Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vers vlees pup

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gaia...
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Vers vlees pup

Ongelezen bericht door Gaia... »

Hallo allemaal,

Het is bijna 4 jaar geleden dat ik mezelf heb moeten verdiepen in pups en vers vlees, dus het is enorm ver weggezakt...
Over 3 weken komt er een Engelse Springer Spaniel bij ons wonen, op dat moment een pupje van 8 weken.
Wij willen haar net als onze vorige honden op vers vlees zetten...
Maaaar, hoe zit dat ook alweer allemaal bij die ukjes? Hoeveel, hoe vaak, welke merken, hoe overzetten vanaf brok enz

Hopelijk kunnen jullie me weer even opfrissen over hoe het zit

Groetjes Gaia (en Jayla)
Likje en een poot van Jayla:

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Vers vlees pup

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zo'n jonge pup zou ik gewoon meteen overzetten, eventueel de eerste paar keren even wat kokend water erover en laten afkoelen. 3 maaltijden per dag, 5-10% van het lichaamsgewicht per dag (50-100 gram per kilogram lichaamsgewicht) is de richtlijn, waarbij grotere rassen dichterbij de 5% zullen zitten en kleine rassen dichterbij de 10%. In hoeverre de richtlijn klopt is kijken naar je hond
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gewoon een x aantal merken afwisselen en direct over op vers
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Opletten of de Ca:P-verhouding op orde is, bij hele jonge dieren 1-1.6:1 (dus altijd minimaal evenveel calcium als fosfor en maximaal 1.6x zoveel calcium als fosfor), vanaf 6 maanden 1-1.8:1 (en volwassen is de correcte verhouding 1-2:1).

En dan als richtlijn 0.6-0.8% calcium en 0.5-0.8% fosfor (2.5-4g calcium per 1000kcal en 2.25-4g fosfor per 1000kcal). Een keer een verpakking die er iets boven of onder zit geeft niet, maar let erop dat je daar wel bij in de buurt blijft.

Twee voorbeelden van kvv's die in mijn ogen absoluut ongeschikt zijn zonder de rest echt uit te balanceren:
Kivo konijn: 16g calcium en 9.3g fosfor per 1000kcal, dus 4x zo veel calcium als ze maximaal mogen hebben.
Kivo rund: 0.7g calcium en 1.4g fosfor per 1000kcal, dus slechts 30% van de calcium die ze minimaal moeten hebben en 60% van het fosfor én een zeer scheve/omgekeerde Ca:P-verhouding.

Van kivo zijn alleen de kip en de geit echt geschikt om langdurig te geven aan jonge dieren. Als je door elkaar voert van kivo dan kan je wel meer in balans komen, maar dan moet je wel echt weten wat je doet (anders voer je nog te veel calcium en fosfor) en valt konijn nog steeds weg. Rund wordt dan gecombineerd met paard of eend, die beide ruim dubbel zoveel calcium toevoegen per 1000kcal als maximaal toegestaan door FEDIAF. Uiteraard zijn er ook andere kvv-merken en sommige merken hebben het wel op orde. Maar helaas kan je er bij de meeste kvv's niet zo maar vanuit gaan.
Gaia...
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt allemaal! Ik ga mezelf er weer is goed in verdiepen
Vooral qua merken en soorten dan, kan me niet herinneren dat ik dat met Taran toen heb moeten doen, maar dat zal wel weggezakt zijn :P

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gaia... schreef:Bedankt allemaal! Ik ga mezelf er weer is goed in verdiepen
Vooral qua merken en soorten dan, kan me niet herinneren dat ik dat met Taran toen heb moeten doen, maar dat zal wel weggezakt zijn :P
Nou dat calcium verhaal geloof ik wel hoor. De oudste heeft t eerste jaar alleen smuldier gehad en t 2e jaar alleen lotgering (hd en ed vrij). De jongste heeft van alles gehad van lotgering tot Tamro en van kivo tot dogmeat. Ik voer zo'n 6 merken nu in totaal en echt niet die van 5 euro per kilo hoor. Ook de jongste is hd en ed vrij.
Voer je merk a doe je t fout doe je b is t weer fout... ik vind t wel gescheten en doe allea wat verboden is met pups: 5 min regels kennen we niet, ze spingen, ze apporteren en worden dagelijks met de volwassen honden uitgelaten en lopen al jong naast de fiets. Vreemd toch dat alles gewoon kerngezond is op logisch nadenken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gaia...
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dan gaan we gewoon lekker kijken waar zij het goed op doet en wat ze lekker vindt!
Bedankt voor de antwoorden :E:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”