Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De "van nature" lichaamshouding verward met dominantie?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

De "van nature" lichaamshouding verward met dominantie?

Ongelezen bericht door Jackira »

Het valt me op dat Jack vaak aangevallen wordt. Het is nu al meerdere keren dat een andere hond, in mijn ogen zomaar, Jack "aanvalt" en dat Jack niet weet wat hem overkomt.

Het zijn tot nu toe herders geweest en reuen, ik ben zelf erg gek op herders maar in deze situatie zijn het dus echt vooral herders. Gisteren was het weer zover. Een nog jonge en enorme herder reu. Ik denk zeker een kilo of 40 zwaar. Tegen jack van 22 kilo. Ik vond het ook niet een schermutseling maar een echte aanval. De hond was al erg reactief (zo wordt dat tegenwoordig genoemd geloof ik) dus dat speelde ook mee maar Jack is regelmatig de pineut.

Hij heeft een trotse houding met een hoge staart zoals veel husky's dat hebben. Hij is ook niet snel onder de indruk want toen we de herder van hem af hadden getrokken schudde hij zich even en liep wel wat geschrokken maar niet heel angstig gewoon weer verder.

Jack is 7 maanden, hij is al zeg ik het zelf een hele leuke enthousiaste hond. Hij weet over het algemeen wel wanneer hij niet te druk moet doen tegen een andere hond en past zich prima aan. Tegelijkertijd kan hij heel leuk spelen met alle soorten en maten honden die net zo speels zijn als hij. Hij is leuk tegen mensen en zowaar springt hij niet meer tegen ze op en kegelt geen kleine kinderen meer omver uit enthousiasme.

Dus ik vind hem eigenlijk een hele sociale hond. Hij heeft natuurlijk ook wel dingen die weer op een andere manier nog wat uitdaging zijn maar ik vind z'n omgang met andere honden en mensen echt heel goed. En juist hij heeft meer aanvaringen gehad in die 7 maanden dat hij oud is (die niet van hem uitgaan) dan al mijn andere honden samen.

Dus ik gooi het eigenlijk een beetje op z'n houding die hij van nature heeft. Zien andere honden dat niet? Dat verschil tussen gewoon een lichaamshouding of dominant gedrag?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: De "van nature" lichaamshouding verward met dominantie?

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik weet dat honden niet achterlijk zijn en het verschil wel degelijk kunnen zien maar volgens mij is het meer een impuls dan dat ze goed kijken. Bij Akira zijn het nagenoeg ook Herders of dominante teven die de aanval inzetten. Ik heb dan nog eens de "pech" dat Kier zich niet op de bek laat slaan en ik haar echt de rest van de wandeling vast moet houden anders gaat ze nog even op zoek om het karwei af te maken :roll:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ri@ schreef:Zien andere honden dat niet? Dat verschil tussen gewoon een lichaamshouding of dominant gedrag?

M'n jongste heeft het niet, op Django wordt veel minder gereageerd sinds zijn castratie.
Wij dachten ook dat hij niets (bewust) uitlokte, honden blijken dat toch beter in te kunnen schatten.
Naapje is een kei in lichaamstaal en houdt er zelf vanaf jonge leeftijd rekening mee. Het begint altijd met "hallo, ik ben niet gevaarlijk" :mann:
Jackira
Zeer actief

Tiny schreef:Ik weet dat honden niet achterlijk zijn en het verschil wel degelijk kunnen zien maar volgens mij is het meer een impuls dan dat ze goed kijken. Bij Akira zijn het nagenoeg ook Herders of dominante teven die de aanval inzetten. Ik heb dan nog eens de "pech" dat Kier zich niet op de bek laat slaan en ik haar echt de rest van de wandeling vast moet houden anders gaat ze nog even op zoek om het karwei af te maken :roll:
Het zijn ook altijd situaties dat ze op hem af komen rennen terwijl hij wat anders aan het doen is. Dus geen situaties waarbij hij zelf de andere hond op zoekt. Hij reageert er nog wel redelijk lakoniek op. Maar zoals bij jou met Akira die er fel op reageert zou ik inderdaad al helemaal balen van zoiets.
Jackira
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Ri@ schreef:Zien andere honden dat niet? Dat verschil tussen gewoon een lichaamshouding of dominant gedrag?

M'n jongste heeft het niet, op Django wordt veel minder gereageerd sinds zijn castratie.
Wij dachten ook dat hij niets (bewust) uitlokte, honden blijken dat toch beter in te kunnen schatten.
Naapje is een kei in lichaamstaal en houdt er zelf vanaf jonge leeftijd rekening mee. Het begint altijd met "hallo, ik ben niet gevaarlijk" :mann:
Maar het zijn tot nu toe vooral situaties waarin de hond dus op hem klapt terwijl hij gewoon in het zand aan het graven is, of aan komt rennen om in het water te gaan en dat daar dan andere honden staan. Ik vind ook dat als hij wel kennis maakt met een andere hond dat hij dat zo goed doet. Misschien dat ik inderdaad wel iets over het hoofd zie, maar hij is vooral heel onbevangen maar niet vervelend. In mijn ogen dan :mrgreen:
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik geloof best dat lichaamsbouw van belang kan zijn maar ik heb mijn honden er nog nooit op betrapt dat ze er niet doorheen prikken.
Hier loopt een patsende husky en het gaat naar elkaar toe met stijve poten maar mijn honden kunnen het prima onderscheiden van een hond met echt foute bedoelingen.
Jack is een puberende husky die dankzij hormonen anders ruikt, ik zou het eerder in die richting zoeken.
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Ri@ schreef: Het zijn ook altijd situaties dat ze op hem af komen rennen terwijl hij wat anders aan het doen is. Dus geen situaties waarbij hij zelf de andere hond op zoekt.
Precies dat! Kier is vaak een eenling, kan zichzelf vermaken met bloemetjes en graspollen :I: en laat andere honden met rust. En als je dan vanuit het niets wordt aangevallen vind ik best heftig.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Jackira
Zeer actief

-Saskia- schreef:Ik geloof best dat lichaamsbouw van belang kan zijn maar ik heb mijn honden er nog nooit op betrapt dat ze er niet doorheen prikken.
Hier loopt een patsende husky en het gaat naar elkaar toe met stijve poten maar mijn honden kunnen het prima onderscheiden van een hond met echt foute bedoelingen.
Jack is een puberende husky die dankzij hormonen anders ruikt, ik zou het eerder in die richting zoeken.
Dat is ook zo natuurlijk, de hormonen gaan meespelen. Maar het gebeurde ook al toen hij 4 maanden was. Toen dook er een witte herder bovenop hem die er ook door z'n baas wel snel vanaf getrokken werd gelukkig. Maar jack was gewoon aan het spelen met een takje en stond met z'n rug naar die hond toe. De tak was niet al van de herder want die kwam net aanlopen.

Ik liep redelijk ontspannen met Jack omdat ik altijd met Buck, onze vorige reactieve husky/herder op m'n hoede moest zijn en hij zo anders is. Maar ik denk dat ik nu op een andere manier op moet gaan letten.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Oke, ik ga nu iets heel fouts zeggen. :schrik:

De meeste herders die ik ken die dit gedrag hebben (het zomaar ergens op 'klappen') weten donders goed welke types ze moeten hebben. Juist degene die voor zichzelf bezig zijn. Of bij een kennismaking juist de onzekere. Tay was/is ook zo'n type die zelf bezig is en ook hij was de dupe van andere herderreuen, meestal nog niet volwassen. Tegenwoordig klappen ze niet meer op hem uit het 'niets', maar ik probeer er wel voor te zorgen dat er geen kennismaking op stijve poten komt.

Die verwarring kan best, van een afstand, maar volgens mij zien honden echt wel snel dat het houding is.
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:Wijlen mijn Collie Glenn (intacte reu) kon geweldig patsen en zich zeer macho voordoen. Staart omhoog, getrippel, the works. Maar nooit tuinde een andere hond erin :LOL: Die hadden allemaal feilloos door dat Glenn nul op vechten uit was of anderszins agressief gedrag in de planning had.
Er is hem dan ook nooit een haar gekrenkt.
En andere honden roepen het over zich af terwijl ze er ogenschijnlijk helemaal niet om vragen.
Ik zeg ogenschijnlijk omdat er toch een aspect bij komt kijken dat wij niet kunnen waarnemen: geur.
Wellicht barst Jack van de hormonen in the making en reageren honden daar op.
Even dimmen jongen.
En dan zijn er natuurlijk nog de verknipte idioten met een baas die dat agressieve juist wel prachtig vindt :roll:
Nou die indruk had ik van die baas van gisteren ook. Wie gaat er nou met zo'n hond op een vrij smalle lange uitlaatstrook lopen waar alles open en vlak is. De eerste 50 meter had hij al 2 knokpartijen en dreigend gedrag naar Shira achter de rug.

Maar Jack zal inderdaad anders gaan ruiken, het is ook wel een relaxed en zelfverzekerd type.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik kan me er best iets bij voorstellen dat honden erdoor op het verkeerde been gebracht worden.
Mila heeft het een tijdje gehad met poedels die op een bepaalde manier getrimd waren. Dat begon op de hondenschool met een totaal niet kwaadwillend dwergpoedeltje dat ze zomaar om niets aan wilde vliegen, terwijl ze daar normaal echt totaal niet naar andere honden omkijkt en ze ook helemaal niet opzoekt. Volgens de instructrice had het te maken met de lichaamshouding/vacht van het poedeltje, waardoor het net leek alsof ze constant op hoge, stijve pootjes rondstapte.
Later viel me op dat ze ook reageerde op andere poedels die op dezelfde manier getrimd waren.

Ik heb het op de hondenschool getraind met dat ene poedeltje en nu reageert ze op alle poedels relaxter (al vindt ze ze nog steeds niet echt leuk, maar dat heeft denk ik te maken met het enthousiaste, springerige gedrag).

Ik denk dus wel dat een hond instinctief getriggerd kan worden door iets in het uiterlijk of de lichaamshouding van een andere hond, zonder dat de hond ook daadwerkelijk gedrag heeft dat die reactie uitlokt.
Jackira
Zeer actief

TessaThomas schreef:Oke, ik ga nu iets heel fouts zeggen. :schrik:

De meeste herders die ik ken die dit gedrag hebben (het zomaar ergens op 'klappen') weten donders goed welke types ze moeten hebben. Juist degene die voor zichzelf bezig zijn. Of bij een kennismaking juist de onzekere. Tay was/is ook zo'n type die zelf bezig is en ook hij was de dupe van andere herderreuen, meestal nog niet volwassen. Tegenwoordig klappen ze niet meer op hem uit het 'niets', maar ik probeer er wel voor te zorgen dat er geen kennismaking op stijve poten komt.

Die verwarring kan best, van een afstand, maar volgens mij zien honden echt wel snel dat het houding is.
Ik zag inderdaad dat Jack wat onzeker en twijfelend op die reu reageerde gisteren. Het ging heel snel, hij kon het door welk gedrag van zijn kant ook niet meer voorkomen had ik de indruk.
Jackira
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik kan me er best iets bij voorstellen dat honden erdoor op het verkeerde been gebracht worden.
Mila heeft het een tijdje gehad met poedels die op een bepaalde manier getrimd waren. Dat begon op de hondenschool met een totaal niet kwaadwillend dwergpoedeltje dat ze zomaar om niets aan wilde vliegen, terwijl ze daar normaal echt totaal niet naar andere honden omkijkt en ze ook helemaal niet opzoekt. Volgens de instructrice had het te maken met de lichaamshouding/vacht van het poedeltje, waardoor het net leek alsof ze constant op hoge, stijve pootjes rondstapte.
Later viel me op dat ze ook reageerde op andere poedels die op dezelfde manier getrimd waren.

Ik heb het op de hondenschool getraind met dat ene poedeltje en nu reageert ze op alle poedels relaxter (al vindt ze ze nog steeds niet echt leuk, maar dat heeft denk ik te maken met het enthousiaste, springerige gedrag).

Ik denk dus wel dat een hond instinctief getriggerd kan worden door iets in het uiterlijk of de lichaamshouding van een andere hond, zonder dat de hond ook daadwerkelijk gedrag heeft dat die reactie uitlokt.
Ik vind het wel rot. Want de kans bestaat dat Jack daardoor op een gegeven moment zelf ook zo gaat reageren. En ik ben net zo blij met z'n prettige gedrag.
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind herders ook vaak flauwe klootzakken. Ik zou het zoeken in ontlopen. Als je het maar even niet vertrouwt hop de andere kant op.
Ja herder reuen ga ik proberen te ontwijken :ok:
Jackira
Zeer actief

Ri@ schreef:
Nanna schreef:Ik vind herders ook vaak flauwe klootzakken. Ik zou het zoeken in ontlopen. Als je het maar even niet vertrouwt hop de andere kant op.
Ja herder reuen ga ik proberen te ontwijken :ok:
Edit; ik had er niet aan gedacht maar ik denk nu inderdaad dat geur een hele grote rol speelt in deze situatie.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Soooof »

Ik denk ook dat zijn puber-geur meespeelt. Ik heb ook een puber (herder :mrgreen: ) reu die een tijdje aangevlogen is door sommige honden. Of, aangevlogen is veel gezegd, dat is één keer gebeurd, maar er werd wel veel meer naar hem gemopperd. Ik zie dat nu, hij is 15 maanden, ook weer iets afnemen (of ik wil het zien, dat kan ook :mrgreen: ). Ik was inderdaad ook bang dat ie dergelijk gedrag zou overnemen, maar dat is eigenlijk niet gebeurd. Ik loop wel bij sommige honden ook om inderdaad, types waarvan ik weet dat hij ze eng vindt (Rottweilers, want die vlogen op hem), maar ik ontwijk niet iedereen. Hij is juist niet angstig, in tegenstelling tot sommige rasgenoten hier in het bos, en gek op rennen en spelen met z'n bos-vrienden, dat wil ik hem niet ontnemen.
Soooof
Zeer actief

Vooral als ze een bal of een tak menen te bezitten. Mijn herder is dan in elk geval bijzonder kundig in meten met twee maten. "Ik mag wel jouw bal pakken, maar jij niet die van mij", dat werk. Behalve als je een puppy bent, dan mag je van hem alles afpakken en met alles spelen. :I:
Jackira
Zeer actief

Soooof schreef:
Vooral als ze een bal of een tak menen te bezitten. Mijn herder is dan in elk geval bijzonder kundig in meten met twee maten. "Ik mag wel jouw bal pakken, maar jij niet die van mij", dat werk. Behalve als je een puppy bent, dan mag je van hem alles afpakken en met alles spelen. :I:
Herders zijn leuk, ik vind ze echt geweldig meestal.

Bal afpakken doet Jack ook. En hij geeft hem ook niet meer terug :oeps: :mrgreen: Dus ik waarschuw iedereen die met een bal in de buurt komt of we moeten zeker tien minuten wachten totdat ik die bal kan ruilen voor een koekje want als ik achter hem aanren maakt hij er (uiteraard) een spel van. En hierkomen doet hij dan ook niet :mrgreen: Hij wordt oostindisch doof van die bal.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Ik denk ook dat er vele malen meer communicatie plaats vind dan wij opmerken. Mijn grote jonge reu met van nature een hoge lichaamshouding wordt met enige regelmaat gegrepen door andere reuen. Het is nooit echt menens, meer even een punt maken.
En wat Kruimel53 zegt is hier ook. Honden weten feilloos dat die grote wel even gepest kan worden, maar dat met die kleine teef niet te spotten valt, terwijl ze zo op het eerste gezicht met dezelfde houding rondwaggelen.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik denk dat ook meespeelt dat Jack niet echt wat terug doet, dus de aanvaller boekt een succesje. Rio had wel een stoere houding maar was absoluut geen knokker en had veel vaker last van een patser of een hond die ruzie wilde zoeken/maken dan Orson. Maar die hoefde je dat soort geintjes ook niet uit te halen want dan kon je klappen krijgen. Dat voelen honden toch wel aan denk ik en baseren daar hun eigen reacties op. Neemt niet weg dat als je hond dat doet je hem maar lekker bij je houdt. Micron heeft ook een tijdje terug een aanvaring gehad met een herder maar deze meneer houdt hem sindsdien altijd vast gelukkig.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Kruimel53 schreef:De meeste honden die wij tegenkomen weten binnen een nano-seconde dat ze bij Logi geen poot aan de grond krijgen en dat Brimi best te intimideren valt. De klootzakken moeten dan ook strijk en zet Brimi hebben, om Logi lopen ze met een boog heen.
Dat is mijn ervaring ook.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Ik vraag me dat inderdaad ook af. Tobi is nu anderhalf en al een paar keer 'uit het niets' aangevallen. Pas geleden nog door een hond die hij al een paar keer tegen is gekomen en waar Tobi altijd ruim omheen liep. Opeens stond die hond stil toen hij Tobi zag, Tobi verstijfde op dat moment ook en in een seconde vloog die hond op Tobi. Vervolgens doet Tobi niets en wordt het hele pad en veld door geduwd en geslingerd terwijl hij heel erg piept en jankt. Die andere hond hield ook niet op en heb hem er zelf vanaf geschopt. Vervolgens rende Tobi als een blinde kip weg en kreeg hem pas kilometers verderop weer te pakken. In mijn ogen deed Tobi niets verkeerd, maar die andere hond vond dat blijkbaar wel ... Gelukkig hersteld Tobi zich wel steeds goed erna en hoop dat dat ook zo blijft.
_Esmee
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tineke schreef:
Kruimel53 schreef:De meeste honden die wij tegenkomen weten binnen een nano-seconde dat ze bij Logi geen poot aan de grond krijgen en dat Brimi best te intimideren valt. De klootzakken moeten dan ook strijk en zet Brimi hebben, om Logi lopen ze met een boog heen.
Dat is mijn ervaring ook.
Amoz is ook zo'n hond die daarop reageert. Hij klapt er niet op, maar gaat - als hij de kans ervoor krijgt - wel een beetje lopen vervelen bij dergelijke honden, uitdagend om ze heen springen en zo. In het asiel was hij echt een verschrikkelijke rotzak tegen honden die niet zo zelfzeker waren ten opzichte van andere honden :-(
Soooof
Zeer actief

Ri@ schreef:
Soooof schreef:
Herders zijn leuk, ik vind ze echt geweldig meestal.

Bal afpakken doet Jack ook. En hij geeft hem ook niet meer terug :oeps: :mrgreen: Dus ik waarschuw iedereen die met een bal in de buurt komt of we moeten zeker tien minuten wachten totdat ik die bal kan ruilen voor een koekje want als ik achter hem aanren maakt hij er (uiteraard) een spel van. En hierkomen doet hij dan ook niet :mrgreen: Hij wordt oostindisch doof van die bal.
Vind ik natuurlijk ook. :mrgreen: :mrgreen:

Rex pakt de ballen wel af, maar ik krijg ze wel terug als ik daar om vraag, dus dat scheelt. Ik ga inderdaad ook niet achter hem aan, dat vindt ie een hartstikke mooi spelletje en dan krijg ik die bal juist niet. :tongue:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Manu is ook vaak de pineut bij grote herders. En dat is echt geen doetje, maar hij is om de kleinste dingen al de sjaak. Is iemand een bal aan het gooien en Manu loopt daar een paar meter vanaf, dan is dat al reden om er even op te klappen :piew:
Uma wordt weer vaak opgejaagd door de grote herders. Ik ontwijk ze dus gewoon altijd.
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Zoals jij je hond omschrijft hoeft het helemaal niet aan je hond te liggen :wink:

Ik vind herders leuk en ken ook een paar hele leuke herder kruisingen, maar ik merk wel dat ze best veel sturing / begeleiding nodig hebben in het contact met andere honden. Als die sturing ontbreekt gaan ze zelf de boel regelen en dat gaat dan meestal niet op een gewenste manier. Bij baasjes die ik ken en vertrouw loop ik er zo langs met mijn kleine frutsels. Maar verder loop ik er dus het liefst met een boog omheen. En dat ligt dan niet aan de herder, maar meer aan of ik inschat dat het baasje het dier op tijd gaat aanlijnen, nog voordat mijn frutsels worden opgejaagd.
Verder doe ik er ook wel veel aan om mijn honden niets te laten uitlokken. We lopen bijvoorbeeld elke week mee in een groep van zo'n 14 honden van alle soorten en maten onder begeleiding van een hondenschool zodat ze beter / rustiger reageren op andere honden / minder snel wegrennen uit angst en zo dus ook minder snel de andere triggeren om ze op te jagen.
En Pleun lijn ik aan bij het passeren, op die manier blaft ze niet / blijft ze rustiger. Het gaat nu meestal goed. Maar soms zie je elkaar te laat. Dat had ik laatst ook, toen klapte er een herder op Pleun. Die meneer had mij niet op tijd gezien en ik hem ook niet. Kan gebeuren, gevraagd of hij de volgende keer bij het passeren zijn hond ook aan wilde lijnen. En dat doet hij nu elke keer vriendelijk. Heel fijn als het zo kan :cheer:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ri@ schreef:Maar het zijn tot nu toe vooral situaties waarin de hond dus op hem klapt terwijl hij gewoon in het zand aan het graven is, of aan komt rennen om in het water te gaan en dat daar dan andere honden staan. Ik vind ook dat als hij wel kennis maakt met een andere hond dat hij dat zo goed doet. Misschien dat ik inderdaad wel iets over het hoofd zie, maar hij is vooral heel onbevangen maar niet vervelend. In mijn ogen dan :mrgreen:
Nou ik denk dat je in deze situaties gewoon pech hebt en de verkeerde honden tegenkomt. Als hij gewoon iets anders aan het doen is heeft die andere hond helemaal niks met zijn lichaamshouding van doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

sirene schreef:
Ri@ schreef:Maar het zijn tot nu toe vooral situaties waarin de hond dus op hem klapt terwijl hij gewoon in het zand aan het graven is, of aan komt rennen om in het water te gaan en dat daar dan andere honden staan. Ik vind ook dat als hij wel kennis maakt met een andere hond dat hij dat zo goed doet. Misschien dat ik inderdaad wel iets over het hoofd zie, maar hij is vooral heel onbevangen maar niet vervelend. In mijn ogen dan :mrgreen:
Nou ik denk dat je in deze situaties gewoon pech hebt en de verkeerde honden tegenkomt. Als hij gewoon iets anders aan het doen is heeft die andere hond helemaal niks met zijn lichaamshouding van doen.
Misschien wel pech ja.. maar Finn was ook vaak de lul. Ook in situaties dat hij totaal geen weet had van een andere hond die op hem af kwam, was lekker aan het graven of met mij in de weer en hoppa dan klapte er een grote hond op of kwam een reu even met stijve poten aanlopen en legde de nek in zijn nek. Finn echter liet zich dat dan niet gebeuren en er ontstond dan vrij rap een conflict.
Bij hem was blijkbaar ook iets in zijn houding of voorkomen wat andere honden triggerde.

Maar goed, met Bluf en Aki reageren honden ook vaak negatief, denk dat het dus ook wel met een bepaalde uitstraling en houding van doen heeft. En ze hebben natuurlijk vaak tegen dat er veel herders, zoals hierboven ook gezegd wordt, wel vaak andere honden opjagen of snel op een andere hond klappen.
Voor mij, ook met Aki, een reden om zéér selectief te zijn met vreemd hond contact. Spelen doen ze toch niet snel en het is gemakkelijker aan te leren dat ze even bij je moeten komen lopen dan dat ze onder je vandaan schieten en de boel op stelten zetten.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik heb het inderdaad wel vaker gehoord van husky's dat ze nog al snel lastig gevallen worden. Helaas gaat dit ook op voor bullen. Op de één of andere manier prikken honden vaak niet door de houding heen, en als je dan een intacte reu heb vormen ze nog mee bedreiging voor andere reuen. Maylo had hier ook last van. Dan liepen we samen en hij liep een meter of 2 a 3 bij me vandaan, klapt er ineens een reu achterop, allebei hebben we die hele hond niet zien aankomen. En dat is meerdere malen gebeurd. Daardoor ben ik dus een stuk assertiever en oplettender gaan lopen, en uiteindelijk werd Maylo zelf een enorme patser naar reuen.

Droef is het 1 x overkomen dat er een intacte herder op hem dook, zelfde leeftijd maar al zolang als hij hier loopt(met 10 weken al) is het een loeder. Die heeft zelfs geprobeerd een gevecht met Maylo te starten toen hij een week of 12 was :O: Maylo , was heel leuk tegen pups maar deze kreeg toch wel even een flinke correctie en werd tegen de grond genageld met en flinke grom erbij. Gillen natuurlijk! Baasje vond het toen alleen maar goed dat een reu hem op zijn flikker gaf. Ik was er alleen niet blij mee want het had ook anders kunnen aflopen.

En nu is Droef inmiddels ruim 2 jaar, maar goed hij loopt breed, is breed, draagt zijn staart buiten altijd wel redelijk hoog en is intact en nu nog zie ik geregeld reuen welke een punt wil maken, gelukkig is Droef best makkelijk en lost hij dat soort zaken vaak subtiel op zonder dat er echt wat gebeurt. Wat ik wel bij Droef merk, is dat hij hierin los een stuk makkelijker te sturen is dan wanneer hij aan de riem zit, dan is er gewoon nog meer spanning en kan Droef wel uitvallen als hij zich bedreigd voelt.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Manuma schreef:Manu is ook vaak de pineut bij grote herders. En dat is echt geen doetje, maar hij is om de kleinste dingen al de sjaak. Is iemand een bal aan het gooien en Manu loopt daar een paar meter vanaf, dan is dat al reden om er even op te klappen :piew:
Uma wordt weer vaak opgejaagd door de grote herders. Ik ontwijk ze dus gewoon altijd.
Als ik soms fotos van Manu zie dan denk ik met regelmaat hmm dat zou hier niet goed gaan. Die houding wordt niet geaccepteerd. Dat zie ik trouwens vaak hoor zowel bij hussen als malamutes. Maar daarom ontwijk ik ook andere honden :) ik heb geen zin dat uit te testen maar ik merk dat een dergelijke houding op straat in t voorbijgaan al vaak een reactie oproept.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”