Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of niet op de slaapkamer.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Wel of niet op de slaapkamer.
Sinds een week hebben we een hond. Een kruising podenco van 8 maanden.
Ik had verwacht dat ze wel verlatingsangst zou hebben maar het is wat heftiger dan ik me had voorgesteld.
Nou weet ik daar wel redelijk mee om te gaan maar ik weet niet zo goed of ik er goed aan doe haar boven te laten slapen.
Tot nu toe is ze een half uur onrustig, ze loopt een paar keer de trap op en af (er zit boven een traphek) en dan is ze uiteindelijk stil.
Of ze echt goed uitrust weet ik niet, in de ochtend slaapt ze altijd een uur heel diep.
Overdag is ze zwaan kleef aan en alleen in huis laten vind ze vreselijk (daar gaan we mee aan de slag)
Eigenlijk willen we geen hond op de slaapkamer omdat ons zoontje van 4 's nachts wel eens uit bed komt en rond loopt de dolen.
We hebben een open trap in de woonkamer dus ik kan haar horen en zij mij.
Nu weet ik niet zo goed of ik dit zo moet laten of haar de rust geven en haar boven laten slapen.
Ik had verwacht dat ze wel verlatingsangst zou hebben maar het is wat heftiger dan ik me had voorgesteld.
Nou weet ik daar wel redelijk mee om te gaan maar ik weet niet zo goed of ik er goed aan doe haar boven te laten slapen.
Tot nu toe is ze een half uur onrustig, ze loopt een paar keer de trap op en af (er zit boven een traphek) en dan is ze uiteindelijk stil.
Of ze echt goed uitrust weet ik niet, in de ochtend slaapt ze altijd een uur heel diep.
Overdag is ze zwaan kleef aan en alleen in huis laten vind ze vreselijk (daar gaan we mee aan de slag)
Eigenlijk willen we geen hond op de slaapkamer omdat ons zoontje van 4 's nachts wel eens uit bed komt en rond loopt de dolen.
We hebben een open trap in de woonkamer dus ik kan haar horen en zij mij.
Nu weet ik niet zo goed of ik dit zo moet laten of haar de rust geven en haar boven laten slapen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Wel of niet op de slaapkamer.
Ik laat elke nieuwe hond altijd op de slaapkamer slapen. Eerst vertrouwen krijgen en je op je gemak voelen en dan pas afstand nemen.
-
- Zeer actief
Maar lukt het wel om ze na een tijdje weer beneden te laten slapen? Mijn vriend vind het maar niks en is bang dat de hond nooit meer beneden wil slapen.sirene schreef:Ik laat elke nieuwe hond altijd op de slaapkamer slapen. Eerst vertrouwen krijgen en je op je gemak voelen en dan pas afstand nemen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is hier nooit een probleem geweest maar ik heb natuurlijk meerdere honden. Ik ken alleen maar mensen die hun pup de eerste tijd op de slaapkamer laten slapen en daar is het ook geen probleem om ze later naar beneden te verhuizen.Charlotte* schreef:Maar lukt het wel om ze na een tijdje weer beneden te laten slapen? Mijn vriend vind het maar niks en is bang dat de hond nooit meer beneden wil slapen.sirene schreef:Ik laat elke nieuwe hond altijd op de slaapkamer slapen. Eerst vertrouwen krijgen en je op je gemak voelen en dan pas afstand nemen.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ik heb de nieuwkomers wel de mogelijkheid gegeven om in de slaapkamer te slapen. Inmiddels slaapt alleen de kleinste nog regelmatig op het voeteneind, Sam slaapt in zijn eigen mandje (in de gang, pal naast de slaapkamer) en Silka in de woonkamer, ook in haar eigen mand. Als ze zich veilig voelen, en helemaal gewend zijn, vinden ze wel hun eigen, rustige, plek. Tenminste, zo ging het hier. 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco en Gait slapen zelfs bij mij IN bed. Maar ik denk eerlijk gezegd dat ze er weinig problemen mee zouden hebben om beneden te gaan slapen. Nooit uitgeprobeerd, overigens. Denk dat ik er meer moeite mee zou hebben 

-
- Zeer actief
Wij sliepen de eerste nachten bij de pups beneden op de bank naast de bench. Na een paar nachten konden we dan weer in ons eigen bed boven slapen.
Wij hadden wel een babycam zodat we konden zien wat de pup deed en tegen hem konden praten als we zagen en hoorden dat ie onrustig werd.
Wij hadden wel een babycam zodat we konden zien wat de pup deed en tegen hem konden praten als we zagen en hoorden dat ie onrustig werd.
- Julia*
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kruising
Als je de hond later niet op de slaapkamer wil zou ik dat nu ook niet doen. Onze pup slaapt op de gang en de eerste nachten liet ik de deur open om te horen of hij het moeilijk had en eventueel naar buiten moest. Misschien is het inderdaad een idee om een tijdje bij haar beneden te slapen?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier hebben ze beide als pup op onze slaapkamer geslapen, de chihuahua in een mandje waar hij niet zelf uit kon. De Schotse herder in bed want toen ik die in de bench naast het bed stopte begon ze meteen te gillen en ik was moe en wilde gewoon slapen. Dus hoppa in bed, zij hield de klep en ik kon lekker slapen.
Tot ze niet meer snachts hoefde te plassen hebben ze bij ons geslapen.
Tot ze niet meer snachts hoefde te plassen hebben ze bij ons geslapen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Je kind ligt ook in zijn eigen bed in zijn eigen slaapvertrek. Dus als jij het niet wil laat je de hond ook in zijn eigen ruimte.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wij slapen dan zelf (om de beurt) beneden op de slaapbank. En dan op den duur als ze gewend zijn en ook in de nacht zindelijk gaan we weer boven slapen en blijven de honden beneden. Gaat tot nu toe prima op deze manier.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
- Aantal honden: 1
Als baby?bouvierpoedel schreef:Je kind ligt ook in zijn eigen bed in zijn eigen slaapvertrek. Dus als jij het niet wil laat je de hond ook in zijn eigen ruimte.
ech nie...

- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Allebei de honden als pups in de slaapkamer geslapen. Na een week of 2 naar beneden verhuisd. Soms slapen ze wel eens boven, maar 95% van de tijd gewoon in de bijkeuken. Dus geen problemen omdat ze eerst boven sliepen.
Wij hadden gewoon boven en beneden een bench staan. Dus boven was echt alleen slapen in de bench. Niet lopen keten en vervelen. Of nouja, dat is de theorie en hebben we bij hond 1 zo gedaan. Hond 2 kwam regelmatig even lekker in bed liggen
maar ook die kan prima alleen beneden slapen.
Wij hadden gewoon boven en beneden een bench staan. Dus boven was echt alleen slapen in de bench. Niet lopen keten en vervelen. Of nouja, dat is de theorie en hebben we bij hond 1 zo gedaan. Hond 2 kwam regelmatig even lekker in bed liggen

-
- Zeer actief
Ik laat geen enkele hond op de slaapkamer. Ik denk dat je daarmee verlatingsangst stimuleert. En dat half uur nemen en dan leert je hond vanzelf kalm te zijn als je boven bent. Ik zou haar absoluut niet op de slaapkamer nemen als je een dolend kind hebt. Je kan dan geen toezicht houden en je hond moet dit gewoon leren.
-
- Zeer actief
Misschien totaal niet relevant, maar waarom beneden niet ook een traphekje? Dat voorkomt dat ze de trap op en af gaat.
Wij hebben een vrij steile trap en dat was voor ons eerlijk gezegd de reden dat we onze pup niet hebben aangeleerd om in huis de trap op te gaan. Hij gaat nu (inmiddels ruim 3 jaar) uit zichzelf al niet naar boven, ook al doet de andere hond dat dus wel.
De vorige honden van mij sliepen in de slaapkamer bij mij. Maar dat is veranderd toen ik ging verhuizen. De hond die gewend was bij mij in de buurt te slapen bleef altijd wel naar boven komen als we gingen slapen, maar zoals ik al zei, een vrij steile trap en ze was vrij groot dus wenselijk vond ik het niet, en verbieden wilde ik het ook niet omdat ze het al jaren gewend was.
De pup kregen we op iets oudere leeftijd, ca. 15 weken, en bij de fokker was al aangeleerd dat hij in de bench sliep 's nachts en dus niet op de slaapkamer. Hij mocht hier al vrij snel uit de bench 's nachts maar bleef wel beneden en ging ergens op de bank liggen of in een mand, of bij de voordeur, net wat hij zelf fijn vond.
Ik ben van mening dat als je de hond niet boven of op de slaapkamer wilt hebben dat je dat ook beter niet aan kunt leren.
En het heeft zijn voor- en nadelen. Ik mis het soms best wel, dat ontwaken met de honden erbij zoals ik gewend was. Maar anderzijds is mijn slaapkamer en bed wel min of meer haar vrij.. en dat was met de honden op de slaapkamer wel anders
Wij hebben een vrij steile trap en dat was voor ons eerlijk gezegd de reden dat we onze pup niet hebben aangeleerd om in huis de trap op te gaan. Hij gaat nu (inmiddels ruim 3 jaar) uit zichzelf al niet naar boven, ook al doet de andere hond dat dus wel.
De vorige honden van mij sliepen in de slaapkamer bij mij. Maar dat is veranderd toen ik ging verhuizen. De hond die gewend was bij mij in de buurt te slapen bleef altijd wel naar boven komen als we gingen slapen, maar zoals ik al zei, een vrij steile trap en ze was vrij groot dus wenselijk vond ik het niet, en verbieden wilde ik het ook niet omdat ze het al jaren gewend was.
De pup kregen we op iets oudere leeftijd, ca. 15 weken, en bij de fokker was al aangeleerd dat hij in de bench sliep 's nachts en dus niet op de slaapkamer. Hij mocht hier al vrij snel uit de bench 's nachts maar bleef wel beneden en ging ergens op de bank liggen of in een mand, of bij de voordeur, net wat hij zelf fijn vond.
Ik ben van mening dat als je de hond niet boven of op de slaapkamer wilt hebben dat je dat ook beter niet aan kunt leren.
En het heeft zijn voor- en nadelen. Ik mis het soms best wel, dat ontwaken met de honden erbij zoals ik gewend was. Maar anderzijds is mijn slaapkamer en bed wel min of meer haar vrij.. en dat was met de honden op de slaapkamer wel anders

-
- Zeer actief
Zo hebben wij het ook gedaan. Toen ik weer in de slaapkamer lag, werd Jip een enkele keer toch (veel te vroeg in de ochtend) wakker en dan ging ik er met een kopje thee bij zitten tot hij weer sliep. Vervolgens ging ik weer terug naar bed. Ik heb niet het idee dat ik hem daarmee aangemoedigd heb om iedere ochtend maar vroeg wakker te worden. Ik besteedde geen aandacht aan hem, maar wist hem met mijn aanwezigheid wel gerust te stellen. En dat was voldoende.runninggirl schreef:Wij slapen dan zelf (om de beurt) beneden op de slaapbank. En dan op den duur als ze gewend zijn en ook in de nacht zindelijk gaan we weer boven slapen en blijven de honden beneden. Gaat tot nu toe prima op deze manier.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Wij hebben inderdaad ook om de beurt beneden geslapen. Was 1 week nodignatalie schreef:Zo hebben wij het ook gedaan. Toen ik weer in de slaapkamer lag, werd Jip een enkele keer toch (veel te vroeg in de ochtend) wakker en dan ging ik er met een kopje thee bij zitten tot hij weer sliep. Vervolgens ging ik weer terug naar bed. Ik heb niet het idee dat ik hem daarmee aangemoedigd heb om iedere ochtend maar vroeg wakker te worden. Ik besteedde geen aandacht aan hem, maar wist hem met mijn aanwezigheid wel gerust te stellen. En dat was voldoende.runninggirl schreef:Wij slapen dan zelf (om de beurt) beneden op de slaapbank. En dan op den duur als ze gewend zijn en ook in de nacht zindelijk gaan we weer boven slapen en blijven de honden beneden. Gaat tot nu toe prima op deze manier.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
De ene hond is de andere niet. De ene hond heeft hier behoefte aan, de andere hond daar aan. Als jij het gevoel hebt dat je hond zich beter voelt als hij eerst een poosje bij jullie mag dan moet je dat gewoon proberen. Je hoeft er in ieder geval niet bang voor te zijn dat hij daarna niet meer naar beneden wilt. En als dat onverhoopt toch zo blijkt te zijn dan vind je daar tegen die tijd ook wel weer een oplossing voor. Het is niet dat als je het nu doet, je de hond vervolgens voorgoed verpest
Zo werkt dat gelukkig niet. Gewoon doen dus en kijken of het werkt! Vaak is je gevoel bij dit soort dingen een betere raadgever dan hoe andere mensen het doen. Jij ziet je hond, wij niet.

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
-
- Zeer actief
Kijk uit hoor, eenmaal een Podenco op je slaapkamer krijg je die er nooit meer uit
Voor je het weet liggen ze onder je dekens jou uit je eigen bed te duwen 
Ik zou het gewoon zo houden. Ze kan je horen, jij kan haar horen en ze zit niet heel ver weg van jou want ze kan de trap op als ze wil checken of je er nog bent. Mijn hond zou dat ook prima vinden en dat is ook zo'n zwaan-kleef-aan. Nu is ze een half uur onrustig maar dat zal steeds meer afnemen. Bij onze Podenco helpt het om er niet naar toe te gaan, daar raakt ze alleen maar van in de war, maar vanuit je bed even tegen haar te praten. Ook zorgden we dat er een heel comfortabele mand staat. Inmiddels is ze toch weer bij ons op bed gekropen
Maar dat was omdat ze een tijd ziek was en we haar dan beter in de gaten konden houden. Ze is nooit meer vertrokken, haha.

Ik zou het gewoon zo houden. Ze kan je horen, jij kan haar horen en ze zit niet heel ver weg van jou want ze kan de trap op als ze wil checken of je er nog bent. Mijn hond zou dat ook prima vinden en dat is ook zo'n zwaan-kleef-aan. Nu is ze een half uur onrustig maar dat zal steeds meer afnemen. Bij onze Podenco helpt het om er niet naar toe te gaan, daar raakt ze alleen maar van in de war, maar vanuit je bed even tegen haar te praten. Ook zorgden we dat er een heel comfortabele mand staat. Inmiddels is ze toch weer bij ons op bed gekropen

-
- Zeer actief
True. Wij kunnen alleen vanuit onze eigen ervaring vertellen wat voor ons heeft gewerkt. Dat biedt uiteraard geen garanties.mijke schreef:De ene hond is de andere niet. De ene hond heeft hier behoefte aan, de andere hond daar aan. (...)
Vaak is je gevoel bij dit soort dingen een betere raadgever dan hoe andere mensen het doen. Jij ziet je hond, wij niet.
- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Er zijn meerdere wegen naar Rome
De hond niet boven laten omdat je niet wilt dat de hond en het kind zonder toezicht samen zijn vind ik een hele goede en verstandige reden om de hond dan ook niet boven toe te laten.
Je zou een paar dagen voor steun beneden kunnen slapen, kijken of het went. Maar zoals je het nu doet, gaat het vast ook wel wennen. En een heel uitnodigende mand met hoge randen, om in weg te kruipen wil misschien ook wel helpen. Doe dan ook een gedragen pyjama ofzo in die mand (waar jou geur aanzit). Pleun kreeg in het begin ook een gedragen kledingstuk als ik weg ging en op de opname kon ik dan zien dat ze dat T-shirt steeds mee droeg en er op ging liggen / geeft veiligheid.
Ik slaap zelf wel de eerste week beneden, ook in verband met het zindelijk worden. Daarna kon ik gewoon boven gaan slapen (hond werd niet eens wakker). Mijn teckeltje is soms wat onrustig in de nacht, als ze boven slaapt is ze de volgende dag beter uitgerust en kan ze meer hebben. Zij slaapt dus zo nu en dan een periode boven. Maar als ze daarna weer beneden slaapt is dat helemaal geen probleem. Blijft gewoon bij Flo slapen als ik naar boven ga. Als Flo (mijn andere hond) soms ziek is slaapt ze ook wel eens boven, dan kan ik haar beter in de gaten houden. Bij haar ook helemaal geen probleem als ze daarna weer beneden moet slapen. Dat een hond nooit meer beneden wil slapen als je ze een periode boven laat slapen herken ik dus niet.
Succes met je nieuwe aanwinst!

Je zou een paar dagen voor steun beneden kunnen slapen, kijken of het went. Maar zoals je het nu doet, gaat het vast ook wel wennen. En een heel uitnodigende mand met hoge randen, om in weg te kruipen wil misschien ook wel helpen. Doe dan ook een gedragen pyjama ofzo in die mand (waar jou geur aanzit). Pleun kreeg in het begin ook een gedragen kledingstuk als ik weg ging en op de opname kon ik dan zien dat ze dat T-shirt steeds mee droeg en er op ging liggen / geeft veiligheid.
Ik slaap zelf wel de eerste week beneden, ook in verband met het zindelijk worden. Daarna kon ik gewoon boven gaan slapen (hond werd niet eens wakker). Mijn teckeltje is soms wat onrustig in de nacht, als ze boven slaapt is ze de volgende dag beter uitgerust en kan ze meer hebben. Zij slaapt dus zo nu en dan een periode boven. Maar als ze daarna weer beneden slaapt is dat helemaal geen probleem. Blijft gewoon bij Flo slapen als ik naar boven ga. Als Flo (mijn andere hond) soms ziek is slaapt ze ook wel eens boven, dan kan ik haar beter in de gaten houden. Bij haar ook helemaal geen probleem als ze daarna weer beneden moet slapen. Dat een hond nooit meer beneden wil slapen als je ze een periode boven laat slapen herken ik dus niet.
Succes met je nieuwe aanwinst!

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Als je liever geen hond op de slaapkamer wilt, zou ik nog even volhouden. Ze is er nog maar een week, dat is echt heel kort.
Ik beschouw het wel als een fabel dat als een hond eenmaal op je slaapkamer slaapt, dat hij nooit meer apart wil slapen. Daar ben je nog altijd zelf bij. Ik heb lang met mijn hond op een studentenkamer gezeten (dus 1 ruimte) maar toen ik wat meer ruimte kreeg, was het geen enkel probleem dat ze ergens anders sliep.
Ik beschouw het wel als een fabel dat als een hond eenmaal op je slaapkamer slaapt, dat hij nooit meer apart wil slapen. Daar ben je nog altijd zelf bij. Ik heb lang met mijn hond op een studentenkamer gezeten (dus 1 ruimte) maar toen ik wat meer ruimte kreeg, was het geen enkel probleem dat ze ergens anders sliep.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Eensmijke schreef:De ene hond is de andere niet. De ene hond heeft hier behoefte aan, de andere hond daar aan. (...)
Vaak is je gevoel bij dit soort dingen een betere raadgever dan hoe andere mensen het doen. Jij ziet je hond, wij niet.

Ik begin met pups altijd op de slaapkamer.
De een ligt binnen een week gewoon beneden en de ander doet daar langer over.
Uiteindelijk liggen ze allemaal gewoon beneden
-
- Zeer actief
Hier wilden wij ook geen hond in de slaapkamer maar na een paar nachten beneden slapen, is Archie mee naar boven gegaan alwaar hij direct op zijn plek in slaap viel. Toen hij gewend was, hebben we hem naar beneden gebonjourd, en heeft hij dat zonder morren geaccepteerd. Wel eerst in de woonkamer en toen pas in de keuken. Dus met een omweg zijn we uitgekomen op de plek waar wij hem ‘s nachts wilden.
Kwestie van kijken wat de hond vraagt en beetje geven en nemen. Voor ons was het echt geen optie om voor altijd een hond op de slaapkamer te hebben, dus dan werk je daar automatisch naartoe...
Kwestie van kijken wat de hond vraagt en beetje geven en nemen. Voor ons was het echt geen optie om voor altijd een hond op de slaapkamer te hebben, dus dan werk je daar automatisch naartoe...
- ramboschat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaans kruising
Abby slaapt sinds een aantal maanden bij ons boven na elke nacht te gaan blaffen. (we hebben beneden nog geen gordijnen aan de achterkant) dus elke kat en vogel en weet ik het wat ze ziet in de nacht moest tegen geblaft worden. Mijn partner er ik hebben nu een dekbed naast het bed liggen voor haar. daar slaapt ze. ze mag pas in bed komen kroelen als wij het zeggen. Daar houd ze zich prima aan =)
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Hier is het nooit een probleem geweest.Charlotte* schreef:Maar lukt het wel om ze na een tijdje weer beneden te laten slapen? Mijn vriend vind het maar niks en is bang dat de hond nooit meer beneden wil slapen.sirene schreef:Ik laat elke nieuwe hond altijd op de slaapkamer slapen. Eerst vertrouwen krijgen en je op je gemak voelen en dan pas afstand nemen.
Eerst op de slaapkamer. (bij de 1e niet gedaan en spijt daarvan gehad. Dat is dan ook jaren geleden en ik wist niet beter)
Paar andere pups zijn eerst mee naar de slaapkamer gegaan, daarna beneden, en daarna de kennel in.
Geen probleem. Ze worden ouder, zelfstandiger en zekerder om alleen te zijn.
-
- Zeer actief
Bedankt voor alle reacties! Inmiddels gaat het al iets beter met het beneden blijven.
We hebben haar toch maar niet boven gelaten omdat ik het niet handig vind ivm met ons zoontje van 4 jaar die wel eens 's nachts gaat rond lopen.
Ze komt al niet meer de trap op en piept nog amper, ze is nog niet helemaal op haar gemak maar dat lijkt iets meer te komen.
We hebben haar toch maar niet boven gelaten omdat ik het niet handig vind ivm met ons zoontje van 4 jaar die wel eens 's nachts gaat rond lopen.
Ze komt al niet meer de trap op en piept nog amper, ze is nog niet helemaal op haar gemak maar dat lijkt iets meer te komen.