Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

black and tan en maternele antistoffen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: black and tan en maternele antistoffen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij mijn weten gaan er inderdaad dergelijke verhalen (b&t zou ook verhoogde kans op non-responder voor Parvo zijn), maar ontbreekt wetenschappelijk bewijs. Vanaf pup al titeren is altijd nuttig om te bepalen wanneer de vaccinatie het beste gegeven kan worden en om te controleren of de vaccinatie goed is aangeslagen
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nooit van gehoord, de fokker van Tanja heeft het nest wel een week later geënt dan normaal, maar niet om deze reden, er zaten ook rode pups in het nest.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Boutje schreef:Vanmorgen iets bijgeleerd bij de dierenarts.
Bij B&T pups moet je later vaccineren dan bij andere, de maternele atistoffen zouden samen hangen met die kleur en meer en langer aanwezig zijn.
Dus ander entschema, minder enten (maar wel titeren voor de zekerheid).

Daar had ik nog nooit van gehoord, iemand wel?
Mag ik dit laten lezen door de fokker van Tanja?
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Wat Fotogravinnetje zegt. Zo zouden black and tan rassen überhaupt gevoeliger zijn voor parvo, maar statistisch gezien is dit nooit bewezen.
De spreiding van hoeveelheid maternale antilichamen verschilt gewoon tussen honden, daarom wordt er in Nederland 3 keer geënt. Op deze manier is het overgrote deel van de pups beschermd en de paar pups waar dit niet voor geldt profiteren van de hoge vaccinatiegraad en zullen dus niet in aanraking komen met de ziekte.
Wanneer de trend van niet vaccineren doorzet is die bescherming er natuurlijk niet meer, maar dat is een hele andere discussie :P
Pienda
Zeer actief

Dan heb jij nog nooit naar de vaccinatiegraad in de Biblebelt gekeken :F: .
Maar goed die opmerking bedoelde ik ook niet helemaal serieus. Vandaar de smiley erachter.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Kruimel53 schreef:
Pienda schreef:Dan heb jij nog nooit naar de vaccinatiegraad in de Biblebelt gekeken :F: .
Maar goed die opmerking bedoelde ik ook niet helemaal serieus. Vandaar de smiley erachter.
In de biblebelt wordt niet getiterd. Althans niet door de Gristenen.
Er is een levensgroot verschil tussen hysterische antivaccers en weloverwogen inenten.
:ok: :ok:
Pienda
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
Pienda schreef:Dan heb jij nog nooit naar de vaccinatiegraad in de Biblebelt gekeken :F: .
Er is een levensgroot verschil tussen hysterische antivaccers en weloverwogen inenten.
Jongens, jullie zoeken veel te veel achter een niet serieuze opmerking. Niet gelijk zo hoog op de kast springen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Kruimel53 schreef: In de biblebelt wordt niet getiterd. Althans niet door de Gristenen.
Nou, inderdaad. Ik ben een groot voorstander van inentingen (voor mens én dier). En ik vind mensen die anti vaccineren zijn ivm geloof of rare ongefundeerde overtuigingen raar en zelfs gevaarlijk.
Maar, ik titer wel hoor, waarom inenten als een een hond voldoende beschermd is :19:

Ook de KNMvD heeft overigens een titerrichtlijn opgesteld:
https://www.knmvd.nl/actueel/nieuws/ite ... ond-en-kat
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ga Elco inderdaad 3 jaar na z'n vorige titerbepaling weer laten titeren, ook al is hij in z'n paspoort voor 6 jaar afgetekend. Dat was ik al van plan, maar nu helemaal. Dan kunnen ze tenminste niet bij shows gaan zeuren dat hij voor te lang is afgetekend en het maximaal 3 jaar mocht ;)
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Nanna schreef:
Pienda schreef: Wanneer de trend van niet vaccineren doorzet is die bescherming er natuurlijk niet meer, maar dat is een hele andere discussie :P
Volgens mij is er helemaal geen trend tot 'niet vaccineren'. Er is wel een trend tot veel minder vaccineren (eens per drie jaar) of op maat vaccineren middels titeren. Wat ik alleen maar toejuich.
Ik wil ze de kost niet geven die oproepen om helemaal niet meer te vaccineren. Zeker in Amerika en Engeland is het in opkomst om je pup 'op natuurlijke wijze' immuniteit te laten verkrijgen door ze in het wild in contact te laten komen met ziekteverwekkers.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

pioenroos schreef:
Kruimel53 schreef: In de biblebelt wordt niet getiterd. Althans niet door de Gristenen.
Nou, inderdaad. Ik ben een groot voorstander van inentingen (voor mens én dier). En ik vind mensen die anti vaccineren zijn ivm geloof of rare ongefundeerde overtuigingen raar en zelfs gevaarlijk.
Maar, ik titer wel hoor, waarom inenten als een een hond voldoende beschermd is :19:

Ook de KNMvD heeft overigens een titerrichtlijn opgesteld:
https://www.knmvd.nl/actueel/nieuws/ite ... ond-en-kat
Leuk die consensus, heb je ook gezien door welke fabrikant het is gesponsord? vind ik niet echt heel objectief.

ellen
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat black&tan verhaal is een fabeltje. Er zijn honden waarbij entingen helemaal niet aanslaan, ongeacht de timing. Die hebben dus nooit baat bij een enting, en daar kom je achter als je titert. En dat is een paar keer voorgekomen bij Rottweilers meende ik, waarna uiteraard het verhaal ging dat het gelinkt is aan black&tan. Maar dat is nooit bewezen en er zijn honden van allerlei rassen of kleuren waarbij entingen niet aanslaan. Wat wel de oorzaak is, is nog niet bekend.

Later enten zou dan trouwens ook geen oplossing zijn. Als je zo'n hond hebt kan je enten tot je een ons weegt, het heeft geen zin.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik ken het verhaal ook alleen bij Rottweilers en Dobermanns en dan specifiek over Parvo. Maar verder ook nog geen bewijs van gezien.
Iirtu16
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Iirtu16 »

Mijn Laplandse Herder (ook black and tan) is bij de fokker getiterd en niet geënt. Toen de maternale bescherming weg was heb ik haar laten enten, de parvo bleek na een controle titer niet te zijn aangeslagen.
Ik heb toen contact opgenomen met Tannetje Koning die bevestigde dat zij wel de ervaring heeft dat de parvo niet altijd aanslaat bij Black and Tan honden.
Ik heb mijn pup toen nogmaals laten enten met de losse parvo enting en daarna gelukkig wél prachtige stippen.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Pienda schreef:
Kruimel53 schreef:
Jongens, jullie zoeken veel te veel achter een niet serieuze opmerking. Niet gelijk zo hoog op de kast springen.
Dan kun je inderdaad beter brave mensen hebben als mijn moeder. Die na een jaar weer een oproep kreeg van “de dokter” dat de Nobivac cocktail was verlopen en het hoog tijd werd dat die herhaald werd :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”