs met een schema. Steeds een paar minuten langer laten zitten. Ik deed dan alsof ik weg ging maar ging in de gang luisteren. Op het schema vulde ik in hoe lang alleen, hoe ze zich had gedragen; dus gepoept of geplast, gejankt of geblaft of juist gewoon stil geweest. Zo kon ik de vooruitgang goed volgen. Na een week ofzo ging ze uit zichzelf al in de bench, ze zag het als haar veilige plekje om zich terug te trekken.
Afbeelding
ikbenanja
geregistreerd lid

Op commando plassen, dat lijkt me geweldig. Ik doe wat jij deed al drie maanden: Als ze plast complimentjes en heel vaak het woord 'plasje' en ik probeer een snoepje te geven. Maar als Liesje al 2 seconden stil heeft moeten zitten omdat ze moest plassen, heeft ze het daarna extra druk. Dat snoepje blieft ze niet. Gisteren heb ik besloten dat ze pas van de lijn mag als ze geplast heeft, ik ben benieuwd hoe snel ze dat gaat snappen ;-)
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Oh haha ja de ene hond is natuurlijk de andere niet. De mijne was alles snel te leren omdat zij dus wel alles doet voor een snoepje. Ik ken wel meer honden die helemaal niet geïnteresseerd zijn in zo'n snoepje op dat moment. Zijn er dingen die ze juist wel heel leuk vindt, bijvoorbeeld een balletje gooien? Dan zou je dat als beloning kunnen gebruiken i.p.v. een snoepje.
Ik heb dit alles trouwens als pup aangeleerd. Jouw hond is natuurlijk al redelijk volwassen, dan is het denk ook wel lastiger maar vast niet onhaalbaar.
Succes.
Afbeelding
ikbenanja
geregistreerd lid

Ik heb wel heel veel vertrouwen in mijn hond. Ik vind haar erg slim, het is meer mijn onvermogen dat ze nog niet alles kan, denk ik ;-)
Pienda
Zeer actief

ikbenanja schreef:Op commando plassen, dat lijkt me geweldig. Ik doe wat jij deed al drie maanden: Als ze plast complimentjes en heel vaak het woord 'plasje' en ik probeer een snoepje te geven. Maar als Liesje al 2 seconden stil heeft moeten zitten omdat ze moest plassen, heeft ze het daarna extra druk. Dat snoepje blieft ze niet. Gisteren heb ik besloten dat ze pas van de lijn mag als ze geplast heeft, ik ben benieuwd hoe snel ze dat gaat snappen ;-)
Kwestie van stug volhouden! Ze moeten namelijk én het commando begrijpen, én er de concentratie/focus op dat moment voor hebben, én ook nog eens de lichamelijke beheersing. De ene hier had het met een week door, de ander heeft er ruim een jaar over gedaan :goeie:
ikbenanja
geregistreerd lid

Oooow nog maar 9 maanden te gaan ;-D
Pienda
Zeer actief

ikbenanja schreef:Oooow nog maar 9 maanden te gaan ;-D
Haha, that's the spirit!
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Hallo,
Ik woon ook alleen met mijn hondje Pepper.
Pepper plast nu ook op commando, tip van dit forum destijds overgenomen. Ik laat haar ook achter in de tuin plassen, dit omdat als ik er een keer echt niet met haar uit kan (de keer dat ik jicht had b.v. en absoluut niet kon lopen) ze zich toch kan redden. Als ik nu met haar buiten ben en graag wil dat ze plast zeg ik "ga maar plasje doen". Ze loopt dan naar achterin de tuin en plast. Eerst moest ik bij haar staan anders plaste ze niet. En steeds maar weer dat zinnetje zeggen. Nu kan ik bij de achterdeur blijven staan en gaat ze zelf naar haar plasplekje. Dat alles heeft wel iets van ruim anderhalf jaar geduurd.
En we wandelen natuurlijk ook gewoon buiten, zodat ze tijdens het wandelen alles kan doen.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”