Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Even voorstellen: Jip de puberreu
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Goedemorgen,
Ik volg dit forum al een tijdje en heb vandaag besloten om ook eens een account aan te maken. Ik zal mijzelf daarom even voorstellen. Mijn naam is Natalie en ik ben 33 jaar oud. Sinds mei vorig jaar heb ik samen met mijn vriend een hond: Jip. Jip is een Flatcoated Retriever, nu 17 maanden oud en lekker aan het puberen. We hadden geen ervaring met een eigen hond en omdat ik met zekerheid wilde uitsluiten dat we met een 'foute' fokker te maken zouden krijgen, is daar heel wat research aan vooraf gegaan. Uiteindelijk stonden we op de lijst van een fijne fokker en zeven maanden later konden we ons ventje ophalen. Mijn vriend liet het allemaal op zich afkomen, maar ik had al veel leeswerk en onderzoek verricht om mij voor te bereiden op zijn komst. De bench stond al een tijdje klaar, ik had vier weken verlof opgenomen en ik kon daarna een half jaar lang veel vanuit huis werken.
Maar dan is Jip daar eenmaal en dan blijkt de praktijk toch wat pittiger dan verwacht! We trainden wekelijks bij Jolein van Hondenschool de Laar: positieve training met behulp van de clicker en zonder correcties. Ook een strenge 'nee' is bij haar uit den boze. Ik sta 100% achter deze wijze van trainen, maar als je daar geen ervaring mee hebt zit je wel regelmatig met je handen in het haar. Dus heb ik aanvullend nog diverse lezingen en workshops gevolgd, waarvan de meeste zónder hond. Puur voor mijzelf om beter te begrijpen hoe honden leren, hoe zij communiceren en hoe ik Jip kan begeleiden in onze drukke maatschappij. Hij had daar namelijk moeite mee. Toen ook nog eens de puberteit begon, was ik soms echt radeloos. Ik zag mijn hond worstelen met de dagelijkse wandelingen, omdat er zoveel prikkels te verwerken waren. Hij vond dat lastig en mij deed het pijn om hem zo gestresst te zien.
Toen Jip 11 maanden was, zijn we overgestapt naar we hondenschool van Sam Turner. Zij biedt namelijk cursussen aan speciaal voor de puberhond. De zogenaamde Life Skills lessen hebben ons weer een flinke stap verder gebracht. Aanvullend hebben we nog een BAT-cursus gevolgd bij Monique Bladder; niet omdat Jip uitvalt (want dat doet hij niet) maar omdat hij gefixeerd raakt bij het zien van andere honden en we hem graag willen leren dat hij ook een andere keuze heeft. Op dit moment is het nog zo dat hij, bij het zien van een andere hond, zijn blik niet meer afwendt. En dat is voor die andere hond ook erg vervelend. Die wordt daar vaak erg onzeker van. Ik kan strooien met voertjes of een lekkere worst voorhouden, maar het lukt dan niet meer om contact te maken met Jip. Daarom wandelen we nu zo vroeg in de ochtend dat we geen andere honden en mensen tegenkomen. En de uitlaatrondjes houden we zo kort mogelijk. Ik hoop Jip hierin goed te kunnen begeleiden, want nu sta ik met regelmaat totaal machteloos toe te kijken. Verder genieten we echt volop van onze Jip: van de wekelijkse trainingen, de spelletjes in de tuin en het speuren (mantrailing) dat mijn vriend met hem onderneemt. Verder bieden we hem zoveel mogelijk rust en hopen we op het beste voor de toekomst!
Ik volg dit forum al een tijdje en heb vandaag besloten om ook eens een account aan te maken. Ik zal mijzelf daarom even voorstellen. Mijn naam is Natalie en ik ben 33 jaar oud. Sinds mei vorig jaar heb ik samen met mijn vriend een hond: Jip. Jip is een Flatcoated Retriever, nu 17 maanden oud en lekker aan het puberen. We hadden geen ervaring met een eigen hond en omdat ik met zekerheid wilde uitsluiten dat we met een 'foute' fokker te maken zouden krijgen, is daar heel wat research aan vooraf gegaan. Uiteindelijk stonden we op de lijst van een fijne fokker en zeven maanden later konden we ons ventje ophalen. Mijn vriend liet het allemaal op zich afkomen, maar ik had al veel leeswerk en onderzoek verricht om mij voor te bereiden op zijn komst. De bench stond al een tijdje klaar, ik had vier weken verlof opgenomen en ik kon daarna een half jaar lang veel vanuit huis werken.
Maar dan is Jip daar eenmaal en dan blijkt de praktijk toch wat pittiger dan verwacht! We trainden wekelijks bij Jolein van Hondenschool de Laar: positieve training met behulp van de clicker en zonder correcties. Ook een strenge 'nee' is bij haar uit den boze. Ik sta 100% achter deze wijze van trainen, maar als je daar geen ervaring mee hebt zit je wel regelmatig met je handen in het haar. Dus heb ik aanvullend nog diverse lezingen en workshops gevolgd, waarvan de meeste zónder hond. Puur voor mijzelf om beter te begrijpen hoe honden leren, hoe zij communiceren en hoe ik Jip kan begeleiden in onze drukke maatschappij. Hij had daar namelijk moeite mee. Toen ook nog eens de puberteit begon, was ik soms echt radeloos. Ik zag mijn hond worstelen met de dagelijkse wandelingen, omdat er zoveel prikkels te verwerken waren. Hij vond dat lastig en mij deed het pijn om hem zo gestresst te zien.
Toen Jip 11 maanden was, zijn we overgestapt naar we hondenschool van Sam Turner. Zij biedt namelijk cursussen aan speciaal voor de puberhond. De zogenaamde Life Skills lessen hebben ons weer een flinke stap verder gebracht. Aanvullend hebben we nog een BAT-cursus gevolgd bij Monique Bladder; niet omdat Jip uitvalt (want dat doet hij niet) maar omdat hij gefixeerd raakt bij het zien van andere honden en we hem graag willen leren dat hij ook een andere keuze heeft. Op dit moment is het nog zo dat hij, bij het zien van een andere hond, zijn blik niet meer afwendt. En dat is voor die andere hond ook erg vervelend. Die wordt daar vaak erg onzeker van. Ik kan strooien met voertjes of een lekkere worst voorhouden, maar het lukt dan niet meer om contact te maken met Jip. Daarom wandelen we nu zo vroeg in de ochtend dat we geen andere honden en mensen tegenkomen. En de uitlaatrondjes houden we zo kort mogelijk. Ik hoop Jip hierin goed te kunnen begeleiden, want nu sta ik met regelmaat totaal machteloos toe te kijken. Verder genieten we echt volop van onze Jip: van de wekelijkse trainingen, de spelletjes in de tuin en het speuren (mantrailing) dat mijn vriend met hem onderneemt. Verder bieden we hem zoveel mogelijk rust en hopen we op het beste voor de toekomst!
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Even voorstellen: Jip de puberreu
Welkom
Respect voor al het werk wat je in Jip stopt

Respect voor al het werk wat je in Jip stopt

-
- Zeer actief
Welkom hier!
Interessant om te lezen dat je zelfs geen nee wilt gebruiken. Wat is daar je motivatie voor?
Enne, heb je ook nog een foto van Jip?
Interessant om te lezen dat je zelfs geen nee wilt gebruiken. Wat is daar je motivatie voor?
Enne, heb je ook nog een foto van Jip?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Welkom
Wat is er mis met een duidelijke NEE!! Mijn ervaring is het voor de hond alleen verwarrend is om nooit een ''correctie'' te krijgen.
En waarom geef je de hond zoveel mogelijk rust en waarom maakt je de uitlaatrondjes zo kort mogelijk. Een jonge hond heeft uitdaging nodig en moet zijn energie kwijt kunnen. ''flatcootjes'' zijn stuiterballen en worden nerveus/gestrest als ze die niet kwijt kunnen.
Ga lekker met hem fietsen en eventueel hersenwerk spelletjes zodat hij zijn energie er in kwijt kunt.

Wat is er mis met een duidelijke NEE!! Mijn ervaring is het voor de hond alleen verwarrend is om nooit een ''correctie'' te krijgen.
En waarom geef je de hond zoveel mogelijk rust en waarom maakt je de uitlaatrondjes zo kort mogelijk. Een jonge hond heeft uitdaging nodig en moet zijn energie kwijt kunnen. ''flatcootjes'' zijn stuiterballen en worden nerveus/gestrest als ze die niet kwijt kunnen.
Ga lekker met hem fietsen en eventueel hersenwerk spelletjes zodat hij zijn energie er in kwijt kunt.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
De visie vanuit Jolein is dat je ook positief kunt begrenzen. Want positief trainen (zonder correcties) betekent niet dat je niet begrenst of iets kunt bepalen voor je hond.Lizzie. schreef:Wat is er mis met een duidelijke NEE!! Mijn ervaring is het voor de hond alleen verwarrend is om nooit een ''correctie'' te krijgen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Welkom!
Wat goed dat je zoveel tijd en energie steekt in de opvoeding en begeleiding van je maatje.
Alles positief benaderen en ook positief begrenzen is iets wat niet heel veel gedaan wordt maar met alle hulp en trainers die je bezoekt komt dat vast goed.
Ik gebruik het liefst een combi van zoveel mogelijk positief maar ook een strenge nee op zijn tijd. Maar ieder zo zijn ding hoor. Qua opvoedingsmethoden zijn er zoveel verschillende opties en keuzes.
En elke methode staat of valt met jou als baas. Het moet voor jou werken, bij jou passen. En als dit jullie manier is dan moet je dat ook zo doen.
Monique weet alles van flatcoats. Zou wel even met haar bepraten wat je aan beweging doet, het klinkt zo vanaf het scherm als te weinig voor zo'n jonge energieke hond. Kan in de praktijk heel goed anders zijn hoor, wij kennen jou en je hond natuurlijk niet en iedereen heeft zo zijn eigen beeld en interpretatie van de woorden.
Als je trainers weten wat hij aan beweging krijgt, dan komt het vast helemaal goed.
In elk geval heel veel plezier hier op het forum.
Karen
Wat goed dat je zoveel tijd en energie steekt in de opvoeding en begeleiding van je maatje.
Alles positief benaderen en ook positief begrenzen is iets wat niet heel veel gedaan wordt maar met alle hulp en trainers die je bezoekt komt dat vast goed.
Ik gebruik het liefst een combi van zoveel mogelijk positief maar ook een strenge nee op zijn tijd. Maar ieder zo zijn ding hoor. Qua opvoedingsmethoden zijn er zoveel verschillende opties en keuzes.
En elke methode staat of valt met jou als baas. Het moet voor jou werken, bij jou passen. En als dit jullie manier is dan moet je dat ook zo doen.
Monique weet alles van flatcoats. Zou wel even met haar bepraten wat je aan beweging doet, het klinkt zo vanaf het scherm als te weinig voor zo'n jonge energieke hond. Kan in de praktijk heel goed anders zijn hoor, wij kennen jou en je hond natuurlijk niet en iedereen heeft zo zijn eigen beeld en interpretatie van de woorden.
Als je trainers weten wat hij aan beweging krijgt, dan komt het vast helemaal goed.
In elk geval heel veel plezier hier op het forum.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
-
- Zeer actief
Hallo, wat een leuke reacties al! Mijn hond krijgt zeker wel begrenzingen opgelegd hoor. Haha, anders zou het totaal uit de hand lopen. We gebruiken geen FOEI of NEE (bewust met hoofdletters, omdat het meestal ook zo uitgesproken wordt) omdat het 1. niet nodig is om stemverheffing te gebruiken om iets duidelijk te maken aan je hond en 2. omdat een hond er meer belang bij heeft om te leren wat hij wél mag. Bijvoorbeeld: als pup sprong hij op de bank, wat wij liever niet wilden. In plaats van NEE te roepen, pakten we hem op om weer op de grond te zetten of om hem naar zijn mand te brengen. Ander voorbeeld: Jip heeft nog steeds wel eens de neiging om de afstandsbediening te pakken. Dat is het enige in huis dat hij gesloopt / stukgebeten heeft. Zodra ik zie dat hij de afstandsbediening weer wil pakken, noem ik zijn naam en krijgt hij van een speeltje of een kluif. Want dat mag hij stukbijten. Overigens zijn er ook situaties denkbaar dat je snel moet ingrijpen. Zodra ik hem naar een wesp zie kijken, zeg ik: "niet doen". En dan snapt hij (gelukkig!) wel dat hij die wesp met rust moet laten 
Wat de uitlaatrondjes betreft: onze wandelingen voorheen waren te lang voor Jip. Ik liep 's ochtends, 's middags en 's avonds een ronde van 30-40 minuten. Dat deed ik inderdaad omdat mij steeds verteld was dat een Flatcoat veel moet bewegen. Maar hij raakte echt overprikkeld daardoor. Hij was iedere avond erg onrustig: veel hijgen, springerig, happerig... etc. We hebben daarom besloten alleen 's ochtends een lange wandeling (45-60 minuten) te doen en 's middags de lengte te beperken. In plaats daarvan doen we nu inderdaad veel zoekspelletjes en hersenwerkjes. Dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen! Hij heeft nu meer rust in het koppie. Dit hebben we overigens niet zelf verzonnen. Onze trainers hebben dit onafhankelijk van elkaar aan ons geadviseerd.

Wat de uitlaatrondjes betreft: onze wandelingen voorheen waren te lang voor Jip. Ik liep 's ochtends, 's middags en 's avonds een ronde van 30-40 minuten. Dat deed ik inderdaad omdat mij steeds verteld was dat een Flatcoat veel moet bewegen. Maar hij raakte echt overprikkeld daardoor. Hij was iedere avond erg onrustig: veel hijgen, springerig, happerig... etc. We hebben daarom besloten alleen 's ochtends een lange wandeling (45-60 minuten) te doen en 's middags de lengte te beperken. In plaats daarvan doen we nu inderdaad veel zoekspelletjes en hersenwerkjes. Dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen! Hij heeft nu meer rust in het koppie. Dit hebben we overigens niet zelf verzonnen. Onze trainers hebben dit onafhankelijk van elkaar aan ons geadviseerd.
-
- Zeer actief
Oh, en wat voor het totaalbeeld ook nog wel goed is om te weten: Jip gaat twee keer in de week mee met de uitlaatservice. Dus naast de wekelijkse trainingen en het speuren, speelt en rent hij ook nog twee keer in de week op de hei. Ik ben er niet zo bang voor dat hij te weinig beweging krijgt
Zodra hij mentaal wat meer aan kan, kunnen we ook de wandelingen weer uitbreiden.

-
- Zeer actief
Mooi dat je dat zegt, want daar waren wij in het begin ook echt bang voor. Dat we het op deze manier juist zouden belonen. Maar nee, zo werkt het niet. We hebben op deze manier echt heel veel onwenselijk gedrag kunnen ombuigen. Ik was er ook sceptisch over in het begin maar als je op tijd ingrijpt, is het heel effectief om ongewenst gedrag te veranderen naar gewenst gedrag. Jolein zegt altijd: "gedrag dat te voorspellen is, is te voorkomen." Op tijd ingrijpen betekent dus: hij heeft het gedrag nog niet vertoond, maar jij ziet wel dat hij het van plan isNanna schreef:Hier thuis heet dat aanlerennatalie schreef: Zodra ik zie dat hij de afstandsbediening weer wil pakken, noem ik zijn naam en krijgt hij van een speeltje of een kluif.Bij clickeren werkt het trouwens precies zo: laat het gewenste gedrag zien en je krijgt een beloning
Wij hebben het zo geleerd en het werkt als een tierelier

-
- Zeer actief
En gewoon de afstandsbediening opbergen, werkt ook goed

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een jonge hond heeft ook rust nodig.Lizzie. schreef:En waarom geef je de hond zoveel mogelijk rust en waarom maakt je de uitlaatrondjes zo kort mogelijk. Een jonge hond heeft uitdaging nodig en moet zijn energie kwijt kunnen. ''flatcootjes'' zijn stuiterballen en worden nerveus/gestrest als ze die niet kwijt kunnen.
De reden waarom sommige honden die rust maar moeilijk vinden is net omdat zo vaak wordt aangeraden om meer te gaan doen.
Als je dan een hond hebt die net gestrest wordt dóór activiteiten buitenshuis ben je nerveus gedrag aan het kweken.
Ik zie veel mensen in mijn omgeving diezelfde fout maken, vooral bij border collies zie je het. Dat moet aan de frisbee, agility, gehoorzaamheid, noem maar op en voor zijn tweede levensjaar is dat dier een adrenalinejunkie.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Wat fijn dat je het nog even toelicht.
Je kan inderdaad zeker ook te veel bewegen.
Het is ook zoeken naar wat voor jullie en je hond de beste verdeling is.
Met een baasje die zo goed haar huiswerk doet en er zoveel tijd en energie in steekt moet het helemaal goed komen met Jip.
Als je eenmaal door die pubertijd heen bent en hij volwassener en wat stabieler wordt heb je er vast een gouden maatje aan.
Karen
Je kan inderdaad zeker ook te veel bewegen.
Het is ook zoeken naar wat voor jullie en je hond de beste verdeling is.
Met een baasje die zo goed haar huiswerk doet en er zoveel tijd en energie in steekt moet het helemaal goed komen met Jip.
Als je eenmaal door die pubertijd heen bent en hij volwassener en wat stabieler wordt heb je er vast een gouden maatje aan.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik schrijf nergens dat een jonge hond geen rust nodig heeft, maar ik begreep uit het eerste verhaal dat er maar minimaal activiteiten werden gedaan met de hond. Nu ze dat heeft uitgelegd begrijp ik dat de hond voldoende beweging krijgt.-Saskia- schreef:Een jonge hond heeft ook rust nodig.Lizzie. schreef:En waarom geef je de hond zoveel mogelijk rust en waarom maakt je de uitlaatrondjes zo kort mogelijk. Een jonge hond heeft uitdaging nodig en moet zijn energie kwijt kunnen. ''flatcootjes'' zijn stuiterballen en worden nerveus/gestrest als ze die niet kwijt kunnen.
De reden waarom sommige honden die rust maar moeilijk vinden is net omdat zo vaak wordt aangeraden om meer te gaan doen.
Als je dan een hond hebt die net gestrest wordt dóór activiteiten buitenshuis ben je nerveus gedrag aan het kweken.
Ik zie veel mensen in mijn omgeving diezelfde fout maken, vooral bij border collies zie je het. Dat moet aan de frisbee, agility, gehoorzaamheid, noem maar op en voor zijn tweede levensjaar is dat dier een adrenalinejunkie.

Wat fijn, iemand die research doet
Welkom!

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Van harte welkom!
Nu heb ik geen FCR maar mechels en een klapkaak. Als er een ras is wat snel geprikkeld is, is het wel een mechel. Juist door te begrenzen, her en der te corrigeren ontstaat er veel rust en ontspanning. En gedoseerd in contact brengen met prikkels geeft een stabiele hond.
Niet dat ik jouw methode afkeur, maar soms is een another point of view heel verhelderend
Nu heb ik geen FCR maar mechels en een klapkaak. Als er een ras is wat snel geprikkeld is, is het wel een mechel. Juist door te begrenzen, her en der te corrigeren ontstaat er veel rust en ontspanning. En gedoseerd in contact brengen met prikkels geeft een stabiele hond.
Niet dat ik jouw methode afkeur, maar soms is een another point of view heel verhelderend

-
- Zeer actief
Ik heb een account aangemaakt omdat ik hoop via dit forum nog een boel bij te leren. Dus ik vind het fijn dat mensen meedenken, thanks!Hippo schreef:Van harte welkom!

-
- Zeer actief
natalie schreef:Ik heb een account aangemaakt omdat ik hoop via dit forum nog een boel bij te leren. Dus ik vind het fijn dat mensen meedenken, thanks!Hippo schreef:Van harte welkom!
Niet dat ik jouw methode afkeur, maar soms is een another point of view heel verhelderendGedoseerd in contact brengen met prikkels is zeker de bedoeling. Maar soms staat plots een hond voor je neus die je niet zag aankomen, of gebeurt er iets anders dat ik niet had voorzien. Ik probeer het zo goed mogelijk te managen, maar dat lukt niet in alle gevallen.
Maar dat is toch ook prima! Je kunt nooit alles perfect doen, met geen enkele methode.
Ik vind jouw manier in ieder geval heel verhelderend, ook al is het misschien niet helemaal de manier die bij mij past, kan ik er zeker dingen uit pikken die bij ons zouden kunnen werken.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Welkom!
Zo te lezen ben je al heel goed op weg met Jip!
Ik las toevallig gisteren dit artikel nog, het sluit erg aan op jullie visie en er stonden voor mij ook weer wat dingen in die me aan het denken hebben gezet: https://stacythetrainer.blogspot.nl/201 ... g.html?m=1
Zo te lezen ben je al heel goed op weg met Jip!

Ik las toevallig gisteren dit artikel nog, het sluit erg aan op jullie visie en er stonden voor mij ook weer wat dingen in die me aan het denken hebben gezet: https://stacythetrainer.blogspot.nl/201 ... g.html?m=1
-
- Zeer actief
Oh wauw, het artikel bevat zelfs een stappenplan. Heel nuttig! Het sluit inderdaad perfect aan bij de tips van onze hondenschool en ik vind erg handig dat er ook weer verwijzingen in staan met concrete oefeningen. Scheelt dat we na zaterdag een zomerstop hebben met de trainingen. Komt dat even goed uitDeDiana schreef:Welkom!
Zo te lezen ben je al heel goed op weg met Jip!![]()

DANK!
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Graag gedaannatalie schreef:Oh wauw, het artikel bevat zelfs een stappenplan. Heel nuttig! Het sluit inderdaad perfect aan bij de tips van onze hondenschool en ik vind erg handig dat er ook weer verwijzingen in staan met concrete oefeningen. Scheelt dat we na zaterdag een zomerstop hebben met de trainingen. Komt dat even goed uitDeDiana schreef:Welkom!
Ik las toevallig gisteren dit artikel nog, het sluit erg aan op jullie visie en er stonden voor mij ook weer wat dingen in die me aan het denken hebben gezet: https://stacythetrainer.blogspot.nl/201 ... g.html?m=1Ik ga dit gewoon eens uitvoeren. Baat het niet...
DANK!

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Welkom! Inderdaad fijn om te lezen dat je er zo mee bezig bent. Het komt vast helemaal goed met Jip. Een Flatcoat-puber lijkt mij ook helemaal niet zo makkelijk 

-
- Zeer actief
Ja, dat vind ik dus ook zo moeilijk. Je wil ze ook niets tekort doen hè. Maar Jip geeft het zelf aan hoor, wanneer het genoeg is geweest. Hij gaat doodleuk tijdens een wandeling languit op het gras liggen omdat hij even pauze wil. Lekker om zich heen kijken, beetje op het gras kauwen. En na een paar minuten veert hij weer op om mee naar huis te lopen. Dat is wel een signaal dat ik iets minder ver had kunnen wandelen.DeDiana schreef:Graag gedaannatalie schreef:Oh wauw, het artikel bevat zelfs een stappenplan. Heel nuttig! Het sluit inderdaad perfect aan bij de tips van onze hondenschool en ik vind erg handig dat er ook weer verwijzingen in staan met concrete oefeningen. Scheelt dat we na zaterdag een zomerstop hebben met de trainingen. Komt dat even goed uitDeDiana schreef:Welkom!
Ik las toevallig gisteren dit artikel nog, het sluit erg aan op jullie visie en er stonden voor mij ook weer wat dingen in die me aan het denken hebben gezet: https://stacythetrainer.blogspot.nl/201 ... g.html?m=1Ik ga dit gewoon eens uitvoeren. Baat het niet...
DANK!Ik heb zelf ook twee honden die in meer of mindere mate gevoelig zijn voor prikkels en ik vind het vaak lastig om de balans te vinden tussen 'genoeg' doen (het zijn allebei vrij energieke honden), maar ook niet te veel. Ik vond het ook een fijn en duidelijk artikel met goede tips.
-
- Zeer actief
Hoi Leonie, ik denk dat iedere eerste hond best een uitdaging is. Ongeacht hoe goed je je inleest, je weet niet zo goed wat je verwachten moet. Daar komt bij dat iedereen op straat een hondenkenner denkt te zijn. Zeker toen hij nog pup was, kwamen 'uit het niets' wildvreemden naar mij toe gelopen om tips te geven. Tja, probeer dan als leek maar eens de zin van de onzin te scheiden. Onze Flatcoat komt niet uit een fanatieke werklijn, maar we volgen heel af en toe wel een jachtworkshop. Hij kán heel geconcentreerd werken, maar er moeten niet teveel afleidingen zijnLeonie. schreef:Welkom! Inderdaad fijn om te lezen dat je er zo mee bezig bent. Het komt vast helemaal goed met Jip. Een Flatcoat-puber lijkt mij ook helemaal niet zo makkelijk

- Leonie.
- Zeer actief
Haha, ik had het zelf kunnen schrijven, heel herkenbaar.
Mijn Markiesje was mijn eerste hond en die was best lastig, pas met 2,5 jaar werd hij rustiger en gehoorzamer. Mijn Toller is echt een engel. Sporadisch luistert ze een keer niet direct, maar ik kan het amper puberen noemen
Mijn Markiesje was mijn eerste hond en die was best lastig, pas met 2,5 jaar werd hij rustiger en gehoorzamer. Mijn Toller is echt een engel. Sporadisch luistert ze een keer niet direct, maar ik kan het amper puberen noemen

- Leonie.
- Zeer actief
Dubbelll
Laatst gewijzigd door Leonie. op 07 aug 2017 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Aantal honden: 1
We hebben allebei een even oude puber
dat is soms best een uitdaging 

- Belle
- Zeer actief
Volgens mij leer je het zo niet af, maar voorkom je het. Als je dit positief wil aanpakken, zou ik het eerder in scene gaan zetten. Nu reageer je op het moment dat hij de afstandsbediening al bijna wil gaan pakken en onderbreek je het gedrag door hem te roepen. Ik zou de afstandsbediening juist in zijn gezichtsveld leggen en dan belonen als hij er rustig naar kan kijken, of als hij erlangs kan lopen (aan de lijn, zodat hij geen succes kan hebben).natalie schreef:Mooi dat je dat zegt, want daar waren wij in het begin ook echt bang voor. Dat we het op deze manier juist zouden belonen. Maar nee, zo werkt het niet. We hebben op deze manier echt heel veel onwenselijk gedrag kunnen ombuigen. Ik was er ook sceptisch over in het begin maar als je op tijd ingrijpt, is het heel effectief om ongewenst gedrag te veranderen naar gewenst gedrag. Jolein zegt altijd: "gedrag dat te voorspellen is, is te voorkomen." Op tijd ingrijpen betekent dus: hij heeft het gedrag nog niet vertoond, maar jij ziet wel dat hij het van plan isNanna schreef:Hier thuis heet dat aanlerennatalie schreef: Zodra ik zie dat hij de afstandsbediening weer wil pakken, noem ik zijn naam en krijgt hij van een speeltje of een kluif.Bij clickeren werkt het trouwens precies zo: laat het gewenste gedrag zien en je krijgt een beloning
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
-
- Zeer actief
Ja, daar heb je gelijk in. We leren het niet af, maar onderbreken zijn gedrag. Maar uiteindelijk wel met hetzelfde resultaat, namelijk dat Jip zijn speeltje of kluifje z pakken als hij ergens op kauwen wil. De afstandsbediening is daar niet voor, het speeltje wel. Ondertussen werken we bij de lessen Life Skills aan zijn zelfbeheersing. Dan proberen we langs diverse objecten te lopen zonder dat Jip deze pakt. Niet eenvoudig voor een retriever!Belle schreef:Volgens mij leer je het zo niet af, maar voorkom je het. Als je dit positief wil aanpakken, zou ik het eerder in scene gaan zetten. Nu reageer je op het moment dat hij de afstandsbediening al bijna wil gaan pakken en onderbreek je het gedrag door hem te roepen. Ik zou de afstandsbediening juist in zijn gezichtsveld leggen en dan belonen als hij er rustig naar kan kijken, of als hij erlangs kan lopen (aan de lijn, zodat hij geen succes kan hebben).natalie schreef:Mooi dat je dat zegt, want daar waren wij in het begin ook echt bang voor. Dat we het op deze manier juist zouden belonen. Maar nee, zo werkt het niet. We hebben op deze manier echt heel veel onwenselijk gedrag kunnen ombuigen. Ik was er ook sceptisch over in het begin maar als je op tijd ingrijpt, is het heel effectief om ongewenst gedrag te veranderen naar gewenst gedrag. Jolein zegt altijd: "gedrag dat te voorspellen is, is te voorkomen." Op tijd ingrijpen betekent dus: hij heeft het gedrag nog niet vertoond, maar jij ziet wel dat hij het van plan isNanna schreef:Hier thuis heet dat aanlerennatalie schreef: Zodra ik zie dat hij de afstandsbediening weer wil pakken, noem ik zijn naam en krijgt hij van een speeltje of een kluif.Bij clickeren werkt het trouwens precies zo: laat het gewenste gedrag zien en je krijgt een beloning

Overigens is de afstandsbediening geen issue hoor, het was maar een voorbeeld. Jip is in huis geen druk, onstuimig mannetje dat constant afgeremd moet worden of waar we constant op moeten letten. Ons aandachtspunt zijn de wandelingen, dat die ontspannen verlopen.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Zoveel mensen, zoveel meningen...
Maar ik lees het als een geforceerde toestand, je methodes en je inzet daar bewonder ik je om.
Maar het vroeg wandelen en voorkomen van prikkels geeft die hond in mijn ogen geen kans om te dealen met prikkels. Dat hoort ook bij het hond zijn, gewoon meedraaien en dealen met wat je tegen komt. En een beetje stress is in mijn ogen niets mis mee, ook het plotseling tegenkomen van een andere hond. Gaat er volgens mij ook om hoe jij er aan de andere kant van de lijn ermee dealt.
Succes met je puber.
Maar ik lees het als een geforceerde toestand, je methodes en je inzet daar bewonder ik je om.
Maar het vroeg wandelen en voorkomen van prikkels geeft die hond in mijn ogen geen kans om te dealen met prikkels. Dat hoort ook bij het hond zijn, gewoon meedraaien en dealen met wat je tegen komt. En een beetje stress is in mijn ogen niets mis mee, ook het plotseling tegenkomen van een andere hond. Gaat er volgens mij ook om hoe jij er aan de andere kant van de lijn ermee dealt.
Succes met je puber.