Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leren apporteren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Leren apporteren

Ongelezen bericht door georges »

Om in het bos met hem wat meer interactie te kunnen aangaan, wil ik Georges graag het aloude balspelletje bijbrengen: ik gooi de bal, jij haalt hem en brengt hem weer terug. Echter, als ik nu in huis de bal rol, neemt hij hem mee naar zijn kleedje om op te liggen sabbelen :hmmm:

Voel me wat stom dat ik het moet vragen, maar bij deze: wie kan ons de beginselen van het apporteren bijbrengen? :engel:

(Ik weet dat apporteren veel verder gaat dan enkel een balletje terugbrengen, maar laat ons daar al eens mee beginnen :D )
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: Leren apporteren

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

wat aan het apporteren vooraf gaat is het HIERKOMEN, altijd en overal. Als dat niet in je hond zit zal je hem dat eerst bij moeten brengen.

ellen
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Hij vindt de bal in ieder geval leuk! Dat is al stap 1.

Hoe ik het heb geleerd, is om "achterstevoren" te trainen. Dat betekent dat je de bal nog niet wegrolt, maar de hond eerst leert om de bal van jou aan te nemen en direct ook weer terug te geven. Natuurlijk niet te serieus, maar allemaal spelenderwijs. Het moet vooral heel leuk zijn om de bal weer in jouw handen te leggen, want... dan volgt een hele leuke beloning. En die beloning kan zijn: iets lekkers, een leuk (trek)spelletje of die bal weer krijgen. Dan leert Georges ook direct dat hij de bal niet definitief kwijt is na het afgeven. Hij krijgt 'm altijd weer terug.

Wanneer ik het spel beëindig, zeg ik 'klaar!' en strooi een paar beloningsbrokjes op de grond. De bal wordt dan opgeborgen, zodat er niet om gezeurd hoeft te worden.

Veel plezier!!
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

We hebben hier een paar opvangers al leren apporteren door het buiten samen met Foxy te doen. Het spelletje is dan al snel leuk, lekker samen rennen. Ze kijken al snel af dat het om die bal gaat!
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

En dan na een paar keer zonder Foxy balletje gooien, want met Foxy erbij krijgen ze de bal nooit!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het helemaal geen stomme vraag :F: Ik heb altijd honden gehad die uit zichzelf al apporteerden, dus hoefde alleen nog wat puntjes op de i te zetten (netjes afgeven in de hand bijvoorbeeld). En toen kwamen Amy en Amoz die dit niet uit zichzelf deden en heb ik ook even moeten uitproberen hoe ik ze zover kreeg :lol1:
Amy heb ik het geleerd met een voerdummy. Ze moest de voerdummy bij mij brengen, zodat ik hem kon openen en ze er een hapje uit kon nemen. Amy had ook de neiging om met haar 'buit' weg te rennen, maar is wel een slim hondje. Ze had binnen no time door dat ze het eten alleen kon krijgen als ze de dummy bij mij bracht. In het begin gooide ik de dummy maar een metertje weg, zodat ik haar al kon belonen voor het oppakken en het niet ermee vandoor gaan. Het in de hand afgeven heeft ze lang lastig gevonden, omdat ze alles uit haar bek liet vallen zodra ik naar haar keek. Maar dat gaat nu ook steeds beter.
Amoz ging niet eens ergens achteraan, dus er viel ook niets terug te brengen :oeps: Hem heb ik het geleerd door hem met behulp van de clicker eerst te leren om iets uit mijn hand te pakken en het dan weer in mijn hand af te geven. Aan het geven heb ik een commando gekoppeld en toen hij dat goed snapte, ben ik begonnen met de bal een halve meter weg te rollen en zo steeds iets verder. Hij heeft nu inmiddels veel plezier in het apporteren.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco apporteerde als heel jonge pup wel en stopte er opeens mee. Die heb ik het ook in omgekeerde volgorde geleerd (met de clicker): eerst geven, daarna op steeds grotere afstand. Gait heeft altijd geapporteerd, maar die geeft iets minder netjes in de hand af. Zijn we nu wel mee bezig. Gait pakt wel meer dingen vast dan Elco, maar vindt het sneller te zwaar. Ik heb bijvoorbeeld een klein glazen flesje. Gait pakt het flesje om de buik vast, Elco pakt het dopje, want glas voelt zo raar. Elco vindt de afstandsbediening oprapen te moeilijk, Gait heeft daar geen probleem mee. Maar m'n sleutelbos (met een paar strookjes fleece eten voor het vastpakken) is voor Gait nog wat te zwaar, Elco doet die wel gewoon. Probeer dus eventueel verschillende voorwerpen uit voor het apporteren, want wat de ene hond prettig vindt, kan de volgende heel vervelend vinden
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Nanna schreef:De bal brengen is KAAS. Ergens met die bal gaan liggen is straal negeren.
Maar een hond die de bal leuk vindt, gaat zich toch helemaal niets aantrekken van jouw negeren? Die denkt dan, ah, mooi, bedankt voor de bal! :D
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Je gaat bij het kleedje zitten. Gooit de bal, hij haalt hem en rent naar het kleedje= naar jou. Beloning met snoep. En herhalen. Als hij het snapt probeer je het op een andere plek.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Twee ballen mee naar het bos! :ok: Je gooit er één en zodra hij die heeft roep je hem en laat zien dat jij bal 2 hebt en die vééél mooier is. En als hij dan terug komt met bal 1 pak je die en krijgt hij bal 2 gegooid als beloning, en ga zo maar door :ok:
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher

Ongelezen bericht door georges »

Bedankt voor alle suggesties! Dat "andersom" aanleren lijkt me wel wat! :ok:
ellen en de birmanen schreef:wat aan het apporteren vooraf gaat is het HIERKOMEN, altijd en overal. Als dat niet in je hond zit zal je hem dat eerst bij moeten brengen.

ellen
Dat is het probleem niet; hij komt namelijk meteen, maar laat dan jammer genoeg altijd de bal eerst vallen :mrgreen:
Johnny Jones schreef:We hebben hier een paar opvangers al leren apporteren door het buiten samen met Foxy te doen. Het spelletje is dan al snel leuk, lekker samen rennen. Ze kijken al snel af dat het om die bal gaat!
Jammer genoeg is hij de enige thuis... En sowieso, vanaf dat er andere honden bij zijn, zijn die natuurlijk veel interessanter dan de baas :Q: (maar daar werken we aan)
sirene schreef:Je gaat bij het kleedje zitten. Gooit de bal, hij haalt hem en rent naar het kleedje= naar jou. Beloning met snoep. En herhalen. Als hij het snapt probeer je het op een andere plek.
Dat klinkt ook als een eenvoudige methode! Enkel heeft hij meerdere kleedjes, dis dan even opletten dat hij niet gewoon naar een ander plekje loopt :schrik:
Cleva schreef:Ik heb het idee dat je de beste apport aanleert door echt vanuit de basis te beginnen.
Echt vanaf een paar meter afstand met een zichtbaar neergelegd apportje. Even snel en vlot de basisregels aanleren.
Als je hond aanleg heeft ben je in een paar sessies klaar voor meer.

Dan in rap tempo want je wil het uitdagend houden de verschillende varianten doornemen. Op zicht, op reuk, over water. Een paar keer maar.
Dan een maandje pauze, andere dingen doen.

Vervolgens kom je terug naar het apporteren en beloon je je hond aan stukken voor al die knappe dingen die hij kan!

Vooral niet met spullen gaan blijven staan gooien. Dat is echt iets anders dan een goed aangeleerde apport. Dat gerag en gegil is nergens goed voor.
Dat "echte" apporteren lijkt me geweldig om te doen! Ben daar enkel zelf helemaal nieuw in en heb dus ook geen flauw benul hoe je je hond daar juist in begeleid :scratch:

Ga in elk geval morgen met jullie suggesties aan de slag. Ben heel benieuwd wat het gaat opleveren!
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik gebruik meestal een foambal met een touw eraan zoals deze -> https://tims.nl/_1-starmark-swing-n-fli ... rd-medium/ of desnoods een knuffel die groot genoeg is om beide vast te houden.

Dan eerst een paar keer een trekspelletje ermee. Dan ga ik ergens zitten dat ze langs mij willen (dus in gang of dooropening). Weer even kort spelen, dan gooien en dan rennen ze in mijn richting omdat ze erlangs willen. Ik vang ze dan op door het speeltje te makken en weer een trekspelletje te spelen. Al snel vinden ze het spel leuker dan het 'hebben' en ga ik het uitbreiden naar andere ruimtes en erna pas naar buiten. Bij de ene hond kan dat na 2 dagen, bij andere duurt dat wel 2-3 weken voordat ik de stap naar buiten kan maken. Het trekspel maak ik steeds korter en ga interval belonen. Ik vind een volgend voordeel dat omdat ze het trekspel leuk vinden, ze het speeltje vasthouden. Het loslaten beloon ik regelmatig door direct weer een trekspel te doen en pas een keer erna te gooien.

Dit is voor mij overigens een heel andere 'oefening' dan een apport van zoekstukje. Dat leer ik aan met de clicker en maak dan gebruik van backward chanining. Dan start ik met het vasthouden, dan van de grond pakken en vervolgens leg/gooi ik het voorwerp steeds verder weg.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

georges schreef:
sirene schreef:Je gaat bij het kleedje zitten. Gooit de bal, hij haalt hem en rent naar het kleedje= naar jou. Beloning met snoep. En herhalen. Als hij het snapt probeer je het op een andere plek.
Dat klinkt ook als een eenvoudige methode! Enkel heeft hij meerdere kleedjes, dis dan even opletten dat hij niet gewoon naar een ander plekje loopt :schrik:
Het is ook super eenvoudig. En het is met al mijn Peruanen gelukt.
Kijk even naar welke plaats hij het meest toeloopt. Die laat je liggen. De rest haal je even weg. En mocht hij dan nog ergens anders heen lopen loop je een stukje naar hem toe en doet enthousiast "kijk eens wat ik hier heb" met een brok of ander speeltje. Dan komt hij toch een stukje naar je toe.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik hang ballen in het begin altijd aan een flexi riem. Kunnen ze er niet mee weg, en kun je fijn trek spelletje op afstand mee doen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”