Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vermoedelijk kanker; behandelingen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Pax-Dracona
Actief
Aantal honden: 2

Vermoedelijk kanker; behandelingen?

Ongelezen bericht door Pax-Dracona »

Gister ben ik bij de dierenarts geweest met Dana, omdat ze een aantal bultjes heeft. De DA gaf eigenlijk gelijk aan dat ze op 'verdachte' plekken zitten, dat wil zeggen vrijwel allemaal op plekken waar lymfeknopen zitten :ugh:
Volgende week wordt er bloedonderzoek gedaan en foto's van de longen gemaakt. Ik mocht een verwijzing naar Utrecht hebben voor de oncologie-afdeling maar ik ben daar huiverig voor. Dana is 11, en om zo'n traject in te gaan lijkt me nou op z'n zachtst gezegd niet prettig.

Maar ik ga dus even van het worst case scenario uit en moet even mijn gedachten ordenen.

Aanprikken doen ze niet veel meer, zei de DA, omdat het uitzaaien kan veroorzaken. Ze raadde me een MRI aan in Utrecht, maar hoeveel zin heeft dat als ik toch geen behandeling wil starten? Op dit moment weet ik natuurlijk nog niks zeker, de DA zei dat zij zelf geen sluitende diagnose kon geven ivm het niet hebben van alle apparatuur, maar dat er wel kans was dat er uit het bloedonderzoek afgeleid kon worden of er daadwerkelijk kanker aan de binnenkant van het lijfje zit. De longfoto is vooral voor mijn gemoedsrust; ik wil weten of er iets zit.

Weghalen was ze ook niet heel positief over (en ik eerlijk gezegd ook niet) omdat het op in ieder geval 3 plaatsen zit (zijkant ribben, voorkant borst, onder een oksel en de klieren in de knieholte van de achterpoot waren opgezwollen, plus een bultje bij de melkklieren) Ze zei dat dit plekken van de lymfeklieren waren, maar daar ben ik over in de war, zie mijn andere topic.

Ze zei wel dat het ook een vertekend beeld kan zijn en dat de klieren door iets anders opgezwollen zijn, bijv Lyme oid. Maar dat verklaart natuurlijk de (harde) bultjes niet echt.

Mijn moeder is erg van de alternatieve geneeswijzen, maar dan bij mensen. Ik ben er in het geheel niet zo in thuis, maar is er een behandeling oid die verlichting brengt/verergering voorkomt/iets anders positiefs?

Kortom; wat zouden jullie doen, en zijn er buiten de reguliere geneeskunde dingen die kunnen helpen/rekken?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Vermoedelijk kanker; behandelingen?

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Pax-Dracona schreef:
Aanprikken doen ze niet veel meer, zei de DA, omdat het uitzaaien kan veroorzaken.
De kans dat het uitzaait is nihil, als een DA dit zegt mag hij terug naar de schoolbanken, ik zou persoonlijk geen vertrouwen hebben in een DA die dit zegt en een scan promoot, wat kapitalen kost.
Ik zou bij een 11jarige hond niks meer laten doen, zodra je merkt dat ze achteruit gaat pijnstillers geven en als dat niet meer helpt dan zou het bij mij einde verhaal zijn.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Bij Alex heb ik een beetje meer vet gevoerd minder carbs en ik heb hem elke dag 500 mg Vit C gegeven (anti toxin)
Het laatste half jaar heeft hij af en toe een AB kuur gehad tegen secondaire infecties (zodra hij ging stinken)

Mei 2016 was de verwachting (volgens Wagenrenk) 6-7 Maand...... Ik heb hem in Jullie 2017 laten gaan dat was dus 14 maanden :ok:

Alex is 12 geworden, de eerste keer dat ik "iets" in z'n neus zag was Sept. 2015 ..... dus bijna 2 jaar heeft hij met de (agressieve vorm) kanker geleefd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Wiet, thc en/of cbd olie enz. kun je vaak nog behoorlijk wat mee doen... kan ook gewoon over het voer, en weinig invasief......
Pax-Dracona
Actief

Lizzie. schreef:
Pax-Dracona schreef:
Aanprikken doen ze niet veel meer, zei de DA, omdat het uitzaaien kan veroorzaken.
De kans dat het uitzaait is nihil, als een DA dit zegt mag hij terug naar de schoolbanken, ik zou persoonlijk geen vertrouwen hebben in een DA die dit zegt en een scan promoot, wat kapitalen kost.
Ik zou bij een 11jarige hond niks meer laten doen, zodra je merkt dat ze achteruit gaat pijnstillers geven en als dat niet meer helpt dan zou het bij mij einde verhaal zijn.
:ugh: Het is een DA die ik niet echt ken, normaal ga ik bij de andere in de praktijk maar die is op vakantie. Aan de ene kant vond ik het fijn dat ze me wilde doorsturen naar een plek waar ze meer mogelijkheden hadden, maar ze bracht het wel zovan 'dan heb je een consult van 100, en een mri is ook niet zo duur, zo rond de 500'. Ze begreep wel dat ik huiverig was en drong niet verder aan. Maar heel eerlijk kwam het een beetje over van zo slecht mogelijk nieuws vertellen en dan een dure behandeling aanprijzen, en dan later zeggen dat het geen kanker hóeft te zijn (maar als je dat dure onderzoek doet weet je het zeker). Het aanprikken wilde ze wel doen, maar zou net zo duur worden als een MRI, in totaal.
En inderdaad, dat was ook mijn insteek. Toen ik er kwam had ik het gevoel dat het kanker was, en ik wil eigenlijk alleen maar weten of het ook binnenin zit zodat ik nog scherper op kan letten of ze benauwd wordt ofzo. Ugh, moeilijk hoor. Ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt :o

mosquito1980 schreef:Bij Alex heb ik een beetje meer vet gevoerd minder carbs en ik heb hem elke dag 500 mg Vit C gegeven (anti toxin)
Het laatste half jaar heeft hij af en toe een AB kuur gehad tegen secondaire infecties (zodra hij ging stinken)

Mei 2016 was de verwachting (volgens Wagenrenk) 6-7 Maand...... Ik heb hem in Jullie 2017 laten gaan dat was dus 14 maanden :ok:
Ah, super, dank je wel! Dat ga ik even opschrijven :ok: Dat is toch een mooie tijd langer dan verwacht!
Pax-Dracona
Actief

S@ndr@ schreef:Wiet, thc en/of cbd olie enz. kun je vaak nog behoorlijk wat mee doen... kan ook gewoon over het voer, en weinig invasief......
Daar ben ik ook naar aan het kijken inderdaad! Mijn vader gebruikte het ook toen hij kanker had, en we hadden wel het idee dat het hielp :ok: Ik probeer nu te vinden wat een goed merk en goede dosering zou zijn :)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik had zoiets vorig jaar met mijn Lab van toen tien jaar. Ze was doodziek en ze kregen de koorts niet onder controle, bij een buikecho zagen ze allerlei vlekken die op ontstekingen konden duiden of op kanker. Bloedonderzoek gaf geen uitsluitsel. Ik heb toen besloten het niet aan te laten prikken om het zeker te weten, als het kanker zou zijn zou ik er toch niks aan laten doen. Weghalen was geen optie en ik wilde geen chemo geven om het te rekken. Ik heb haar mee naar huis genomen met de belofte aan de dierenarts dat als ze binnen twee dagen niet opgeknapt was van de koorts we haar in zouden laten slapen. Ze knapte gelukkig op en doet het nog goed, ik weet nog steeds niet of het nou kanker was of niet. Zolang ze nog blij is hobbelt ze lekker mee in ieder geval.

Sterkte met de beslissing!
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Mijn Dushi ( van bijna 15) heeft al jaren bulten. In het begin liet ik ze prikken maar daar ben ik me gestopt. Ik geloof dat ik 4 jaar geleden de laatste heb laten prikken. Ze is er nog steeds
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Lizzie. schreef:
Pax-Dracona schreef:
Nou precies!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Eerstens: een DA zoeken die een net wat anderre mening heeft en dan EERST onderzoeken of het kanker is. Dan je keuzes maken. Genoemde olie kan helpen rekken, maar als het alleen om die paar bultjes gaat zou je kunnen overwegen die weg te laten halen. Alternatief lijkt me om zolang mogelijk van elkaar te genieten en als het niet meer gaat afscheid nemen.
Maar alsjelblieft, laat je niet gekmaken!!! EERST goed laten onderzoeken en dan je verdere conclusies trekken. Afhankelijk van wat je wilt zijn er beslist opties. Of ik altijd zo ver zou gaan, dat weet ik niet maar die keus moeten julllie maken. Het hangt voor mij ook af van de leeftijd van de hond, de gezondheid en de impact van een behandeling.

Suzanne
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik zou even wachten tot je eigen DA terug is van vakantie en het aan hem/haar voorleggen.
Die kent jouw hond en jou een beetje beter.

Persoonlijk zou ik een hond van die leeftijd niet al teveel meer aan willen doen. Ik zou hooguit een bult aan laten prikken en/of een biopt laten nemen om te weten of het inderdaad kanker is. Eventueel een röntgenfoto om te zien of er inwendig een tumor of meer zit(ten) waar je rekening mee kan houden, meer niet.
Later kan je nog altijd zien of er middelen zijn om het leven dragelijk te houden, maar dat is nu (volgens mij) nog niet van toepassing.

Luuk (12) en Tessa (bijna 11) hebben allebei diverse bultjes en bulten. Luuk een heel grote (waarschijnlijk vetbult) op de plek net achter zijn voorpoot. Daar laat ik pas wat aan doen als die gaat hinderen bij het lopen. Maar voorlopig laat ik het zo.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Pax-Dracona
Actief

Dank jullie allemaal!

Het is inderdaad niet de bedoeling een heel traject in te gaan, dat zie ik niet zitten voor Dana. Ik zit ook inderdaad niet echt met de bultjes, maar met de vraag of die bultjes (als ze dus kwaadaardig zijn) naar binnen uitgezaaid zijn en voor een eventuele nare dood kunnen zorgen :ugh: Daarom dat ik een longfoto wil.

De andere dierenarts ken ik beter, maar ook niet geweldig, we komen er gelukkig niet veel :P Ik ga volgende week het bloedonderzoek en de longfoto laten maken, kijken of daar wat uitkomt zodat ik in ieder geval IETS weet. Ten minste, dat hoop ik dan :19:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Pax-Dracona schreef:Dank jullie allemaal!

Het is inderdaad niet de bedoeling een heel traject in te gaan, dat zie ik niet zitten voor Dana. Ik zit ook inderdaad niet echt met de bultjes, maar met de vraag of die bultjes (als ze dus kwaadaardig zijn) naar binnen uitgezaaid zijn en voor een eventuele nare dood kunnen zorgen :ugh: Daarom dat ik een longfoto wil.

De andere dierenarts ken ik beter, maar ook niet geweldig, we komen er gelukkig niet veel :P Ik ga volgende week het bloedonderzoek en de longfoto laten maken, kijken of daar wat uitkomt zodat ik in ieder geval IETS weet. Ten minste, dat hoop ik dan :19:
Ja, zo zou ik het denk ik ook doen. Longfoto maken om te zien hoe die er nu voor staan. Maar verder zou ik het op die leeftijd op z'n beloop laten..Stel dat het kanker is, dan zou je inderdaad voor chemo moeten kiezen en dan nog is het rekken. Ik ken iemand wiens hond op vrij jonge leeftijd lymfeklierkanker kreeg, 7 jaar meende ik. Ze kozen voor chemo en daarmee heeft ze nog 2 jaar geleefd. Met relatief weinig bijwerkingen trouwens, niet vergelijkbaar met hoe mensen vaak reageren op chemo. Maar toch, met 9 jaar was ze alsnog op. Dat zou ik voor een hond van 11 persoonlijk geen optie vinden. Dus dan voegt het ook weinig toe om zeker te weten of het kanker is..Ongeacht de diagnose zal je wachten tot ze er hinder van gaat ondervinden neem ik aan. Daar zou ik vrede genoeg mee hebben. Maar goed, dat ben ik hoor. Als het voor jou heel belangrijk is om wel te weten wat er precies gebeurt in dat lijf moet je die MRI doen. Zoiets is heel persoonlijk denk ik.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Maeve schreef:Dus dan voegt het ook weinig toe om zeker te weten of het kanker is..Ongeacht de diagnose zal je wachten tot ze er hinder van gaat ondervinden neem ik aan. Daar zou ik vrede genoeg mee hebben.
Zo denk ik er ook over wat betreft Taartje. Zij heeft verschillende bulten gehad die 1,5 jaar geleden zijn weggehaald en toen kwaadaardig bleken, met volgens de dierenarts grote kans op uitzaaiingen. Maar ze is 11-12 jaar en voorlopig hobbelt ze nog lekker zonder ongemakken mee. Ik kan wel foto's laten maken, maar dat voegt voor mij ook niet meer echt iets toe. Zijn de foto's goed, dan kan het evengoed volgende maand alsnog mis zijn, en is het niet goed, dan is het ook wachten tot ze er last van gaat ondervinden.
Pax-Dracona
Actief

Het zat me toch niet lekker, de interactie die ik met de DA had gehad, en ik heb de afspraak die vandaag zou zijn dan ook afgezegd. Gelukkig kon ik terecht bij een praktijk waar ik vroeger al veel kwam, en dit voelde al een stuk beter :lol1:

Hetgene waar ik bij de vorige 3 weken AB en een zalfje voor gekregen heb (was een hotspot zeiden ze), vond deze DA er niet uitzien als een hotspot, en ook 1 van de bulten waarvan me meewarig werd meegedeeld dat die écht op zo'n typische plek zat voor lymfeklierkanker werd door deze DA vrijwel meteen bestempeld als vetbult. Voor de zekerheid hebben we de bultjes aangeprikt, dan weet ik het tenminste zeker :wink: Daantje was heel lief, en minder gespannen dan bij de andere praktijk leek het wel, al kan dat goed te maken hebben met dat ik het beter kan vinden met deze arts :mrgreen:

Ik heb ook meteen weer aangegeven dat het puur diagnostisch is, en dat ik niet een heel behandeltraject in wil, en dat werd volledig gesnapt :ok:

Wordt vervolgd!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”