Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips bij prednison en onzindelijkheid?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Secricible
Actief
Aantal honden: 2

Tips bij prednison en onzindelijkheid?

Ongelezen bericht door Secricible »

Ons meisje krijgt de aankomende 6wkn flink prednison, en daarna langzaam afbouwen. Voorlopig zijn we dus nog wel even bezig :(
Onze beide honden zijn altijd ontzettend zindelijk geweest, zeker qua urine. Bij panieksituaties een keer een drol gebeurt soms wel, maar in huis plassen is sinds ze puppy af zijn nooit meer voorgekomen. Ik denk dat ze zonder blikken of blozen 12uur hun urine op zouden kunnen houden zonder zich druk te hoeven maken.
Tot nu dus, ze voelt zich er ook afschuwelijk bij en ik dus ook. Onze honden hebben nooit echt duidelijk aangegeven wanneer ze moeten plassen, dus toen ik door had dat ze onrustig was ging ze al door de knietjes en vanochtend lag er weer een grote plas in de kamer.
Ik vraag me af wat ik het beste kan doen voor haar. Sowieso voorlopig iedere 5-6uurtjes naar buiten en dus ook in de nacht een keertje. En ik beperk haar ruimte tot de serre en bijkeuken, zodat ze iig op de tegels plast en niet over de houten vloer.
Omdat ze ook liters drinkt, is het wijsheid haar waterbak te doseren bijvoorbeeld in de nacht? Of zou dat kwaad kunnen gezien de prednison? Andere tips van ervaringsdeskundigen?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Tips bij prednison en onzindelijkheid?

Ongelezen bericht door runninggirl »

De paar dagen dat Jura er 'last' van had aan het begin van de kuur, begon het zo rond 13 in de middag en ging het door tot een uur of 20 dat ze veel moest plassen. (ze kreeg vroeg in de ochtend meteen haar pil).
Dus we planden het gewoon zo om in die tijd zo vaak mogelijk even een plas te laten doen, meestal om de 2 a 3 uur. En in de nacht sliep ze wel gewoon weer door al letten we wel op dat het wat korter was dan normaal. (8 uur ipv 12).
Ik zou dus echt even kijken rond welke tijden bij haar het ergste zijn en dan dus vaker er uit. Ik denk eerlijk gezegd niet dat 5 a 6 uur kort genoeg is over de hele dag gezien.
En juist wel zoveel ze wil laten drinken zei onze dierenarts.

Ook kreeg Jura enorme eetlust aan het begin. Wat daarbij hielp was pas later in de middag rond 13 of 14 uur pas de maaltijd geven ipv in de ochtend. Maar misschien krijgt jullie hond daar niet zo last van.
Secricible
Actief

Eten lijkt hier inderdaad nog mee te vallen. We moeten 6tabletjes per dag geven, en verdelen die nu zelf over 2x 3 tabletten maar volgens DA maakte het niet uit. De avond lijkt nu het heftigst te zijn, nu je dat zo zegt (beide keren lag het er 's avonds of vroeg in de ochtend). Ik zou dan wellicht baat hebben bij alle tabletten geven in de ochtend, dat is de moeite waard om te proberen!
Voor nu lagen beide plassen er na ongeveer 7 en 9 uur (zaterdagavond stonden we op het punt te gaan lopen toen ze in de kamer plaste en vanochtend om 5u was het nog schoon toen mijn man wegbging en om 7u lag er een plas) dus vandaar eens kijken of 5uur te doen is voor haar.

Je zegt dat het vooral begin van de kuur was, bedoel je daarmee dat het zichzelf herstelde na een tijdje?
Laatst gewijzigd door Secricible op 30 jan 2018 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Secricible schreef:Eten lijkt hier inderdaad nog mee te vallen. We moeten 6tabletjes per dag geven, en verdelen die nu zelf over 2x 3 tabletten maar volgens DA maakte het niet uit. De avond lijkt nu het heftigst te zijn, nu je dat zo zegt (beide keren lag het er 's avonds of vroeg in de ochtend). Ik zou dan wellicht baat hebben bij alle tabletten geven in de ochtend, dat is de moeite waard om te proberen!
Je zegt dat het vooral begin van de kuur was, bedoel je daarmee dat het zichzelf herstelde na een tijdje?
Oei dat is ook wel veel pillen inderdaad. Maar ik zou dan inderdaad even kijken of het qua 'schema' beter past om alles in de ochtend te geven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Met prednison kan je het water niet beperken.
Ze worden er vaak enorm dorstig van.
En zo mogelijk toch ook nog wat vaker naar buiten om te laten plassen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wij hebben Hippo eens lage dosis prednison gegeven i.v.m. erge allergische aanval. Die had ook sinds puppentijd nooit meer wat binnen gedaan tot de kuur startte.

Wij hebben hem toen gewoon vaak uitgelaten, elke 3-4 uur en het water wel beperkt. Hij dronk normaal nooit veel, hooguit 0,5-1 liter per dag. We hebben toen 1,5 liter verdeeld in porties en hem 4-5x per dag afgepast laten drinken en niet meer na 22u. Na 2-3 dagen verdween bij hem de ergste plasnood en hield hij het gewoon weer op en mocht dus weer drinken wat hij wilde.

Dat een hond dorst ervaart, betekent nog niet dat het gezond is als ze overmatig gaan drinken aldus de DA.
Secricible
Actief

Overdag heeft ze niet eens zo extreem veel dorst, maar met name na haar laatste rondje. Ik heb haar gisteren om 20.00 een verse bak gegeven, vanochtend was die grotendeels leeg dus dat vondik best heel heftig.
Dus voorlopig krijgt ze de aankomende dagen even in de nacht wat minder water, overdag laat ik de bak gewoon staan als er toezicht op is. En ga de tabletten anders verdelen over de dag om te kijken wat dat nog doet. En uiteraard wat vaker even plassen.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Dushi staat op een onderhoudsdosering prednison. Zij plaste in hey begin ook wel eens binnen. Niet leuk, maar wel een bijwerking van prednison. Ze drinkt ook met met prednison. Als de hond het nog 5 uur kan ophouden vind ik het eerlijk gezorgd nog best wel meevallen.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Toen Puck op prednison stond hebben we haar iedere twee uur de kans gegeven om buiten te plassen. 90% van de tijd maakte ze daar dankbaar gebruik van. Ze moest ook regelmatig in de nacht een keer naar buiten.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Secricible
Actief

Voor de duidelijkheid, ik heb er ook geen last van hoor. Ik ben ontzettend blij dat we na 3jaar lijken te weten wat ze heeft en dat hetbwaarschijnlijk ook nog behoorlijk goed opgelost kan worden.
Alleen leer ik graag van mensen die er ervaring mee hebben. Zonde om over paar weken hier te lezen dat er trucs zijn om hier mee om te gaan en te denken "had ik maar"
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”