Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Galgo

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Galgo

Ongelezen bericht door lucie »

Goed plan of niet?

Lizzy begint de laatste tijd echt ouder te worden. Hopelijk heeft ze nog een (of meerdere) goed jaar/jaren, maar het kan natuurlijk ook binnenkort op zijn voor haar :(: . Het idee geen windhond meer om me heen te hebben( buiten het verdriet om Lizzy zelf natuurlijk), stemt me wel erg treurig. Ze zijn zo'n slag apart, zo prachtig en lief :I:
Nu wilde mijn man eigenlijk steeds terug naar maximaal twee honden, maar laatst had ie het ineens over hoe geweldig 2 windhonden wel niet zouden zijn :cheer: . Buiten de herdertjes natuurlijk, die zullen hier altijd zijn.

Toen ben ik gaan fantaseren. We hebben hier zoveel ruimte! 2000 m² is sowieso al omheind en daar kan heel makkelijk 2000 m² aan worden vastgeknoopt. Als het moet (lees: als het de moeite loont) kunnen we er ook nog een hectare bijdoen, maar goed da's wat meer werk :mrgreen: . Hoe leuk zou het niet zijn om 2 spelende windhonden hier rond te hebben rennen! En met al die ruimte, zouden ze wellicht niet meer mee hoeven op wandeling, of eventueel aan de lijn.
Lizzy wenst onder geen beding achter te blijven, zelfs nu nog niet, en zelfs niet als het eigenlijk al niet meer echt hoeft. Toen ik nog 3-4 uur per dag liep, had dat voor haar echt niet gehoeven, en toch wilde ze mee. Maar zij was niet erg speels en had ook geen windhondenmaatje.
Maar in dit byzonder wildrijke gebied zie ik het niet direct zitten om met twee windhonden op pad te gaan :schrik: dus zou het mooi zijn als ze genoeg hadden aan een flink terrein, en elkaar. Maar zou ik ze dan niet te kort doen? Hebben ze daar (als basis) genoeg aan?

Aangezien ik hier vlakbij Spanje zit, denk ik aan Galgo's. Prachtig vind ik ze ook. Maar ik ken er persoonlijk geen een. Uiteraard herplaatsers. Misschien zelfs eerst weer gaan opvangen?

Maar goed, veel ideeen, echter weet ik niet of het nou inderdaad zo'n goed plan is. Iemand die hier iets over kan zeggen?

Voor Kailen en Amber ben ik absoluut niet bang. Zij zijn heel sociaal, rustig en stabiel. En gewend aan verwende prinsesjes :mrgreen:
Laatst gewijzigd door lucie op 26 nov 2017 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Re: Galgo

Ongelezen bericht door sjm »

Ik denk dat het van de hond afhangt, maar dat het prima moet kunnen. Wat een ruimte hebben ze dan! Zahra zou dolgelukkig zijn, als ze maar een speelmaatje/renmaatje heeft.
Maar 2 speelse/jonge Galgo's die elkaar goed liggen, denk ik dat ze heel gelukkig kunnen zijn en dan eventueel idd aangelijnde wandelingen oid. Met Zahra zou het in ieder geval makkelijk kunnen.
lucie
Zeer actief

sjm schreef:Ik denk dat het van de hond afhangt, maar dat het prima moet kunnen. Wat een ruimte hebben ze dan! Zahra zou dolgelukkig zijn, als ze maar een speelmaatje/renmaatje heeft.
Maar 2 speelse/jonge Galgo's die elkaar goed liggen, denk ik dat ze heel gelukkig kunnen zijn en dan eventueel idd aangelijnde wandelingen oid. Met Zahra zou het in ieder geval makkelijk kunnen.
dat is dus precies waar ik op hoop!
Die herders hebben een mens nodig om zich te kunnen vermaken. Het lijkt me zo heerlijk om twee honden te hebben die genoeg aan elkaar zouden hebben. En dan 's avonds natuurlijk heerlijk met z'n allen op de bank :I:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Misschien zou je zelfs,met die ruimte een coursing kunnen maken. Zo'n lijn met stukje bont eraan, waar ze achter aan kunnen jagen?

Lijkt mij wel gaaf, zo iets :lol1:

Hebben de windhonden meteen ook nog iets meer, dan alleen spelen, want dat doen ze misschien alleen in hun jonge jaren? Maar dat weet ik niet.
Onze honden zijn nu na 10 jaar niet echt speels meef met andere honden, maar nog wel actief en fit.
Jules01
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jules01 »

Ik zeg doen!
Hier een Lurcher uit Ierland (eigenlijk niet, want kruising Grey/Saluki) en die vindt onze ruimte geweldig! In Ierland wordt er overigens ook niet bepaald prettig omgegaan met (dit type) honden.

Wandelen aan de lijn vindt Archie wel prima, maar rondracen is waar hij voor leeft. Gelukkig wil Joia hem wel geregeld opjutten maar zonder andere hond zou hij ook gaan rennen. Hij kan overigens ook los in bepaalde gebieden. Maar vergis je niet, ze houden ook erg van mensen om hun heen, ongeacht of er een andere windhond bij is.
Net als Galgo’s zijn de ex racers of Lurchers uit Ierland over het algemeen zachte honden, en dat past perfect bij onze dochter. Het feit dat ze alles stelen wat los en vast zit, maakt dat ik er niet snel weer voor zou kiezen.
sjm
Zeer actief

Dat is misschien wel zo idd, dat ze niet meer samen spelen als ze ouder worden. Geen idee eigenlijk. Maar dan zijn ze ook anders, en zullen ze vast nog tevreden zijn met zoveel ruimte denk ik.. De eigenaresse van de papa en het broertje van Zahra heeft 5 reuen op een groot stuk grond en die zien er altijd erg tevreden uit. Die doet nog wel wandelingen en fietsen volgens mij, maar weet niet hoe veel/vaak etc.

Zahra vindt aan de lijn lopen ook wel prima, maar ze moet zich af en toe wel even uit kunnen leven. Sowieso heeft Zahra niet heel veel nodig eigenlijk. Het is echt een makkelijke en luie hond binnen. Als ze ook maar lekker binnen op een zacht kleedje kan liggen en aandacht krijgt.

Zahra rent idd ook alleen. :P Als een gek. :P Die hoef je alleen maar los te laten en ze rent gewoon. Of we nou wandelen of ze is alleen in een grote omheinde tuin. Racen it is!

Zahra jat nooit iets? :P
lucie
Zeer actief

Jules01 schreef:Ik zeg doen!
Hier een Lurcher uit Ierland (eigenlijk niet, want kruising Grey/Saluki) en die vindt onze ruimte geweldig! In Ierland wordt er overigens ook niet bepaald prettig omgegaan met (dit type) honden.

Wandelen aan de lijn vindt Archie wel prima, maar rondracen is waar hij voor leeft. Gelukkig wil Joia hem wel geregeld opjutten maar zonder andere hond zou hij ook gaan rennen. Hij kan overigens ook los in bepaalde gebieden. Maar vergis je niet, ze houden ook erg van mensen om hun heen, ongeacht of er een andere windhond bij is.
Net als Galgo’s zijn de ex racers of Lurchers uit Ierland over het algemeen zachte honden, en dat past perfect bij onze dochter. Het feit dat ze alles stelen wat los en vast zit, maakt dat ik er niet snel weer voor zou kiezen.
Lizzy is ook een windhond hè? En die loopt altijd los, want die is daar nog redelijk in te sturen. Maar twee gaan elkaar nog eens versterken dus dat zou rampzalig zijn hier als het om jagen gaat.
En tuurlijk houden ze van gezelschap, dat maakt ze juist zo gezellig. Het gaat mij er vooral om dat ik ze niet hoef te entertainen, zoals de herders. Om die reden wil ik er echt niet nog een herder bij.
Dat stelen herken ik trouwens totaal niet van Lizzy.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Emma schreef:Misschien zou je zelfs,met die ruimte een coursing kunnen maken. Zo'n lijn met stukje bont eraan, waar ze achter aan kunnen jagen?

Hebben de windhonden meteen ook nog iets meer, dan alleen spelen, want dat doen ze misschien alleen in hun jonge jaren? Maar dat weet ik niet.
Onze honden zijn nu na 10 jaar niet echt speels meef met andere honden, maar nog wel actief en fit.
heb jij Galgo's?
hoe zou je zo'n renbaan kunnen maken?
Afbeelding
Jules01
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jules01 »

lucie schreef:
Jules01 schreef:Ik zeg doen!

Lizzy is ook een windhond hè? En die loopt altijd los, want die is daar nog redelijk in te sturen. Maar twee gaan elkaar nog eens versterken dus dat zou rampzalig zijn hier als het om jagen gaat.
En tuurlijk houden ze van gezelschap, dat maakt ze juist zo gezellig. Het gaat mij er vooral om dat ik ze niet hoef te entertainen, zoals de herders. Om die reden wil ik er echt niet nog een herder bij.
Dat stelen herken ik trouwens totaal niet van Lizzy.
De Lurchers uit Ierland hebben de naam, en die maakt Archie met verve waar :engel:
lucie
Zeer actief

Nanna schreef:Kun je dat terrein dan ook afdoende afzetten? Want één windhond heeft niet echt de neiging om op jacht te gaan maar twee kunnen elkaar enorm versterken.
En met afdoende bedoel ik ook afdoende. 1.80 hoog is te laag. En een heel groot terrein omheinen loopt al rap in de papieren.
da's inderdaad één van mijn bedenkingen. De omheining is 1.50m. Lizzy zou daar in theorie makkelijk overheen kunnen, maar heeft nog nooit ook maar een poging ondernomen, ook niet als het wild er zeg maar voorbij liep.
Dat windhonden elkaar tijdens wandeling versterken had ik al bedacht, maar als je denkt dat 1.80 op eigen terrein ze nog niet tegenhoudt :O:
Afbeelding
Wolfhound
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

Ongelezen bericht door Wolfhound »

Ik heb galgo s uit Spanje en een omheining van 1.50 is echt te laag.
Ik heb sinds deze week een nieuw teefje (bang) uit Spanje en ze klimt in mijn hekken van 2 meter hoog.
De hoogte die je minstens moet hebben is 2 meter, liever 2,50
Greetzz
lucie
Zeer actief

Wolfhound schreef:Ik heb galgo s uit Spanje en een omheining van 1.50 is echt te laag.
Ik heb sinds deze week een nieuw teefje (bang) uit Spanje en ze klimt in mijn hekken van 2 meter hoog.
:O: dat gaat em dan niet worden vrees ik. Maar denk je dat ze dat ook doen als ze zoveel ruimte hebben als ik hier?
EN is dat dan jachtinstinct of ontsnappingsdrang?
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Tamara81 schreef:Leuk hoor Lucie! In ieder geval al leuk om over te fantaseren. Met zo'n ruimte tot jullie beschikking lijkt het me te realiseren.

Ik zou ze dan af en toe aangelijnd meenemen op de wandelingen voor wat afwisseling en andere geuren en indrukken.
ja, heerlijk om te fantaseren.... maar ik zie het nu wel iets somberder in :(:
zou echt jammer zijn want ik had er graag een paar opgevangen, tijdelijk of voor altijd
Afbeelding
Wolfhound
Vaste gebruiker

lucie schreef:
Wolfhound schreef:Ik heb galgo s uit Spanje en een omheining van 1.50 is echt te laag.
:O: dat gaat em dan niet worden vrees ik. Maar denk je dat ze dat ook doen als ze zoveel ruimte hebben als ik hier?

Ja dat doen ze ook met veel ruimte . Niet allemaal, de meesten wel. Juist hoe meer ruimte hoe meer hun jachtinstinct wordt aangewakkerd.
Sommigen (de meesten) doen het om te jagen, anderen willen ontsnappen en vrij zijn.
1.50 kan echt niet.
Jammer :(
Je zou wel stroomdraden kunnen spannen zodat je hek hoger wordt.
Ik ga nu met mn klimgalgo ook een stroomdraad op mn hekken zetten.
Alleen bij jou moet je echt wel een stuk omhoog, een galgo kan vanuit stand 1.70 vaak makkelijk springen
Greetzz
lucie
Zeer actief

Wolfhound schreef:
lucie schreef:

Ja dat doen ze ook met veel ruimte . Niet allemaal, de meesten wel. Juist hoe meer ruimte hoe meer hun jachtinstinct wordt aangewakkerd.
Sommigen (de meesten) doen het om te jagen, anderen willen ontsnappen en vrij zijn.
1.50 kan echt niet.
Alleen bij jou moet je echt wel een stuk omhoog, een galgo kan vanuit stand 1.70 vaak makkelijk springen
dankjewel hoor, ik waardeer dit enorm. Al vind ik het vreselijk jammer :blauwoog:
Ik ga me er nog eens goed op bezinnen.
Afbeelding
Wolfhound
Vaste gebruiker

lucie schreef:
Wolfhound schreef:
lucie schreef:

1.50 kan echt niet.
dankjewel hoor, ik waardeer dit enorm. Al vind ik het vreselijk jammer :blauwoog:
Ik ga me er nog eens goed op bezinnen.
T zijn geweldig lieve honden maar wel met een enorme jachtdrift. Succes met nadenken en mocht je vragen hebben dan lees ik ze wel
Greetzz
Wolfhound
Vaste gebruiker

ZivaNomi schreef:Inderdaad, omheining moet goed hoog zijn, vooral omdat het zo groot gebied is dat het niet de bedoeling is om ze steeds in de gaten te houden.
Mijn Nomi is een podencotje van maar 53cm schofthoogte en ze spring 1.70 voor haar plezier... gewoon, voor het leuk... :80: Ze zou het makkelijk halen om over mij heen te springen, bizar idee aangezien ik toch best lang ben (177cm). Galgos zijn nog twee koppen groter dan Nomi dus ik zou echt niet onder de 2 meter gaan klieren.. het liefst meer.
Oh ja en ze graven ook graag :engel:
O ja inderdaad, hele tunnels in mn dijk bijna onder mn hek door :oohja:
Greetzz
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

lucie schreef:
Emma schreef:Misschien zou je zelfs,met die ruimte een coursing kunnen maken. Zo'n lijn met stukje bont eraan, waar ze achter aan kunnen jagen?

heb jij Galgo's?
hoe zou je zo'n renbaan kunnen maken?
Euh, nee. Dat niet.
Mijn fantasie ging alleen even aan de rol.

Geen idee, of dat verder duur of ingewikkeld is.
Wolfhound
Vaste gebruiker

ZivaNomi schreef:
Wolfhound schreef:
ZivaNomi schreef:Inderdaad, omheining moet goed hoog zijn, vooral omdat het zo groot gebied is dat het niet de bedoeling is om ze steeds in de gaten te houden.
Mijn Nomi is een podencotje van maar 53cm schofthoogte en ze spring 1.70 voor haar plezier... gewoon, voor het leuk... :80: Ze zou het makkelijk halen om over mij heen te springen, bizar idee aangezien ik toch best lang ben (177cm). Galgos zijn nog twee koppen groter dan Nomi dus ik zou echt niet onder de 2 meter gaan klieren.. het liefst meer.
Oh ja en ze graven ook graag :engel:
O ja inderdaad, hele tunnels in mn dijk bijna onder mn hek door :oohja:
Ik heb maar een hoge moestuin tegen de schutting aan gebouwd :engel: :LOL:
:cheer: :engel: :mrgreen:
Greetzz
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zou je niet een whippet of een kruising kunnen nemen? Net even wat minder jachtinstinct?
sjm
Zeer actief

Ik denk dat je enige voordeel aan een Whippet is dat je omheining íets minder hoog hoeft (al moet je je er denk ik niet op verkijken hoe hoog die kunnen komen) :P
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Zou je de keus voor een ras wel laten afhangen hoe hoog ie misschien gaat springen? Als ik kelpie-filmpjes bekijk, dan zie ik ze bij bosjes over hekwerk heen zeilen maar hier blijft Kiwi gewoon braaf achter een kniehoog buxushaagje. Er zijn ook genoeg galgo's die niet alle zeilen bijzetten om te ontsnappen hoor.
Eén denkstap verder zou ik me gaan zitten afvragen hoe graag ik een hond zou hebben die alcatraz hekwerk trotseert om de benen te nemen. Misschien heeft ie zn vrijheid dan ook wel verdiend.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Klopt, maar het lastige is dat je dat van tevoren meestal niet weet :oeps:
Voor podenco's geldt hetzelfde. Mijn tuin heeft op sommige plekken maar een omheining van 1,50 en ik weet dat Amy daar zo overheen kan. Als ze wil. Maar blijkbaar wil ze dat niet, want ze heeft het nog nooit gedaan of ook maar geprobeerd. Behalve toen ze weggelopen is bij de oppas en zelf de weg terug naar huis heeft gevonden en mijn tuin in gekomen is. Dat wilde ze wel dus ;-) Met wandelen in omheinde gebieden springt Amy wel overal zo over de hekken, dan heeft ze dus blijkbaar wel een reden om verder te willen gaan.
Taartje is natuurlijk niet meer zo fit als Amy, maar heeft ook totaal niet de neiging om over hekken te gaan, ze is er gewoon helemaal niet mee bezig. Een ook de opvang- en logeerpodenco's die ik hier heb gehad, zijn nooit over de omheining gegaan.
Maar goed, ik woon in een volksbuurtje en mijn tuin grenst alleen maar aan andere tuinen, het is dus niet zo dat ze wild aan de andere kant van het hek voorbij zien lopen - in dat geval zou ik dat met Amy hier ook niet helemaal vertrouwen.

In het asiel waar Amoz en Taartje vandaan kwamen woonde ook een podenca met de veelzeggende naam Paloma. Op de meeste plekken waren de hekken daar 2 meter. Paloma klom daar zo overheen en ging dan bovenop het hek zitten of sprong in de kennel ernaast om met de andere podenco's te spelen. Ze is nooit weggelopen, terwijl ze dat dus zo had kunnen doen :mrgreen:
lucie
Zeer actief

pfff, dat maakt het niet makkelijker zeg. Wat ik al zei, ik weet dat Lizzy ook zo over ons hek zou kunnen springen, maar dat heeft ze nog nooit gedaan. Zij is zelfs behoorlijk erfvast te noemen. In de beginjaren hier hàdden we geeneens een omheining; totaal geen ontsnappingsdrang. Maar ja, als ze dan een ree of zwijn hoorde, al lag ze 2 verdiepingen hoog in ons huis met muren van 60 cm dik, dan was ze voor je met je ogen kon knipperen het bos in verdwenen. Dus toch maar een omheining neergezet met bloed zweet en tranen (want rotsbodem, helling enz).
Het is zeker niet de bedoeling hier een alcatraz van te gaan maken, het moet wel een beetje leefbaar blijven.
Zou een opvangstichting kunnen inschatten hoe ontsnapingsgevoelig een hond is?

even een impressie van huis +hek
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Soms kunnen ze dat wel inschatten ja, omdat de honden in een opvang natuurlijk meestal ook in kennels zitten. Daar kun je natuurlijk altijd over overleggen en kijken wat zij ervan zeggen.
Ik zou dan sowieso de hond de eerste tijd wel aangelijnd in de tuin houden tot hij zich helemaal thuisvoelt en weet waar hij woont.

Ik denk dat Amy en Taartje het echt een paradijs zouden vinden bij jou! :lol1: Lekker scharrelen en rondrennen op zo'n groot terrein, dat is de zevende hemel voor ze.
lucie
Zeer actief

DeDiana schreef:Soms kunnen ze dat wel inschatten ja, omdat de honden in een opvang natuurlijk meestal ook in kennels zitten. Daar kun je natuurlijk altijd over overleggen en kijken wat zij ervan zeggen.
Ik zou dan sowieso de hond de eerste tijd wel aangelijnd in de tuin houden tot hij zich helemaal thuisvoelt en weet waar hij woont.

Ik denk dat Amy en Taartje het echt een paradijs zouden vinden bij jou! :lol1: Lekker scharrelen en rondrennen op zo'n groot terrein, dat is de zevende hemel voor ze.
ik denk dat ik dat tzt dan maar moet doen ja, gewoon kijken wat er mogelijk is. Maar ik wil er dan wel echt graag 2, zodat ze lekker met elkaar kunnen rennen. Kailen rent ook graag, maar een windhond is toch wel ietsjes te veel voor hem :mrgreen:

Zou leuk zijn als je eens kon langskomen met jouw club: Amoz met Kailen, en Amy & Taar rondracen :ok:
Gaan we voor Mila en Amber wel balletjes gooien!
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nanna schreef:

:cool2:
En het ziet eruit als een hupje over en tuinhekje. :80:

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
lucie
Zeer actief

Nanna schreef:

zegt niks :tongue:
Lizzy :pffff:

Afbeelding
Afbeelding
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Nanna schreef:

Haha, die vrouw op de achtergrond leeft zich helemaal in, met dat hupje :LOL:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lucie schreef:
DeDiana schreef:Soms kunnen ze dat wel inschatten ja, omdat de honden in een opvang natuurlijk meestal ook in kennels zitten. Daar kun je natuurlijk altijd over overleggen en kijken wat zij ervan zeggen.

ik denk dat ik dat tzt dan maar moet doen ja, gewoon kijken wat er mogelijk is. Maar ik wil er dan wel echt graag 2, zodat ze lekker met elkaar kunnen rennen. Kailen rent ook graag, maar een windhond is toch wel ietsjes te veel voor hem :mrgreen:

Zou leuk zijn als je eens kon langskomen met jouw club: Amoz met Kailen, en Amy & Taar rondracen :ok:
Gaan we voor Mila en Amber wel balletjes gooien!
Haha, ja, dat klinkt perfect! :D
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”