Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen over mijn Teckeltje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moon 1
nieuw lid
Aantal honden: 1

Vragen over mijn Teckeltje

Ongelezen bericht door Moon 1 »

Sinds dik een week heb ik een teckelpuppy van nu 9 weken. En eigenlijk heb ik enkele vragen en voel ik dat er dingen fout dreigen te lopen. Van dag 1 heeft Maylo alle tekenen en symptomen van verlatingsangst. Hij heeft de hele weg naar huis 70 km met de auto op schoot aan het huilen geweest. Hij loopt continu achter me aan of ligt op mijn voeten, hij blijft rustig 3 uur huilen als die in de bench moet. En gezien het dus niet stil word roep ik maar eens een keer goed en als het dan even stil is haal ik hem eruit. Ik moest een keer even naar buiten. Was heel kort, maar hij raakte in paniek en vond hem terug in het flessenkratje. Zat niet lekker tussen de flessen. :(

Nu is mijn idee hoe kan ik het nu het beste aanpakken met hem om hem te leren korte tijd alleen thuis te zijn. Langere tijd ook leuk, en beter nog. Maar kortere tijd is gewoon noodzaak.

Verder reageerd ie soms wel vreemd. Puppy's bijten oke, maar meneertje lijkt nu al een mening te hebben over hoe lang dingen duren hier. Bij het dragen begint ie nu te spartelen. En ookal dat ik hem pas op de grond zet als ie rustig is, toch ben ik bang dat ie straks echt niet meert toelaat en ook dat ie me een keer te wild word. Zou hem niet graag laten vallen. Ook met botje eten beet ie een keer met een grommetje in mijn hand. Echt zo van laat los. Ik weet dit hoort niet bij een pup nog niet, maar soms lijkt het toch wel menens van zijn kant.

Ja en botjes en kluifjes. Welke gebruiken jullie voor kleine hondjes. Volgens de eigenaar van de dierenwinkel was ie er nog te jong voor, maar om de tafel en de stoelpoten te sparen ben ik er toch maar aan begonnen.

Nu denk ik erover om op puppycursus te gaan. Nooit gedaan bij de vorige puppys. 4 keer al een puppy opgevoed. En ging altijd goed, maar ik vind deze maar een moeilijk ventje. En ik zit eigenlijk nog met een gedachte. Maylo heeft een navelbreukje. Volgens de fokker klein en eerder een schoonheidsfoutje. Maar toch ben ik bang dat het met wild spelen erger word. Zijn er mensen hier die met een navelbreukhondje op puppycursus geweest zijn. Maak me misschien wel onterecht zorgen wat betreft met andere puppys spelen en navelbreukje.
Laatst gewijzigd door Moon 1 op 14 jan 2018 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Vragen over mijn Teckeltje Maylo

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Moon 1 schreef:Sinds dik een week heb ik een teckelpuppy van nu 9 weken. En eigenlijk heb ik enkele vragen en voel ik dat er dingen fout dreigen te lopen. Van dag 1 heeft Maylo alle tekenen en symptomen van verlatingsangst. Hij heeft de hele weg naar huis 70 km met de auto op schoot aan het huilen geweest. Hij loopt continu achter me aan of ligt op mijn voeten, hij blijft rustig 3 uur huilen als die in de bench moet. En gezien het dus niet stil word roep ik maar eens een keer goed en als het dan even stil is haal ik hem eruit. Ik moest een keer even naar buiten. Was heel kort, maar hij raakte in paniek en vond hem terug in het flessenkratje. Zat niet lekker tussen de flessen. :(

Nu is mijn idee hoe kan ik het nu het beste aanpakken met hem om hem te leren korte tijd alleen thuis te zijn. Langere tijd ook leuk, en beter nog. Maar kortere tijd is gewoon noodzaak.

Verder reageerd ie soms wel vreemd. Puppy's bijten oke, maar meneertje lijkt nu al een mening te hebben over hoe lang dingen duren hier. Bij het dragen begint ie nu te spartelen. En ookal dat ik hem pas op de grond zet als ie rustig is, toch ben ik bang dat ie straks echt niet meert toelaat en ook dat ie me een keer te wild word. Zou hem niet graag laten vallen. Ook met botje eten beet ie een keer met een grommetje in mijn hand. Echt zo van laat los. Ik weet dit hoort niet bij een pup nog niet, maar soms lijkt het toch wel menens van zijn kant.

Ja en botjes en kluifjes. Welke gebruiken jullie voor kleine hondjes. Volgens de eigenaar van de dierenwinkel was ie er nog te jong voor, maar om de tafel en de stoelpoten te sparen ben ik er toch maar aan begonnen.

Nu denk ik erover om op puppycursus te gaan. Nooit gedaan bij de vorige puppys. 4 keer al een puppy opgevoed. En ging altijd goed, maar ik vind deze maar een moeilijk ventje. En ik zit eigenlijk nog met een gedachte. Maylo heeft een navelbreukje. Volgens de fokker klein en eerder een schoonheidsfoutje. Maar toch ben ik bang dat het met wild spelen erger word. Zijn er mensen hier die met een navelbreukhondje op puppycursus geweest zijn. Maak me misschien wel onterecht zorgen wat betreft met andere puppys spelen en navelbreukje.
Ik ga er 's even voor zitten...
het is een HUMMELTJE, een baby. die loopt achter je aan; jij bent zijn enige houvast.
Hoezo moet pup 3 uur in een bench achter elkaar? Heb je dat aangeleerd / gewend? Lijkt me niet.... daar heb je 'm te kort voor. Begin 's met 1 minuutje in de bench... en dan opbouwen.
Je kunt rustig iets van een botje geven maar WEL aangepast, dus zacht. En.. die tafel en stoepoten sparen... gewoon continue toezicht he? Dat hij de fout niet in kan gaan.
Dragen? Waaorm dragen? Het is een hondje, met als het goed is 4 pootjes... kan hij prima op lopen.
DAt navelbreukje kan ik je niet bij helpen; dat zou ik aan de DA vragen. Ik neem wel aan dat de kosten voor de operatie, als die nodig zijn, door de fokker worden gedragen?
Natuurlijk op puppycurus; maar zorg wel dat je een goede, hondvriendelijke hondenschool treft!!!

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 08 jan 2018 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

misschien eerst aan een vertrouwensband gaan werken tussen jullie 2 en dan pas gaan beginnen met het daadwerkelijk alleen laten. Je hebt hem pas een week, rustig aan en dan komt het wel goed.
En puppycursus is misschien geen overbodige luxe, leuke dingen samen doen versterkt de band enorm.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Het is een heel jong pupje en nog maar een week bij jou. Alles wat hij doet is normaal voor een pup. Natuurlijk vindt hij alleen zijn niet leuk, hij is net in een compleet vreemde wereld terecht gekomen en heeft jou hierin nodig, dus eerst lekker bij je houden. Voordeel is dat je zo'n kleintje zelfs in een tas mee kunt nemen naar de supermarkt. Mee laten hobbelen in huis en mee naar de slaapkamer als je gaat slapen. Als je het alleen zijn gaat forceren wordt het vaak alleen nog maar erger. Hij moet zich eerst veilig gaan voelen in de omgeving en vertrouwen krijgen dat je terug komt. En dan eens gaan oefenen als hij bijvoorbeeld moe is na het wandelen of lekker bezig is met een gevulde kong. Dan eens een minuutje weg en weer terug. Zo met kleine stapjes opbouwen. Maar nu eerst maar bij je laten zijn tot hij zich wat veiliger voelt.
Met het navelbreukje zou ik even naar de dierenarts gaan. En in je handen bijten hoort bij pups, ze ontdekken de wereld o.a. met hun bek. Gewoon opstaan en iets anders gaan doen als hij bijt of voorkomen door een speeltje te geven of hoog 'au!' piepen.

Veel plezier met je teckeltje! :I: En foto's zijn heel welkom :ok:
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik zou zeggen, begin eens te lezen op het forum, over hoe je met een jong hondje omgaat dat net koud een week in je huis is. 3 Uur laten huilen in de bench en er dan 'goed tegen roepen'...in paniek in een flessenkrat...denken dat hij dingen probeert te regelen...arm menneke :ugh: Tróóst dat hummeltje. Hij is vreemd in je huis en krijgt kennelijk weinig steun van je dus hij zal zich vreselijk onveilig voelen. Het is een baby, weggehaald uit het nest. JIJ moet zijn veilige haven zijn waar hij troost bij kan vinden als het wat moeilijker is voor hem. Doe je dit niet, laat je hem brullen, dan heb je ongeveer - pak 'm beet - 100% kans dat je een hond creëert die de rest van z'n leven niet alleen kan blijven.
Een goede (góede!) hondenschool is absoluut geen overbodige luxe in dit geval. Mijn jongste hond had overigens ook een navelbreukje en die is altijd vreselijk actief geweest zonder gevolgen. Gewoon af en toe (als het echt een minibreukje is) dat naveltje masseren zodat het bultje naar binnen verdwijnt en in de loop der tijd groeit het gaatje waarschijnlijk steeds kleiner waardoor het bultje binnen blijft. Ik kan me overigens niet voorstellen waarom je met een mini-navelbreukje niet naar een hondenschool kan, het is niet zo dat ze daar érg actief zijn.
Laatst gewijzigd door Sandra&co op 08 jan 2018 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Moon 1 schreef:Nu is mijn idee hoe kan ik het nu het beste aanpakken met hem om hem te leren korte tijd alleen thuis te zijn. Langere tijd ook leuk, en beter nog. Maar kortere tijd is gewoon noodzaak.
Ik heb zelf twee honden met verlatingsangst gehad (een pup waarbij ik te snel wilde gaan en een herplaatser die om die reden weg moest) en het eerste wat ik deed was binnenshuis zorgen dat ze me niet in alle ruimtes konden volgen. Ik ging ook net iets vaker dan normaal naar boven, even naar de garage, de kelder, etc. Niet lang, een paar minuten.
Of ze nu piepten of niet kwam ik de ruimte weer binnen zodat ze leren dat mijn komen en gaan de normaalste zaak van de wereld is.
Dat piepen doofde na een tijd vanzelf uit. Daarna begin ik het stapsgewijs door te trekken naar buiten toe en verleng ik langzaam de tijd dat ze alleen zijn.
Het kost wat moeite en geduld maar bij mij werkte dit dus goed.
Is de bench hem aangeleerd?
Moon 1 schreef:Ik weet dit hoort niet bij een pup nog niet, maar soms lijkt het toch wel menens van zijn kant.
Voedsel- of bezitsagressie zie je wel vaker bij erg jonge pups, het is een heel natuurlijk iets. En ja, dan kan het dus ook menens zijn.
Je zou het op deze manier aan kunnen pakken: Klik
En relax, je komt er wel. Beestje is er pas een week :wink:
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Alsjeblieft, breng dat Teckeltje naar mij want op jouw manier van opvoeden gaat er alles mis wat er maar mis kan gaan. :S:
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Wolfsblut schreef:Alsjeblieft, breng dat Teckeltje naar mij want op jouw manier van opvoeden gaat er alles mis wat er maar mis kan gaan. :S:
of naar mij, wat ik een medelijden met dat onbegrepen pup :ugh:
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik heb een pup van 13 weken. Het is ontzettend veel werk en ik wil het graag zo goed doen dat als er ook maar iets gaat op en manier die ik zo niet bedacht had, dat ik dan denk wat doe ik fout?
Het is goed dat je je vragen dan ergens stelt.
Als er iets niet gaat hoe je verwacht of hoe je het wil zal jij dingen anders moeten doen. En pup of een hond kan alleen maar reageren ziels hij reageert totdat jij zorgt dat hij anders reageert.
Afbeelding
Moon 1
nieuw lid

Het is niet zo dat Maylo geen aandacht krijgt of dat ik er niet voor hem ben. Ik ben er de hele dag voor hem. Ben ook op zich de hele dag thuis. Maar ik heb een boerderij. En de andere dieren moeten ook verzorgd worden. Ja en soms moet ik dan toch even naar buiten om te voeren of iets. Ik heb vandaag in zijn middagslaapje een stal uitgemest en dergelijke.

Ja op de manier dat ik het geschreven heb is het net dat ik hem aan zijn lot overliet, maar dat is ook weer niet zo. We hebben al veel tijd gespendeerd om het in de bench gezellig te maken met verwennerijtjes en aaitjes, zodat ie zich daar goed gaat voelen. En ook spelen we samen en ik houd botjes vast voor de kleine teckelpootjes. En ik weet ook wel dat alles langzaam opgebouwd moet worden en dat doe ik ook. Echt 3 uur heeft ie ook niet in zijn bench gezeten. Maar toch stopte hij niet met janken en ik wilde pas terug komen als het stil was. Vandaar de roep. Als de bench naast mijn bed staat gaat het goed. Hij slaapt dan aardig wat uurtjes achter elkaar door.

Hij moet wel gedragen worden naar zijn uitlaatplek, omdat ik een trappetje af moet en eerst langs de stallen moet, waar ik toch bang ben dat er ratten kunnen lopen. Dus mag ie los bij de houtwal.

Wat betreft korte momentjes weg, zeg ik nu wacht! en laat de deur open en negen van de tien staat ie bij de deur te wachten. Neem geen risico meer, of hij kan mijn zien en leert wachten op mijn, of mee, of bench. Was ook heel geschrokken dat ie dat deed.

Bedankt voor jullie reacties al. Saskia. Bedankt voor je reactie en het filmpje. Heb ik wel wat aan!

Ik ga eens googlen wat een kong is. Voor nu nog iets onbekend voor mijn.
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Je kunt een pupje prima zo nu en dan even optillen :ok:
Leuk dat je op een boerderij woont, Maylo gaat vast genieten van de buitenruimte!
Een cursus is een goed idee, dat helpt om elkaar beter te begrijpen / band opbouwen. Tip: bij voorkeur in een binnenruimte of een wat warmer seizoen. Mijn ervaring is dat ze het anders door het slechte weer / regen /kou niet leuk vinden om lang stil te staan tijdens de cursus.

Een Kong kun je in de meeste dierenwinkels wel vinden. Je kunt er eten instoppen en dan is het de bedoeling dat ze een poosje bezig zijn met het lekkers eruit te halen. Die van mij zijn er zo 10 tot 15 minuten zoet mee. Ik doe onderin vaak wat gewone brokjes en er bovenop druk een stukje worst (zodat het wat vast zit) of ik 'plak' de brokjes in de kong door er Tubi dog (zooplus) bij te doen. Ik gebruik de Kong heel vaak, als ik weg ga krijgen ze hier ook beide een gevulde kong (of botje, bijv. konijnenoren).

Als ik het goed begrijp houd je zijn botje vast en vind je het vervelend als hij dan gromt. Ik zou hem als je hem iets lekkers geeft gewoon met rust laten / niet meer aankomen. Het is niet nodig daar een spanningsveld van te maken. Teckeltjes kunnen prima met hun korte pootjes zelf een botje vasthouden :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Moon 1
nieuw lid

Zal eens gaan kijken in de winkel naar een gong. Vandaag weer de hele dag met Maylo bezig geweest. Benchtraining, zindelijkheidstraining, samen een middagdutje, samen gespeeld en ook al wat commando's. Laat dat laatste nu echt heel snel gaan. Ik had hem zit geleerd. Eenmaal dat ie dat deed. blijf! En dan een paar passen achterwaarts gedaan. Bleef ie zitten. Dan hier. Hij kwam mooi steeds en dan weer zit. Dat natuurlijk in delen en met tussenpozen opgebouwd vandaag. Maar dit nam die heel goed op. Trots op Maylo. Nu de rest nog. Komt wel. Vast.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon 1 schreef:Zal eens gaan kijken in de winkel naar een gong. Vandaag weer de hele dag met Maylo bezig geweest. Benchtraining, zindelijkheidstraining, samen een middagdutje, samen gespeeld en ook al wat commando's. Laat dat laatste nu echt heel snel gaan. Ik had hem zit geleerd. Eenmaal dat ie dat deed. blijf! En dan een paar passen achterwaarts gedaan. Bleef ie zitten. Dan hier. Hij kwam mooi steeds en dan weer zit. Dat natuurlijk in delen en met tussenpozen opgebouwd vandaag. Maar dit nam die heel goed op. Trots op Maylo. Nu de rest nog. Komt wel. Vast.
Zou naar een puppycursus gaan.

Als tip..................
Als je je hondje leert om te blijven zitten, ga dan naar hem terug om hem daar te belonen voor het blijven zitten en roep hem niet.
Als je hem daarna steeds roept heb je kans dat hij gaat smokkelen met het blijven zitten ( = steeds verder naar je toe komen voor je iets hebt gezegd), tenminste .......... ik neem even aan dat jouw bedoeling is dat hij leert op zijn plek te blijven?

Mag de pup af en toe ook nog slapen? :tongue: :lol1:

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 01 feb 2018 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Vragen over mijn Teckeltje

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

En "een hele dag trainen" is tikkie overdone ;-) Paar keer per dag voor een paar minuutjes wat doen is prima. Maar "de hele dag"... nee...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”