Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezondsheidsonderzoeken: doen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Gezondsheidsonderzoeken: doen?

Ongelezen bericht door natalie »

Onze Flatcoated Retriever is nu anderhalf jaar oud en wij laten volgende week HD-foto's van hem maken. Dit doen wij op verzoek van de fokker: zij wil graag van het hele nest weten hoe de gezondheid is. Volgens het contract moeten we ook nog een ECVO-oogonderzoek uitvoeren en een onderzoek op patella. Maar ondanks het contract, gaf de fokker onlangs aan dat zij de keus aan ons laat om dit wel of niet te doen. Haar eigen teef, het zusje van Jip, wordt aan meerdere tests 'onderworpen' (ook niet-verplichte onderzoeken als ED en Gonio) omdat zij in de toekomst graag een nestje van haar wil. Voor een ander zusje van Jip geldt hetzelfde. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar deze onderzoeken en ik zie weinig reden om het niet te doen. Maar... ik heb geen flauw idee hoe deze onderzoeken uitgevoerd worden.

Wat ik zeker weet is dat Jip het heel spannend gaat vinden om HD-foto's te laten maken. Hij houdt niet van de dierenarts. Een onnodige negatieve ervaring bespaar ik hem dan liever. Aan de andere kant: als die onderzoeken niks voorstellen en het wel nuttige informatie oplevert, dan maak ik direct een afspraak. Ik hink dus op twee gedachten. Wat zouden jullie doen? En kan iemand mij misschien uitleggen hoe die onderzoeken gaan? Of een link naar een goede website met meer informatie?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Gezondsheidsonderzoeken: doen?

Ongelezen bericht door malinois »

Ik laat sowieso bij al mijn honden HD ED en rug röntgenen. Ongeacht of ze wel/niet voor de fok gebruikt gaan worden. Ik zou t dus doen. Zowel HD als ED en rug kunnen met een roesje als je dat liever hebt. Ik doe t zonder maar als je echt paniekvogels hebt zou ik t niet zonder doen. Voor HD moeten ze op hun rug in een bak en worden de achterpoten getrekt getrokken. ED wordt liggend op de zij van elke poot 2 fotos gemaakt helemaal gebogen en recht. Rug is ook op de zij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
natalie
Zeer actief

Voor HD moeten ze op hun rug in een bak en worden de achterpoten gestrekt getrokken? Ik denk dat ik het moet zien, want ik vind het lastig voor te stellen. Klinkt niet erg prettig! Maar goed, het HD-onderzoek staat al gepland. Juist dat wil de fokker wel heel graag weten, en ik vind het ook belangrijk om te weten. Alle andere onderzoek zijn optioneel. ED schijnt bij Flatcoats zelden voor te komen (?) en in ieder geval niet bij de vorige drie generaties van Jip. Er zijn tig redenen op te sommen om al die onderzoeken wél doen, en daar neig ik dus ook naar. Zijn er ook argumenten om het niet te doen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb helaas zelf geen fotos omdat ik bij mijn honden zelf de hond heb vastgehouden.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Als de nestgenootjes goed uit de test komen en je hond heeft geen klachten, zou ik het niet doen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Als fokker zou ik t wel graag willen weten.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

malinois schreef:Als fokker zou ik t wel graag willen weten.
Maar dan vind ik ook dat de fokker de onderzoeken moet betalen. Als ik het voor mezelf wil, dan ok, maar als de fokker het vraagt, dan toch op zijn/haar kosten.
natalie
Zeer actief

Neeltje schreef:
malinois schreef:Als fokker zou ik t wel graag willen weten.
Maar dan vind ik ook dat de fokker de onderzoeken moet betalen. Als ik het voor mezelf wil, dan ok, maar als de fokker het vraagt, dan toch op zijn/haar kosten.
Toen ik het contract tekende ben ik ermee akkoord gegaan dat we onderzoek laten doen naar HD en naar patella, en dat we een ECVO onderzoek laten doen. Op eigen kosten. Dat maakt mij ook niet uit. Nu gaf de fokker aan dat patella en ECVO minder relevant zijn en dat ik zelf de keuze mag maken of ik dat alsnog wil doen. Daarmee zou ik dus kosten kunnen besparen, maar ergens lijkt het mij toch wel nuttig om te doen. Maar ik ben een complete leek op dat gebied en weet niet of er ook nadelen kleven aan dergelijke onderzoeken.
natalie
Zeer actief

Overigens, dat het ECVO onderzoek en het onderzoek naar patella 'minder relevant' zijn, zijn niet de woorden van de fokker. Dat is mijn eigen zeer beknopte samenvatting.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:Ik laat sowieso bij al mijn honden HD ED en rug röntgenen. Ongeacht of ze wel/niet voor de fok gebruikt gaan worden. Ik zou t dus doen. Zowel HD als ED en rug kunnen met een roesje als je dat liever hebt. Ik doe t zonder maar als je echt paniekvogels hebt zou ik t niet zonder doen. Voor HD moeten ze op hun rug in een bak en worden de achterpoten getrekt getrokken. ED wordt liggend op de zij van elke poot 2 fotos gemaakt helemaal gebogen en recht. Rug is ook op de zij.
officiële ED foto's is 1 op de zij ingebogen (circa 90 graden, OFA helemaal ingebogen) en 1 op de buik liggend van bovenaf waarbij de elleboog iets naar voor en buiten uitgedraaid wordt terwijl de schouder/bovenarm op zijn plek blijft. En bij enkele rassen zijn er nog 2 extra posities nodig. De Mechel hoeft dat niet dus weet die posities niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:Ik laat sowieso bij al mijn honden HD ED en rug röntgenen. Ongeacht of ze wel/niet voor de fok gebruikt gaan worden. Ik zou t dus doen. Zowel HD als ED en rug kunnen met een roesje als je dat liever hebt. Ik doe t zonder maar als je echt paniekvogels hebt zou ik t niet zonder doen. Voor HD moeten ze op hun rug in een bak en worden de achterpoten getrekt getrokken. ED wordt liggend op de zij van elke poot 2 fotos gemaakt helemaal gebogen en recht. Rug is ook op de zij.
officiële ED foto's is 1 op de zij ingebogen (circa 90 graden, OFA helemaal ingebogen) en 1 op de buik liggend van bovenaf waarbij de elleboog iets naar voor en buiten uitgedraaid wordt terwijl de schouder/bovenarm op zijn plek blijft. En bij enkele rassen zijn er nog 2 extra posities nodig. De Mechel hoeft dat niet dus weet die posities niet.
Ow ja 1 op de buik idd ipv zij ja... klopt
Afbeelding
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

PL en ecvo kosten niet zo gek veel. Ik was bij Sara 70 euro kwijt voor de onderzoeken samen, bij daan kranendonk.

Beide onderzoeken stellen niet veel voor. Bij PL moest ze even op tafel staan en voelde daan aan de knietjes. dat was binnen een halve minuut klaar en Sara had er geen last van (en 0/0 jeejjj)
Daarna de ecvo test. kreeg ze eerst een druppeltje in haar ogen, had ze geen last van. Daarna in een donkere kamer kijken ze met een microscoop. Was voor haar raar, iemand zo dicht bij haar hoofd in het donker, maar meer dan dat was het ook niet. Binnen een minuut of 3 was dat ook klaar en ook daar een goede uitslag.

Hoe meer honden er in het ras de onderzoeken laten doen, hoe beter vind ik. Ook als je zelf niet fokt is het wel voor de mensen die wel fokken fijn om zo te weten welke problemen er wel of niet in een lijn zitten. Enkel gezonde ouders zegt niet alles
Paisley
Zeer actief

Ik zou alleen die testen laten doen als je een vermoeden hebt dat de hond niet in orde is, maar als je dat vermoeden bij de aanschaf zou hebben, dan zou je de hond toch niet hebben aangeschaft?
Maar dat gezegd hebbende : Als het iets is wat voor jou voor rust zorgt en zekerheid geeft, waarom ook niet?

Aan de andere kant kan je hond vanalles mankeren waar je niet voor test. Een test is geen garantie voor een hond die gezond en zonder klachten oud wordt. Soms lijkt het wel dat mensen meer waarde hechten aan de hond zn gezondheid dan aan eigen gezondheid. Mijn heupen zijn in ieder geval nog nooit op de foto geweest :engel: En ik zou het voor mezelf ook niet willen en voor mn honden eigenlijk ook niet. Wat een gedoe, kosten, straling, misschien zelfs narcose, alleen voor een kiekje van 1 van de vele dingen die een hond zou kunnen mankeren.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Thanks! Ik ben het volkomen met je eens: hoe meer honden laten onderzoeken, hoe beter. Ik had geen idee wat het allemaal inhoudt, maar die onderzoeken zijn dus binnen een paar minuten gepiept, fijn!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het is in andere landen veel meer gewoonte om een heel nest te röntgenen, en dat vind ik best zinvol :ok: Over de specifieke hond zegt het iets, maar vooral over het nest en dus de oudercombinatie. Waardevolle informatie voor het hele ras.
Het HD onderzoek kan voor sommige honden vervelend zijn. Waar het dat in zit weet ik niet zo, ik heb er tot nu toe 2 gehad die er 0,0 problemen mee hadden en één die het echt niet zo leuk vond. Allen goede resultaten trouwens, dus het lag niet aan de uitslag of staat van de heupen :wink: Maar als je hond al nerveus wordt van een DA zou ik dit onderzoek met een roesje doen (wat officieel ook moet maar soms niet gebeurt).

PL is in die zin net zo waardevol als HD, het zegt iets over de hond en over de combinatie. Verder heb ik daar geen ervaring mee want dat speelt niet in ons ras.
ECVO zou ik denk ik niet doen voor een hond die niet de fok in gaat, maar er is ook niks op tegen. Het kost een paar tientjes (verschilt per DA), ze druppelen een vloeistof in de ogen van je hond en kijken een paar seconden. That's it. Het minst "belastende" onderzoek van allemaal.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Ik zou alleen die testen laten doen als je een vermoeden hebt dat de hond niet in orde is, maar als je dat vermoeden bij de aanschaf zou hebben, dan zou je de hond toch niet hebben aangeschaft?
Maar dat gezegd hebbende : Als het iets is wat voor jou voor rust zorgt en zekerheid geeft, waarom ook niet?

Aan de andere kant kan je hond vanalles mankeren waar je niet voor test. Een test is geen garantie voor een hond die gezond en zonder klachten oud wordt. Soms lijkt het wel dat mensen meer waarde hechten aan de hond zn gezondheid dan aan eigen gezondheid. Mijn heupen zijn in ieder geval nog nooit op de foto geweest :engel: En ik zou het voor mezelf ook niet willen en voor mn honden eigenlijk ook niet. Wat een gedoe, kosten, straling, misschien zelfs narcose, alleen voor een kiekje van 1 van de vele dingen die een hond zou kunnen mankeren.
Ik hecht er wel degelijk aan...ik belast nl mijn honden best veel en dan moeten ze wel gezond zijn. Narcose krijgen ze niet een paar fototjes en met een kleine 10 min staan ze weer buiten.
Ik ben geen hond maar wordt ook niet zo zwaar belast als mijn honden. Dan zou ik nl uit elkaar vallen want dan breek ik bij mn knieen af.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

malinois schreef:Ik hecht er wel degelijk aan...ik belast nl mijn honden best veel en dan moeten ze wel gezond zijn. Narcose krijgen ze niet een paar fototjes en met een kleine 10 min staan ze weer buiten.
Ik ben geen hond maar wordt ook niet zo zwaar belast als mijn honden. Dan zou ik nl uit elkaar vallen want dan breek ik bij mn knieen af.
Ik heb er ook niets op tegen als de eigenaar vind dat het rust geeft. Het is niet zielig en ook niet risicovol. Maar ikzelf vind t onnodig en totaal willekeur. Je hond heeft misschien goede heupen maar toch een zwak hart. Of een goed hart en slechte nieren. Of goede nieren maar snel artrose. Je kunt niet op alles testen.
Mijn honden worden niet zwaar belast door mij maar belasten hun eigen lichaam met vreugde. Als ik 20 km ga mountainbiken en ze lopen aan het einde van de rit nog liever vooruit dan achterop, dan hoeft er voor mij geen foto tegenaan.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:Dat gekietel met "Ik zou er nog weleens een nestje mee willen doen" moet je met een flinke korrel zout nemen.

Het gaat om drie dingen:
1. Wil je zelf wel weten hoe dat allemaal in elkaar steekt? Als de resultaten tegenvallen zit jij met de wetenschap en is de geïnteresseerde fokker echt onmiddellijk verdwenen.
2. Wie betaalt er? Je bent rustig een flinke bak geld verder. Reserveer maar 800 euro om het goed te doen. Flatcoats hebben nogal wat issues, zeg maar.
3. Als je het toch allemaal moet uitzoeken, waarom fok je dan niet gewoon zelf dat nest? Het is jouw hond, waarom dan dat gelepel met die fokker?
Dat dus.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
natalie
Zeer actief

Cleva schreef:Dat gekietel met "Ik zou er nog weleens een nestje mee willen doen" moet je met een flinke korrel zout nemen.

Het gaat om drie dingen:
1. Wil je zelf wel weten hoe dat allemaal in elkaar steekt? Als de resultaten tegenvallen zit jij met de wetenschap en is de geïnteresseerde fokker echt onmiddellijk verdwenen.
2. Wie betaalt er? Je bent rustig een flinke bak geld verder. Reserveer maar 800 euro om het goed te doen. Flatcoats hebben nogal wat issues, zeg maar.
3. Als je het toch allemaal moet uitzoeken, waarom fok je dan niet gewoon zelf dat nest? Het is jouw hond, waarom dan dat gelepel met die fokker?
1. Als de resultaten tegenvallen, ben ik juist blij dat ik de onderzoeken heb laten doen. Dan kan ik er rekening mee houden of 'iets' aan laten doen. Kop in het zand steken lijkt mij ook niet de beste manier.
2. Ja, dat is wat Paisley eigenlijk ook schrijft en dat is natuurlijk helemaal waar. Er kan vanalles mis zijn, je weet het niet. Dus wat laat je dan wel of niet onderzoeken. Dat is lastig. De genoemde onderzoeken zijn verplicht door de Raad van Beheer wanneer je een nest wil van je hond. Ik trok daaruit de conclusie dat deze issues dan waarschijnlijk het meest voorkomen binnen het ras. En dat die onderzoeken daarom het belangrijkst zijn.
3. Ik heb niet de wens om Jip in te zetten als dekreu. Wat ik wel belangrijk vind is dat we met elkaar kennis blijven delen over de gezondheid van het ras, zodat fokkers daar nog beter rekening mee kunnen houden bij de keuze van bepaalde combinaties. Naïef? Ja, misschien. Maar er zijn gelukkig echt fokkers te vinden die de gezondheid heel hoog in het vaandel hebben staan.

Maar eigenlijk zeg je dus dat jij het niet zou doen. Bij het aanmaken van dit topic had ik verwacht dat iedereen zou zeggen: "doen, natuurlijk!" Maar ik ga nog eens goed de voors en tegens afwegen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

natalie schreef:

Het gaat om drie dingen:
1. Als de resultaten tegenvallen, ben ik juist blij dat ik de onderzoeken heb laten doen. Dan kan ik er rekening mee houden of 'iets' aan laten doen. Kop in het zand steken lijkt mij ook niet de beste manier.
2. Ja, dat is wat Paisley eigenlijk ook schrijft en dat is natuurlijk helemaal waar. Er kan vanalles mis zijn, je weet het niet. Dus wat laat je dan wel of niet onderzoeken. Dat is lastig. De genoemde onderzoeken zijn verplicht door de Raad van Beheer wanneer je een nest wil van je hond. Ik trok daaruit de conclusie dat deze issues dan waarschijnlijk het meest voorkomen binnen het ras. En dat die onderzoeken daarom het belangrijkst zijn.
3. Ik heb niet de wens om Jip in te zetten als dekreu. Wat ik wel belangrijk vind is dat we met elkaar kennis blijven delen over de gezondheid van het ras, zodat fokkers daar nog beter rekening mee kunnen houden bij de keuze van bepaalde combinaties. Naïef? Ja, misschien. Maar er zijn gelukkig echt fokkers te vinden die de gezondheid heel hoog in het vaandel hebben staan.

Maar eigenlijk zeg je dus dat jij het niet zou doen. Bij het aanmaken van dit topic had ik verwacht dat iedereen zou zeggen: "doen, natuurlijk!" Maar ik ga nog eens goed de voors en tegens afwegen.
2. De onderzoeken zijn door de rasvereniging verplicht om een nestje te fokken. De RvB heeft voor bijna geen een ras verplichtingen mbt gezondheid of karakter en exterieur al helemaal niet.
natalie
Zeer actief

Maeve schreef:Het is in andere landen veel meer gewoonte om een heel nest te röntgenen, en dat vind ik best zinvol :ok: Over de specifieke hond zegt het iets, maar vooral over het nest en dus de oudercombinatie. Waardevolle informatie voor het hele ras. (...)

Maar als je hond al nerveus wordt van een DA zou ik dit onderzoek met een roesje doen (wat officieel ook moet maar soms niet gebeurt).
Moet het officieel met een roesje ja? Onze eigen da maakt geen officiële HD-foto's, dus we wijken uit naar een andere dierenarts. Zij gaven aan juist liever geen roesje te geven. Dat doen ze alleen als het anders niet lukt.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

natalie schreef:
Maeve schreef:Het is in andere landen veel meer gewoonte om een heel nest te röntgenen, en dat vind ik best zinvol :ok: Over de specifieke hond zegt het iets, maar vooral over het nest en dus de oudercombinatie. Waardevolle informatie voor het hele ras. (...)

Maar als je hond al nerveus wordt van een DA zou ik dit onderzoek met een roesje doen (wat officieel ook moet maar soms niet gebeurt).
Moet het officieel met een roesje ja? Onze eigen da maakt geen officiële HD-foto's, dus we wijken uit naar een andere dierenarts. Zij gaven aan juist liever geen roesje te geven. Dat doen ze alleen als het anders niet lukt.
Volgens de regels van de FCI wel. De RvB accepteert ze gewoon nog zonder roesje. De dierenarts vult dan bij gebruikt middel in "geen, rustige hond"
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hoe meer je weet over alle dieren in een lijn, inclusief familieleden ervan, hoe meer je over de gezondheid weet. Daarom wordt bij het Markiesje ook zeker gestimuleerd om naar de jongehondendag te komen om het uiterlijk van de hond te laten beoordelen en in ieder geval PL-test en ECVO te laten doen, ook als je (nog) niet van plan bent je hond in te zetten voor de fok, of als de hond fokuitsluitende issues heeft (bijvoorbeeld gecastreerd, monorchide, al geopereerd vanwege PL, knikstaart). Ook daar zit waardevolle informatie in namelijk. De beide verplichte DNA-testen zijn inderdaad alleen relevant voor de fok en meer verplichte onderzoeken zijn er (nog) niet bij het Markiesje.
Voor de toekomst van een ras is het dus echt fijn als dergelijke gezondheidsonderzoeken gedaan worden bij zoveel mogelijk dieren en ook gepubliceerd ongeacht de uitkomst.
Zelf zou ik het ook fijn vinden om te weten hoe het bij mijn eigen hond zit, in ieder geval wat betreft de meest voorkomende testbare aandoeningen in een ras. Ik laat om die reden bij Elco sowieso nog weer een ECVO doen komend jaar april, ongeacht of ik besluit hem weer beschikbaar te stellen voor de fok of hem liever terugtrek (hangt vooral af van hoe Gaits nestgenootjes zijn: als die allemaal lekker stabiel zijn, mag Elco van mij best nog enkele keren een stabiele teef dekken, maar als er twee bij zitten die zijn snel vol zittende emmertje geërfd hebben, dan doe ik dat liever niet en gaan we verder met de stabiele nakomelingen; maar dan moet je wel het hele nest terugzien om dat goed te kunnen beoordelen)
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Paisley schreef:Als de nestgenootjes goed uit de test komen en je hond heeft geen klachten, zou ik het niet doen.

Dat is helaas geen garantie dat jouw hond dan wel goed is
Je zal net de enige zijn die niet goed is

Andersom kan natuurlijk ook
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

natalie schreef:
Dat is prima, maar dan zou ik wel willen dat de fokker de kosten van de onderzoeken betaald. En er zijn echt heel veel fokkers die de gezondheid in het vaandel hebben staan, dat heeft niets te maken met het doen van de onderzoeken. Dan zouden ze meteen aanbieden om het te betalen. Maar goed, als ze dat met alle honden uit ieder nest moeten gaan doen, wordt dat natuurlijk een hele dure aangelegenheid.
bouvierpoedel
Zeer actief

Gaat natuurlijk 2 kanten op en voor beide valt wel wat te zeggen. Als je dat uit eigen zak moet betalen is dat niet te eisen door de fokker. Wat wel snel aan het licht komt is dat de hond 1 en ander kan hebben en dan heb je flink geinvesteerd in een hond die kapot is en nog daarbovenop de puppie prijs . Daarintegen kun je dan wel gelijk de fokker aan zijn jassie trekken met hé makker , jij wilde zo graag testen en dan betaal je mij nu maar de pupprijs en alle onkosten terug van de onderzoeken want hij is kapot.

Voor de fokker word het laten testen en betalen van alle nesten ook een dure handel . Die kan dan gelijk al het puppiegeld weer in testen steken plus meer omdat 1 of ??? 5 puppen stuk zijn. Die fokt dan ook voor de kat zijn viool . Plus dat ze door andere fokkers die niet alle puppen testen gelijk door het slijk gehaald als waardelose fokker.

De balans is weg . Je zou ook kunnen zeggen dat de helft van het testen qua kosten in de pupprijs inbegrepen zit en dat de andere helft opgehoest word door de fokker.
Maar ja probeer al de neuzen maar eens de zelfde kant op te krijgen met testen. Want de 1 interesseert het geen hol en de ander vind het wel even genoeg , eerst een flink puppiebedrag betalen en dan ook nog de helft van de testen.
Ga je dan als fokker afdwingen en procederen ?
Of er koopt niemand een hond bij je omdat de prijs zo hoog is.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik zou wel zoveel mogelijk onderzoeken laten doen. Wilde ik met Droef ook doen als hij 2 geweest zou zijn maar hij was me voor en begon in april slecht te lopen na een valpartij.
De volgende hond staat voor mij vast dat die in elk geval op de heupen, ellebogen en knieën nagekeken wordt zo rond de leeftijd van 1,5 al. Ondanks dat ik geen fok ambitie's heb ben ik liever wel op de hoogte en heb nu al 2 x genoeg pech gehad met een hond dat van ellende uit elkaar dondert.

Ook heb ik al verhalen gehoord van fokkers dat ze het fijn zouden vinden als hun pupkopers ook testen en rekenen dit al door in de pup prijs als borg en na het testen krijg je dat geld dus weer terug.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
bouvierpoedel
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Ik zou wel zoveel mogelijk onderzoeken laten doen. Wilde ik met Droef ook doen als hij 2 geweest zou zijn maar hij was me voor en begon in april slecht te lopen na een valpartij.
De volgende hond staat voor mij vast dat die in elk geval op de heupen, ellebogen en knieën nagekeken wordt zo rond de leeftijd van 1,5 al. Ondanks dat ik geen fok ambitie's heb ben ik liever wel op de hoogte en heb nu al 2 x genoeg pech gehad met een hond dat van ellende uit elkaar dondert.

Ook heb ik al verhalen gehoord van fokkers dat ze het fijn zouden vinden als hun pupkopers ook testen en rekenen dit al door in de pup prijs als borg en na het testen krijg je dat geld dus weer terug.
Geloof dat de meeste kopers dan rechts omkeer maken en naar een fokker toestappen die geen borg bovenop de pupprijs vragen .
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

bouvierpoedel schreef:
Dees en Maylo schreef:Ik zou wel zoveel mogelijk onderzoeken laten doen. Wilde ik met Droef ook doen als hij 2 geweest zou zijn maar hij was me voor en begon in april slecht te lopen na een valpartij.

Geloof dat de meeste kopers dan rechts omkeer maken en naar een fokker toestappen die geen borg bovenop de pupprijs vragen .
Nou ja het is maar net hoe je het brengt. In dit geval moet TS het ook zelf betalen. Ik zou me daardoor niet laten tegenhouden en kan het alleen maar aanmoedigen dat fokkers willen dta hun pups goed nagekeken worden.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”