Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kan wel wat hulp gebruiken bij keuze hond
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Kan wel wat hulp gebruiken bij keuze hond
Zoals ik in de voorstel ronde al aangaf zijn mijn vrouw en ik gecharmeerd van herders. Ik de Mechelaar en mijn vrouw de Duitse Herder. Nu twijfelen we een beetje of dit de meest verstandige keus is omdat onze dochter van bijna 11 (met 160cm wel een flinke meid) hem ook mee gaat uitlaten en zij graag de trainingen ermee wil gaan doen. Nu zijn we een beetje bang dat de meeste herders iets te groot/sterk zijn voor onze dochter. We willen niet nog een paar jaar wachten met het nemen van een hond, dus willen we graag weten of er ook andere hondenrassen zijn die voldoen aan onze wensen.
Wij hebben een wensen lijstje gemaakt. Natuurlijk snappen we ook wel dat er geen hond zal zijn die aan alle criteria 100% voldoet en dat sommige eigenschappen ook per hond zullen verschillen (en de manier waarop je hem opvoedt maakt natuurlijk ook veel uit).
* zelfstandig kunnen uitlaten door een 11 jarige
* hond die graag trainingen doet (intelligent) en wil samenwerken (geen agressieve trainingen)
* grootte ongeveer 45 a 55 cm (als onze dochter hem maar enigszins aan kan)
* moet 3 ochtenden een aantal uren alleen kunnen zijn
* moet los kunnen lopen en met de fiets mee kunnen rennen
* alert op de baas en minder op andere honden/mensen (er wonen veel honden en katten in de wijk)
* liefst staande of half-staande oren
* hoeft niet perse een allemansvriend te zijn
* geen lange haren, liefst kort en glad. Niet teveel werk hieraan en liever ook geen ruw haar of krullen (vind ik niet zo mooi)
* geen probleem met kinderen (gezinshond)
* niet nerveus of agressief en niet teveel werkdrift
* niet te veel blaffen, zeker niet als hij alleen thuis is
* tijd die wij hebben: 3x per dag een half uur uit en 1x per dag minstens een uur
* geen jachtpassie, niet zijn neus achterna gaan en kunnen doorlopen en rennen naast de fiets (ik wil niet nog een keer een Beagle)
* misschien is een teef geschikter dan een reu, ik begrijp dat die vaak iets rustiger en kleiner zijn.
* moet baasje een beetje kunnen verdedigen en een beetje waaks is ook prima
* nog geen voorkeur op dit moment voor pup of volwassen dier
* wij zijn behoorlijk consequent (onze dochter zeker ook) en hebben uit het verleden ervaring met diverse honden
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wij hebben een wensen lijstje gemaakt. Natuurlijk snappen we ook wel dat er geen hond zal zijn die aan alle criteria 100% voldoet en dat sommige eigenschappen ook per hond zullen verschillen (en de manier waarop je hem opvoedt maakt natuurlijk ook veel uit).
* zelfstandig kunnen uitlaten door een 11 jarige
* hond die graag trainingen doet (intelligent) en wil samenwerken (geen agressieve trainingen)
* grootte ongeveer 45 a 55 cm (als onze dochter hem maar enigszins aan kan)
* moet 3 ochtenden een aantal uren alleen kunnen zijn
* moet los kunnen lopen en met de fiets mee kunnen rennen
* alert op de baas en minder op andere honden/mensen (er wonen veel honden en katten in de wijk)
* liefst staande of half-staande oren
* hoeft niet perse een allemansvriend te zijn
* geen lange haren, liefst kort en glad. Niet teveel werk hieraan en liever ook geen ruw haar of krullen (vind ik niet zo mooi)
* geen probleem met kinderen (gezinshond)
* niet nerveus of agressief en niet teveel werkdrift
* niet te veel blaffen, zeker niet als hij alleen thuis is
* tijd die wij hebben: 3x per dag een half uur uit en 1x per dag minstens een uur
* geen jachtpassie, niet zijn neus achterna gaan en kunnen doorlopen en rennen naast de fiets (ik wil niet nog een keer een Beagle)
* misschien is een teef geschikter dan een reu, ik begrijp dat die vaak iets rustiger en kleiner zijn.
* moet baasje een beetje kunnen verdedigen en een beetje waaks is ook prima
* nog geen voorkeur op dit moment voor pup of volwassen dier
* wij zijn behoorlijk consequent (onze dochter zeker ook) en hebben uit het verleden ervaring met diverse honden
Alvast bedankt voor het meedenken!
-
- Vaste gebruiker
Re: Kan wel wat hulp gebruiken bij keuze hond
Verliefd worden op een pup is het makkelijkste deel van de zoektochtCleva schreef:Nou. Ik zal er morgen eens een uurtje voor gaan zitten.
Ondertussen heb je zelf al best iets aan kennis. Van die beginners noemen het niet jachtpassie en hebben echt niet nagedacht over los naast de fiets met katten.
Je grondige aanpak is op zijn minst bijzonder.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het eerste wat in me op komt is een Australian Cattledog. En dan zou ik je dochter ermee naar cursus sturen!
- Hamilton
- Zeer actief
* geen jachtpassie, niet zijn neus achterna gaan en kunnen doorlopen en rennen naast de fiets (ik wil niet nog een keer een Beagle)*
oh,oh,slechte ervaring met 'n Beagle?
succes met je zoektocht
oh,oh,slechte ervaring met 'n Beagle?

succes met je zoektocht

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Schotse herder korthaar lijkt me wel passend op de meeste punten die je noemt.
Het zijn wel vocale honden (maar daar kun je in de opvoeding zeker in sturen) en kunnen wel wat nerveus zijn, maar daar zit ook wel verschil in qua lijnen en ouderdieren.
Verder leuke en makkelijke honden om mee te trainen, geen jachtpassie, baasgericht en over het algemeen ook prima met kinderen, zeker als ze dat van pups af aan gewend zijn. Mijn eerste hond was een collie (langhaar) en daar kon ik als kind van 10 prima mee wandelen en mee trainen en spelen, zij was een heel lieve, volgzame en zelfverzekerde hond.
Het zijn wel vocale honden (maar daar kun je in de opvoeding zeker in sturen) en kunnen wel wat nerveus zijn, maar daar zit ook wel verschil in qua lijnen en ouderdieren.
Verder leuke en makkelijke honden om mee te trainen, geen jachtpassie, baasgericht en over het algemeen ook prima met kinderen, zeker als ze dat van pups af aan gewend zijn. Mijn eerste hond was een collie (langhaar) en daar kon ik als kind van 10 prima mee wandelen en mee trainen en spelen, zij was een heel lieve, volgzame en zelfverzekerde hond.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik denk niet dat je een hond gaat vinden die aan al je eisen voldoet. Maar misschien dat een toller retriever wat is? Of een poedel?
-
- Vaste gebruiker
Ik vind een Beagle een hele mooie en lieve hond, maar minder geschikt voor wat wij voor ogen hebben. Die van ons zag de hele wereld als 1 grote gaarkeukenHamilton schreef:* geen jachtpassie, niet zijn neus achterna gaan en kunnen doorlopen en rennen naast de fiets (ik wil niet nog een keer een Beagle)*
oh,oh,slechte ervaring met 'n Beagle?![]()
succes met je zoektocht

- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Mijn border collie voldoet aan bijna al je punten. Hij heeft alleen half lang haar. Je hoeft alleen bijna niets aan de vacht te doen en het verharen is veel minder dan de kortharige honden die ik ken. Of hij je echt zou beschermen weet ik niet, maar toen er een keer midden in de nachten dronken jongens uit de bosjes kwamen rennen maakte hij aardig wat indruk.
Wie weet is het een hond om te overwegen. Wat nerveus zijn betreft (waar border collies bekend om staan), in huis slapen ze over het algemeen. Zeker met 3x een half uur en 1x 1 uur wandelen.
Geen jachtinstinct, ongewenst drijven is als je consequent bent vrij makken af te leren, kan goed loslopen, baasgericht en kan prima alleen blijven.
Ik denk dat het heel goed is om je bewust te zijn van wat je zoekt, maar ook dat een hond niet altijd maakbaar is. Ik ben bv heel blij dat onze honden goed alleen kunnen blijven en makkelijk lange ritten in de auto kunnen maken. Maar het kan net zo goed omslaan of het had net zo goed niet zo goed kunnen gaan.
Wie weet is het een hond om te overwegen. Wat nerveus zijn betreft (waar border collies bekend om staan), in huis slapen ze over het algemeen. Zeker met 3x een half uur en 1x 1 uur wandelen.
Geen jachtinstinct, ongewenst drijven is als je consequent bent vrij makken af te leren, kan goed loslopen, baasgericht en kan prima alleen blijven.
Ik denk dat het heel goed is om je bewust te zijn van wat je zoekt, maar ook dat een hond niet altijd maakbaar is. Ik ben bv heel blij dat onze honden goed alleen kunnen blijven en makkelijk lange ritten in de auto kunnen maken. Maar het kan net zo goed omslaan of het had net zo goed niet zo goed kunnen gaan.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
De hond die je beschrijft is precies mijn Judy.
Een super hond, heel leergierig, graag werken, makkelijk.
Super om mee te trainen, luistert als een tierelier.
Loopt los mee langs de fiets, loopt eigenlijk altijd zonder riem.
Komt direct terug als je haar roept, ze kan agility, obedience, speuren, schapendrijven etc
Alleen zal ze niemand verdedigen.
(foto als onderschrift is haar zus Meagan).
Een super hond, heel leergierig, graag werken, makkelijk.
Super om mee te trainen, luistert als een tierelier.
Loopt los mee langs de fiets, loopt eigenlijk altijd zonder riem.
Komt direct terug als je haar roept, ze kan agility, obedience, speuren, schapendrijven etc
Alleen zal ze niemand verdedigen.
(foto als onderschrift is haar zus Meagan).
-
- Vaste gebruiker
Ik heb net al even kort iets over de Australian Cattledog en Schotse herder korthaar gelezen en vind deze zeker interessant. Ik twijfel een beetje over de Toller Retriever alhoewel ik aangenaam verrast was door wat ik las. Morgen ga ik mij er verder in verdiepen.
Bedankt zover!
Bedankt zover!
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Mijn Toller past heel goed in je plaatje, behalve de oren en vacht (ik heb weinig werk aan de vacht, maar hij is natuurlijk wel lang).
Het is een slim, leergierig en extreem lief hondje. Ze hebben zeker een consequente opvoeding nodig, anders gaan ze blaffen en rellen

Het is een slim, leergierig en extreem lief hondje. Ze hebben zeker een consequente opvoeding nodig, anders gaan ze blaffen en rellen

-
- Zeer actief
Hm.. Ik zal wel weer negatief zijn maar "zelfstandig uit laten door een kind" dat lijkt me met niet 1 hond een goed idee. Niet omdat de eigen hond ineens kan uitvallen (wat kan) maar vooral... je moet voorbereid zijn op wat "de andere hond" doet, die je tegenkomt. Kinderen kunnen dat niet altijd goed inschatten, hek, de meeste volwassenen hebben geen idee....
Dat zou voor mij hoe dan ook, met elk ras, een no-no zijn.
Suzanne
Suzanne
- Leonie.
- Zeer actief
En als vacht en oren belangrijker zijn: een Kelpie?
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
En het jachtinstinct?Leonie. schreef:Mijn Toller past heel goed in je plaatje, behalve de oren en vacht (ik heb weinig werk aan de vacht, maar hij is natuurlijk wel lang).
Het is een slim, leergierig en extreem lief hondje. Ze hebben zeker een consequente opvoeding nodig, anders gaan ze blaffen en rellen![]()
Mijn twee halve tollers hebben iig wel jachtinstinct en als ik niet consequent ben met ze dan gaan ze ook jagen als ze wat zien.
Ik zat ook te denken aan een border collie of een schotse herder.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- Hakkene
- Zeer actief
Ja, kelpie?Leonie. schreef:En als vacht en oren belangrijker zijn: een Kelpie?
- Leonie.
- Zeer actief
Millie niet. Zal per hond wel verschillen. Mijn Markiesje is juist een jagerOmega schreef: En het jachtinstinct?
Mijn twee halve tollers hebben iig wel jachtinstinct en als ik niet consequent ben met ze dan gaan ze ook jagen als ze wat zien.

Ik ken trouwens geen Toller die niet gewoon los kan lopen.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik zou zeggen een Mechelse herder stamboom teef. Lijkt me uitstekend passen.
Mijn eerste reactie is dat je dochter niet zelfstandig de hond uit zou moeten laten, maar jij kent haar het best en als ik naar mezelf kijk dan was ik met 12 jaar de enige in het gezin die een hondagressieve Boxer uit kon laten zonder ongelukken.
Maw de ene 11 jarige is de andere niet.
Houdt wel in je achterhoofd dat veel hondenscholen 12 jaar aanhouden als grens om in te stromen.
Succes
Mijn eerste reactie is dat je dochter niet zelfstandig de hond uit zou moeten laten, maar jij kent haar het best en als ik naar mezelf kijk dan was ik met 12 jaar de enige in het gezin die een hondagressieve Boxer uit kon laten zonder ongelukken.
Maw de ene 11 jarige is de andere niet.
Houdt wel in je achterhoofd dat veel hondenscholen 12 jaar aanhouden als grens om in te stromen.
Succes

Gr. Aniek

-
- Zeer actief
* moet baasje een beetje kunnen verdedigen en een beetje waaks is ook prima *
Dat waaks zal met een herder wel lukken. Het baasje verdedigen ook. Al is dat laatste niet raadzaam, althans in Nederland niet. Voor je het weet zit je in de cel terwijl de crimineel die tot slachtoffer verklaard is weer buiten loopt en naar de volgende "klant" op zoek is.
Dat waaks zal met een herder wel lukken. Het baasje verdedigen ook. Al is dat laatste niet raadzaam, althans in Nederland niet. Voor je het weet zit je in de cel terwijl de crimineel die tot slachtoffer verklaard is weer buiten loopt en naar de volgende "klant" op zoek is.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Deze kelpie!
Normaal hebben kelpies behoorlijk wat werkdrift maar deze is heel gematigd. Ze komt van een dorp verderop en ik ken haar persoonlijk. Ze hebben haar geprobeerd te trainen bij de schapen maar ze heeft er te weinig interesse voor.
Heel lieve ongecompliceerde hond, echt een herder-light karakter. Kelpies zijn echte herdertjes maar bijna nooit scherp kwa karakter, probleemloos met andere honden. Maar ze hebben wel het serieuze. De meeste kelpies zijn allemansvrienden voor mensen thuis maar lopen op straat iedereen straal voorbij.
De foto's zijn wat onhandig genomen.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... e=lr&pos=4
Normaal hebben kelpies behoorlijk wat werkdrift maar deze is heel gematigd. Ze komt van een dorp verderop en ik ken haar persoonlijk. Ze hebben haar geprobeerd te trainen bij de schapen maar ze heeft er te weinig interesse voor.
Heel lieve ongecompliceerde hond, echt een herder-light karakter. Kelpies zijn echte herdertjes maar bijna nooit scherp kwa karakter, probleemloos met andere honden. Maar ze hebben wel het serieuze. De meeste kelpies zijn allemansvrienden voor mensen thuis maar lopen op straat iedereen straal voorbij.
De foto's zijn wat onhandig genomen.
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... e=lr&pos=4

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou persoonlijk niet direct een BC, Kelpie of cattle aanraden, het zijn niet de makkelijkste honden en vragen toch behoorlijk wat. Daarnaast vind ik het ook veel meer eenmanshonden. Tot slot, mocht je dochter het uiteindelijk toch allemaal niet zo leuk vinden, dan zit jij met een stevige herder in huis.
Ik zou echt voor een leuke poedel of toller gaan of bijvoorbeeld een werklijn golden/labrador. Goed trainbaar, werken graag en zijn van nature vrij sociaal aangelegd. Het waakse gedrag brengt vaak enige complexiteit met zich mee.
Overigens voldoet mijn corgi ook aan aardig wat eisen, alleen naast het paard meelopen moet je denk ik niet verwachten. Verder zijn ze normaal wat terughoudend naar vreemden, laten zich zeker horen en zijn ook gewoon hele fijne gezinshonden die wel houden van stevige wandelingen en tevens een consequente opvoeding nodig hebben.
Ik zou echt voor een leuke poedel of toller gaan of bijvoorbeeld een werklijn golden/labrador. Goed trainbaar, werken graag en zijn van nature vrij sociaal aangelegd. Het waakse gedrag brengt vaak enige complexiteit met zich mee.
Overigens voldoet mijn corgi ook aan aardig wat eisen, alleen naast het paard meelopen moet je denk ik niet verwachten. Verder zijn ze normaal wat terughoudend naar vreemden, laten zich zeker horen en zijn ook gewoon hele fijne gezinshonden die wel houden van stevige wandelingen en tevens een consequente opvoeding nodig hebben.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Mijn mechelse herder teef zou prima in jullie plaatje passen; ik heb haar uit het asiel. Ze voldoet werkelijk aan al jouw wensen en ik vind dat ook een ideale hond 
Ze kan los mee naast fiets of paard en heeft dan 0 interesse in andere dieren of mensen. Ze is niet nerveus (bij voldoende activiteit natuurlijk), rustig in huis, kan alleen enz. Ze zal je niet verdedigen maar een blaffende herder is sowieso wel indrukwekkend
Groot is ze ook al niet.
Zoals gezegd komt ze uit het asiel. Ik heb bewust geselecteerd op een wat rustiger karakter, nadat ik 10 jaar lang een zenuwpees (MHxDH) in huis heb gehad
. Vanaf dag 1 was ze al perfect gehoorzaam, kon ze moeiteloos alleen en ze heeft nooit iets gesloopt. Echt een lot uit de loterij. Dus als ik jullie was, zou ik zeker gaan rondkijken voor een jonge herplaatser, keuze te over helaas. Dan kun je wat beter selecteren op karakter en bepalen of ze geschikt is voor je dochter. Een teef is denk ik wel een aanrader.
Die kelpie die hier voorbij komt is trouwens ook helemaal

Ze kan los mee naast fiets of paard en heeft dan 0 interesse in andere dieren of mensen. Ze is niet nerveus (bij voldoende activiteit natuurlijk), rustig in huis, kan alleen enz. Ze zal je niet verdedigen maar een blaffende herder is sowieso wel indrukwekkend

Zoals gezegd komt ze uit het asiel. Ik heb bewust geselecteerd op een wat rustiger karakter, nadat ik 10 jaar lang een zenuwpees (MHxDH) in huis heb gehad

Die kelpie die hier voorbij komt is trouwens ook helemaal

- lucie
- Zeer actief
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Toen ik 11 was wandelde ik ook met onze hond, dat kan best wel. Misschien een beetje afhankelijk van waar je woont. Ik woonde in een dorp, en kwam tijdens de wandeling bijna nooit andere honden tegen. Als ik ze tegenkwam waren ze altijd aangelijnd, net als de mijne (die liep in het dorp nooit los). Dat vond ik echt niet onverantwoordelijk. Maar dat was wel een heel makkelijk hondje. Als ik een 11-jarige tegen zou komen met een Duister aan de lijn, dan zou ik toch wel een gepaste afstand bewaren. Dat vind ik niet zo'n geschikte combinatie, eigenlijk. Zeker niet als je in een druk gebied met heel veel honden woont.~Suzanne~ schreef:Hm.. Ik zal wel weer negatief zijn maar "zelfstandig uit laten door een kind" dat lijkt me met niet 1 hond een goed idee. Niet omdat de eigen hond ineens kan uitvallen (wat kan) maar vooral... je moet voorbereid zijn op wat "de andere hond" doet, die je tegenkomt. Kinderen kunnen dat niet altijd goed inschatten, hek, de meeste volwassenen hebben geen idee....
Suzanne
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Een werklijn Labrador past ook wel. Die zijn ook wat serieuzer qua karakter en ontzettend trainbaar.
Voldoen aan alle eisen. Die van Samantha hier op het forum zijn ook waaks, maar wel vriendelijk naar bezoekers (wat voor je dochter ook prettig is).
Voldoen aan alle eisen. Die van Samantha hier op het forum zijn ook waaks, maar wel vriendelijk naar bezoekers (wat voor je dochter ook prettig is).
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik weet niet of je al herders gewend bent? Maar als je een herder hebt gehad, dan kunnen andere rassen best tegenvallen.
- lucie
- Zeer actief
Hippo schreef:Ik weet niet of je al herders gewend bent? Maar als je een herder hebt gehad, dan kunnen andere rassen best tegenvallen.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Wat bedoel je precies met niet te veel werkdrift? Want je geeft wel aan dat je er veel mee wilt gaan doen en dan is werkdrift wel handig
De meest voorgestelde rassen hierboven bezitten ook wel aardig wat werkdrift.
Je zou nog eens kunnen kijken naar de wat kleinere herders, zoals de hongaren (puli, pumi en mudi), al moet je dan misschien even door de vachten heen kijken
En maatje groter, een Hollandse herder misschien? Of de tervuerense herder of groenendaeler (familie van de mechelaar)? Die laatste twee zijn wel langharig, maar met wekelijks een borstel erdoor ben je al een heel eind en ik ken mensen die er gewoon niks aan doen en alleen borstelen in de periode van ruien.
Ik denk dat er best veel kan passen, wat zo uit je tekst af te leiden is. Jullie zouden ook eens een show kunnen bezoeken en kijken wat er daar allemaal rondloopt. Praat met wat eigenaren en vorm zo een beeld van de rassen die jullie aanspreken.
Wat betreft je dochter, zal het ook erg van haar karakter afhangen denk ik met wat voor hond ze over straat kan. Zoals gezegd niet zozeer vanwege jullie eigen hond, maar ook vanwege andere honden en mensen. Lijkt me goed als zij (ook) met de hond naar een cursus gaat. Heel leerzaam en bovendien is dat ook erg leuk
En zoals hierboven iemand ook al aangaf, wat voor (type) hond wil je dochter? Want dat is wel belangrijk als zij ook een rol gaat vervullen in het wandelen, trainen en opvoeden 

Je zou nog eens kunnen kijken naar de wat kleinere herders, zoals de hongaren (puli, pumi en mudi), al moet je dan misschien even door de vachten heen kijken

Ik denk dat er best veel kan passen, wat zo uit je tekst af te leiden is. Jullie zouden ook eens een show kunnen bezoeken en kijken wat er daar allemaal rondloopt. Praat met wat eigenaren en vorm zo een beeld van de rassen die jullie aanspreken.
Wat betreft je dochter, zal het ook erg van haar karakter afhangen denk ik met wat voor hond ze over straat kan. Zoals gezegd niet zozeer vanwege jullie eigen hond, maar ook vanwege andere honden en mensen. Lijkt me goed als zij (ook) met de hond naar een cursus gaat. Heel leerzaam en bovendien is dat ook erg leuk

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Bordercollies en cattledogs hebben volgens mij wel degelijk veel werkdrift. En als ze niet voldoende te doen krijgen, worden ze vaak een beetje raar. Herders zijn loeisterk, daar zou ik geen kind mee naar buiten sturen. Labradors zijn niet erg waaks. Wat dacht je van de ridgeback?
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
kooi schreef:Bordercollies en cattledogs hebben volgens mij wel degelijk veel werkdrift. En als ze niet voldoende te doen krijgen, worden ze vaak een beetje raar. Herders zijn loeisterk, daar zou ik geen kind mee naar buiten sturen. Labradors zijn niet erg waaks. Wat dacht je van de ridgeback?

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
En een ridge back is niet sterk ? En heel groot 

Fenneke en Baloe