Moderator: moderatorteam

Geloof je. Had 1.5 jaar geleden en nest poedel x aussie en alle 10 vrij en ook blij ook al wist ik dat pa Aussie ook vrij was.*Skye* schreef:Dankjewel voor de uitleg fotogravinnetje.
En ja ben er blij mee bpdankjewel.

Ja dat geloof ik idd. Blijft toch altijd een dingetje met dit soort rassen.bouvierpoedel schreef:Geloof je. Had 1.5 jaar geleden en nest poedel x aussie en alle 10 vrij en ook blij ook al wist ik dat pa Aussie ook vrij was.*Skye* schreef:Dankjewel voor de uitleg fotogravinnetje.
En ja ben er blij mee bpdankjewel.
Ah dankjewel voor de extra uitleg. Dus als ik het goed begrijp heeft ze het gen maar is vrij van mutatie van het gen.Lothian schreef:Mooi nieuws hoor, gefeliciteerd
Het is niet gek dat je in de war raakt want in het dagelijks taalgebruik zegt iedereen het verkeerd. Alle honden dragen het MDR1-gen maar sommige honden hebben een mutatie op het gen waardoor bepaalde mediactie gevaarlijk wordt. Omdat in de volksmond gesproken wordt van 'drager van het gen' (in plaats van 'van de mutatie') wordt zo'n uitslag onbegrijpelijk.
Hetzelfde geldt voor het beruchte borstkankergen. Iedereen heeft het BRCA1- en BRCA2-gen. Maar wie daar een bepaalde mutatie op draagt loopt een veel grotere kans op het ontwikkelen van kanker aan de borsten en eierstokken. Toch gaat het overal over 'drager van het gen'.
Die kunnen de mutatie alsnog hebben. Zijn beide ouders ook getest?*Skye* schreef:Oja, is dit ook positief voor haar zusjes? Of kunnen die de mutatie alsnog wel hebben?
Ok dankjewel. Geen idee of de ouders getest zijn. Nova heeft ook geen stamboom. In die periode heb ik even niet zo goed nagedacht nadat ik gesmolten was voor haar lieve snoetje...Fotogravinnetje schreef:Die kunnen de mutatie alsnog hebben. Zijn beide ouders ook getest?*Skye* schreef:Oja, is dit ook positief voor haar zusjes? Of kunnen die de mutatie alsnog wel hebben?
Die is parate kennis voor mij. Bij het Markiesje hebben we 2 aandoeningen die op die manier vererven en waarvoor we een (verplichte) DNA-test hebben. En ik ben degene die de resultaten in de database zet, inclusief de implicaties die dat heeft op voorouders/nakomelingen (als je van een hond weet dat die drager is en van 1 van de ouders dat die vrij is, weet je dat de andere ouder drager of lijder moet zijn (er is 1 aandoening die al op zo jonge leeftijd zichtbaar wordt dat je lijders er uitpikt voor ze zich kunnen voortplanten dus van die aandoening kan ik meteen noteren dat de ene ouder drager is), terwijl je ook weet dat als twee ouderdieren vrij zijn hun gezamenlijke nakomelingen ook vrij zullen zijn)*Skye* schreef:Dankjewel weer voor de extra uitleg. Vind het echt heel interessant. Is dit parate kennis voor jou? Of zoek je dit op,
Weet je toevallig ook of ik bij Nova dan helemaal niet uit hoef te kijken voor medicatie waar collie achtige op kunnen reageren?