Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan het oriënteren wie heeft er tips

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
JoostJoost
Vaste gebruiker

Aan het oriënteren wie heeft er tips

Ongelezen bericht door JoostJoost »

Mijn naam is Joost. Wij wonen met ons gezin met twee kinderen in het gooi en zijn op zoek naar een geschikte hond. Kinderen zijn 8 en 10 en wij allen enorme dierenvrienden. Wij hebben reeds 2 katten en zijn op zoek naar een gezinshond. Criteria:
Niet te groot, niet te klein
Echte gezinshond
Moet af en toe een aantal uren alleen kunnen zijn.
Er is tijd om de hond uit te laten en ook de omgeving is daarnaar maar wij hebben niet ieder dag uren de tijd om de hond uit te laten.

Wij hebben ons oog laten vallen op de volgende honden:
Border Collie
Friese Stabij
Australische herder

Alle tips en feedback zijn welkom.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Aan het oriënteren wie heeft er tips

Ongelezen bericht door Laura84 »

Je hebt wel rassen uitgezocht die best wel wat energie hebben, mentaal wel uitgedaagd willen worden en daarbij ook best wel van een wandeling houden.

Wat verlang je verder van een hond? Jachtgedrag, werklust, sociaal, vachtverzorging, gevoelig of liever wat stoïcijns?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
JoostJoost
Vaste gebruiker

Laura84 schreef:Je hebt wel rassen uitgezocht die best wel wat energie hebben, mentaal wel uitgedaagd willen worden en daarbij ook best wel van een wandeling houden.

Wat verlang je verder van een hond? Jachtgedrag, werklust, sociaal, vachtverzorging, gevoelig of liever wat stoïcijns?
Sociaal en gevoelig spreekt mij wel aan. Over de door mij genoemde rassen heb ik veel gelezen en inderdaad gezien dat die veel beweging nodig hebben. Hoeveel vind ik moeilijk in te schatten. Een labrador zou minder beweging nodig hebben maar vind ik te standaard en ook minder mooi dat de door mij genoemde honden. Eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op een allemansvriend maar op een hond met wel een beetje pit.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Als jullie geen rashond willen is er volop leuke middenmaat te vinden vanuit het buitenland, allen met een nauwkeurige karakteromschrijving!

http://www.mirtos.nu/hond-adopteren

http://www.huizezwerfhond.nl/onze-honde ... r-adoptie/
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
JoostJoost
Vaste gebruiker

Crescent schreef:Als jullie geen rashond willen is er volop leuke middenmaat te vinden vanuit het buitenland, allen met een nauwkeurige karakteromschrijving!

Wij willen wel een rashond. Wat zou het bezwaar zijn tegen de genoemde honden. Overigens willen wij ook een pup zodat die kan opgroeien met de twee katten.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

JoostJoost schreef:
Crescent schreef:Als jullie geen rashond willen is er volop leuke middenmaat te vinden vanuit het buitenland, allen met een nauwkeurige karakteromschrijving!

Wij willen wel een rashond. Wat zou het bezwaar zijn tegen de genoemde honden. Overigens willen wij ook een pup zodat die kan opgroeien met de twee katten.
Wat Laura zegt. Border Collie en Aus zijn hoog energie. een Stabij is wel gereserveerd naar vreemden maar kan heel waaks zijn en veel blaffen. Ik heb een kruising border / stabij gehad en dat was echt heel veel hond. Je geeft aan dat je niet elke dag tijd hebt om uren te wandelen. Is een windhond type niet iets? Geen "standaard" hond en niet per se een allemansvriend maar in huis vaak heerlijk rustig.

Verder heb ik altijd adoptanten vanuit het het buitenland gehad en dat zijn en waren allemaal gouden types. Er is ook wel raszuiver te vinden en ongecompliceerde pups te over.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

tja, wat is 'geen uren ' de tijd hebben? als in (ik noem maar wat) 2 of 4 uur? als je niet dagelijks 2 uur de tijd hebt om echt iets met de hond te ondernemen, zou ik beslist niet voor genoemde rassen gaan. Bovendien moet je werkhonden ook mentaal iets te doen geven wat inzet en creativiteit vraagt.
Misschien dan eerder iets spaniel-achtigs?
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Een border en een aus zijn werkhonden. Die hebben niet enorm veel beweging nodig maar wel werk. Ze moeten mentaal uitgedaagd worden zeg maar. Ik vind ze qua karakter al niet heel erg met elkaar te vergelijken, en nog veel minder met een stabij....
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Welkom hier!

Jullie hebben wel diverse rassen op het oog :tongue:
Bij een border moet je er rekening mee houden dat deze genoeg uitdagingen krijgt. Dat is niet een kwestie van 2 uur wandelen en dan is hij wel moe. Een beetje afwisseling in de activiteiten heeft hij nodig. Ik weet niet of jullie met de hond willen gaan sporten? Dat kan van alles zijn, een border is voor veel dingen zeer geschikt, tenzij je de jacht in zou willen :wink:
Voor een aussie is dat eigenlijk hetzelfde. Die vind ik zelf wat harder in karakter (vaak tegen soort genoten) en met trainen iets clownesker.
Een stabij is weer heel anders en veel eigenwijzer. Die zijn niet zo gemakkelijk als ze vaak lijken. Je moet altijd een beetje inventief blijven en zorgen dat je slimmer bent dan de hond :wink:

Misschien kan je nog eens kijken naar wat spaniels, zoals Nanna ook noemde. Of een Toller misschien? Een markiesje past ook wel goed als gezinshond. Iets kleiner dan de rassen die je nu noemt, maar daardoor wel handzaam voor bijvoorbeeld op de fiets. Al kunnen ze gerust ook naast de fiets. Het zijn echte gezelschapshondjes met een sportief tintje. Draaien hun poot niet om voor flinke wandelingen of hondensporten. Die van mijn ouders heeft samen met mijn vader dagtochten gemaakt in de Alpen en Pyreneeën en nu hij 13 is wil hij dat nog steeds maar mag niet meer van ons :tongue:
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik dacht ook aan iets van een spaniel of misschien ook wel de schapendoes.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!

Omdat dit bedoeld is om je voor te stellen, sluit ik dit topic. Je kunt je vraag bij algemeen stellen.
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”