Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ontstoken melkklier. Hoe help ik Wilma van haar kap af?
Moderator: moderatorteam
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
- Aantal honden: 1
Ontstoken melkklier. Hoe help ik Wilma van haar kap af?
Net bij de dierenarts geweest. Wilma heeft een ontstoken melkklier. Ze krijgt antibiotica en hopelijk gaat het hiermee over. Ze likte het helemaal kapot, dus ze moet een kraag om. Het kan ook een melkkliertumor zijn 
Laatst gewijzigd door Sabi85 op 07 dec 2017 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
- Yeufke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Re: Ontstoken melkklier
Ach wat sneu. Hopelijk is het een ontsteking die op de antibiotica reageert.
Beterschap voor Wilma.
Beterschap voor Wilma.
- Sabi85
- Zeer actief
Re: Ontstoken melkklier - melkkliertumor?
De huid ziet er veel beter uit door de antibiotica, de hydrocortiderm zalf en/of omdat ze niet meer kan likken nu ze een kap om heeft. Het was echt een nare bloederige plek en dat is nu weg. Helaas wordt de bult niet kleiner, dus ik ben bang voor een melkkliertumor
Morgen moet ik weer naar de dierenarts voor controle. Ze zei al dat ze een punctie zou willen nemen als de bult niet weg gaat. Ik weet niet of ik dat wel wil. Eigenlijk wil ik Wilma niet laten opereren. Ze is 11 jaar oud en heeft ook al een sarcoom aan haar achterpoot en nog her en der wat kleine bultjes. Maar ik kan de bult ook niet laten zitten, want ze lijkt er nog steeds last van te hebben. Als de kap even af is, wil ze er gelijk aan likken. Ik kan haar ook niet de rest van haar leven een kap om houden
Morgen moet ik weer naar de dierenarts voor controle. Ze zei al dat ze een punctie zou willen nemen als de bult niet weg gaat. Ik weet niet of ik dat wel wil. Eigenlijk wil ik Wilma niet laten opereren. Ze is 11 jaar oud en heeft ook al een sarcoom aan haar achterpoot en nog her en der wat kleine bultjes. Maar ik kan de bult ook niet laten zitten, want ze lijkt er nog steeds last van te hebben. Als de kap even af is, wil ze er gelijk aan likken. Ik kan haar ook niet de rest van haar leven een kap om houden

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Re: Ontstoken melkklier - melkkliertumor?
wat een zorg! Zijn haar bloedwaarden al getest? Als die goed zijn en de da ziet het zitten, zou ik een operatie toch wel overwegen, zeker omdat ze er zo'n last van heeft. Maar eng is het, dat begrijp ikSabi85 schreef:De huid ziet er veel beter uit door de antibiotica, de hydrocortiderm zalf en/of omdat ze niet meer kan likken nu ze een kap om heeft. Het was echt een nare bloederige plek en dat is nu weg. Helaas wordt de bult niet kleiner, dus ik ben bang voor een melkkliertumor![]()
- Sabi85
- Zeer actief
Re: Ontstoken melkklier. Hoe help ik Wilma van haar kap af?
Inmiddels zijn we een maand verder en Wilma draagt nog steeds een kap
.
Zodra de kap even af is wil ze weer op die plek likken. Volgens de dierenarts hebben we een aantal opties. We kunnen na de hydrocortiderm zalf nog een sterkere zalf proberen; ik ben de naam even vergeten. We zouden een injectie tegen de jeuk kunnen proberen maar dit is erg duur. We zouden ook prednison kunnen geven, maar dit geeft bijwerkingen. Het vreemde is dat het likgranuloom niet op de bult zit, maar er achter. De dierenarts kan een punctie nemen van de bult en de bult kan waarschijnlijk wel weggehaald worden, maar het probleem van het likken is hiermee misschien niet verholpen. Ik weet het even niet meer
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Zou zo'n injectie kunnen helpen?
Zodra de kap even af is wil ze weer op die plek likken. Volgens de dierenarts hebben we een aantal opties. We kunnen na de hydrocortiderm zalf nog een sterkere zalf proberen; ik ben de naam even vergeten. We zouden een injectie tegen de jeuk kunnen proberen maar dit is erg duur. We zouden ook prednison kunnen geven, maar dit geeft bijwerkingen. Het vreemde is dat het likgranuloom niet op de bult zit, maar er achter. De dierenarts kan een punctie nemen van de bult en de bult kan waarschijnlijk wel weggehaald worden, maar het probleem van het likken is hiermee misschien niet verholpen. Ik weet het even niet meer
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Zou zo'n injectie kunnen helpen?

- Yeufke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ach nee, nog altijd de kap.
Hopelijk kan je iemand uit ervaring verder helpen. Ik zou het verder ook niet weten.
Hopelijk kan je iemand uit ervaring verder helpen. Ik zou het verder ook niet weten.
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
- Aantal honden: 2
Ik zou denk ik toch eerst gaan kijken wat het is en weg laten halen. Als dat niet baat met injecties aan de gang.
Het rond lopen met een kap om je kop voor een maand of langer vind ik ingrijpender in een hondenleven dan een operatie. Verder is jeuk echt heel naar. Ook dat vind ik zwaarder wegen dan bv de bijwerkingen van prednison
Het rond lopen met een kap om je kop voor een maand of langer vind ik ingrijpender in een hondenleven dan een operatie. Verder is jeuk echt heel naar. Ook dat vind ik zwaarder wegen dan bv de bijwerkingen van prednison
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het met mijn voorganger eens dat een maand lang een kap dragen echt wel ingrijpender is dan een operatie (of iets anders). Of in ieder geval vind ik niet dat je een hond zo rond kunt laten lopen. Wat zit er nu voor plek achter dat tumortje dan? Want als ze nu al een maand een kap draagt kan er toch geen likplek meer zitten?
Als ze daarachter wil blijven likken zit daar misschien (waarschijnlijk?) ook iets, dat kunnen ze dan wellicht ook met een operatie/biopt zien?
Heb je al eens groene leem geprobeerd op de likplek? Tweemaal daags een "masker" van groene leem aanbrengen (op een droge plek, op een natte plek doe ik vaak losse poeder) en even een shirt ofzo eroverheen.
Is een med-pets shirt in huis met daarin een dik maandverband geplakt ook niet mogelijk tegen het likken?
Als ze daarachter wil blijven likken zit daar misschien (waarschijnlijk?) ook iets, dat kunnen ze dan wellicht ook met een operatie/biopt zien?
Heb je al eens groene leem geprobeerd op de likplek? Tweemaal daags een "masker" van groene leem aanbrengen (op een droge plek, op een natte plek doe ik vaak losse poeder) en even een shirt ofzo eroverheen.
Is een med-pets shirt in huis met daarin een dik maandverband geplakt ook niet mogelijk tegen het likken?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Jura krijgt (voor andere redenen) een heel lage dosering Prednoral (om de dag 5 mg) en op deze dosering geen bijwerkingen afgezien van meer eetlust. Ik zou het proberen! Volgens onze d.a. (hopmans) kan zo'n lage dosering ook op lange termijn vaak helemaal niet veel kwaad.