kloesje schreef:Knap stoer ventje!
En super hoe hij dat verwijzen doet.
Heb je er ook een commando aan gekoppeld?
Hoe heb je het hem eigenlijk geleerd? Ik ben nu ook bezig met het verwijzen, maar nog geen commando en altijd hetzelfde voorwerp voor nu. Ben nog een beetje zoekende, vandaar de vraag

Ik had hem al afliggen geleerd. Apart van het verwijzen. En uiteraard de klicker aangeleerd
Ik ben begonnen met een deksel van een groentepot. Gaatje in gemaakt en met een tentharing vast gezet in de grond. (Louitje apporteert NL alles wat hij vindt)
Daarna hem gewoon mee naar buiten genomen en niets gezegd of gedaan en geklikt op het moment dat hij aan het deksel snuffelde. Klik brokje en dat een aantal keer. Vervolgens het klicker uitstellen tot ie iets door boog in zijn voorpootjes. Vervolgens dat weer uitgebouwd naar pas klicken als hij helemaal ging liggen.
Dit was in een dagje oefenen wel klaar. Ik heb in dit hele proces niets gezegd, geen commando gegeven. Alleen klick voer.
Toen dit er goed in zat ben ik een plastic dop van een melkpak gaan gebruiken. Gaatje erin, haring erdoor en hetzelfde proces herhaald. Waarbij ik natuurlijk al snel stappen kon maken naar met de neus aantikken en liggen. Want dat kende hij al.
Hierna heb ik een grote schroef gebruikt met een redelijk grote gladde kop. Deze in de grond gestoken en weer Louitje gehaald. Maar deze kon hij natuurlijk niet zo makkelijk op het oog vinden en aangezien ik er nog steeds geen commando aan had gekoppeld ben ik net lichaamstaal gaan werken. Als je namelijk wat voor over gebogen naar de grond gaat staan kijken komen 9 vd 10 honden kijken wat er te zien is. En hey...daar was een schroef met lucht, dus aantikken liggen klick brokje
Vanaf hier ben ik begonnen met het commando zoeken toe te voegen. Dus schroef vastzetten. Louitje halen, voorover buigen en zachtjes zoeken zeggen.
Toen ie dat doorhad ben ik overgegaan op het kopspijkertje. Zelfde wijze, iets vooroverbuigen, commando zoeken en hij gaat.
Daarna hem zelf wat meer op afstand brengen terwijl hij weet waar hij moet zoeken om hem te leren dat het voorwerp niet altijd binnen een meter ligt en ben nu bezig met uitbouwen naar meer menselijke lucht behalve de mijne en weer naar grotere voorwerp en.