Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De trap

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

De trap

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Keetje houdt van de trap. Ze gaat heel graag naar boven. Toen we haar 3 weken hadden, bleef ze voor de eerste keer wat langer alleen. Toen ik thuis kwam was ik haar kwijt en zat ze boven. De dag erna weer. Toen hebben we de trap afgezet. Dat is lastig want we hebben en wenteltrap in de woonkamer. Er staan nu stoelen voor, en ik moet halsbrekende toeren uithalen om boven te komen.

Helaas heeft Keetje nu door hoe ze de stoelen weg moet schuiven. Ze gaat ' s nachts niet naar boven en ook niet als iemand beneden is. Maar wel als ik de was opruim, in de douche sta etc. Ze kan er overigens niet af dus ze niet dan ook boven blijven totdat ik haar naar beneden draag. Ze weegt nu 16 kg en ze zet zich met haar poten tegen de muur af als ik naar beneden loop dus dat is niet handig. Iemand nog tips om haar dit af te leren?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: De trap

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die zou ik zo snel mogelijk leren zelf de trap af te lopen, eerlijk gezegd.... En anders een puppyren om de trap heen zetten, met deurtje, zodat je er als mens wel makkelijk door kunt
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

inderdaad rap leren trap lopen, heb je ergens in de buurt een trap buiten waar je kan oefenen, honden lopen sneller buiten een trap af dan binnen. Dan binnen beginnen onder aan de trap en steeds een tree er bij nemen, dus niet bovenaan beginnen. En om haar voor te zijn ff bij de kringloop een traphekje halen.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Traphekje kan niet. Trap staat los in de kamer. Dus als ik eet en plaats kan ze er gewoon omheen.

Ik denk dat ik haar inderdaad de trap aflopen maar moet leren. Keetje 1 - Kim 0
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Een gek idee hè, maar er gaan de laatste tijd van die filmpjes rond waar ze mensen en dieren foppen met plakband in de deuropening. Ben ik een slecht mens als ik zou opperen dat je zoiets eens zou kunnen proberen om te voorkomen dat ze naar boven gaat? :mann:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zette vroeger bij mijn open wenteltrap een plaat hout op de 4e trede met aan beide kanten voorbij de spijlen van de leuning
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Als je haar niet boven wilt hebben, dan zou ik haar juist gaan belemmeren om de trap op te gaan. Tip van BP is er 1 van.

Ik gok zo dat je dus aan 1 kant maar een leuning hebt waardoor het lastig is om een hekje te plaatsen. Misschien kan je tijdelijk iets fabriceren, door een stuk hout met een lijmklem op de trap vast te zetten wellicht zodat het mogelijk is om toch een traphekje te plaatsen?
En zodra ze aanstalten maakt de trap op te gaan haar zeggen dat je dat niet wilt. Hier hebben we dat bij Aki gedaan, eerst een traphekje maar ook benoemen dat we niet wilden dat hij naar boven ging. Ondanks dat de andere hond wel naar boven kan en gaat doet hij het niet. Onze trap is vrij smal en steil, en Bluf ging wel op en af maar dat bekeek ik ook met argusogen..dus toen besloten dat Aki het niet mocht. (Bluf was een grote herder dus daarom vond ik dat steile en smalle niet zo handig, Jol die nu nog de trap op en af gaat is een stuk kleiner, en het is toch niet meer af te leren :mrgreen:, eenmaal aangeleerd zoals bij Bluf nemen ze zonder blozen iedere trap.. ook een keer de gladde open draaitrap naar zolder in het huis van mijn ouders :( dat vond ik toen ook eng..)

Als je het verder geen probleem vindt dat ze boven komt dan zou ik haar inderdaad leren de trap af te gaan.
Miezemuis
Zeer actief

Ze loopt altijd als ik boven ben met zo'n rotgang dat ik altijd te laat ben met mijn Nee!
De trap is echt eng, halverwege zit er ook nog een gat waar ze door kan vallen. En inderdaad alleen een pak aan de ene kant, halverwege begint de leuning pas.
Op zich vind ik het niet zo erg dat ze boven is. Alle deuren zijn dicht dus ze kan alleen in een halletje, maar ik vind wel dat naar boven gaan niet haar beslissing mag zijn.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Afleren gaat hem niet meer worden, daar heeft ze teveel/te lang succes voor gehad. Ik denk dat als je het wil voorkomen je een ren om de trap moet zetten.
Zamunda
Zeer actief

Tara schreef:Waarom moet je iets afleren? Gewoon verbieden is hier thuis ook nog altijd een optie hoor.
Ik vind het heel mal dat honden altijd maar overal hun nieuwsgierige neuzen moeten kunnen vertonen zoals hen dat uitkomt.
Als ik ze ergens niet wil hebben, dan hebben ze daar maar gewoon weg te blijven. :U:
Hm, dan heb je een pup die het al heel vaak heeft gedaan en dan? Als je erbij bent kun je verbieden, maar ben je al boven (in de slaapkamer bijvoorbeeld) of van huis, dan verwacht je dat die pup van die trap afblijft? Hoe dan?
blondie
Zeer actief

Als je er bovenop blijft zitten krijgen ze echt wel door dat je het niet wilt.
En als je ook nog iets verzint waardoor het een belemmering wordt in combi met verbieden, dan is dat toch gewoon aan te leren? Of af te leren zo je het noemen wilt.

Aki is 1x naar boven gegaan, vervolgens hebben we een traphekje geplaatst. Wat overigens snel vakkundig gesloopt werd, maar dat terzijde, en nee blijven zeggen als hij aanstalten leek te maken om naar boven te gaan, of als wij boven stonden (en staan) zeggen wij nog steeds "nee.".

In zijn algemeenheid zijn dingen aan of af te leren, mijn tweede hond mocht bij de vorige eigenaar ook heel veel dingen die bij mij niet mochten of niet konden. En dat wist ze na verloop van tijd ook, dus dingen zijn echt wel anders te leren dan een hond gewend is of was.
Miezemuis
Zeer actief

Maar ik heb dus een hond die dit dus wel negeert. Ik ga haar ook niet corrigeren omdat ik altijd te laat ben. En ik durf haar ook niet te blokken of te laten schrikken eenmaal op de trap want ik ben als de dood dat ze eraf valt. Mijn trap is zo gemaakt dat ze dan dus doorvalt en de trap maakt een knik en dan valt zij dus rechtdoor . Mijn dochter is ooit van die trap gevallen en die was echt weken bont en blauw.

Keetje weet echt wel dat ze er niet op mag en ze doet het dus ook niet als ik beneden ben. Als ze het dan zou proberen zou ik haar gemakkelijk terug kunnen roepen.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Tara schreef:
Zamunda schreef:
Tara schreef:Waarom moet je iets afleren? Gewoon verbieden is hier thuis ook nog altijd een optie hoor.
Ik vind het heel mal dat honden altijd maar overal hun nieuwsgierige neuzen moeten kunnen vertonen zoals hen dat uitkomt.
Als ik ze ergens niet wil hebben, dan hebben ze daar maar gewoon weg te blijven. :U:
Hm, dan heb je een pup die het al heel vaak heeft gedaan en dan? Als je erbij bent kun je verbieden, maar ben je al boven (in de slaapkamer bijvoorbeeld) of van huis, dan verwacht je dat die pup van die trap afblijft? Hoe dan?
Nou, ik kan heel kort van stof zijn indien nodig. :neenee:
"Nee" dient hier gewoon niet genegeerd te worden, en wie dat wel negeert kan een keer een correctie krijgen. Of een hond het al honderd keer gedaan heeft of niet doet daarbij wat mij betreft helemaal niet ter zake.
Hier huldig ik altijd het principe: het mag, tot ik zeg dat het niet (meer) mag, en dan hebben ze dat maar te nemen zoals het is.
Maar als je er niet bent (uit huis of in de slaapkamer) dan valt er toch geen nee te zeggen? Kijk als je erbij bent, tuurlijk dan is het nee en zonodig een correctie, maar draagt die nee en correctie bij jou en jouw honden dan meteen zo ver dat ze dat (direct) ook niet meer doen als je weg bent?
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Tara schreef:Nee, als ik echt niet aanwezig ben, dan zorg ik wel voor symptoombestrijding om te voorkomen dat het gebeurt. Maar zo lang ik zelf in huis ben gebeurt er niet veel wat ik niet opmerk. En dan is een streng "nee" echt wel toereikend. :wink:
Zelf een hoofd om het hoekje en even :hmmm: is dan wel afdoende.
Dat geld voor iedereen hier wel, denk ik :wink:

Misschien helpt het om aluminiumfolie op de eerste treden te vouwen? Heb ooit eens gelezen dat het zou kunnen helpen om dat op de bank te leggen, dat sommige honden dit niet fijn vinden.
Of zelf iets timmeren om de treden te blokkeren? En dat neerleggen als je niet thuis bent.

Als je wel thuis bent, boven of beneden, dan kun je je hond terugsturen lijkt mij.

Ik zou het zelf niet erg vinden hoor, (zolang ze me maar wel laten slapen snacht's) Maar misschien is het een eng trappetje, en als er wat verkeerd gaat als je er niet bij bent, is geen prettig idee misschien.
blondie
Zeer actief

Tara schreef:Nee, als ik echt niet aanwezig ben, dan zorg ik wel voor symptoombestrijding om te voorkomen dat het gebeurt. Maar zo lang ik zelf in huis ben gebeurt er niet veel wat ik niet opmerk. En dan is een streng "nee" echt wel toereikend. :wink:
Dat is ook zo, als ik iets echt niet wil en ik weet dat het toch geprobeerd wordt als we niet thuis zijn dan dien ik te voorkomen of te belemmeren dat er iets gebeurd. Al gaat het om kussens op een bank :mann:
Je loopt vaak wel ergens tegenaan waar je niet altijd bij bent om op tijd in te kunnen grijpen, of ze verzinnen ineens iets nieuws...
Maar dat betekent toch niet dat je het dan maar moet accepteren omdat ze dat nu eenmaal al een paar keer hebben kunnen doen :19:

Ik reageer meer op de post van Zamunda dat sommige dingen dan moeilijk afgeleerd of anders aangeleerd kunnen worden.

En overigens wil ik ook niet mijn hele huis barricaderen, hier zijn om die redenen de nodige kussens gesloopt helaas.. maar he, inmiddels bijna 4 jaar en nu kunnen er kussens op de bank blijven liggen en in de bench in de mand :cheer:
En hij komt de trap niet op. Dus het kan wel als je consequent blijft.
Maar dat is aan TS, je kunt de hond zonder woorden de trap aftillen, maar je kunt ook laten merken dat het niet ok is dat je hem of haar weer naar beneden moet tillen, en beter nog, voorkomen dat hij of zij de trap op gaat.

Aangezien TS zelf het al geen fijne trap vindt zou ik zelf toch echt de hond te laten weten dat trap op een no go zone is. Dan maar een keer boos of een tijdje de trap onbegaanbaar maken.
Zamunda
Zeer actief

Okee, ik snapte al niet hoe je dat wilde doen zonder barricaderen :ok: .

blondie schreef:Maar dat betekent toch niet dat je het dan maar moet accepteren omdat ze dat nu eenmaal al een paar keer hebben kunnen doen :19:

Ik reageer meer op de post van Zamunda dat sommige dingen dan moeilijk afgeleerd of anders aangeleerd kunnen worden.
Oh nee hoor, dat hoef je niet te accepteren, dat zeg ik ook niet. Het gaat mij erom dat miezemuis vindt dat de trap niet te barricaderen is, nou dan ga je dat traplopen m.i. dus van je levensdagen er niet uitkrijgen. Als je er niet bent dan zal die hond immers gewoon de trap opgaan zolang ze daar zin in heeft :19: .

Ik denk zeker dat het uit kan doven, inderdaad dmv opvoeden en daarnaast voorkomen. Maar dan moet je wél de boel goed in de smiezen houden en er dus op tijd bij zijn met je 'nee' en als je er niet bent of naar boven gaat de trap barricaderen of die hond barricaderen (bench/andere ruimte).
Zamunda
Zeer actief

Cleva schreef:Je onderschat het aanpassingsvermogen van een hond echt als je denkt dat je hem niet kunt leren beneden te blijven.
Als je hond eenmaal doorheeft dat boven aan komen kakken louter negatieve gevolgen oplevert blijft hij echt gewoon beneden.
Dat zou best kunnen hoor, dat ik dat onderschat. Dat verbieden dat begrijp ik trouwens wel, maar als ik er niet ben kan ik het niet verbieden. Dus dan kom ik bij 'louter negatieve gevolgen' en dat vind ik wel interessant, maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij dat voor je ziet als je er niet bij bent.
Je bent niet thuis en je hond gaat naar boven en vindt het misschien niet leuk dat het een paar uur boven zit (omdat het niet zelf naar beneden durft)? En je bij thuiskomst die hond een uitbrander geeft en naar beneden neemt?
Of de trap bovenaan barricaderen zodat die hond enkel de bovenste tree heeft om op te zitten? Zit ik dan een beetje in de buurt of laat mijn fantasie me hopeloos in de steek?
Miezemuis
Zeer actief

Heavy schreef:Misschien vind Keetje het bed wel heel lekker liggen :wink: maar het is een pup dus zo raar is het niet dat ze achter je aanloopt
Ze kan niet op het bed. Er is boven niets. Alle deuren zijn dicht. Al heeft ze wel veel interesse in rondslingerende bh's.

Nu zeg ik niets en zet ik haar zonder pardon naar beneden.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Cleva schreef:Waarom kan ze eigenlijk niet de trap af? Als ze dat wel zou kunnen, wat vind je daar dan van?
Weet ik niet , ze vindt het echt doodeng naar beneden.

Ik heb haar liever beneden, maar ik ben nu vooral bang dat ze van de trap af kukelt. Als ze veilig naar beneden kan vind ik dat iig wel fijn
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”