Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

te vroeg castreren......

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

te vroeg castreren......

Ongelezen bericht door wilma23 »

Mijn Frans bulldogje heeft maar 1 testikel de andere zit in zijn lies /buikholte. Mijn man noemt hem One hung low :tongue:. Arme Loki :wink:
Ik kan de testikel naar beneden en op de juiste plaats masseren maar hij kruipt daarna gewoon weer omhoog.

Volgens mijn dierenarts kon castreren rustig wachten aangezien het niet abnormaal groeit het los zit etc etc.
Zij vond wachten vooral goed met het oog op mentale stabiliteit. En ik kan me daar wel in vinden alleen zou ik nu de ervaring willen met kleine hondjes en het stoppen met groeien en uitvullen na castratie.

Loki Is nu perfect hij Is super fit heeft een gigantische conditie en loopt niet al rochelend rond. Hij heeft een snuitje en een open neusje en geen giga wrinkles.
Hij Is ook niet extreem en raar breed, maar gewoon sportief gebouwd. Een perfect hondje en waarom ik ervoor gekozen heb hem te nemen.
Mijn ervaring met de giant rassen Is dat vroege castratie wel degelijk invloed heeft op de groei en het uitvullen van de hond, maar Is dit met de kleine rassen ook zo?
Als dat namelijk zo Is dan breng ik hem namelijk volgende week nog heen want hij Is perfect zo. Ben zo blij met hem ik denk dat menig Franse Bull eigenaar de mond openvalt bij het zien van de hoeveelheid energie dit hondje heeft. Zelfs met de hitte van de afgelopen zomer lag hij niet naar adem te snakken, ja hij had het warm maar hij lag niet half dood te gaan.

Een fokker zei mij dat ze uitvullen tot 18 maand vandaar ook mijn opmerking met het uitvullen. Loki Is volgende maand een jaar.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: te vroeg castreren......

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hier ook een hond met 1 bal.... en die andere blijft lekker zitten waar hij zit. ALS ik al iets doe laat ik die inwendige bal weghalen en laat ik de buitenbal gewoon zitten.

Suzanne
wilma23
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Hier ook een hond met 1 bal.... en die andere blijft lekker zitten waar hij zit. ALS ik al iets doe laat ik die inwendige bal weghalen en laat ik de buitenbal gewoon zitten.

Suzanne
Waarom de buitenbal laten zitten? Is dat medisch gezien beter. En de ene binnenbal gaat niet id de toekomst als hij ouder is een kankergezwel worden?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

De kans dat zo'n "binnenbal" een tumor vormt schijnt nogal uitvergroot te worden door dierenartsen terwijl die kans echt niet zo groot is. De operatie is dan wel weer vrij pittig omdat ze vaak moeten zoeken naar dat ding.

Enne, ongeacht grootte hebben honden baat bij de hun geslachtshormonen, die regelen meer dan alleen de voortplanting :wink: Ik zou zo'n hond pas castreren als ik merk dat hij er last van heeft.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

Waarom überhaupt castreren. Lekker laten!
_Esmee
~Suzanne~
Zeer actief

wilma23 schreef:
~Suzanne~ schreef:Hier ook een hond met 1 bal.... en die andere blijft lekker zitten waar hij zit. ALS ik al iets doe laat ik die inwendige bal weghalen en laat ik de buitenbal gewoon zitten.

Suzanne
Waarom de buitenbal laten zitten? Is dat medisch gezien beter. En de ene binnenbal gaat niet id de toekomst als hij ouder is een kankergezwel worden?

ik wil de hond niet casteren als het niet nodig is. DAt vind ik een nadeel. Door het weghalen van de binnenbal, die wel evt een iets hoger risico vormt voor teelbalkanker voorkom ik het probleem daarmee... maar hou ik de hond wel intact verder, met alle lichamelijke en geestelijke zaken die daarbij horen.

Het is geenszins zeker dat die binnenbal tot kankervorming komt overigens. De kans daarop is wel iets verhoogd ten opzichte van kanker in een buitenbal maar om nou te zeggen dat ik daarom die weg wil halen... nee... eigenlijk niet.

Suzanne
wilma23
Zeer actief

Maeve schreef:De kans dat zo'n "binnenbal" een tumor vormt schijnt nogal uitvergroot te worden door dierenartsen terwijl die kans echt niet zo groot is. De operatie is dan wel weer vrij pittig omdat ze vaak moeten zoeken naar dat ding.

Enne, ongeacht grootte hebben honden baat bij de hun geslachtshormonen, die regelen meer dan alleen de voortplanting :wink: Ik zou zo'n hond pas castreren als ik merk dat hij er last van heeft.
Hij Is nu perfect, het Is echt zo'n fijn hondje. Qua hormonen hebben We geen last van hem, aangezien de dierenarts zei dat hij vanwege die bal met een jaar of 2,5 a 3 gecastreerd moest worden dan had ik zoiets van dan liever nu hij Is zoals hij Is.

Maar als de ervaring idd Is dat die bal geen problemen hoeft op televeren dan gaat er niks gebeuren. In een gezonde hond word hier niet gesneden.
wilma23
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
wilma23 schreef:

Suzanne

ik wil de hond niet casteren als het niet nodig is. DAt vind ik een nadeel. Door het weghalen van de binnenbal, die wel evt een iets hoger risico vormt voor teelbalkanker voorkom ik het probleem daarmee... maar hou ik de hond wel intact verder, met alle lichamelijke en geestelijke zaken die daarbij horen.

Het is geenszins zeker dat die binnenbal tot kankervorming komt overigens. De kans daarop is wel iets verhoogd ten opzichte van kanker in een buitenbal maar om nou te zeggen dat ik daarom die weg wil halen... nee... eigenlijk niet.

Suzanne
Ik ben blij met deze ervaring, een operatie Is niet niks maar het werpt toch ook wat ander licht op de zaak.

Hoe oud Is jou hond?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

wilma23 schreef:
Maeve schreef:De kans dat zo'n "binnenbal" een tumor vormt schijnt nogal uitvergroot te worden door dierenartsen terwijl die kans echt niet zo groot is. De operatie is dan wel weer vrij pittig omdat ze vaak moeten zoeken naar dat ding.

Hij Is nu perfect, het Is echt zo'n fijn hondje. Qua hormonen hebben We geen last van hem, aangezien de dierenarts zei dat hij vanwege die bal met een jaar of 2,5 a 3 gecastreerd moest worden dan had ik zoiets van dan liever nu hij Is zoals hij Is.

Maar als de ervaring idd Is dat die bal geen problemen hoeft op televeren dan gaat er niks gebeuren. In een gezonde hond word hier niet gesneden.
Maar als je hem nu zou castreren zou hij daar wel onder kunnen veranderen, zoals dat altijd kan bij een castratie. Of hij nog anders wordt weet je niet, maar daarin lijkt het me niet zo'n factor of die bal wel of niet is ingedaald. Ik heb alleen begrepen dat als de kleine kans zich voordoet dat die binnenbal een gezwel wordt, je dat merkt door een grote toename van testosteron en hypersexueel gedrag. Daar zou ik dus alert op zijn, maar verder niet op de zaken vooruit lopen hoor.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Lekker intact laten. Ja, het valt minder snel op als er iets met de binnenbal fout gaat, maar de kans daarop is echt heel klein.
Misschien een rare gedachte, maar ik zou kijken of je door meerdere malen per dag naar buiten te masseren de bal blijvend buiten kunt krijgen
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher

Ongelezen bericht door georges »

~Suzanne~ schreef:
wilma23 schreef:

Suzanne

Suzanne
Ik heb hetzelfde voor met mijn pup Georges (we wachten nog geduldig af of 'ie nog komt, maar hij is ondertussen toch ook al zes maand...). Mijn DA had gezegd dat, als je die binnenbal laat zitten, je wel jaarlijks op controle moet voor die tumoren? Ik had eerlijk gezegd gedacht die ene te laten weghalen (als hij volgroeid is uiteraard); lijkt me een geruststelling dat die "broedplaats" weg is... Maar jullie raden die operatie af dan?
~Suzanne~
Zeer actief

wilma23 schreef:
~Suzanne~ schreef:
wilma23 schreef:

Suzanne

Suzanne
Ik ben blij met deze ervaring, een operatie Is niet niks maar het werpt toch ook wat ander licht op de zaak.

Hoe oud Is jou hond?
3,5 en castreren vind ik iets "omdat het moet".. kijk, als ik het idee krijg dat die binnenbal gaat opspelen gaat die eruit... maar dan blijft de andere zitten tenzij er een verdraaid goede reden is dat die er ook af moet.
Maar die "ietsje verhoogde kans op iets wat toch al niet veel voorlomt"... neuh, daar laat ik 'm voor zitten, die binnenbal.

Suzanne
wilma23
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Lekker intact laten. Ja, het valt minder snel op als er iets met de binnenbal fout gaat, maar de kans daarop is echt heel klein.
Misschien een rare gedachte, maar ik zou kijken of je door meerdere malen per dag naar buiten te masseren de bal blijvend buiten kunt krijgen
Is geen rare gedachte dat heb ik namelijk steeds gedaan :mrgreen: alleen hij kruipt mooi weer terug.

@tobi: omdat de dierenarts het eigenlijk zo bracht dat hij gecastreerd moet worden omdat hij als hij ouder Is een tumor daar krijgt.
En dat maakte me bang om heel eerlijk te zijn.

Het stelt me nu wel gerust om de reacties en ervaringen hier te lezen en ik hou idd een oog op zijn gedrag.
Voor nu Is het een heerlijk hondje en ik wil ook niet dat zijn gedrag verandert zoals Maeve zegt idd. Dat zou erg jammer zijn.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik dacht dat binnenballen voornamelijk weg worden gehaald omdat de kans op een tumor ietsje groter is én je niet tijdig kan zien/voelen dat er iets mis is.
Maar als je deze bal gewoon kan opvissen en voelen is dat risico er niet. Maak er een goede gewoonte van om regelmatig te voelen of de bal niet veranderd van grootte, structuur, vorm, etc. zodat je kan ingrijpen wanneer nodig.
Als hij nu perfect is kwa temperament zo ik hem niet preventief castreren.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En je Franse bulldog reu heeft nog wat in de breedte te gaan. Je zult zien hoe zijn bouw de komende 1,5 jaar nog veranderd en dan pas zijn mooie volwassen lijf heeft.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

http://www.eenhoornleijn.nl/castratie.htm

Voor de risico's kun je hier eens kijken ;) Minder dan 1% kans op teelbalkanker, dus ik zou de buitenbal sowieso lekker laten zitten waar-ie zit.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn herder is 10 jaar en heeft ook een niet ingedaalde testikel. Tot nu toe heeft dat geen enkel probleem gegeven :wink:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Micron heeft ook een binnenbal zitten en onze da raadde daarom juist castratie af. Micron is via een stichting gekomen en vandaar zou hij eigenlijk op volwassen leeftijd gecastreerd moeten worden. Dat is dus niet gebeurd, stichting ging daar ook mee akkoord, en hij is inmiddels 13 jaar oud en heeft nog nooit last gehad van de binnenbal.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”