Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Loslopen logeetje
Moderator: moderatorteam
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 1
Re: Loslopen logeetje
Bij mij lopen logeerhonden los. Nu moet ik zeggen, dat ik natuurlijk vaak Maya te logeren heb en dus ook door en door ken.
Maar ook eerder schapendoezen te logeren, ook wel eenmalige zomers. Dan ook wel los. Maar wel in gebied waarbij ook wel goed overzicht heb etc. etc. en niet direct de 1e keer.
Maar ook eerder schapendoezen te logeren, ook wel eenmalige zomers. Dan ook wel los. Maar wel in gebied waarbij ook wel goed overzicht heb etc. etc. en niet direct de 1e keer.

- Lucia
- Zeer actief
Als mijn honden uit logeren gaan is dat altijd bij mijn ouders, daar zijn ze vaak, maar loslopen mag van mij echt niet. Mijn moeder vindt het ook eng dus zou het sowieso niet doen.
Luisteren doen ze eigenlijk alleen bij mij.
Luisteren doen ze eigenlijk alleen bij mij.
-
- Zeer actief
Ik ken mijn logeerhonden al jaren heel goed, die gaan gewoon los. Maar als er een onbekende logé komt blijven ze aan de lijn. Ik kan ook helemaal niet anticiperen omdat ik niet weet hoe de hond op bepaalde situaties reageert.
Ik zou het voor mijn honden ook heel fijn vinden als ze vast bleven bij de oppas. Tenzij ze bij mijn goede vriendin zijn of mijn zus. Die kennen hen goed en mijn honden nemen hen serieus.
Ik zou het voor mijn honden ook heel fijn vinden als ze vast bleven bij de oppas. Tenzij ze bij mijn goede vriendin zijn of mijn zus. Die kennen hen goed en mijn honden nemen hen serieus.
De hond van vrienden die wel eens bij ons logeerde liet ik wel los. Maar hij kende ons heel erg goed en was heel vaak bij ons. Een vrij onbekende hond zou ik nooit loslaten ook al loopt hij bij eigen baas altijd los. Mijn vorige hond Sterre logeerde wel eens bij iemand anders. Maar ik heb het nooit goed gevonden dat ze haar los lieten. Ze ging nog wel eens haar eigen gang en ik was veel te bang dat er wat zou gebeuren. Luka die ik nu een jaar heb is nog nooit uit logeren geweest. Maar omdat ze nog wel eens ergens bang voor is zou ik het denk ik ook niet prettig vinden als anderen haar loslieten. Ook al loopt ze nooit weg en blijft altijd bij je in de buurt.
Ik geef je dus groot gelijk dat je het niet doet.
Ik geef je dus groot gelijk dat je het niet doet.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Dat ligt aan de logeerhonden, maar ik geloof dat ze tot nu toe allemaal losgelopen hebben. Maar niet de eerste de beste keer naar het bos al. Eerst even wennen aan elkaar en kijken of ik het vertrouw.
Maar als de mijne uit logeren gaan zijn er ook maar weinig mensen die ze los mogen laten
Finn sowieso niet, die moet je te veel in de gaten houden.
Maar als de mijne uit logeren gaan zijn er ook maar weinig mensen die ze los mogen laten

- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik liet wel opvangers loslopen , uiteraard niet naast de snelweg
maar oefende vaak eerst hier in een groot afgezet hondenbos.
Loge's zijn altijd honden van kennissen geweest dus honden die we al kende en die liepen ook wel los , al naar gelang het gedrag.
Onze honden logeren nooit ergens dus dan is loslopen niet aan de orde, al hebben sommige wel losgelopen als ze in het verleden bij mijn kinderen logeerde.
Maar nu komt mijn zoon of dochter weleens oppassen als we langer weg moeten en dan laten ze de honden in de buurt uit en dat is sowieso altijd aangelijnd.

Loge's zijn altijd honden van kennissen geweest dus honden die we al kende en die liepen ook wel los , al naar gelang het gedrag.
Onze honden logeren nooit ergens dus dan is loslopen niet aan de orde, al hebben sommige wel losgelopen als ze in het verleden bij mijn kinderen logeerde.
Maar nu komt mijn zoon of dochter weleens oppassen als we langer weg moeten en dan laten ze de honden in de buurt uit en dat is sowieso altijd aangelijnd.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
De eerste week sowieso niet los, en verder afhankelijk van karakter. Wat jij beschrijft is dus een typische nooit-los, terwijl Ninthe bij het over het algemeen na een week prima gaat.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
De enige honden die hier logeren zijn de hond van mijn moeder en de hond van mijn beste vriendin. Die ken ik zo goed dat dat geen probleem is, die van mn moeder luistert zelfs beter naar mij geloof ik
Sowieso zijn dat beide ook geen honden waar je veel overwicht voor nodig hebt en Timo is sowieso een grote goedsul zonder een greintje (katten)kwaad in de zin. Alleen lijn ik mijn moeders hond wel vaker aan dan zij zelf, omdat hij met Oor er bij soms verandert in een tienkoppig monsters bij passerende reutjes en daar heb ik gewoon geen trek in.

- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Oppas- en uitlaathonden laat ik nooit los, ik zou het echt niet vertrouwen dat ze naar mij terugkomen als er wat is. Gizmo is nog niet vaak uit logeren geweest, maar die mag dan ook absoluut niet los.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier zijn de logees gewoon los geweest, maar alleen als ik het echt volledig vertrouwde en in veilig gebied. Nou hebben Markiesjes toch wel de neiging bij je in de buurt te blijven en goed te willen luisteren, dus mogelijk heb ik makkelijk praten. Nora heeft nog het langste geduurd voor ik die los liet, omdat die vlakbij huis was en ook bij de eigen baasjes nog weleens ervandoor naar huis gaat... Maar toen ik het eenmaal vertrouwde, ging het ook zonder problemen
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Neen, logeerhonden lopen hier nooit los. Met de uitzondering van één hond die al een paar jaar tweewekelijks komt logeren, zij mocht het op bepaalde tijdstippen en plekken wel (nu niet meer, nadat ze in een demente bui ooit de benen heeft genomen).
Logés kennen me niet of amper en dat wederzijdse vertrouwen mist. Dan ga ik die lijn echt niet los klikken bij een hond die niet van mij is.
Logés kennen me niet of amper en dat wederzijdse vertrouwen mist. Dan ga ik die lijn echt niet los klikken bij een hond die niet van mij is.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik zou het niet doen. Zeker niet bij een hond die er maar eventjes is.
Voor paar weken kan ik me voorstellen dat je band met de hond iets beter wordt en je beter kan inschatten of en waar hij eventueel los kan.
Zelf zou ik het prima vinden als Ayleen losgelaten wordt op overzichtelijke plekken zoals het bos of een park.
Ze luistert ook wel goed naar andere mensen (in principe hè, om mezelf in te dekken haha).
Voor paar weken kan ik me voorstellen dat je band met de hond iets beter wordt en je beter kan inschatten of en waar hij eventueel los kan.
Zelf zou ik het prima vinden als Ayleen losgelaten wordt op overzichtelijke plekken zoals het bos of een park.
Ze luistert ook wel goed naar andere mensen (in principe hè, om mezelf in te dekken haha).
-
- Zeer actief
Sinds een jaar gaat Jip mee met een HUS. Bij haar heeft hij 3x aan de lange lijn gelopen en toen al had ze er voldoende vertrouwen in dat hij wel los kon. Ik heb die inschatting aan haar overgelaten. Ze loopt met een kleine groep honden, waarvan er een aantal van haar zelf zijn. Ze hoeft feitelijk 'maar' drie of vier honden in de gaten te houden, want haar eigen honden hobbelen wel achter haar aan.
Ze heeft als voorwaarde dat alle honden los moeten kunnen, voor er een nieuwe hond mee mag. Dan kan ze meer tijd besteden aan de nieuweling. Ik krijg wel eens filmpjes doorgestuurd waarop ik zie dat Jip inderdaad heel ontspannen mee wandelt en soms wel wat afstand neemt, maar ook altijd weer terug komt. En deze HUS is dan ook de enige persoon die ik als oppas inschakel. Ze kennen elkaar. Ze weten wat ze aan elkaar hebben. En bij haar kan Jip loslopen. Dat gun ik hem.
Maar wanneer ik een oppashond te logeren krijg die ik niet goed ken, dan zou ik deze zonder twijfel aan de lijn houden. Dan neem ik geen risico.
Ze heeft als voorwaarde dat alle honden los moeten kunnen, voor er een nieuwe hond mee mag. Dan kan ze meer tijd besteden aan de nieuweling. Ik krijg wel eens filmpjes doorgestuurd waarop ik zie dat Jip inderdaad heel ontspannen mee wandelt en soms wel wat afstand neemt, maar ook altijd weer terug komt. En deze HUS is dan ook de enige persoon die ik als oppas inschakel. Ze kennen elkaar. Ze weten wat ze aan elkaar hebben. En bij haar kan Jip loslopen. Dat gun ik hem.
Maar wanneer ik een oppashond te logeren krijg die ik niet goed ken, dan zou ik deze zonder twijfel aan de lijn houden. Dan neem ik geen risico.
-
- Zeer actief
Nope! Als er wat gebeurd ben ik de sjaak. De honden die hier af en toe zijn ken ik goed en ik denk dat ze luisteren... Sterker nog, ik weet dat 99,9% zeker. Maar ik ga de baas niet willen uitleggen dat er ff wat mis ging en dat fikkie toch jammer onder de auto kwam.
Met logee's nam ik geen risico. Als ik mijn honden uitbesteed is er welgeteld 1 die de jongste los mag laten lopen. Da's de fokker van 'm
en verder wil ik niet de baas zijn waartegen gezegd moet worden dat er ff wat mis ging en dat fikkie....
Je loopt met de hond van een ander en da's net ff anders dan met andermans fiets zeg maar... aangelijnd houden dus is mijn advies, ik zou dat overigens ook zo bespreken, dat mensen weten dat de honden bij jou niet los komen.
Suzanne
Met logee's nam ik geen risico. Als ik mijn honden uitbesteed is er welgeteld 1 die de jongste los mag laten lopen. Da's de fokker van 'm

Je loopt met de hond van een ander en da's net ff anders dan met andermans fiets zeg maar... aangelijnd houden dus is mijn advies, ik zou dat overigens ook zo bespreken, dat mensen weten dat de honden bij jou niet los komen.
Suzanne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
Ik heb vooral vaste logeerhonden en ik loop in veilige gebieden dus daar mogen ze los. Nieuwe logeerhonden gaan vast aan lange lijn en als dat goed gaat los aan lange lijn en daarna helemaal los. Er zijn ook logeerhonden die ik niet mee neem met uitlaten , ik heb een grote tuin dus dat is een goed alternatief
-
- Zeer actief
Ik zeg ook altijd dat Chef los mag lopen bij een oppas, Chef is zo geplakt aan degene waarmee hij mee wandelt en hij is uitlaatservice gewend, ging hij 1e keer vast, maar daarna los, ze zei toen ook al die gaat nergens heen haha.
Maar vaak houden ze hem ook aan de lijn, honden die mij komen heb ik eventjes aan de lange lijn reageren ze goed op mijn dan gaan ze lekker los, maar meestal pak ik dan strand dan heb ik het overzicht.
Maar vaak houden ze hem ook aan de lijn, honden die mij komen heb ik eventjes aan de lange lijn reageren ze goed op mijn dan gaan ze lekker los, maar meestal pak ik dan strand dan heb ik het overzicht.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Mijn honden zijn bij de oppas na een paar dagen wel los gegaan. Ging prima. Ze lopen daar in een flinke roedel. Ik denk dat dat wel helpt. Ik kreeg een filmpje toegestuurd: een keer hun naam roepen en ze stonden al aan de voet. Er zijn overigens geen drukke wegen in de buurt.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Logeerhonden gaan hier wel los. Dat is na overleg met de eigenaar onder gecontroleerde omstandigheden, dan durf ik dat wel aan. De 2 honden van mijn broer lopen altijd los als ze hier logeren, daar ga ik ook los mee fietsen.
Notoire jagers of weglopers blijven hier sowieso niet logeren
. Mijn honden mogen bij een aantal bekenden los. Zo kon Hippo, ja die klapkaak, bij iedereen los mee. Met de herders is het anders, onze vaste uitlaat laat zeker Dico nooit los. Dico heeft namelijk ongelooflijke schijt aan hem. Bij mijn broer en ouders kan hij probleemloos los.
Notoire jagers of weglopers blijven hier sowieso niet logeren

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Hippo schreef:onze vaste uitlaat laat zeker Dico nooit los. Dico heeft namelijk ongelooflijke schijt aan hem.

- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
De honden die hier logeren ken ik goed en gaan los mee.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Er zijn maar weinig mensen waar hij ontzag voor heeft. Dan kan je beter hebben dat hij iemand niet echt serieus neemt, dat is hij vervelend, maar niet meer dan dat. Als je er tussenin zit en je zou hem corrigeren, dan gaat hij een machtstrijd aan en ik kan je vertellen dat je dan niet blij wordtmijke schreef:Hippo schreef:onze vaste uitlaat laat zeker Dico nooit los. Dico heeft namelijk ongelooflijke schijt aan hem.Das ook neit echt handig voor de vaste uitlaat

Bij de uitlaat springt hij op, hapt hij soms is zijn jas, trekt als een malle, kent ineens nauwelijks commando's... maar die man kan hem wel veilig uitlaten (aan een gentle leader of stropkoordje). Hoewel ik hem niet een drukke stad in zou sturen met Dico, hij wordt namelijk ook behoorlijk beschermend naar hem

- dre
- Zeer actief
Ja hoor, mijn logeetjes lopen gewoon los, moet wel zeggen dat mijn logeetjes honden zijn die ik al een tijd ken en die regelmatig komen.
Opvangers los was afhankelijk van hoe de opvanger reageerde, ik heb er 1 gehad die gewoon het rit aannam en de rest liep (al dan niet met een lange lijn eraan) na een week los.
Mijn honden mogen maar bij 1 oppas los (van de 4 oppassers waar ze naartoe kunnen gaan), maar ik heb nogal fanatieke (op zo'n moment niet luisterende) jagers
dus die laat ik zelf ook al beperkt los 
Opvangers los was afhankelijk van hoe de opvanger reageerde, ik heb er 1 gehad die gewoon het rit aannam en de rest liep (al dan niet met een lange lijn eraan) na een week los.
Mijn honden mogen maar bij 1 oppas los (van de 4 oppassers waar ze naartoe kunnen gaan), maar ik heb nogal fanatieke (op zo'n moment niet luisterende) jagers

-
- Zeer actief
Onze hond ging eerst 2 x een dagdeel 'proefdraaien' en toen een weekend.
De eerste 2 dagdelen heeft de oppas Ollie aan de lijn gehouden om te zien of hij wel naar de oppas luisterde.
Het proefweekend heeft de oppas Ollie losgelaten maar Ollie had wel een tracker om en wij waren gewoon thuis zodat we er heel snel konden zijn als ie zou weglopen.
Ze lopen altijd in een duingebied dus niet dicht bij wegen.
De afspraak is dat Ollie wel aan de riem blijft als ze in de woonwijk lopen..
Dat doe ik zelf ook.
De eerste 2 dagdelen heeft de oppas Ollie aan de lijn gehouden om te zien of hij wel naar de oppas luisterde.
Het proefweekend heeft de oppas Ollie losgelaten maar Ollie had wel een tracker om en wij waren gewoon thuis zodat we er heel snel konden zijn als ie zou weglopen.
Ze lopen altijd in een duingebied dus niet dicht bij wegen.
De afspraak is dat Ollie wel aan de riem blijft als ze in de woonwijk lopen..
Dat doe ik zelf ook.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ligt aan de hond (luistert hij goed, jaagt hij, hoe is hij met andere honden, etc.), hoe goed ik de hond ken en de wensen van de eigenaar. Ik heb hier redelijk wat logés gehad die ik gewoon los kon laten. Niet langs een drukke weg uiteraard, maar wel in het bos bijvoorbeeld. Natuurlijk ben ik daar in het begin voorzichtig mee, tot ik de hond beter ken en zijn reacties kan inschatten.
Mila kan ook bij iedereen gewoon loslopen. Ze is totaal niet gewend om aangelijnd te wandelen, dus ik vind het voor haar wel een voorwaarde dat ze bij een oppas ook los kan lopen. Mijn andere honden mogen niet los bij anderen of als ze uit logeren gaan.
Mila kan ook bij iedereen gewoon loslopen. Ze is totaal niet gewend om aangelijnd te wandelen, dus ik vind het voor haar wel een voorwaarde dat ze bij een oppas ook los kan lopen. Mijn andere honden mogen niet los bij anderen of als ze uit logeren gaan.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Hier gaan logeerhonden eerst even aan een sleeplijn en als dat prima gaat, dan gaan ze gewoon los.
Onze eigen honden gaan eigenlijk nooit meer uit logeren. Tender geef ik aan iedereen mee en die kan dan ook gewoon los lopen.
Voor de rest van de honden zou ik alleen veertje vertrouwen om ze ook los te laten lopen
Onze eigen honden gaan eigenlijk nooit meer uit logeren. Tender geef ik aan iedereen mee en die kan dan ook gewoon los lopen.
Voor de rest van de honden zou ik alleen veertje vertrouwen om ze ook los te laten lopen

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
mirriejj schreef:Hier gaan logeerhonden eerst even aan een sleeplijn en als dat prima gaat, dan gaan ze gewoon los.
Voor Juna gelden dezelfde regels als voor Finn, dat scheelt

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nope! Ook als het vast best zou kunnen, het is dan mijn verantwoordelijkheid en dat wil ik niet met andermans hond. Er kan domweg altijd iets gebeuren. En het is m'n grootste nachtmerrie dat één van de honden ooit wordt aangereden, maar als dat m'n eigen hond betreft heb ik alleen met mezelf te maken. Ik moet er echt niet aan denken dat ik dat aan een eigenaar van een hond moet verantwoorden.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ja, de honden die hier op bezoek zijn geweest lopen los en mijn eigen honden lopen ook los bij de oppas.
Mijn honden lijken spontaan weer in de inprentingsperiode te schieten als ik buiten beeld ben. Dan hechten ze zich aan de eerste de beste die ze zien. Ik heb ze wel eens naar een nieuwe oppas gebracht die na aankomst direct met ze ging lopen, en ze luisterden gelijk prima.
Als t mis gaat, dan is het maar zo. Er kan altijd wat gebeuren maar als ik daar mn hele leven op ga inrichten, is er nog maar weinig lol te beleven.
Mijn honden lijken spontaan weer in de inprentingsperiode te schieten als ik buiten beeld ben. Dan hechten ze zich aan de eerste de beste die ze zien. Ik heb ze wel eens naar een nieuwe oppas gebracht die na aankomst direct met ze ging lopen, en ze luisterden gelijk prima.
Als t mis gaat, dan is het maar zo. Er kan altijd wat gebeuren maar als ik daar mn hele leven op ga inrichten, is er nog maar weinig lol te beleven.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco loslaten als hij aan het logeren is, is onverstandig. Als hij maar denkt m'n man of mij te zien, gaat hij op die persoon af. Gait mag van mij op de heide en in het bos meteen los bij een oppas die dat zelf aandurft. Die luistert wel en blijft wel bij de oppas in de buurt
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ik had laatst de border van Mn zus te logeren, die ken ik niet zo heel goed. Hem heb ik op sommige plekken losgelaten. Zag ik andere hond, deed ik hem aan de riem. Hij vindt andere honden eng. 1x ging t mis, Mn vriend liet hem los in trappenhuis en de parkeerplaats. Toen dacht hij, doeiii ik ga niet naar de enge auto. Hij liep van ons weg
ben snel het losloopgebied ingelopen die er meteen achter zit en toen kwam hij gelukkig wel. Was puur vanwege de auto.