Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Benieuwd naar jullie suggesties (tunnelvisie!)
Moderator: moderatorteam
- BeertjeBruce
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Dwerg-Poedel
Benieuwd naar jullie suggesties (tunnelvisie!)
Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren in de hondenrassen. Momenteel zijn er 2 rassen die wij beide erg leuk vinden, maar ik merk dat we ook veel in dezelfde rassen blijven 'hangen'. Ik zou het erg leuk vinden om te lezen welke rassen jullie aan ons koppelen na aanleiding van ons 'eisen'-lijstje!
-Hondsociaal
-Klein tot middelgroot
-3x in de week een aantal uur alleen kunnen zijn
-Los kunnen lopen (dus geen heel groot jachtinstinct)
- Baasgericht & een will-to-please
-Meekunnen op een grote wandeling, maar ook genoegen kunnen nemen met een dag wat minder beweging.
- Mijn vriend is vrij streng (nee is nee, stemcorrecties) Een ras wat hier tegen kan en niet onzeker is aangelegd.
- Daarnaast is het heel belangrijk dat de hond met onze 2 katten kan samenleven!
- Ik heb zelf jaren gewerkt als hondentrimster, dus een trimvacht is geen enkel probleem. Wel hebben wij al 2 enorm verharende katten, dus als het even kan is een niet-verharende hond een pré!
De rassen waar wij nu aan denken zijn de Welsh Corgi Cardigan en de Norfolk terrier.
Kom maar op met jullie suggesties!
-Hondsociaal
-Klein tot middelgroot
-3x in de week een aantal uur alleen kunnen zijn
-Los kunnen lopen (dus geen heel groot jachtinstinct)
- Baasgericht & een will-to-please
-Meekunnen op een grote wandeling, maar ook genoegen kunnen nemen met een dag wat minder beweging.
- Mijn vriend is vrij streng (nee is nee, stemcorrecties) Een ras wat hier tegen kan en niet onzeker is aangelegd.
- Daarnaast is het heel belangrijk dat de hond met onze 2 katten kan samenleven!
- Ik heb zelf jaren gewerkt als hondentrimster, dus een trimvacht is geen enkel probleem. Wel hebben wij al 2 enorm verharende katten, dus als het even kan is een niet-verharende hond een pré!
De rassen waar wij nu aan denken zijn de Welsh Corgi Cardigan en de Norfolk terrier.
Kom maar op met jullie suggesties!

- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- BeertjeBruce
- geregistreerd lid
Re: Benieuwd naar jullie suggesties (tunnelvisie!)
De poedel is echt mijn ras! Maar omdat ik hiervoor een poedeltje heb gehad (woont nu bij mijn ouders) zou ik nu graag een ander ras willen. De wetterhoun vind ik persoonlijk geen prettige expressie hebben.Jeannettebo schreef:een poedel of een wetter?

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik zou een poedel hier dus juist niet aanraden, ze zijn niet de sterkte alleen-blijvers en ik vind ze ook te zacht om goed tegen correcties te kunnen. Maar dat weet je dan vast al
Wat vind je van bijvoorbeeld een Markiesje?

- BeertjeBruce
- geregistreerd lid
Nanna schreef:Welsh Corgi verhaart als de merode hoor
Misschien een stevige Pulireu? Verhaart nul, baasgericht, jaagt niet en kan met katten.
Dat verharen is inderdaad een minpuntje! Evenals de lange rug, waar ik toch wel huiverig voor ben.
Puli vind ik een leuke optie, maar mijn vriend vind de koorden niet mooi. Uit nieuwsgierigheid: ruikt een puli meer dan de gemiddelde hond? Ben ooit eens een koordpoedel tegengekomen op show...oef.

- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Borderterrier?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Vlinderhondje? Of is die te klein?
- BeertjeBruce
- geregistreerd lid
Precies! Daarom is hij ook bij mijn ouders blijven wonen, toen ik het huis uit ging. Strenge correcties maakte hem ook onzeker wat weer voor ander ongewenst gedrag zorgde.Hilde schreef:Ik zou een poedel hier dus juist niet aanraden, ze zijn niet de sterkte alleen-blijvers en ik vind ze ook te zacht om goed tegen correcties te kunnen. Maar dat weet je dan vast alWat vind je van bijvoorbeeld een Markiesje?
Een markiesje lijkt me leuk. Wel al eens eerder wat meer in verdiept, maar toch door het uiterlijk (vrij standaard) niet echt blijven hangen. Lijkt me wel een leuk hondje om ook een sport mee te kunnen beoefenen. Misschien toch eens beter bekijken op een hondenshow!

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als je een poedel te gevoelig vindt, geldt dat helemaal voor een MarkiesjeBeertjeBruce schreef:Precies! Daarom is hij ook bij mijn ouders blijven wonen, toen ik het huis uit ging. Strenge correcties maakte hem ook onzeker wat weer voor ander ongewenst gedrag zorgde.Hilde schreef:Ik zou een poedel hier dus juist niet aanraden, ze zijn niet de sterkte alleen-blijvers en ik vind ze ook te zacht om goed tegen correcties te kunnen. Maar dat weet je dan vast alWat vind je van bijvoorbeeld een Markiesje?
Een markiesje lijkt me leuk. Wel al eens eerder wat meer in verdiept, maar toch door het uiterlijk (vrij standaard) niet echt blijven hangen. Lijkt me wel een leuk hondje om ook een sport mee te kunnen beoefenen. Misschien toch eens beter bekijken op een hondenshow!
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Een Hollandse smoushond? Of een Australische terriër?
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Als je een indruk wilt krijgen van het Markiesje kun je beter gaan kijken op de clubmatch van de rasvereniging dan op een gewone show. Op gewone hondenshows is het aantal inschrijvingen van dit ras over het algemeen erg laag, zo tussen de 0 en 5 stuks.BeertjeBruce schreef:Precies! Daarom is hij ook bij mijn ouders blijven wonen, toen ik het huis uit ging. Strenge correcties maakte hem ook onzeker wat weer voor ander ongewenst gedrag zorgde.Hilde schreef:Ik zou een poedel hier dus juist niet aanraden, ze zijn niet de sterkte alleen-blijvers en ik vind ze ook te zacht om goed tegen correcties te kunnen. Maar dat weet je dan vast alWat vind je van bijvoorbeeld een Markiesje?
Ik ga overigens mee met wat Fotogravinnetje schrijft. Markiesjes zijn behoorlijk gevoelige hondjes. Gevoelig voor (stem)correcties, hoewel ik ook wel exemplaren (met name reutjes) ken die gevoeglijk schi#t hebben aan de baas. Of dat dan aan de baas of aan de hond ligt...

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Irish soft coated wheaten terrier? Haren niet, niet super gevoelig, maar ook niet een super terriër. Ik ken er 2 waarvan 1 wel een notoire ontsnapper is. Hij kan prima los lopen maar ontsnapt dus steeds uit de tuin, uit huis. Verder vind ik het hartstikke leuke, lieve en enthousiaste honden
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Cairn Terrier. Leuk, gezond, bomproof ras. Verharen amper. Ik heb er zelf 3 en ze voldoen denk ik aan alle eisen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- Hilde
- Zeer actief
Ik ken gevoelige Markiesjes, maar inderdaad ook die best harde types. Waarschijnlijk dan ook wat te zacht. En een mini-aus of een klein uitgevallen Aussie?

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een Ierse terriër misschien? Of vind je die te groot?
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Moest ik ook aan denken!Miezemuis schreef:Irish soft coated wheaten terrier? Haren niet, niet super gevoelig, maar ook niet een super terriër. Ik ken er 2 waarvan 1 wel een notoire ontsnapper is. Hij kan prima los lopen maar ontsnapt dus steeds uit de tuin, uit huis. Verder vind ik het hartstikke leuke, lieve en enthousiaste honden
Leuke, vrolijke honden. En niet helemaal typisch 'terrier', dus net een tikkie meer baasgerichtheid.
- Miezemuis
- Zeer actief
idd dat bedoelde ik met niet super terrier . Soort van terrier-lightwolvster schreef:Moest ik ook aan denken!Miezemuis schreef:Irish soft coated wheaten terrier? Haren niet, niet super gevoelig, maar ook niet een super terriër. Ik ken er 2 waarvan 1 wel een notoire ontsnapper is. Hij kan prima los lopen maar ontsnapt dus steeds uit de tuin, uit huis. Verder vind ik het hartstikke leuke, lieve en enthousiaste honden
Leuke, vrolijke honden. En niet helemaal typisch 'terrier', dus net een tikkie meer baasgerichtheid.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Dat kan ik zeker bevestigenNanna schreef:Welsh Corgi verhaart als de merode hoor
Misschien een stevige Pulireu? Verhaart nul, baasgericht, jaagt niet en kan met katten.

Maar verder zijn ze erg leuk!

- Feather__
- Zeer actief
- Gimmick
- Zeer actief
Een american hairless terrier...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Denk dat je met elk ras individuen hebt die gevoelig uit kunnen pakken.
Net als dat je van tevoren ook niet kunt weten wat voor kind je krijgt en je je daar toch op aan zal moeten passen.
Tuurlijk voorkom je wel wat door bepaalde rassen te mijden, maar er zit altijd wel een kleine kans in lijkt me.

Tuurlijk voorkom je wel wat door bepaalde rassen te mijden, maar er zit altijd wel een kleine kans in lijkt me.
- Miezemuis
- Zeer actief
Nanna schreef:Daarom vliegen ze ook zo vaak de asiels inCleva schreef:Mijn jack russell is met afstand de makkelijkste hond die ik ooit gehad heb. Daar hoef ik letterlijk niet naar om te kijken want hij verrast me echt nooit.
99,99% betrouwbaar. Hij zet geen stap verkeerd en ik heb daar niet veel moeite voor gedaan.
Ik zou er graag de eer voor opstrijken maar het is vooral een raskenmerk.Jij bent er toch ook aan gekomen omdat die vorige eigenaren gek van hem werden?
Denk dat het de meest onbegrepen terrier van allemaal is. Mensen denken toch vaak dat het een soort van goedkope chiwawa is. Een gezelschapskutje, en dat terwijl het echte werkhondjes zijn. Wees een echte baas en geef ze genoeg te doen en het zijn heerlijke hondjes. Maar ga er mee lopen trutten en ronddragen en het worden Sloeberkes.
Sloeberke
Oooooo mijn god....

- Branka
- moderator
Bij terriërs komt will to please niet echt als eerste karaktertrek in mij op. Dan denk ik toch meer aan werk- of gezelschapshonden. En in combinatie met de vachtverzorging voldoet een poedel die hier al eerder is genoemd wel vrij redelijk aan jullie wensen.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik vond een markiesje wel bij je omschrijving passen. Ja ze zijn gevoelig, maar dan mag je nog wel streng zijn. Als je vriend zo streng is en nee is nee hanteert (en jullie daarmee samen op één lijn zitten) dan leert een markiesje razendsnel. Dus ik denk dat je dan helemaal niet lang streng hoeft te zijn. Gewoon consequent en duidelijk en je hebt er een heerlijke hond aan! Natuurlijk niet gaan slaan en schoppen, maar dat is voor geen enkele hond leuk, gevoelig of niet 
Joris (markiesje van mijn ouders) krijgt ook wel eens een stemcorrectie. En doordat hij zo gevoelig is, hoeft dat helemaal niet hard of herhaaldelijk. Gewoon een duidelijke 'nee!' is vaak al meer dan voldoende (tegenwoordig iets harder want hij wordt doof
).

Joris (markiesje van mijn ouders) krijgt ook wel eens een stemcorrectie. En doordat hij zo gevoelig is, hoeft dat helemaal niet hard of herhaaldelijk. Gewoon een duidelijke 'nee!' is vaak al meer dan voldoende (tegenwoordig iets harder want hij wordt doof

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Mijn beide hondjes passen bij je wensen, al heeft mijn Markiesje wel ietwat jachtinstinct en iets minder will to please. De Toller verhaart weer meer.
Ze zijn beiden redelijk gevoelig, maar een stemcorrectie kunnen ze wel hebben hoor. En als baas pas je je toch een beetje aan aan je hond. Als je merkt dat een zachte 'nee' voldoende is, waarom zou je dan 'nee' brullen?
Ze zijn beiden redelijk gevoelig, maar een stemcorrectie kunnen ze wel hebben hoor. En als baas pas je je toch een beetje aan aan je hond. Als je merkt dat een zachte 'nee' voldoende is, waarom zou je dan 'nee' brullen?
- Hilde
- Zeer actief
Poedels zijn echt slechte alleenblijvers, hoorBranka schreef:Bij terriërs komt will to please niet echt als eerste karaktertrek in mij op. Dan denk ik toch meer aan werk- of gezelschapshonden. En in combinatie met de vachtverzorging voldoet een poedel die hier al eerder is genoemd wel vrij redelijk aan jullie wensen.

- Branka
- moderator
Dat is dan wel een aandachtspunt. Maar ik denk dat je bij elke hond het alleen zijn moet opbouwen en niet ineens een paar uur in zijn eentje thuis moet laten.Hilde schreef:Poedels zijn echt slechte alleenblijvers, hoorBranka schreef:Bij terriërs komt will to please niet echt als eerste karaktertrek in mij op. Dan denk ik toch meer aan werk- of gezelschapshonden. En in combinatie met de vachtverzorging voldoet een poedel die hier al eerder is genoemd wel vrij redelijk aan jullie wensen.Als ze al redelijk snel even alleen moeten kunnen zijn, heb je een kleine kans dat de poedel dat aan kan. Het zijn echte kont-klevertjes en mama's-kindjes en heerlijke kroelkoppen, maar alleen blijven vinden ze echt wel moeilijk.

- Hilde
- Zeer actief
Mee eensBranka schreef: Dat is dan wel een aandachtspunt. Maar ik denk dat je bij elke hond het alleen zijn moet opbouwen en niet ineens een paar uur in zijn eentje thuis moet laten.

- Miezemuis
- Zeer actief
Hier is dat geen enkel probleem (ze natuurlijk wel met een andere hond). Ook nooit geweest. Het is niet vaak nodig, maar ze kan prima en hele dag alleen zijn.Hilde schreef:Poedels zijn echt slechte alleenblijvers, hoorBranka schreef:Bij terriërs komt will to please niet echt als eerste karaktertrek in mij op. Dan denk ik toch meer aan werk- of gezelschapshonden. En in combinatie met de vachtverzorging voldoet een poedel die hier al eerder is genoemd wel vrij redelijk aan jullie wensen.Als ze al redelijk snel even alleen moeten kunnen zijn, heb je een kleine kans dat de poedel dat aan kan. Het zijn echte kont-klevertjes en mama's-kindjes en heerlijke kroelkoppen, maar alleen blijven vinden ze echt wel moeilijk.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Hier ook geen enkel probleem met alleen blijven, nooit geweest. Zowel niet als ze samen alleen moesten blijven als apart van elkaar (dat moesten ze vanaf 12 weken 3x per week i.v.m. training).