Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ochtendritueel
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 1
Ochtendritueel
Hallo.
Onze Monster is een kruising Appenzeller/Entlebucher sennenhond van 15 weken.
Binnenkort moet ik weer gaan werken.
We laten Monster dan in de tuin alleen. Dit gaat prima, we zijn het nu al aan het opbouwen.
Alleen we willen de kans dat hij in de tuin poept verkleinen, hoe zorg ik ervoor dat hij poept wanneer ik dit wil?
We staan om 6:00 op en moeten beiden dan om 6:45 de deur uit.
Nu gaan we om 6:00 even een kort stukje wandelen, zodat hij kan plassen. Hierna geven we hem voer en water.
Het liefst wil ik dat hij dan rond 6:30 tijdens ons grotere rondje zijn grote behoefte doet.
Nu doet hij die meestal pas rond 10:00.
Hebben jullie tips om dit te vervroegen. Eerder voeren zou eventueel ook mogelijk zijn, 5:30 bijvoorbeeld.
Alvast bedankt voor de tips!
We laten Monster dan in de tuin alleen. Dit gaat prima, we zijn het nu al aan het opbouwen.
Alleen we willen de kans dat hij in de tuin poept verkleinen, hoe zorg ik ervoor dat hij poept wanneer ik dit wil?
Nu gaan we om 6:00 even een kort stukje wandelen, zodat hij kan plassen. Hierna geven we hem voer en water.
Het liefst wil ik dat hij dan rond 6:30 tijdens ons grotere rondje zijn grote behoefte doet.
Hebben jullie tips om dit te vervroegen. Eerder voeren zou eventueel ook mogelijk zijn, 5:30 bijvoorbeeld.
Re: Ochtendritueel
Ik zou zeggen eerder opstaan en langer wandelen. Ik neem aan dat je hond in de tuin ook de gelegenheid heeft om ergens binnen te liggen?Monstersennen schreef:Hallo.
-
- geregistreerd lid
Ik begin met halve dagen werken, hij wordt dan 1x tussendoor uitgelaten.
Als ik hele dagen ga werken wordt hij 2x uitgelaten, maar dit is voorlopig nog niet aan de orde (herintredingstraject na burn-out)
Buiten heeft hij een lekker hondenhok met isolatie onder onze overkapping staan. Als hij helemaal zindelijk is plaatsen we een hondenluik zodat hij ook naar binnen kan wanneer hij wil.
Ik heb gehoord dat we 1 min per week mogen wandelen, dus ik houd de rondjes netjes tot 15 minuten.
Als ik hele dagen ga werken wordt hij 2x uitgelaten, maar dit is voorlopig nog niet aan de orde (herintredingstraject na burn-out)
Buiten heeft hij een lekker hondenhok met isolatie onder onze overkapping staan. Als hij helemaal zindelijk is plaatsen we een hondenluik zodat hij ook naar binnen kan wanneer hij wil.
Ik heb gehoord dat we 1 min per week mogen wandelen, dus ik houd de rondjes netjes tot 15 minuten.
Is hij lekker moe als je terugkomt van de wandeling? Ik heb me er ook nooit zo aangehouden, gewoon gelet op de hond wat wel en niet gaat.
-
- geregistreerd lid
Hij is niet moe na het wandelen, wil daarna meestal spelen.
We wonen midden in een woonwijk, maar de buurvrouw let soms voor mij op of hij gaat blaffen, maar dit doet hij bijna niet, gelukkig.
We wonen midden in een woonwijk, maar de buurvrouw let soms voor mij op of hij gaat blaffen, maar dit doet hij bijna niet, gelukkig.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
als je op vaste tijden voert, komt er wel een soort van patroon in,
wanneer ze hun behoefte gaan doen, is mijn ervaring,
maar een vast tijdstip gaat denk ik niet lukken,
wanneer ze hun behoefte gaan doen, is mijn ervaring,
maar een vast tijdstip gaat denk ik niet lukken,
Dan wandel je toch lekker een stukje verder? Als hij lekker moe is van het wandelen, heb je veel minder kans op blaffen of andere dingen die hij kan doen als hij zijn energie niet kwijt is. Kuilen graven, dingen mollen etc.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Dat komt nog wel.Monstersennen schreef:Hij is niet moe na het wandelen, wil daarna meestal spelen.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gait is nog steeds vrij wisselend in wanneer hij moet poepen. Vanaf ongeveer 13 maanden deed hij het niet meer binnen. Hij is nu bijna 15 maanden. Zindelijkheid kun je niet plannen
- bram en thijs
- Zeer actief
Ze kan hem herdopen, in Sheldon Cooper.Cleva schreef:Niet.Monstersennen schreef: hoe zorg ik ervoor dat hij poept wanneer ik dit wil?
Het is een onrealistische verwachting.

-
- geregistreerd lid
Dat kan ik zeker proberen, ik volgde namelijk gewoon alle boekjes die ik gelezen heb.Neeltje schreef:Dan wandel je toch lekker een stukje verder? Als hij lekker moe is van het wandelen, heb je veel minder kans op blaffen of andere dingen die hij kan doen als hij zijn energie niet kwijt is. Kuilen graven, dingen mollen etc.
Verder negeren we hem nu als hij om niks blaft, en geven we hem pas aandacht als hij gestopt is met blaffen.
Hij heeft het over poepen in de tuin, niet binnen.Fotogravinnetje schreef:Gait is nog steeds vrij wisselend in wanneer hij moet poepen. Vanaf ongeveer 13 maanden deed hij het niet meer binnen. Hij is nu bijna 15 maanden. Zindelijkheid kun je niet plannen
- Jeannettebo
- Zeer actief
dat iddbram en thijs schreef:Dat komt nog wel.Monstersennen schreef:Hij is niet moe na het wandelen, wil daarna meestal spelen.

er liggen er hier heel veel bij de boerderijen en die vinden zaken op grote afstand al reden tot blaffen.
ik las ook dat je er eentje bij wil als monster 1 jaar, ik zou daar voorlopig nog maar even niet over peinzen, hier ga je je handen vol aan hebben, zeker als hij overdag alleen in de tuin zit en dus genoeg tijd heeft om zichzelf verkeerd op te voeden. Het zijn nu eenmaal zelfstandige leiers van de bovenste plank.
Hier is trouwens zwitserland en dan ook juist de entlebuchregio

-
- geregistreerd lid
Zindelijkheid gaat verder prima, gaat voor de deur staan als hij moet.Neeltje schreef:Hij heeft het over poepen in de tuin, niet binnen.Fotogravinnetje schreef:Gait is nog steeds vrij wisselend in wanneer hij moet poepen. Vanaf ongeveer 13 maanden deed hij het niet meer binnen. Hij is nu bijna 15 maanden. Zindelijkheid kun je niet plannen
-
- Zeer actief
Wij hebben ook een vast ochtendritueel, maar die gaat er iets anders aan toe
Ik sta vroeg op om 40-45 minuten met Jip te kunnen wandelen, waarbij hij ook een stuk losloopt. Tijdens deze ronde vindt Jip altijd wel een plekje om te poepen (waarbij hij het liefst boven een struikje hangt
)
Jip is vervolgens 4 tot 5,5 uur alleen thuis. Dat varieert. Tijdens de middagwandeling die dan volgt, moet hij nog een keer poepen.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk niet dat hij het een hele dag zou kunnen ophouden. Als we in het weekend iets met vrienden of familie willen afspreken, doe ik dat ook altijd pas na 15.00 uur. Dan hebben we voldoende tijd voor de middagwandeling en kan ik Jip daarna met een gerust hart thuislaten.
Overigens hebben we Jip wel geleerd om op commando te plassen. Dat gebruiken we nooit meer, maar het is wel te leren. Je zegt het commando vlak voor hij daadwerkelijk gaat plassen en de associatie is snel gemaakt. Misschien kun je de hond ook leren om te poepen op commando, maar ja... als 'ie niet hoeft, kun je het niet afdwingen hè.

Jip is vervolgens 4 tot 5,5 uur alleen thuis. Dat varieert. Tijdens de middagwandeling die dan volgt, moet hij nog een keer poepen.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk niet dat hij het een hele dag zou kunnen ophouden. Als we in het weekend iets met vrienden of familie willen afspreken, doe ik dat ook altijd pas na 15.00 uur. Dan hebben we voldoende tijd voor de middagwandeling en kan ik Jip daarna met een gerust hart thuislaten.
Overigens hebben we Jip wel geleerd om op commando te plassen. Dat gebruiken we nooit meer, maar het is wel te leren. Je zegt het commando vlak voor hij daadwerkelijk gaat plassen en de associatie is snel gemaakt. Misschien kun je de hond ook leren om te poepen op commando, maar ja... als 'ie niet hoeft, kun je het niet afdwingen hè.
-
- geregistreerd lid
De tweede hond komt ook echt pas als deze goed is opgevoed, wij doen er iig alles aan om dit te doen.Jeannettebo schreef:dat iddbram en thijs schreef:Dat komt nog wel.Monstersennen schreef:Hij is niet moe na het wandelen, wil daarna meestal spelen.
We wonen midden in een woonwijk, maar de buurvrouw let soms voor mij op of hij gaat blaffen, maar dit doet hij bijna niet, gelukkig.![]()
er liggen er hier heel veel bij de boerderijen en die vinden zaken op grote afstand al reden tot blaffen.
ik las ook dat je er eentje bij wil als monster 1 jaar, ik zou daar voorlopig nog maar even niet over peinzen, hier ga je je handen vol aan hebben, zeker als hij overdag alleen in de tuin zit en dus genoeg tijd heeft om zichzelf verkeerd op te voeden. Het zijn nu eenmaal zelfstandige leiers van de bovenste plank.
Hier is trouwens zwitserland en dan ook juist de entlebuchregio
Puppycursus gehad en nu naar de basis gehoorzaamheids cursus.
Hij wordt wel 2x uitgelaten als ik weer ga werken, dit zijn ook maar 3 dagen in de week.
- bram en thijs
- Zeer actief
Breek me de bek niet open. De Appenzeller omdat die sowieso altijd blaft en de Entlebucher omdat het een typische erfwaker is dus die gaat ook niet meer uit. Zo middenin de woonwijk.Jeannettebo schreef:dat iddbram en thijs schreef:Dat komt nog wel.Monstersennen schreef:Hij is niet moe na het wandelen, wil daarna meestal spelen.
We wonen midden in een woonwijk, maar de buurvrouw let soms voor mij op of hij gaat blaffen, maar dit doet hij bijna niet, gelukkig.![]()
Laatst gewijzigd door bram en thijs op 05 jan 2018 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- geregistreerd lid
We gebruiken dezelfde commando’s voor poepen en plassen.natalie schreef:Wij hebben ook een vast ochtendritueel, maar die gaat er iets anders aan toeIk sta vroeg op om 40-45 minuten met Jip te kunnen wandelen, waarbij hij ook een stuk losloopt. Tijdens deze ronde vindt Jip altijd wel een plekje om te poepen (waarbij hij het liefst boven een struikje hangt
)
Werkt nog niet echt, maar komt hopelijk wel.
Hij hoeft het ook niet de hele dag op te houden, hij wordt 2x uitgelaten dadelijk als ik weer hele dagen ga werken, maar weet nog niet wanneer dit is.
Probleem is, plassen kun je redelijk op commando, maar als niet hoeft te poepen, kun je zoveel commando's verzinnen als je wilt, maar dan gaat het toch echt niet lukken.Monstersennen schreef:We gebruiken dezelfde commando’s voor poepen en plassen.natalie schreef:Wij hebben ook een vast ochtendritueel, maar die gaat er iets anders aan toeIk sta vroeg op om 40-45 minuten met Jip te kunnen wandelen, waarbij hij ook een stuk losloopt. Tijdens deze ronde vindt Jip altijd wel een plekje om te poepen (waarbij hij het liefst boven een struikje hangt
)
Hij hoeft het ook niet de hele dag op te houden, hij wordt 2x uitgelaten dadelijk als ik weer hele dagen ga werken, maar weet nog niet wanneer dit is.
-
- Zeer actief
Ik was zo traag met typen, dat ik een heleboel tussentijdse reacties heb gemist, excuses. Ik lees inderdaad ook nu pas dat het alleen om de ochtend gaat, en dat hij nog te jong is voor lange wandelingen.Monstersennen schreef:We gebruiken dezelfde commando’s voor poepen en plassen.natalie schreef:Wij hebben ook een vast ochtendritueel, maar die gaat er iets anders aan toeIk sta vroeg op om 40-45 minuten met Jip te kunnen wandelen, waarbij hij ook een stuk losloopt. Tijdens deze ronde vindt Jip altijd wel een plekje om te poepen (waarbij hij het liefst boven een struikje hangt
)
Eerder voeren lijkt mij niet de oplossing. Hier krijgt Jip pas eten ná de ochtendwandeling. Lastig. Ik vrees dat het niet echt te plannen is. Hij neemt vermoedelijk jullie ritme op den duur wel over, maar het is er waarschijnlijk nog wat te vroeg voor.
-
- geregistreerd lid
Misschien iets te ambitieus gedacht dan.Cleva schreef:Kun je zelf op commando poepen?Monstersennen schreef: We gebruiken dezelfde commando’s voor poepen en plassen.
Anders geef je je pup een sigaret en koffie als ontbijt. Dat werkt wel.
- bram en thijs
- Zeer actief
Plus een krant en rustig wat tijd voor zichzelf.Cleva schreef:Kun je zelf op commando poepen?Monstersennen schreef: We gebruiken dezelfde commando’s voor poepen en plassen.
Anders geef je je pup een sigaret en koffie als ontbijt. Dat werkt wel.

- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Veel honden poepen als ze volwassen zijn, en genoeg kansen buiten eigen tuin krijgen, bij voorkeur buiten hun eigen terrein.
Tenminste, ik ken best wel veel honden die niks (ook niet plassen) in hun eigen tuin willen doen. Niet omdat het ze is afgeleerd, maar gewoon omdat ze daar zelf voor kiezen. Dus misschien helpt het om te wachtten tot hij wat ouder is en hem genoeg kansen te geven buiten eigen tuin.
Ik heb zelf eigenlijk nog geen hond meegemaakt die niet poept tijdens de eerste ronde, maar dat zijn dan wel langere wandelingen. Ik denk dat het zeker zal helpen als je langer met hem gaat wandelen op een rustige plek. Of als je wandelen te belastend vind voor de groei, hem dan langer in bos / weiland / park laten scharrelen op een veldje.
Pups zijn vaak tijdens de wandeling nog teveel afgeleid door alles wat er te zien /horen en ruiken valt. Ze hebben het dan veel te druk om te gaan poepen. Dat gaat wel beter als ze wat ouder zijn.
Tenminste, ik ken best wel veel honden die niks (ook niet plassen) in hun eigen tuin willen doen. Niet omdat het ze is afgeleerd, maar gewoon omdat ze daar zelf voor kiezen. Dus misschien helpt het om te wachtten tot hij wat ouder is en hem genoeg kansen te geven buiten eigen tuin.
Ik heb zelf eigenlijk nog geen hond meegemaakt die niet poept tijdens de eerste ronde, maar dat zijn dan wel langere wandelingen. Ik denk dat het zeker zal helpen als je langer met hem gaat wandelen op een rustige plek. Of als je wandelen te belastend vind voor de groei, hem dan langer in bos / weiland / park laten scharrelen op een veldje.
Pups zijn vaak tijdens de wandeling nog teveel afgeleid door alles wat er te zien /horen en ruiken valt. Ze hebben het dan veel te druk om te gaan poepen. Dat gaat wel beter als ze wat ouder zijn.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Lieve schat, negeren staat gelijk als toestaan, daarmee leer je echt het blaffen niet af.Monstersennen schreef:
Verder negeren we hem nu als hij om niks blaft, en geven we hem pas aandacht als hij gestopt is met blaffen.

-
- geregistreerd lid
Iedereen bedankt voor de tips!
Langer wandelen, geduld hebben totdat hij ons ritme over neemt, en hopen dat hij niet de hele buurt bij elkaar gaat blaffen.
Sigaretten aan de hond voeren gaat me iets te ver
Langer wandelen, geduld hebben totdat hij ons ritme over neemt, en hopen dat hij niet de hele buurt bij elkaar gaat blaffen.
Sigaretten aan de hond voeren gaat me iets te ver

-
- Zeer actief
Goede tip om wat langer op één plek te scharrelen.lotje&famke schreef:Veel honden poepen als ze volwassen zijn, en genoeg kansen buiten eigen tuin krijgen, bij voorkeur buiten hun eigen terrein.
Jip is nog geen twee jaar oud en ik was al bijna vergeten hoe het er als pup aan toe ging. Hij was inderdaad ook heel erg afgeleid tijdens de wandelingen en kon gerust na een ronde in het park alsnog in huis gaan poepen

In de tuin doet hij helemaal niets inderdaad, zonder dat ooit verboden te hebben. Maar als je er een vast plekje voor aanwijst, eventueel door er wat kranten of stro neer te leggen, dan moet dat toch wel te leren zijn. Denk ik.
-
- Zeer actief
En als je de eerste ochtendwandeling gelijk een goede langere wandeling maakt?
Mijn ervaring is dat ze dan wel moeten poepen. En dan bij terugkomst voordat je naar je werk gaat kun je hem dan zn voer geven.
Onze hond krijgt sowieso altijd zn eten na een wandeling ivm het risico op een maagtorsie bij honden.
Als je hem nu ook regelmatig in de tuin laat kun je hem ook trainen dat de tuin (net als het huis) niet de bedoeling is dat ie daar plast en poept.
Onze vorige hond kon ook prima poepen en plassen op commando.
Reuze handig als ie op vreemde plekken uitgelaten werd waarvan ie niet zeker wist of ie daar mocht poepen. (bv in de sneeuw/op harde ondergrond /of ergens in een tuin) Door het commando wist ie dan dat het ok was..
Tuurlijk als ze niet moeten poepen zullen ze dat op commando ook niet doen.
Bij onze huidige hond werkt het commando niet echt (nog?)
. Nu zijn we op vakantie in de sneeuw en kon ie anderhalve dag niet poepen omdat ie geen goede fijne poepplek kon vinden.(waar is het zachte groene gras?) .
Ik zou het dus zeker proberen aan te leren als het lukt.
Succes met de training en hopelijk heeft ie het snel door.
Mijn ervaring is dat ze dan wel moeten poepen. En dan bij terugkomst voordat je naar je werk gaat kun je hem dan zn voer geven.
Onze hond krijgt sowieso altijd zn eten na een wandeling ivm het risico op een maagtorsie bij honden.
Als je hem nu ook regelmatig in de tuin laat kun je hem ook trainen dat de tuin (net als het huis) niet de bedoeling is dat ie daar plast en poept.
Onze vorige hond kon ook prima poepen en plassen op commando.
Reuze handig als ie op vreemde plekken uitgelaten werd waarvan ie niet zeker wist of ie daar mocht poepen. (bv in de sneeuw/op harde ondergrond /of ergens in een tuin) Door het commando wist ie dan dat het ok was..
Tuurlijk als ze niet moeten poepen zullen ze dat op commando ook niet doen.
Bij onze huidige hond werkt het commando niet echt (nog?)

Ik zou het dus zeker proberen aan te leren als het lukt.
Succes met de training en hopelijk heeft ie het snel door.
-
- geregistreerd lid
Monster krijgen we ‘s ochtends al bijna niet naar buiten, staan meteen bij zijn voetbal te springen.Jetski schreef:En als je de eerste ochtendwandeling gelijk een goede langere wandeling maakt?
Voetbal uit zicht en geur leggen. Dus echt ver weg. En gewoon mee naar buiten, geen keus.Monstersennen schreef:Monster krijgen we ‘s ochtends al bijna niet naar buiten, staan meteen bij zijn voetbal te springen.Jetski schreef:En als je de eerste ochtendwandeling gelijk een goede langere wandeling maakt?
Dat is ook prima. Het gaat om beweging, daardoor komt de darmfunctie vanzelf op gangMonstersennen schreef:
Monster krijgen we ‘s ochtends al bijna niet naar buiten, staan meteen bij zijn voetbal te springen.