Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spelletjes onderweg

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lapinkoira
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Spelletjes onderweg

Ongelezen bericht door lapinkoira »

Ik lees in diverse topics weleens dat men tijdens het wandelen altijd bezig is met de hond. Spelletjes doet. Waardoor de hond dan dus meer met de baas bezig is/minder afgeleid is.
Maar aan wat voor dingen moet ik dan denken? Ik kom niet veel verder dan balletje gooien en wat speuren/zoeken.
Ben benieuwd wat ik nog meee zou kunnen doen :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Spelletjes onderweg

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik denk er meestal eigenlijk nauwelijks bij na. Vandaag hebben we Gait een aantal keren terug laten lopen om een stok op te halen die hij of Elco eerder (ook weer op commando) had laten liggen. Verder laten we ze nog weleens wachten, commando's op afstand uitvoeren of proberen we ze te dirigeren. Op commando komen is ook een spelletje geworden. Je kunt ze ook over natuurlijke hindernissen laten springen, lopen etc
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik laat ze ik nog weleens ergens opspringen om foto's te kunnen maken. Gewoon je creativiteit gebruiken en wat met de omgeving doen
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik ga af en toe naar een klein stuk bos hier in de buurt waarvan ik weet dat er wild zit. Dan gaan we samen 'jagen' en wijs ik plekken aan waar ze kunnen zoeken naar sporen. Nu heb ik honden die letterlijk niet langer dan tien tellen najagen (ze jagen niet op geur), zodra het dier uit zicht is of dichte begroeiing ingaat komen ze netjes terug. Het is een stuk met erg veel ontsnappingsmogelijkheden dus de kans dat ze wild ooit kunnen schaden is nihil.

Verder speurspelletjes, zoals zoeken naar de stok die ik heb aangeraakt of, met de vele lege maïsvelden nu, 'mijn' maïskolf zoeken.
Als ik zie dat een van hen tijdens het loslopen een geur oppikt maar verder loopt omdat hij niet wil achterblijven ga ik terug naar die plek en krijgt hij de kans het spoor uit te werken. Heel vaak snuffelen ze dan nog heel kort maar een paar dagen geleden bijvoorbeeld vonden ze na een paar meter zoeken een dode vos.

En regelmatig doen we even helemaal niets. Dan gooi ik ze los, ga ik zitten en genieten we een kwartier van gewoon samen zijn.
lapinkoira
Vaste gebruiker

Leuke ideeen!
Meteen vanmorgen in het bos wat dingen uitgeprobeerd :ok:
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Wat ik zelf leuk vind heb ik hier ooit gelezen van Laeken. Ik laat onderweg de bal vallen en (kilo)meters verderop stuur ik m’n hond terug om te bal op te halen.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik verstop mezelf af en toe.
Speuren en dingen opzoeken
Over boom stammen en grote stenen balanceren, stil staan, zit, liggen
Af liggen 4-5 minuten terwijl ik wegloop, de "gewone" obedience oefeningen.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Fotogravinnetje schreef:Ik denk er meestal eigenlijk nauwelijks bij na. Vandaag hebben we Gait een aantal keren terug laten lopen om een stok op te halen die hij of Elco eerder (ook weer op commando) had laten liggen. Verder laten we ze nog weleens wachten, commando's op afstand uitvoeren of proberen we ze te dirigeren. Op commando komen is ook een spelletje geworden. Je kunt ze ook over natuurlijke hindernissen laten springen, lopen etc
Dat inderdaad, doen we hier ook veel. Verder neem ik meestal 2 ballen mee, 1 voor elke hond. Als Sofi d'r bal ergens heeft laten vallen en er niet meer naar omkijkt, pak ik Izzy's bal af en zeg "Pak je andere bal". Die gaat ze dan halen. Dus spelenderwijs kun je ze allerlei commando's aanleren.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Sandra&co schreef:
Fotogravinnetje schreef:Ik denk er meestal eigenlijk nauwelijks bij na. Vandaag hebben we Gait een aantal keren terug laten lopen om een stok op te halen die hij of Elco eerder (ook weer op commando) had laten liggen. Verder laten we ze nog weleens wachten, commando's op afstand uitvoeren of proberen we ze te dirigeren. Op commando komen is ook een spelletje geworden. Je kunt ze ook over natuurlijke hindernissen laten springen, lopen etc
Dat inderdaad, doen we hier ook veel. Verder neem ik meestal 2 ballen mee, 1 voor elke hond. Als Sofi d'r bal ergens heeft laten vallen en er niet meer naar omkijkt, pak ik Izzy's bal af en zeg "Pak je andere bal". Die gaat ze dan halen. Dus spelenderwijs kun je ze allerlei commando's aanleren.
Inderdaad, vaak doen we niks dan een beetje relaxed in het bos rondstruinen. :ok:
Vusi rent en snuffelt rond en vindt meestal wel wat om zich te vermaken, een plastic fles, oude schoenen of achtergelaten kledingstukken :jump1:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik doe ook veel speur- en zoekspelletjes (mijn takje zoeken in een berg takjes, dummy zoeken, dummy laten vallen en vijf minuten later gaan ophalen, etc.). Daarnaast ook veel behendige spelletjes: om bomen heen sturen, over en onder boomstammen door, op smalle boomstammetjes lopen of op hoge obstakels springen en spelletjes met apporteren.
Ik kijk ook altijd in de omgeving of ik ergens iets leuks mee kan doen, zoals dit (heeft Amy overigens zelf verzonnen): https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 634022886/
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

DeDiana schreef:Ik doe ook veel speur- en zoekspelletjes (mijn takje zoeken in een berg takjes, dummy zoeken, dummy laten vallen en vijf minuten later gaan ophalen, etc.). Daarnaast ook veel behendige spelletjes: om bomen heen sturen, over en onder boomstammen door, op smalle boomstammetjes lopen of op hoge obstakels springen en spelletjes met apporteren.
Ik kijk ook altijd in de omgeving of ik ergens iets leuks mee kan doen, zoals dit (heeft Amy overigens zelf verzonnen): https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 634022886/
Leuk filmpje en bezigheid!

Heb Victor net 'Op' geleerd, beginnend op een laag bankje te springen, daarna afgewisseld met boomstammen, of vanaf een bankje op een laag muurtje.
En laatst brokjes verstopt tussen wat bladeren. Verder lees ik ook graag mee want ik wil ook wel wat nieuwe ideeën opdoen. :)
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Bij ons vinden ze het het aller aller leukste als we ze ergens omheen sturen. Dat kan zo simpel zijn als 20x om dezelfde boom. En dan zeggen ze dat border collies slim zijn ;) maar ze worden er wel lekker moe van. Soms ga ik tussen meerdere bomen in staan en stuur ik ze afwisselend om de een en de ander.
lapinkoira
Vaste gebruiker

Op boomstammen of bankjes laten springen doe ik ook weleens. Maar het lijkt net of hij er niet speciaal iets leuk aan vindt :scratch:
Maar ik ga toch wat creatiever worden als ik dit zo lees. En ballen laten ophalen en om bomen sturen zijn leuke tips! Moet ik em wel eerst leren :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”