Voel me wat stom dat ik het moet vragen, maar bij deze: wie kan ons de beginselen van het apporteren bijbrengen?

(Ik weet dat apporteren veel verder gaat dan enkel een balletje terugbrengen, maar laat ons daar al eens mee beginnen

Moderator: moderatorteam
Maar een hond die de bal leuk vindt, gaat zich toch helemaal niets aantrekken van jouw negeren? Die denkt dan, ah, mooi, bedankt voor de bal!Nanna schreef:De bal brengen is KAAS. Ergens met die bal gaan liggen is straal negeren.
Dat is het probleem niet; hij komt namelijk meteen, maar laat dan jammer genoeg altijd de bal eerst vallenellen en de birmanen schreef:wat aan het apporteren vooraf gaat is het HIERKOMEN, altijd en overal. Als dat niet in je hond zit zal je hem dat eerst bij moeten brengen.
ellen
Jammer genoeg is hij de enige thuis... En sowieso, vanaf dat er andere honden bij zijn, zijn die natuurlijk veel interessanter dan de baasJohnny Jones schreef:We hebben hier een paar opvangers al leren apporteren door het buiten samen met Foxy te doen. Het spelletje is dan al snel leuk, lekker samen rennen. Ze kijken al snel af dat het om die bal gaat!
Dat klinkt ook als een eenvoudige methode! Enkel heeft hij meerdere kleedjes, dis dan even opletten dat hij niet gewoon naar een ander plekje looptsirene schreef:Je gaat bij het kleedje zitten. Gooit de bal, hij haalt hem en rent naar het kleedje= naar jou. Beloning met snoep. En herhalen. Als hij het snapt probeer je het op een andere plek.
Dat "echte" apporteren lijkt me geweldig om te doen! Ben daar enkel zelf helemaal nieuw in en heb dus ook geen flauw benul hoe je je hond daar juist in begeleidCleva schreef:Ik heb het idee dat je de beste apport aanleert door echt vanuit de basis te beginnen.
Echt vanaf een paar meter afstand met een zichtbaar neergelegd apportje. Even snel en vlot de basisregels aanleren.
Als je hond aanleg heeft ben je in een paar sessies klaar voor meer.
Dan in rap tempo want je wil het uitdagend houden de verschillende varianten doornemen. Op zicht, op reuk, over water. Een paar keer maar.
Dan een maandje pauze, andere dingen doen.
Vervolgens kom je terug naar het apporteren en beloon je je hond aan stukken voor al die knappe dingen die hij kan!
Vooral niet met spullen gaan blijven staan gooien. Dat is echt iets anders dan een goed aangeleerde apport. Dat gerag en gegil is nergens goed voor.
Het is ook super eenvoudig. En het is met al mijn Peruanen gelukt.georges schreef:Dat klinkt ook als een eenvoudige methode! Enkel heeft hij meerdere kleedjes, dis dan even opletten dat hij niet gewoon naar een ander plekje looptsirene schreef:Je gaat bij het kleedje zitten. Gooit de bal, hij haalt hem en rent naar het kleedje= naar jou. Beloning met snoep. En herhalen. Als hij het snapt probeer je het op een andere plek.![]()