Marion. schreef:
Een tuigje lijkt me inderdaad superhandig met een pup! Ieder uur je pupje in en uit het tuig hijsen, want je wil hem ook zindelijk krijgen natuurlijk. Of laat je voor het gemak het tuig dan maar de hele dag aan?
Dat in het tuigje hijsen kost nauwelijks tijd. Ja, mijn honden hebben ze periodes wel de hele dag aan gehad, maar ze hadden een gruwelijke hekel aan het tuigje aan en uit doen, idem dito trouwens met het halsbandje aan en uit doen, zelfs een jachtlijn aan en uit doen vonden ze stom. En goed passende tuigjes hebben ze geen last van (halsband hebben ze nog steeds 24/7 aan). Overigens vond ik het ook gewoon binnenshuis makkelijk om een handvat te hebben dat geen pup was, zeker als ze met zijn tweeën tegelijkertijd ongein aan het uithalen waren.
Een julius-tuigje is hoofd erdoor en buikband vast, een paar seconde werk. Een H-tuig is iets meer werk, want dat is hoofd erdoor, rechterpoot erdoor en buikband vast. Ook geen wereldklus, maar wel net wat meer tijd, zeker omdat het hoofdgat kleiner is. Instaptuigjes vind ik zelf niet fijn werken, maar mensen die er handig mee zijn die zetten de hond erop, vouwen hem omhoog en klikken hem dicht, opnieuw een paar seconde werk. Alleen de ruffwear webmaster tuigen is echt wat meer werk, dat is namelijk en poot erdoor en 2 buikbanden vastmaken.