Mijn naam is Aksel en ik ben nieuw op het forum. Ik lees al even mee maar ben nu ook daadwerkelijk geregistreerd, yay! Wat ontzettend leuk om zoveel mensen zo enthousiast over (hun) honden te horen vertellen

Ik woon zelf in Amsterdam (alleen, appartement begane grond met minituintje, vlakbij Flevopark) en heb (nog) geen hond. Ik wil echter wel graag een hond nemen en ben me al een tijdje aan het orienteren of het in mijn situatie kan werken. Ik ben 33 en werk op freelance basis waardoor ik regelmatig, maar niet altijd, thuis kan werken. Ik werk wel soms onregelmatig qua tijden. Ik denk dat ik 2 a 3 dagen per week weg van huis niet kan vermijden.
Vroeger hadden we thuis een hond. Een mix van een Schotse terrier en een Westhighland white terrier. Niet een heel groot formaat maar wel ontzettend lief en leuk. Met Beau hebben we ook nog hondencursus gedaan wat erg leerzaam was (maar al wel weer even geleden). Toen Beau overleed kwamen er twee nieuwe hondjes voor in de plaats, Frodo en Lilly, waarvan ik even de rassen ben vergeten. Allebei ook enorm lieve hondjes die m'n ouders nog steeds hebben. Ook niet een groot formaat trouwens deze twee. Zelf overweeg ik nu wel een formaatje groter maar nog steeds niet TE groot.
M'n "shortlist" voor een hond is met stipt op 1 de Noorse Buhund, vanwege z'n vrolijkheid, formaat en meegaande karakter. Verder vind ik een Husky heel mooi, een Akita Inu, een Australian Kelpie, en bijvoorbeeld een Beagle. Op de Noorse Buhund na lijken de andere rassen me niet echt stadshonden dus ik ga er eigenlijk al vanuit dat ze niet erg geschikt zijn voor me (of vergis ik me?). Hebben mensen nog andere tips voor een leuk ras?
Verder lees ik veel over vereiste "hondenervaring", bijvoorbeeld bij het hebben van een Husky. Zou het hebben van de kleinere honden en dingen als hondentraining vroeger genoeg hondenervaring zijn voor een dergelijk ras? Ik zou trouwens wel weer op hondencursus met de hond willen zodat we en goede band hebben en hij goed luistert. Ik woon vlakbij het Flevopark en ik wil een paar keer per week toch goed met de hond spelen daar. Uiteraard kan ik af en toe ook naar het Amsterdamse Bos of strand gaan maar het meeste "uitlaten" gebeurt toch in de buurt en in het park.
Ik vroeg me tot slot nog af hoe het zit met het blafgedrag van honden. Ik woon op de begane grond en je kunt "buiten" aardig horen. Nou lijkt het me daarom niet fijn als de hond bij elk geluidje aanslaat want dat zijn er nogal veel. Bij de deurbel mag ie uiteraard (even) blaffen. Ik neem aan dat het wel af te leren is dat ze om elk geluid blaffen, toch?
Nou dit werd toch niet zo'n beknopt voorstel rondje als ik hoopte. Ik hoop dat deze post hier mag, anders zal ik hem met alle liefde verplaatsen naar het juiste sub-forum. Nogmaals, leuk om hier te zijn!
Groetjes,
Aksel