Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Operatie kruisband, toch niet gescheurd?!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Operatie kruisband, toch niet gescheurd?!

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah kwakkelt al tijdje met haar rechterknie. Zie:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=320085

2 weken geleden begon ze na traplopen toch weer met haar rechter achterpoot te trekken. Ook was ze wat slomer, draaide haar knie meer naar buiten en stond met poot naar voren. Daarvoor liep ze met pijnstilling erg goed, nog 10 km op een dag. Ik dacht dat de kruisband nu echt gescheurd was en had een afspraak gemaakt voor de operatie.

Vandaag was het zover, ze zou een nieuwe kruisband krijgen! Ze is open gemaakt met in de veronderstelling een gescheurde kruisband aan te treffen. De verbazing is groot, haar kruisband is nog prima :80: haar banden aan zijkant zijn wel wat ruim, die zijn strakker gemaakt. Verder op wat artrose na geen gekke dingen.

De dierenarts denkt nu dat ze ook die Duitse herder kwaal in haar rechterpoot aan het ontwikkelen is. De beginfase kan ontstekingsreactie en pijn geven. Ook kan het vanuit haar rug komen , daar geeft ze namelijk ook pijn aan. Maar dat kan ook komen door verkeerde houding.

Tja, ik weet het eigenlijk ook niet meer. Ze moet alsnog 4 weken benchrust, gezien haar gewricht open heeft gelegen. Ipv over 6 weken moet ze al over 3 weken terug komen. Dit omdat ze het nog nooit eerder hebben meegemaakt.

Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? Dat Noah bijzonder is, wist ik al :LOL:
Perry en Noah

Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Operatie kruisband, toch niet gescheurd?!

Ongelezen bericht door runninggirl »

Bij Jura was de kruisband eerst minimaal beschadigd (nog voor 80% goed zeg maar) dus die d.a. besloot ook niet verder te opereren.
Een paar maanden later was die alsnog gescheurd.

Is de miniscus ook in orde of hebben ze die niet bekeken tijdens de operatie?
En artrose of een daaraan gekoppede ontsteking die maar niet weggaat kan wel degelijk behoorlijke pijnklachten geven. Bij Jura ging die ontsteking pas weg na een Prednoral kuurtje.
Wij hebben een MRI van haar rug laten maken om DLS uit te sluiten omdat ze ook vaak een pijnlijke rug had, maar dat was het gelukkig niet... Nu de ontsteking uit haar knie weg is, heeft ze ook geen rugklachten meer.

Succes, ik weet er alles van hoe lastig het kan zijn, het heeft bij ons echt wel heel lang geduurd voordat duidelijk was waar precies de klachten dus vandaan kwamen en waarom het niet beter werd na 2 knieoperaties (de laatste een tta2).
duitse herder
Zeer actief

Er zat niet eens een scheurtje in haar band :scratch: gok dat alles nagekeken is, het hele gewricht is open geweest.

Het blijft gewoon allemaal zo gek. Zal het dan toch echt alleen die spier zijn die verkort raakt? Of toch iets anders?
Perry en Noah

Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

duitse herder schreef:Er zat niet eens een scheurtje in haar band :scratch: gok dat alles nagekeken is, het hele gewricht is open geweest.

Het blijft gewoon allemaal zo gek. Zal het dan toch echt alleen die spier zijn die verkort raakt? Of toch iets anders?
Misschien is het een idee om ook eens bij een fysio een uitgebreid onderzoek te laten doen? Die nemen over het algemeen veel meer de tijd en doet dat veel uitgebreider dan een onderzoek die je bij de d.a. krijgt. Als je de knelpunten kan vinden heb je ook meer informatie over waar de klachten vandaan zouden kunnen komen.
duitse herder
Zeer actief

Ze is een paar keer bij de fysio geweest. Die voelde geen gescheurde band, wel irritatie op haar knie. Ze heeft daar een laserbehandeling ondergaan en kreeg oefeningen mee om haar spieren krachtiger te maken. Ze had toen een vertraagd reflex in haar rechter achterpoot. Dat was/is nu weg. Er hebben meerdere mensen naar gekeken maar niemand kan echt zeggen wat het is. Enige dat ik denk is een verrekte knieband, dat kan natuurlijk ook lang duren voordat het geneest.
Perry en Noah

Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

duitse herder schreef:Ze is een paar keer bij de fysio geweest. Die voelde geen gescheurde band, wel irritatie op haar knie. Ze heeft daar een laserbehandeling ondergaan en kreeg oefeningen mee om haar spieren krachtiger te maken. Ze had toen een vertraagd reflex in haar rechter achterpoot. Dat was/is nu weg. Er hebben meerdere mensen naar gekeken maar niemand kan echt zeggen wat het is. Enige dat ik denk is een verrekte knieband, dat kan natuurlijk ook lang duren voordat het geneest.
Lastig zeg, konden ze maar praten he... :(
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”