Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stof tot nadenken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Stof tot nadenken

Ongelezen bericht door Hippo »

"Graanvrij? Ga toch weg!

Het is moeilijk te geloven dat zo'n ongevaarlijk lijkend woord als 'graanvrij' doorgedrongen is tot de top tien van woorden die de bloeddruk van dierenartsen doen stijgen. Maar het is zo!

De grootste uitdaging is altijd om een neutrale gezichtsuitdrukking te handhaven wanneer, in antwoord op de vraag naar de voeding van de hond, het woord 'graanvrij' valt. Meestal op een toon die onmiskenbaar de rotsvaste overtuiging van de eigenaren uitdrukt, dat dit een duidelijk voordeel van het voer is.
Ik wil de onwrikbare overtuiging hiermee iets goeds voor de hond te doen niet per se diskwalificeren, maar in dit geval duidt ze op een zekere lichtgelovigheid. En ook op een zekere onwil om de beschikbare feiten te erkennen. Alleen om je even te herinneren: feiten zijn die hardnekkige dingen die niet verdwijnen als je ophoudt met erin te geloven...

Het etiket 'graanvrij' is niets meer dan een marketingstunt, die door de diervoederbranche vanwege het enorme succes ervan wordt uitgenut tot aan de grens van wat verdraaglijk is. Ter voorkoming van een misverstand: rauwvoerverkopers zijn uiteraard ook onderdeel van de voederbranche.
Om maar op voorhand de eerstvolgende bedenking weg te nemen: Ja, ook ik als dierenarts ben in naam onderdeel van de distributieketen van diervoederfabrikanten. Dat geldt alleen voor industrieel geproduceerde ziektedieetvoeders, die ten hoogste 1 procent van mijn totale omzet uitmaken. Daarnaast bevatten de meeste van de door mij verkozen dieetvoedingsmiddelen wel degelijk graanproducten. Ik ben dus in elk geval geen lid van het graanvrije kartel.

Hoe lang de hond door de eeuwen heen al met ons mensen heeft opgetrokken, is wetenschappelijk nog steeds controversieel. 30.000 Jaar zullen het waarschijnlijk tenminste zijn. Daarmee is ook zeker dat de hond de Neolithische Revolutie (overgang van leven als jager en verzamelaar naar landbouw en veeteelt) al als onze nauwe partner beleefd heeft. Op z'n laatst in het kader van deze ontwikkeling, die duizenden jaren omvatte tussen 10.000 en 5.000 jaar voor Christus (voor een 'revolutie' dus vrij geleidelijk), moest de hond zich aanpassen aan een voeding met niet alleen jacht- en slachtafval maar ook met hoog zetmeelhoudende granen. Dat is hem door zijn snelle generatiewisselingen heel vlot gelukt.

In het verdere verloop van de gemeenschappelijke geschiedenis zullen er vele perioden zijn geweest waarin vlees en zelfs slachtafval veel te waardevol was om aan honden te voeren. En waarin honden met veel hogere hoeveelheden plantaardige voedingsmiddelen gevoed werden, als dat wij nu als realiseerbaar beschouwen. Deze vaak uit pure noodzaak onvermijdelijke soort van voeding heeft natuurlijk een sterke selectiedruk uitgeoefend op de soort hond. Dat heeft ertoe geleid dat honden nu beduidend meer zetmeel kunnen hanteren dan wolven. De even bekende als domme uitspraak "De wolf gaat toch niet het graanveld in?!" kan dus met gerust hart in de vuilnisemmer gegooid worden...
Geen hond is hetzelfde. Dus voordat in de reacties op dit artikel nu ontelbare meldingen komen dat je eigen hond een allergie of onverdraagzaamheid heeft voor graan: ja, er zijn dergelijke individuele gevallen! Hun aandeel in de totale populatie van honden is echter zeer gering; je moet dan denken laag in de eencijferige percentages. Dit kan op geen enkele manier rechtvaardigen dat alle honden graanvrij gevoed moeten worden.

Maar waarom wind ik me zo op? Wat is er mis mee om al de honden zeg maar preventief graanvrij te voeden? Nou, heel eenvoudig: deze marketingrage met zijn verstrekkende gevolgen is in principe een misdaad tegen onze planeet!
Gregory Okin, professor aan de University of California, heeft in een recent artikel (http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0181301) globaal berekend dat de Amerikaanse honden en katten 25 procent (een kwart!) van de uit de veeteelt afkomstige calorieënproductie opeten. Als de Amerikaanse honden en katten een zelfstandige natie zouden vormen, zou dit de vijfde grootste vleesconsument wereldwijd zijn. Let wel, we hebben het alleen maar over alle Amerikaanse honden en katten.
Professor Okin rekende verder uit (opnieuw alleen voor de VS) dat de productie van deze enorme hoeveelheid dierlijk voedsel ongeveer 64 miljoen ton broeikasgassen veroorzaakt, gelijk aan de uitstoot over een heel jaar van 12 miljoen motorvoertuigen. Dit zijn cijfers die een behoorlijke hoofdpijn kunnen veroorzaken, cijfers die je als dierenhouder niet zomaar van tafel moet vegen.

Ik zeg het met opzet provocerend: de typische hondenbezitster van vandaag (sorry, dit is geen seksisme, ik heb het in het dagelijks leven als dierenarts nu eenmaal voor meer dan 80 procent met hondenbezitsters van doen) is relatief jong, stemt mogelijk groen uit zorg voor het milieu, neemt dierenbescherming zo serieus dat ze zich vegetarisch of zelfs veganistisch voedt en... voert barf aan haar honden (bij voorkeur via het NRV/prooidiermodel, dus met alleen maar vlees) of voert een "high-end" diervoeder met een maximaal hoog vleesgehalte. Ergens wringt daar iets, althans naar mijn mening!

De feiten rechtvaardigen eenvoudigweg niet deze hype van voeren met een extreem hoog vleesaandeel (meestal ook nog onder bewuste vermijding van - uit den boze! - dierlijke bijproducten). De overgrote meerderheid van de honden heeft daarvan geen enkel voordeel, en tegelijkertijd wordt daarmee de eerder genoemde 'ecologische impact', zoals Okin die voor de Verenigde Staten uitrekende, nog eens versterkt...
Let wel, ik heb het niet over het vegetarisch of zelfs veganistisch voeren van honden. Het zou echter heel verstandig zijn - zowel uit gezondheids- als uit ecologisch gezichtspunt - om een hond slechts zoveel vlees en dierlijk vet te geven als dat hij echt nodig heeft, en niet meer! Een aanzienlijk deel van de benodigde energiebehoefte kan zonder bezwaar van plantaardige producten komen - en natuurlijk ook van granen.
Of we het nu leuk vinden of niet, wij honden- en kattenbezitters zullen over deze samenhangen moeten nadenken. Het kan anders gebeuren dat iemand anders dit doet en - als hij de macht ertoe heeft - begint passende regels uit te vaardigen. In het licht van de cijfers die door Okin zijn aangehaald en waarvan ik best schrok, en in aanmerking nemend dat in extreem bevolkte landen zoals China ook het huisdierbezit sterk groeit, zullen de globale milieueffecten van de samenstelling van honden en kattenvoer vroeger of later een issue worden (en met recht!).

Okin noemt nog een samenhang die iemand als hondeneigenaar een knagend geweten kan bezorgen: als het aandeel van uit dierlijke producten afkomstige caloriëen in het dieet van Amerikaanse honden en katten met slechts één derde zou verminderen, dan zou deze hoeveelheid in de totale vraag van meer dan 5 miljoen mensen voorzien. Zolang de wereldvoedselsituatie is zoals ze is, dus niet echt toereikend, en dit mede moet worden toegeschreven aan de hoge vleesconsumptie in de rijke landen, zouden we ook onze hobbydieren niet meer dierlijke producten moeten voeden dan dat ze echt nodig hebben. En moeten we de feiten niet zodanig misverstaan, dat we doen alsof onze honden dood zullen neervallen door een zeker aandeel van plantaardige producten of dierlijke bijproducten in hun voeding.

Honden en katten, de enige huisdieren die vrijwillig bij ons wonen, zijn een feit des levens. Er zullen altijd mensen zijn die zich een leven zonder hen niet kunnen voorstellen. Over het afzien van het houden van deze dieren op ecologische gronden hoeven we niet te praten. Persoonlijk kan ik echter heel moeilijk omgaan met de gedachte, dat iemand ergens anders verhongeren moet omdat ik de volledig misplaatste opvatting ben toegedaan, dat mijn hond alleen maar een gezond leven kan leiden met een absoluut overdreven luxe voeding.
Oh, een laatste punt dat natuurlijk niet onder tafel geveegd moet worden: hoe kleiner de hond, des te kleiner is logischerwijs zijn ecologische voetafdruk.

Tenslotte, omdat die vraag zeker komt: hoe voer ik mijn hond? De meeste stamgasten van mijn blog weten het, maar volledigheidshalve zal ik het nogmaals noemen: mijn terrier Nogger wordt gevoed volgens de revolutionaire GPA*-methode die ikzelf ontwikkelde. Een voeding waarin begrepen allerhande plantaardige bestanddelen, waaronder granen in alle mogelijke vormen.

*) GPA: Graaiers Pakken Alles

Ralph Rückert, dierenarts, 08-09-2017.
http://www.tierarzt-rueckert.de/blog/de ... 3&ID=20117 "

Zelf eet ik inmiddels 1 dag per week sowieso vegetarisch om onze vleesinname te consuminderen. Daarnaast eten we toch al beperkte hoeveelheden vlees/vis. Mijn honden worden ook nog eens mager van alleen KVV of moeten extra eten van voer als Acana of Orijen. Ze krijgen dus voer mét graan (of rijst) en dat bevalt uitstekend en is ook nog eens verantwoord :engel:
Neeltje

Re: Stof tot nadenken

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik eet waar ik zin in heb en mijn dieren krijgen dat voer, waar ze het goed op doen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ik ben het er helemaal mee eens dat dat overdreven graanvrij gebeuren onzin in. Het is een hype, net als groene smoothies bij ons. Ze vergeet in haar redenatie wel te vermelden dat het vlees dat honden eten afvalvlees is dat anders zuo worden weggegooid. Nouja, behalve bij sommige biologische high end overdreven dure kvv's dan. Zelf kijk ik gewoon waar Oor het het beste op doet. Ik kan niet anders dan concluderen dat dat kvv is. Smuldier of Rodi werkt hier allebei prima, waarbij het niet uitmaakt of ze er dan groente in prakken of niet. Alle soorten brok of pathé of vlees uit blik die ze in het verleden heeft gegeten met veel of weinig vlees deed ze het gewoon simpelweg minder goed op.
Hippo
Zeer actief

Neeltje schreef:Ik eet waar ik zin in heb en mijn dieren krijgen dat voer, waar ze het goed op doen.
Vaak pretenderen mensen dat hun hond het maar op 1 soort voer goed doen, dat hoeft lang niet altijd zo te zijn :wink:

Ook een leuk filmpje, van Lotte

Daar kan ik mij ook zeker in vinden, ik zie soms mensen waarbij de hond niets anders krijgt dat 1 merk en 1 type KVV van een heel goedkoop merk en vervolgens beweren dat dat véél gezonder is dan welke brok dan ook :scratch:
Hippo
Zeer actief

ZivaNomi schreef:Mijn honden eten glutenvrij zodat ze mij kusjes kunnen geven zonder dat ik ziek word. Wat ben ik een vreselijk baasje :engel: :LOL:
Hippo eet ook glutenvrij, die krijg brokken met Zalm & Rijst. Dat is was anders dan alleen maar vlees :mrgreen:
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ik eet sinds 2 jaar amper vlees meer,en mijn vriend ook veel minder,maar die wil nog weleens maaltijden eten waar wat vlees in zit.

mijn honden daarentegen... :engel: ,die eten vlees,en ook alleen maar vlees ,en ja liefst NRV richtlijnen ..soort nachtmerrie voor deze DA dus :mrgreen: :mrgreen:
Hippo
Zeer actief

mijke schreef:Ik ben het er helemaal mee eens dat dat overdreven graanvrij gebeuren onzin in. Het is een hype, net als groene smoothies bij ons. Ze vergeet in haar redenatie wel te vermelden dat het vlees dat honden eten afvalvlees is dat anders zuo worden weggegooid. Nouja, behalve bij sommige biologische high end overdreven dure kvv's dan. Zelf kijk ik gewoon waar Oor het het beste op doet. Ik kan niet anders dan concluderen dat dat kvv is. Smuldier of Rodi werkt hier allebei prima, waarbij het niet uitmaakt of ze er dan groente in prakken of niet. Alle soorten brok of pathé of vlees uit blik die ze in het verleden heeft gegeten met veel of weinig vlees deed ze het gewoon simpelweg minder goed op.
Ik ben het zeker met je eens dat het verwerken van slachtafval tot hondenvoer, of dat nou brok of KVV is, een goede zaak is. Dan wordt dat prima in de voedselketen verwerkt.

Ik voer zelf overigens brok, blik, tafelresten én regelmatig KVV.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik kan en doe niks met zinnetjes als mijn hond dit eet heeft een zielig kindje ergens anders niks... dat geneuzel bereik je bij mij iig t tegengestelde mee. Ik hou van mn stukje vlees dus eet ik t. Mijn honden eten vers en zolang ze t hierop uitstekend doen ga ik dit niet veranderen. Ik eet wat ik lekker vind en geef mijn honden wat ik denk dat ze lekker vinden en nodig hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hippo schreef:
Neeltje schreef:Ik eet waar ik zin in heb en mijn dieren krijgen dat voer, waar ze het goed op doen.
Vaak pretenderen mensen dat hun hond het maar op 1 soort voer goed doen, dat hoeft lang niet altijd zo te zijn :wink:

Daar kan ik mij ook zeker in vinden, ik zie soms mensen waarbij de hond niets anders krijgt dat 1 merk en 1 type KVV van een heel goedkoop merk en vervolgens beweren dat dat véél gezonder is dan welke brok dan ook :scratch:
Mwa ja ik geloof wel ja dat de goedkoopste kvv beter is als brok. Puur omdat t geen enkele behandeling/roevoeging heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens krijgen ze hier ook eigen groenteprutjes maar ook restjes van mijn eten. Naast gedroogde snacks
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hier krijgen ze ook gewoon brok(inmiddels eet Droef ook weer zonder blikvoer). Af en toe een pakje smuldier en voor de rest krijgen ze allerlei restjes die wij over hebben.

Moet wel zeggen dat Droef en Izzy vrijwel alles kunnen hebben, met Maylo heb ik aardig wat verschillende brokken uitgeprobeerd omdat die gewoon niet goed in elkaar zat en vrijwel niks goed verdroeg. En ja dat waren brokken van 100 voor zo'n 11 a 12 kg maar ook goeiekope brokken hebben we geprobeerd. Uiteindelijk heeft Maylo de laatste maanden tot zijn door gewoon wooof brokken gegeten en dit beviel het beste en die brokken bestel ik nu nog steeds, af en toe wissel ik de smaak wel maar niet omdat dit beter of slechter is.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Nanna schreef:Hier ook de 'we vreten alles' methode.
Tulijk, de kvv en de brokken zijn de basis. Maar verder gaat alles dat wij over hebben er door heen hoor.

Een hond is nu eenmaal een allesvreter. Ik zie het al dat ik brokken ga lopen geven voor zowat 100 euro per 11 nog wat kilo :LOL: :piew:
En ik lieg niet hoor, het bestaat ;-) Klik.
Voor mij ben je dik geschuffeld :E:
Hield het daar maar mee op:
https://www.food4pets.be/detail/4141369 ... dried-beef

ZIWIPEAK Air-dried Beef 2.5 kg € 74,90

En je moet er inderdaad wel iets minder van voeren, zo'n 30%, maar dat werkt toch niet met 30€/kg.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Hoi! En welkom bij de rest; duurzaam, biologisch, verantwoord, suikervrij, en vetvrij!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Tja.. Mijn honden eten wel graanvrij. En ook nog eens in overleg en uitgezocht mét een dierenarts. Toen ik een kat had die heftig reageerde op granen en gevogelte zijn we op zoek gegaan naar voer voor de katten. En toen die brokken met 70% vlees aten en geen granen heb ik diezelfde brokken voor de honden gehaald. Duur? Ja, misschien ;) Doen de honden het er beter op? Ja.

Ik voer gewoon waar mijn honden het goed op doen. Oh en ik voer mijn katten ditzelfde voer zodat ik niet met een kat zit die projectielbraakt. Dat deed het arme beest. En dan vaak ook nog eens zo gemikt op mijn vriend :LOL:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nanna schreef:Hier ook de 'we vreten alles' methode.
Tulijk, de kvv en de brokken zijn de basis. Maar verder gaat alles dat wij over hebben er door heen hoor.

Een hond is nu eenmaal een allesvreter. Ik zie het al dat ik brokken ga lopen geven voor zowat 100 euro per 11 nog wat kilo :LOL: :piew:
En ik lieg niet hoor, het bestaat ;-) Klik.
Voor mij ben je dik geschuffeld :E:
Sowieso is hondenvoer erg duur. Varkensvoer kost €20-30 per 100 kg :mrgreen:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Nogal een gechargeerd stukje natuurlijk maar in grote lijnen ben ik het wel met hem eens. Maar aan mij is het ouderwets politiek correcte 'een beter milieu/wereld begint bij jezelf' dan ook prima besteed :wink:

Wel geloof ik in (ook) vers eten en afwisseling. Hier dus een combinatie van een 'gewone' brok met graan/rijst/aardappel, vers vlees en kliekjes. Als het uitkomt meng ik de kvv ook wel zelf met groente/pasta/aardappel/rijst. Maar ik word dan toch wat onzeker over de verhouding die ik kan gebruiken. Helemaal samen met mij laten meenemen durf ik ook niet goed, toch te bang voor tekorten.

Overigens heb ik ook 1 hond die het na eindeloos uitproberen toch echt alleen goed doet op een schreeuwend dure granenvrije dieetbrok met zoete aardappel. Maar omdat hij dat om medische redenen moet eten maakt nog niet dat dat voor elke hond nodig is natuurlijk :19:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

malinois schreef:Ik kan en doe niks met zinnetjes als mijn hond dit eet heeft een zielig kindje ergens anders niks... dat geneuzel bereik je bij mij iig t tegengestelde mee. Ik hou van mn stukje vlees dus eet ik t. Mijn honden eten vers en zolang ze t hierop uitstekend doen ga ik dit niet veranderen. Ik eet wat ik lekker vind en geef mijn honden wat ik denk dat ze lekker vinden en nodig hebben.
Dit ja. Dat gezeik dat je de wereld moet redden altijd.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Jaren geleden hebben we op een show ons hondenbrokken aan laten praten voor één van onze honden met gevoelige darmen. Er bleek geen granen in deze brok te zitten. Voor de verandering ben ik blij dat ik destijds naar het verkooppraatje heb staan luisteren, want al onze honden en de opvangers doen het er uitstekend op. Geen overgevoeligheid, mooie en niet teveel kak. Dus we blijven dit lekker voeren!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn honden eten van alles maar in de basis vlees. Al voer ik de brokken die Csiva af en toe wint ook gewoon op. Ik heb nog een kilo of 30 liggen en dat moet toch op ;)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn honden eten brokken, kvv en soms barf en verder tafelrestjes en groentenprutjes - kvv wel aangevuld met rijst, omdat ze anders snel wat mager worden. Ik ben niet zo merkvast en varieer dus heel veel qua merken en diersoorten. Ik geloof in afwisseling en volgens mij zijn mijn honden daar ook wel blij mee.

Ik vind het wel een zinvol artikel. Wat je je hond ook geeft en waar jouw hond het ook goed op doet, het feit dat onze huishonden eigenlijk decadent luxe voer voorgeschoteld krijgen terwijl dat echt niet per se nodig is voor een gezonde en evenwichtige voeding, vind ik wel een terechte constatering.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hippo schreef:

Wat is dan de reden om gaan te veranderen als de hond het er goed op doet?? Ik heb het niet over een goedkoop merk, gewoon helemaal in het algemeen. De een doet het goed op brok, de ander KVV en weet ik wat er allemaal meer is en de ander doet het goed als-ie gewoon met de pot mee eet. Verder niet moeilijk doen.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ze krijgen hier Duck, maar wel alle soorten afgewisseld. Ik koop van elke soort een aantal dozen bij de groothandel. Op deze manier vind ik het het meest praktisch want ik hoef maar een keer in de een of twee maanden hondenvoer te halen, en ik heb altijd eten voor ze in huis.

Daarbij krijgen ze als beloning brokjes die ik meeneem als we gaan trainen of wandelen. Zoals Frolic, maar ook proefzakjes van allerlei merken gebruik ik daar voor. Ze zijn er gek op en of het graanvrij is daar let ik nooit op. Als ik zou merken dat ze er niet tegen kunnen dan wel, maar ze doen het goed tot nu toe op deze manier.

Ze krijgen ook pensstokken en koeken in alle soorten en maten. Ze krijgen ook wel eens iets van ons eten.

ik heb niet het gevoel dat er ergens anders mensen minder honger zouden hebben als ik de honden ander eten zou geven.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Hier eten ze van alles , wel vers en geen brok. Maar barf en kvv en restjes van ons zelf.
Ik droog ook zelf voor ze maar ook dat is slachtafval of overgebleven vlees wat anders weggegooid zou worden.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik heb destijds besloten om Tom graanvrij te voeren omdat Wolly onze kat niet tegen granen kan (rijst en mais verdraagt ze overigens wel) en ik niet het risico wilde lopen dat ze last krijgt als ze eens van het hondenvoer snoept.
Ooit begonnen met KVV, maar Tom blieft het niet en Wolly ging er van kotsen. Nu krijgt Tom afgewisseld Renske en Hermanns compleet, brokken en soms eens wat tafelrestjes.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie heeft een overgevoeligheid voor granen/gluten dus ik vermijd het wel anders wordt ze ziek en krijgt ze huidproblemen.
Nou wordt ik echt niet hysterisch als ze een keer per ongeluk een koekje oid van iemand krijgt maar daar blijft het wel bij.
Rijst trouwens heeft ze geen last van dus dat krijgt ze wel eens.
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Joy eet kvv met één keer in de week een visdag (zalmkop, haring, zalmkarkas), en af en toe een dag brokken. Kvv eet ze vooral van Herby, maar ze krijgt ook wel Smuldier en Rodi.
Van meer dan twee dagen op een rij brokken eten gaat ze geheid aan de dunne; tenminste, dat was bij de ca. vijf merken die ik geprobeerd heb het geval. Daarna was ik het experimenteren zat en heb ik haar volledig op vers gezet. Sindsdien nooit meer problemen met haar darmen.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Hier eten ze in principe alles wel, behalve Famke die eet geen vlees. Dat hoeft ze niet, dan gaat ze een paar meter verderop zitten en wil niet eens naar haar bak kijken. Als ik er brokjes bij doe dan eet ze heel zorgvuldig elk brokje op en het vlees laat ze liggen. De zwarten eten alles wel. Maar ik vind dat ze het beter doen op brokken dan op vlees. Dus ze krijgen brokjes en af en toe vlees voor het lekkere. Maar rijst en brood geef ik ze ook wel. Dat vinden ze ook heerlijk. Ze hebben geen allergieën of andere overgevoeligheden. Ze kunnen eigenlijk overal wel tegen.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Murdock krijgt kvv (bijna uitsluitend) van Herby en tafelresten. S ochtends een plak brood.
Graanvrij geloof ik niet in, net zo min als glutenvrij als je (of je dier) geen coeliakie hebt.

Ik heb verschillende brokken gevoerd voor ik op kvv uitkwam, zowel 'high end' als goedkoop en eenvoudig, maar elke keer was er wat: slechte ontlasting, gore lichaamslucht, oorontsteking, jeuk, vette vacht, doffe vacht, kale plekken zelfs.
Nu met kvv niets van dat alles.

Dus ja, ik voer waar hij het goed op doet.
Sue me...
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

bij sam moest ik door alle allergie-dingetjes heel erg opletten. bij willem niet.

ik ben dus net even gaan googelen en willem is hip! want zijn brok is idd granenvrij!

https://www.futterhaus.de/unternehmen/u ... d-zutaten/
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hier is het vlees, aangevuld met korrel. En daarnaast wonen we in landbouw gebied en doen ze zich momenteel te goed aan de uitgereden aardappelen die achter blijven op de velden. Kilo's gaan er binnen. Maiskolven plukken. Is ook een heerlijke bezigheid.
In de winter krijgen ze rijst bij.

Het brood en de wortelen van de paarden zijn ook nooit veilig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”