Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sam chronische bronchitis en pneunomitis

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Sam chronische bronchitis en pneunomitis

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam is 1,5 week geleden behandeld voor een bronchitis. Dit, omdat hij 's nachts bij de oppas, de oppas wakker hield door onrustig hijg-gedrag, zonder waarneembare reden. Ik ging later in de week, toen de kuur erop zat, toch nog even weer laten luisteren. Toen was waarneembaar dat de medicatie zijn werk deed.

Toch vond ik het niet goed genoeg gaan. Afgelopen zondag was weer de oppas na ieder 1,5uur wakker door Sam en zijn hijgen. Maandag dus mail gestuurd naar mijn eigen dierenarts en vandaag onderzoek, omdat vandaag ook de internist er was, die ook verbonden is aan de Tweede Lijn Wilhelminaoord. Mogelijk was er wat qua hart niet oke? Evt. echo? Of anders?

Het beeld is inmiddels bekender. Er is eerst manueel alles onderzocht. Hart, longen etc. Daaruit komt niet echt een duidelijk beeld, behalve dat het lijkt, dat Sam niet goed met 1 ademhaling zijn volledige zuurstof binnen lijkt te halen, hij haalt als het ware in 3 etappes zijn ademhaling, waardoor je ook het hijg effect krijgt of snelle ademhaling. Maar wel met onregelmatig patroon.

Zijn hart was heel rustig qua hartslag etc. Niets afwijkends. Via foto zouden we alsnog verder kijken naar hart, maar vooral de longen. Er zijn twee foto's gemaakt. Ook daarbij blijkt dat qua hart niets aan de hand lijkt te zijn. Een hartecho was absoluut niet geindiceerd.

Zijn longen echter laten een verontrustend beeld zien qua bronchieen, die natuurlijk overal in de longen zitten. Je zag ook op de foto echt veel te veel een soort witmazig netwerk met her en der puntjes. Terwijl dat dan grijs behoorde te zijn. Zijn bronchieen zijn het probleem nu, maar door de snelle ademhaling/hijgen etc. lijkt er ook een ontstekingsbeeld te zitten, omdat e.e.a. natuurlijk gaat irriteren qua vliezen etc.

Diagnose voor nu; chronische bronchitis met een pneunomitis.

Het kan ook zijn dat er een longworm plaagt, die ook dit beeld kan geven, dus dat gaan we evt. uitsluiten. Moet dus 2 dagen poep verzamelen en daar monsters uit nemen.

Verder gaat Sam qua behandeling aan de inhalatiemiddelen, beetje net als als een astmapatient. M.b.t. een aerodawg, een soort voorzetkamer, kan dan een inhalator geplaatst worden. De aerodawg komt dan als een soort 'maskertje' op zijn neus en vervolgens krijgt hij 2x per dag een combinatie van 2 inhalatievloeistoffen, wat een prednison middel zal zijn voor het ontstekingsbeeld, plus een luchtwegverwijder. Het is een intensieve behandeling, waarbij te hopen is, dat Sam dit ook accepteert op zijn neus. Vervolgens te hopen, dat de middelen dan werken.

Het zou met een paar weken echt verbetering teweeg moeten brengen. Doet dat het niet (en longworm is ook uitgesloten) dan zal een bronchoscopie nodig zijn. Echter of dat wenselijk is, is maar zeer de vraag. Hij moet dan als oudere hond onder narcose, wat niet wenselijk is, naast dat narcose middelen ook voor zijn epilepsie een ware trigger zijn.

Voor nu is een bronchoscopie niet geindiceerd, omdat de internist niet inschat, dat dit hem meer duidelijkheid geeft, dan dat hij nu heeft op basis van foto's. Maar mochten de middelen niet werken, dan is aanvullend onderzoek nodig. De internist gaf ook aan met de foto's maken, dat bij 1 foto Sam op de rug moest en Sam vond dat niet zo fijn met 2 vreemde mensen dus hij gaf wat tegengas. Daarna natuurlijk kortademig. Dan laat hij ook echt een verkleuring van de tong zien. Niet dat deze blauw wordt, maar toch ook niet de fijn roze kleur die hij moet hebben. Mij was dat afgelopen paar dagen ook al opgevallen, maar ik dacht; Hilly, je ziet misschien teveel, omdat je ongerust bent. Maar het klopt dus wel wat ik zag. Al met al best heel veel zorgen. Gevraagd of het geen beeld is qua kanker, maar dat is het absoluut niet.

De behandeling vraagt veel van ook mij. Daarbij moet Sam leren, om het masker op de neus te willen verdragen en daarin dan ook na de pufjes, 10x te ademhalen. Dat vraagt training.

Heb ook wel zorg, hoe het 's nachts bij de oppassers dan gaat, want als Sam te vaak een onrustig beeld laat zien, dan houden zij dat niet vol. Zij passen op, omdat Sam toch (normaliter) lekker slaapt en voordat zij de volgende ochtend naar school of werk moeten, heb ik Sam alweer opgehaald. Als zij het niet meer zien zitten, door half wakkere nachten, zal ik geen nachtdiensten meer kunnen doen, terwijl dat mijn baan is.

Kortom, ik maak me ongerust even over alles nu. :ugh: :cry:
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Re: Sam chronische bronchitis en pneunomitis

Ongelezen bericht door Caat* »

Wat een zorgen :(
Als er iets lastig te diagnostiseren is dan is het wel iets met de longen. Goed dat je op longworm laat testen. Normaal wordt er dan van 3 dagen ontlasting getest? In sommige gevallen kan er zelfs dan nog steeds een vals negatieve uitslag uitkomen.
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Wat vervelend!

Maar maak je niet te druk om dat inhaleren, dat leert hij wel. Ik heb helaas twee honden gehad met chronische bronchitis. Mijn heidewachtel heeft de inhalator bijna 2 jaar gebruikt en behalve dat ze de medicatie vond stinken en soms daarom haar adem inhield, ging dat prima. Vorig jaar heb ik hem ook nog een paar weken bij mijn stabij gebruikt en alhoewel ik daarbij wel wat protest verwachtte deed die dat meteen prima zolang het koekje als beloning maar in de buurt was.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Ach arme Sam en arme jij.
Als de hond ziek is kan je daar als baasje ook behoorlijk ziek van zijn.

:knuffel1:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ach jee :(: Ik weet er alles van met Puchu, al duurde dat lang voordat we erachter kwamen wat er aan de hand was.
Bij hem begon het met angstig gedrag 's avonds en 's nachts, hijgen, bloedheet aanvoelen, janken en piepen. Iedereen dacht dat het een
probleem was dat hij alleen was, maar uiteindelijk bleek hij dus chronische bronchitis te hebben en in die mate dat ook zijn luchtpijp al
vervormd is :ugh:

De inhalator lukte zelfs bij hem, dus dat gaat bij Sam zeker lukken :ok: Heel rustig aanleren, liever een week te lang dan te kort.
Eerst het maskertje zelf, laten snuffelen en belonen. Zodra hij dat prima vindt dan het maskertje heel kort over zijn neus en bek houden en
weer belonen. Als hij dat weer accepteert, dan dat apparaat achter het masker, maar denk erom dat je ene hand wel om het maskertje blijft (ik kwam
ineens met mijn hand achter dat apparaat en toen was hij ineens bang).
Dan oefenen met het puf geluidje: puffen zonder het masker op, dus gewoon naast je ofzo en weer belonen en zo bouw je dat uit.

Bij Puchu hielp de inhalator helaas niet, maar hij heeft het ook wel behoorlijk ernstig, en hij zit nu dus aan de prednison :ugh:
Elke keer als we het afbouwen en van dagelijks naar om de dag gaan, dan verslechterd het weer, dus ik vermoed en vrees dat het bij hem
voor de rest van zijn leven prednison wordt.
Hopelijk gaat dat bij Sam anders.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ach nee arme Sam, wat een zorgen! Zo komt er ineens best veel op jullie af. Ik hoop maar dat het maskertje makkelijk aanleert en dat het snel effect heeft. Veel beterschap voor Sam!
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Wat vervelend en dan ook gelijk zulke zorgen of het wel blijft gaan bij de oppas.
Ik hoop dat Sam het masker laat zitten en dat het werkt.
Beterschap voor hem.
Hilly45
Zeer actief

Ja, al met al maak ik me ook best veel zorgen.

Voel ook dat ik keuzes moet maken.

Het is helder, dat Sam echt wel een senior hond is met zorgbehoeftes qua gezondheid. De altijd loerende epilepsie, nu dit ziektebeeld.

Dat is belastend, zeker ook voor evt. het regelen van oppas.

Qua zzp-werk zat er iets in aantocht m.i.v. januari 2018, waarbij ik dan 24uurs dienst zou draaien en Sam mee mocht. Maar ik weet, dat ik niet dan mijn aandacht volledig kan richten op de doelgroep, omdat ik dan ook mijn zorg voor Sam heb. Dus dat zal geen optie meer zijn. Daar moet ik dus keuzes in maken wat te doen, want Sam voor een etmaal vast naar een oppas, buiten al mijn nachtwerk om, dat is voor mij geen optie.

Kortom, mijn hersenen draaien overuren.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:Ja, al met al maak ik me ook best veel zorgen.

Het is helder, dat Sam echt wel een senior hond is met zorgbehoeftes qua gezondheid. De altijd loerende epilepsie, nu dit ziektebeeld.

Qua zzp-werk zat er iets in aantocht m.i.v. januari 2018, waarbij ik dan 24uurs dienst zou draaien en Sam mee mocht. Maar ik weet, dat ik niet dan mijn aandacht volledig kan richten op de doelgroep, omdat ik dan ook mijn zorg voor Sam heb. Dus dat zal geen optie meer zijn. Daar moet ik dus keuzes in maken wat te doen, want Sam voor een etmaal vast naar een oppas, buiten al mijn nachtwerk om, dat is voor mij geen optie.

Het kan met de inhalator of eventueel met prednison een stuk beter gaan hoor.
Puchu heeft nog steeds klachten, maar de onrust en angst zijn verdwenen. Die kwamen dus voort uit benauwdheidsaanvallen (niet herkenbaar toen
omdat hij totaal geen benauwde klachten leek te hebben).
Dus mocht de inhalator niet helpen, dan is prednison nog een optie. Mogelijk stabiliseert hij daar zo goed op, dat een aantal klachten tot het
verleden behoren.
Ik weet alleen niet of hij prednison mag hebben icm de epilepsie?

Ik zie Puchu op zich echt niet als een hele zieke hond. Ja natuurlijk merk ik dingen aan hem en hij is gewoon niet meer fit (maar ook 10.5 jaar), maar
ik kan nog van alles met hem doen en een uur wandelen, mits niet erg warm, gaat ook prima.
's Nachts is hij weer helemaal rustig geworden, dus geen benauwdheidsaanvallen meer. Als dat bij Sam ook zo gaat, dan is het probleem van de
oppas ook weg.

Het is nu zoeken wat helpt, alle begin is onzeker en ellendig, maar met medicatie is er een goede kans dat hij toch een stuk beter wordt :knuffel1:
Afbeelding
A good dog never dies...

jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Natuurlijk maak je je ongerust :knuffel1:
Sterkte voor jou en Sam, hoop dat de medicijnen helpen.
Ik duim..
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hilly45
Zeer actief

Caro. schreef:
Hilly45 schreef:Ja, al met al maak ik me ook best veel zorgen.

Het kan met de inhalator of eventueel met prednison een stuk beter gaan hoor.
Puchu heeft nog steeds klachten, maar de onrust en angst zijn verdwenen. Die kwamen dus voort uit benauwdheidsaanvallen (niet herkenbaar toen
omdat hij totaal geen benauwde klachten leek te hebben).
Dus mocht de inhalator niet helpen, dan is prednison nog een optie. Mogelijk stabiliseert hij daar zo goed op, dat een aantal klachten tot het
verleden behoren.
Ik weet alleen niet of hij prednison mag hebben icm de epilepsie?

Ik zie Puchu op zich echt niet als een hele zieke hond. Ja natuurlijk merk ik dingen aan hem en hij is gewoon niet meer fit (maar ook 10.5 jaar), maar
ik kan nog van alles met hem doen en een uur wandelen, mits niet erg warm, gaat ook prima.
's Nachts is hij weer helemaal rustig geworden, dus geen benauwdheidsaanvallen meer. Als dat bij Sam ook zo gaat, dan is het probleem van de
oppas ook weg.

Het is nu zoeken wat helpt, alle begin is onzeker en ellendig, maar met medicatie is er een goede kans dat hij toch een stuk beter wordt :knuffel1:
Sam krijgt een combinatie van prednison en een luchtwegverwijder. Ik zie dat ik nu van de apotheek Seretide heb gekregen, dit is dan het combinatie-middel.

Hij mag dat wel hebben in combinatie met de epilepsie, maar ja, ook prednison is geen lekker goedje w.b. de epilepsie.

Ik zie bij Sam ook geen doodzieke hond, hij slaapt ook lekker etc. Maar af en toe dus wel benauwd/hijgen etc. en als oppas daar wakker van wordt, dan wordt dit wel een dingetje natuurlijk.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:
Sam krijgt een combinatie van prednison en een luchtwegverwijder. Ik zie dat ik nu van de apotheek Seretide heb gekregen, dit is dan het combinatie-middel.

Hij mag dat wel hebben in combinatie met de epilepsie, maar ja, ook prednison is geen lekker goedje w.b. de epilepsie.

Ik zie bij Sam ook geen doodzieke hond, hij slaapt ook lekker etc. Maar af en toe dus wel benauwd/hijgen etc. en als oppas daar wakker van wordt, dan wordt dit wel een dingetje natuurlijk.
Ja, dat is zeker een dingetje. Dat was hier dus ook dat Puchu met name 's nachts onrustig was. Wij slapen boven en hij beneden en we hoorden hem
dus steeds piepen en dan kwamen we beneden en voelde hij bloedheet aan en was aan het hijgen en onrustig.
Dat is een ramp als je dat iedere nacht hebt.
Wij wisten dus niet waar het vandaan kwam, omdat we overdag niets aan hem merkte en zowel wij als de DA dachten dat het een gedragsprobleem was
totdat hij dus meer symptomen kreeg zoals snurken, hoesten en kokhalzen.

Vanaf het moment dat hij medicatie kreeg (nu weet ik niet meer of dat al vanaf de inhalator was of de pilletjes prednison) heeft hij dit niet meer gehad
's nachts. Dus die 'aanvallen' kwamen van de benauwdheid af, waarschijnlijk omdat hij 's nachts dieper slaapt natuurlijk, het benauwd kreeg en in
paniek raakte.

Er is dus best een kans dat als Sam eenmaal medicatie krijgt, hij die nachtelijke toestanden niet meer heeft en de oppas gewoon door kan slapen.
Dat hoop ik, dan is dat probleem van de oppas in ieder geval van de baan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”