Joey: 11 jaar, kapotte knieen, spondylosevorming in de rug, geopereerd aan een hernia, chronisch overbelaste voorhand, artrose in de voorpoten/schouders en ga zo maar door.
Joey is mijn hondje van glas, mijn kneusje.. Door de jaren heen zo verzwakt dat hij geen tegenslag meer aan kan.
Hij was namelijk onze eerste border collie.
"Met een border collie moet je veel doen hoor! Je moet heel veel wandelen en ze moeten veel rennen. Je moet ze elke dag goed moe maken" En dat deden we dus ook.
Joey ging als jonge hond achter ballen aan, mee fietsen, skaten,veel wandelen, voetballen noem het allemaal maar op. Elke dag waren we intensief met hem bezig. Want dat moest: hij is een border collie. Wij waren er van overtuigd dat we hem geen beter leven konden bieden; we deden er alles aan om hem te bieden wat hij nodig had. Veel beweging en uitdaging. We deden behendigheid, frisbee, gehoorzaamheid en dan nog alle wandelingen en balletjes gooien tussendoor. Joey kreeg vollop beweging. Maar niet alle bewegingen zijn goed...
Joey is nu nog altijd jong van geest, en wil altijd spelen/werken als we buiten zijn. Ookal is zijn lijf al sinds hij 3 was niet meer helemaal in orde geweest. Joey is namelijk niet gebouwd voor behendigheid, of voor frisbee, of om achter ballen aan te rennen. Hij staat hoog op zijn poten en is hypermobiel, hij kan al die scherpe draaien en dat abrubte remmen helemaal niet aan. Maar ik was 15/16 jaar oud, wist ik veel. Joey deed het allemaal namelijk wel, en met groot plezier. Er was ook niemand die tegen mij zei: joh je hond beweegt volgens mij niet goed. En zolang hij niet mankte zag ik dat met mijn leek-ogen ook niet.
Pas toen Joey een jaar of 5 was zei iemand een keer: hij lijkt soms wel overtraind... Geestelijk was hij dat niet, maar fysiek kon zijn lijf al die bezigheden eigenlijk helemaal niet aan. Hierdoor zakte zijn tempo tijdens het sporten heel snel omlaag. "Nee joh, hij is hartstikke fanatiek, hij vind gewoon de trucjes dichtbij niet zo leuk, hij gaat liever rennen"
Dat klopte ook, want rennen is voor een hond makkelijk. Hoe meer snelheid hoe makkelijker het is om delen van je lijf te ontzien.
Joey kon met 5 of 6 jaar al met pensioen.
Denk je eens in: een hond die geboren is om actief bezig te zijn, om samen met de baas te werken, een hond die van nature altijd speels en actief is, en die alleen nog maar rechtlijnig mag/kan bewegen. Jullie hebben in deze groep allemaal border collies, ik denk dat jullie wel begrijpen dat dit geen leven is voor zo'n hond.
Rontgenfoto's, hernia-operatie, wekelijkse fysiotherapie, bezoekjes aan de osteopaat, hydrotherapie alles hebben we gedaan om Joey weer te kunnen laten rennen. Ik had voor mijzelf een regel: hij moet los kunnen wandelen. En de afgelopen jaren kon hij gelukkig gewoon hond zijn

Mijn Joey, lekker los lopen en zijn eigen ding doen. Sporten zou nooit meer kunnen maar op zijn manier kon hij nog/weer heel veel.
Maar eerlijk is eerlijk, wij hebben Joey in zijn eerste jaren al gesloopt. Alle rontgens waren altijd goed (ik kan er een muur mee behangen zoveel foto's heb ik laten maken). Maar door verkeerd en overmatig te belasten in zijn jonge jaren is Joey kapot gegaan.
Joey is nu 11, en in die 11 jaar heb ik zo ontzettend veel geleerd. Ik ben veel bewuster bezig met hoe mijn honden bewegen. Hoe zijn de lijnen van een sprong? Gebruikt een hond zijn achterhand wel goed? Hebben ze een rare pas als ze rustig lopen? enz. Ik leer veel van de fysiosessies en van mijn twee kneusjes (Lennon is met zijn spondylose kneusje nummer 2). Als je eigen honden van alles mankeren ga je soms spoken zien, maar je krijgt er ook oog voor: er is "iets" niet goed aan hoe die hond daar loopt.
Ik zie zo veel honden waarbij de baasjes dezelfde fouten maken die ik gemaakt heb. En de ene hond is fysiek sterker dan de ander, en kan al die extra beweging en uitdaging bijvoorbeeld wel aan. Joey kon dat niet.
Beste (nieuwe) border collie eigenaren:
Een border collie hoeft niet eindeloos te rennen. Die hoeft niet elke dag te sporten. Ze hoeven niet achter balletjes aan te rennen (ik gooi al jaren geen balletjes meer). Je hoeft je border collie niet elke dag af te matten. Laat ze niet zo hoog mogelijk naar takjes of ballen springen of over een harde ondergrond rauzen.
Je moet ze leren rust te pakken. Rustdagen inplannen en hun lijf de kans geven te herstellen na een intensieve training. Ga bewust om met je hond en dan gaat hij/zij nog jaren mee
En als iemand tegen je zegt: ik zie iets in hoe jouw hond loopt... Schuif het dan niet af op: "dat doet hij altijd". Want als een hond altijd zijn lijf verkeerd belast, dan krijgt dat gevolgen als hij/zij ouder wordt.
Het is moeilijk om kritiek te leveren op andermans hond. Ik zeg vaak maar niks, want mensen schieten altijd meteen in de verdediging. Alsof je hen ergens van beschuldigd, terwijl je alleen je zorgen uit om de gezondheid van het beestje.
Maar als iemand uiteindelijk durft te zeggen dat hij/zij vermoed dat er iets niet goed zit, neem dat dan serieus. Maak een keer een afspraak bij een fysio of een osteopaat. Baadt het niet dan schaadt het niet...
"Joey moet los kunnen lopen en vrij zijn dingen kunnen doen" Dat is mijn gouden regel voor Joey. Maar hij kan dat al een paar weken niet meer... Dus de twijfel slaat toe, want hij wil nog zooooo graag.
En dat allemaal omdat wij dachten dat je zo ontzettend veel moest doen met je border collie. Joey is daar de dupe van en ik heb een hele harde (en dure) les geleerd.