Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

MDR1 gen test

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

MDR1 gen test

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wij hebben Nova laten testen op MDR1 gen, ik denk de uitslag is dat ze het gen niet draagt, maar zou er iemand mee kunnen kijken en mij in Nederlandse Jip en Janneke taal uit kunnen leggen wat er nu precies allemaal staat en wat het precies inhoudt :engel: Mijn Engels is best goed, maar dit soort woorden snap ik nog niet als ik ze in het Nederlands lees :engel:

Afbeelding

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: MDR1 gen test

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ze is inderdaad vrij. Wat er verder staat is dat ze twee keer een 'wild type' heeft, dus niet dit specifieke defecte allel. Verder dat het een recessieve aandoening is en welke symptomen lijders ondervinden. En dan wordt nog gespecificeerd op basis van welk onderzoek de test ontworpen is.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vrij van MDR1 gen dus. Gefeliciteerd. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
*Skye*
Zeer actief

Dankjewel voor de uitleg fotogravinnetje.

En ja ben er blij mee bp :ok: dankjewel.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

*Skye* schreef:Dankjewel voor de uitleg fotogravinnetje.

Geloof je. Had 1.5 jaar geleden en nest poedel x aussie en alle 10 vrij en ook blij ook al wist ik dat pa Aussie ook vrij was.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Mooi nieuws hoor, gefeliciteerd :D

Het is niet gek dat je in de war raakt want in het dagelijks taalgebruik zegt iedereen het verkeerd. Alle honden dragen het MDR1-gen maar sommige honden hebben een mutatie op het gen waardoor bepaalde mediactie gevaarlijk wordt. Omdat in de volksmond gesproken wordt van 'drager van het gen' (in plaats van 'van de mutatie') wordt zo'n uitslag onbegrijpelijk.

Hetzelfde geldt voor het beruchte borstkankergen. Iedereen heeft het BRCA1- en BRCA2-gen. Maar wie daar een bepaalde mutatie op draagt loopt een veel grotere kans op het ontwikkelen van kanker aan de borsten en eierstokken. Toch gaat het overal over 'drager van het gen'.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
*Skye* schreef:Dankjewel voor de uitleg fotogravinnetje.

Geloof je. Had 1.5 jaar geleden en nest poedel x aussie en alle 10 vrij en ook blij ook al wist ik dat pa Aussie ook vrij was.
Ja dat geloof ik idd. Blijft toch altijd een dingetje met dit soort rassen.
Lothian schreef:Mooi nieuws hoor, gefeliciteerd :D

Het is niet gek dat je in de war raakt want in het dagelijks taalgebruik zegt iedereen het verkeerd. Alle honden dragen het MDR1-gen maar sommige honden hebben een mutatie op het gen waardoor bepaalde mediactie gevaarlijk wordt. Omdat in de volksmond gesproken wordt van 'drager van het gen' (in plaats van 'van de mutatie') wordt zo'n uitslag onbegrijpelijk.

Hetzelfde geldt voor het beruchte borstkankergen. Iedereen heeft het BRCA1- en BRCA2-gen. Maar wie daar een bepaalde mutatie op draagt loopt een veel grotere kans op het ontwikkelen van kanker aan de borsten en eierstokken. Toch gaat het overal over 'drager van het gen'.
Ah dankjewel voor de extra uitleg. Dus als ik het goed begrijp heeft ze het gen maar is vrij van mutatie van het gen.

Betekend dit dat ook dat ik in principe alles kan geven van medicatie? Of in ieder geval, geen rekening hoef te houden met of het wel of niet kan voor collie achtigen?
*Skye*
Zeer actief

Oja, is dit ook positief voor haar zusjes? Of kunnen die de mutatie alsnog wel hebben?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

*Skye* schreef:Oja, is dit ook positief voor haar zusjes? Of kunnen die de mutatie alsnog wel hebben?
Die kunnen de mutatie alsnog hebben. Zijn beide ouders ook getest?
*Skye*
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
*Skye* schreef:Oja, is dit ook positief voor haar zusjes? Of kunnen die de mutatie alsnog wel hebben?
Die kunnen de mutatie alsnog hebben. Zijn beide ouders ook getest?
Ok dankjewel. Geen idee of de ouders getest zijn. Nova heeft ook geen stamboom. In die periode heb ik even niet zo goed nagedacht nadat ik gesmolten was voor haar lieve snoetje...
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Wat we zeker weten is dat geen van de ouders lijder is, want daar kunnen geen vrije pups uit komen. Als beide ouders drager zijn, heeft elke pup 25% kans om vrij te zijn, 25% kans om lijder te zijn en 50% kans om drager te zijn.
Als de ene ouder drager is en de andere vrij, dan heeft elke pup 50% om drager te zijn en 50% kans om vrij te zijn.
Als beide ouders vrij zijn, zijn de pups dat ook.

Omdat je niet weet hoe het bij de ouders zit, kunnen haar zusjes dus zelfs lijder zijn, terwijl Nova vrij is van de mutatie

Bij deze mutatie lijkt er ook al gevoeligheid op te treden bij dragers, dus eigenlijk zou je het niet moeten hebben over lijders en dragers, maar over homozygoot voor de mutatie en heterozygoot voor de mutatie ;)
*Skye*
Zeer actief

Dankjewel weer voor de extra uitleg. Vind het echt heel interessant. Is dit parate kennis voor jou? Of zoek je dit op,

Weet je toevallig ook of ik bij Nova dan helemaal niet uit hoef te kijken voor medicatie waar collie achtige op kunnen reageren?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

*Skye* schreef:Dankjewel weer voor de extra uitleg. Vind het echt heel interessant. Is dit parate kennis voor jou? Of zoek je dit op,

Weet je toevallig ook of ik bij Nova dan helemaal niet uit hoef te kijken voor medicatie waar collie achtige op kunnen reageren?
Die is parate kennis voor mij. Bij het Markiesje hebben we 2 aandoeningen die op die manier vererven en waarvoor we een (verplichte) DNA-test hebben. En ik ben degene die de resultaten in de database zet, inclusief de implicaties die dat heeft op voorouders/nakomelingen (als je van een hond weet dat die drager is en van 1 van de ouders dat die vrij is, weet je dat de andere ouder drager of lijder moet zijn (er is 1 aandoening die al op zo jonge leeftijd zichtbaar wordt dat je lijders er uitpikt voor ze zich kunnen voortplanten dus van die aandoening kan ik meteen noteren dat de ene ouder drager is), terwijl je ook weet dat als twee ouderdieren vrij zijn hun gezamenlijke nakomelingen ook vrij zullen zijn)
Nora heeft niet de mutatie die geassocieerd wordt met de gevoeligheid voor medicatie, dus je hoeft bij haar als het goed is daar niet op te letten
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”