Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op zoek naar de hond die een inbreker heeft gebeten
Moderator: moderatorteam
- Ody
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Op zoek naar de hond die een inbreker heeft gebeten
Hoe krom is dit geregeld in Nederland? Een hond mag nooit iemand bijten, ook niet als deze inbreekt in zijn huis.
Even nagevraagd bij een familielid bij de politie, maar het is echt zo en bordjes in de tuin maken daarbij geen verschil.
Ik vind dat wel een eng idee met de hoog-risico honden wet op komst.......
http://www.drachtstercourant.nl/112nieu ... -een-hond/
Even nagevraagd bij een familielid bij de politie, maar het is echt zo en bordjes in de tuin maken daarbij geen verschil.
Ik vind dat wel een eng idee met de hoog-risico honden wet op komst.......
http://www.drachtstercourant.nl/112nieu ... -een-hond/
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Op zoek naar de hond die een inbreker heeft gebeten
Zal niet zozeer zijn dat die honden eigenaar gestraft word maar de inbreker/dief nog een extra claim aan de broek krijgt van een inbraak die nu niet bekend is.
Er zit wettelijk een verschil in als je hond een dief bijt of dat je bewust je hond hebt ingezet als verdediging of wapen.
Er zit wettelijk een verschil in als je hond een dief bijt of dat je bewust je hond hebt ingezet als verdediging of wapen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Wat bizar, ik vind het geen afwijkend gedrag als mijn hond een inbreker in zijn reet bijt 

-
- Zeer actief
dat wordt 60 sloten op de deur, en je honden in de slaapkamer, komen ze dan binnen en de honden bijten, sla je hem alsnog de herenen in met een koekenpan en zeg je de honden hebben pas achteraf geproefd hoor
. zijn je honden in ieder geval veilig.. maar goed even alle gekheid op een stokje, het is heel erg krom ja

-
- Zeer actief
Zit je ook fout met die koekenpan of de inbreker moet er ook 1 bij zich hebben en je daarmee aanvalt.S@ndr@ schreef:dat wordt 60 sloten op de deur, en je honden in de slaapkamer, komen ze dan binnen en de honden bijten, sla je hem alsnog de herenen in met een koekenpan en zeg je de honden hebben pas achteraf geproefd hoor. zijn je honden in ieder geval veilig.. maar goed even alle gekheid op een stokje, het is heel erg krom ja
Evenredig geweld is toegestaan om je te verdedigen maar het mag niet zwaarder zijn dan waar de dief je mee te lijf gaat..

- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Er is wel degelijk een verschil tussen bewust een risico nemen en naar binnen gaan met slechte intenties en dan gebeten worden. In dat opzicht hebben bordjes wel degelijk zin ter waarschuwing. Er zijn uitspraken geweest in dit soort zaken waarbij eigenaars van honden die gebeten hadden vrij zijn gesproken. Ophitsen is inderdaad wat anders en dat is wel strafbaar. En de gemaakte schade zal een rol spelen. Echt zware verwondingen toebrengen of een hap geven is een wereld van verschil natuurlijk.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
ja maar ik ben een heul klein vrouwtjebouvierpoedel schreef:Zit je ook fout met die koekenpan of de inbreker moet er ook 1 bij zich hebben en je daarmee aanvalt.S@ndr@ schreef:dat wordt 60 sloten op de deur, en je honden in de slaapkamer, komen ze dan binnen en de honden bijten, sla je hem alsnog de herenen in met een koekenpan en zeg je de honden hebben pas achteraf geproefd hoor. zijn je honden in ieder geval veilig.. maar goed even alle gekheid op een stokje, het is heel erg krom ja
Evenredig geweld is toegestaan om je te verdedigen maar het mag niet zwaarder zijn dan waar de dief je mee te lijf gaat..

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik vind het echt de omgekeerde wereld! Als iemand hier inbreekt en hij komt mijn honden tegen die dat niet pikken, dan is toch echt zijn probleem, had je maar niet in moeten breken 

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
vindt het te zot voor woorden,
heb ook geen energie om mij hier nog druk over te maken,
als hier s'nachts of overdag, een inbreker in ons huis komt, na de waarschuwingen te hebben genegeerd,
de op slot zittende deur te hebben los gebroken of raam in geslagen enz enz,
dan zal mij het een rot zorg zijn dat hij een hap in zijn kont krijgt,
niemand heeft zonder onze toestemming iets te zoeken in ons huis. punt.
heb ook geen energie om mij hier nog druk over te maken,
als hier s'nachts of overdag, een inbreker in ons huis komt, na de waarschuwingen te hebben genegeerd,
de op slot zittende deur te hebben los gebroken of raam in geslagen enz enz,
dan zal mij het een rot zorg zijn dat hij een hap in zijn kont krijgt,
niemand heeft zonder onze toestemming iets te zoeken in ons huis. punt.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Vreemd verhaal, die man weet toch zelf wel waar hij door die hond is gebeten. En pootafdruk 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als de inbreker aangifte tegen de hond wil doen, is het wel direct een bekentenis dat hij heeft ingebroken.
- Ody
- Zeer actief
Wel lullig als je hond straks een roze spuit krijgt vanwege een bijtincident door een hoog-risico hond.Tara schreef:Ik ga me daar echt niet druk over maken. Als iemand hier inbreekt en een onaangename encounter met de landhaaien heeft, dan maak ik me geen zorgen over een rechtsgang hoor.
Ondertussen ook wel berichten gelezen dat mensen zijn vrij gesproken vanwege bordjes op tuinhek en bij de voor- en achterdeur. Ga deze voor de zekerheid toch maar ophangen met mijn vreselijk hoog risico hond achter de deur.
Ik heb nu wel een bord "Pas op, loslopende honden" ophangen bij het hek, omdat mensen het nogal eens leuk vinden om even bij die leuke arkjes naar binnen te gluren. Pleur op, ik ga toch ook niet bij jou in de tuin staan om naar binnen te kijken!

Maar hiervoor is dat blijkbaar niet voldoende, moet bij alle ingangen staan.
-
- Zeer actief
Waar de wet krommer dan krom is, gedraag ik me nog krommer. Bij mij houdt dat in dat de inbreker muteert in hondenstront en voor de buitenwereld spoorloos verdwenen is.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Ody
- Zeer actief
Het zou mij niet verbazen als Sira zou bijten als een inbreker zich bedreigend zou gedragen in haar ogen.
Het is al een keer eerder gebeurt dat ze naar iemand heeft gehapt (dus niet echt gebeten). Onze woonark dreigde toen vol te lopen met water, ik was compleet over m'n theewater en omdat ik stond te huilen sloeg één van de duikers die kwam helpen een arm om me heen.
De situatie was dus al heel stressvol en die mannen in rare pakjes vond ze sowieso maar niks, toen hij mijn beet pakte viel ze dus uit. Gelukkig had de duiker een dik winterduikpak aan en maakte hij er totaal geen probleem van, maar toen ik het later nog eens aan hem vroeg gaf hij wel aan dat hij haar bek wel gevoeld had tegen zijn been.
Ik heb de honden toen de rest van de middag voor ieders veiligheid maar opgesloten in de auto.
Het is al een keer eerder gebeurt dat ze naar iemand heeft gehapt (dus niet echt gebeten). Onze woonark dreigde toen vol te lopen met water, ik was compleet over m'n theewater en omdat ik stond te huilen sloeg één van de duikers die kwam helpen een arm om me heen.
De situatie was dus al heel stressvol en die mannen in rare pakjes vond ze sowieso maar niks, toen hij mijn beet pakte viel ze dus uit. Gelukkig had de duiker een dik winterduikpak aan en maakte hij er totaal geen probleem van, maar toen ik het later nog eens aan hem vroeg gaf hij wel aan dat hij haar bek wel gevoeld had tegen zijn been.
Ik heb de honden toen de rest van de middag voor ieders veiligheid maar opgesloten in de auto.
- Tineke
- Zeer actief
Ik heb Fila's en ik maak me er eerlijk gezegd nog niet druk over.Tara schreef:Joh, ik heb aantoonbaar schatten van honden, voordat die een keer bijten moet er écht wel wat zijn en ik geloof er geen seconde in dat een rechter dat zomaar terzijde veegt.Ody schreef:Wel lullig als je hond straks een roze spuit krijgt vanwege een bijtincident door een hoog-risico hond.Tara schreef:Ik ga me daar echt niet druk over maken. Als iemand hier inbreekt en een onaangename encounter met de landhaaien heeft, dan maak ik me geen zorgen over een rechtsgang hoor.
Ondertussen ook wel berichten dat mensen zijn vrij gesproken vanwege bordjes op tuinhek en bij de voor- en achterdeur. Ga deze voor de zekerheid toch maar ophangen met mijn vreselijk hoog risico hond achter de deur.
Ik heb nu wel een bord "Pas op, loslopende honden" ophangen bij het hek, omdat mensen het nogal eens leuk vinden om even bij die leuke arkjes naar binnen te gluren. Pleur op, ik ga toch ook niet bij jou in de tuin staan om naar binnen te kijken!![]()
Maar hiervoor is dat blijkbaar niet voldoende, moet bij alle ingangen staan.
Want er zit wel degelijk verschil in of jij de hond hebt opgehitst of niet, kortom als jij ligt te slapen en de inbreker wordt gebeten ziet er anders uit dan dat jij opstaat en de hond op hem los laat. Als je dat niet gedaan hebt kun je nog wel aansprakelijk worden gesteld maar hoef je niet strafbaar te zijn , dat zijn twee verschillende zaken namelijk.
In hoeverre je feitelijk aansprakelijk zal zijn voor eventueel toegebrachte schade zal geheel afhangen in hoeverre degene die de schade heeft opgelopen had kunnen weten dat hij door zijn handelen schade zou kunnen oplopen. Kortom het is niet zeker wat de uitspraak is.
Artikel 179.
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Als er hier ingebroken zou worden als wij liggen te slapen dan worden we denk ik wel wakker

In Brazilië zijn een tijd geleden overigens ook twee inbrekers gebeten door Fila's. Een aantal mannen hadden gewerkt bij mensen thuis die Fila's hadden en omdat dat wel goed ging dachten ze dat inbreken ook wel zou gaan lukken. Ze zijn dus over een muur geklommen op een redelijk groot terrein om vervolgens op vier Fila's te stuiten die ze stonden op te wachten

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
Ik heb een bordje staan bij het raam dus als ze nog zo dom zijn om dan in te breken moeten ze ook niet zeuren dat ze gebeten worden. Risico van het vak.
-
- Zeer actief
Dat is juist het punt , zeggen waar betekent gelijk een extra strafzaak voor hem.Yara schreef:Vreemd verhaal, die man weet toch zelf wel waar hij door die hond is gebeten. En pootafdruk
Daarom zoekt de politie naar waar hij ingebroken heeft, misschien heeft hij daar ook wel spullen vandaan.

- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Die eigenaar van de hond gaat zich na dit bericht vast niet melden. Ik zou het in ieder geval niet doen.
Ik zit er zelf niet zo over in dat onze honden inbrekers gaan bijten. Ze gaan zo idioot te keer als er iemand voor de deur staat dat ik niet verwacht dat er dan nog iemand naar binnen durft. Bovendien valt er niks te halen dus het is de moeite niet waard om zo'n risico te lopen.
Ik zit er zelf niet zo over in dat onze honden inbrekers gaan bijten. Ze gaan zo idioot te keer als er iemand voor de deur staat dat ik niet verwacht dat er dan nog iemand naar binnen durft. Bovendien valt er niks te halen dus het is de moeite niet waard om zo'n risico te lopen.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als de politie echt heeft gezegd dat het vreemd gedrag zou zijn van de hond ging ik me ook niet melden.
Hond zou zomaar in beslag genomen kunnen worden.
Bovendien vind ik het een vreemd verhaal.
Omdat er een pootafdruk is zou de hond hebben gebeten................
Bijt een hond met zijn poot?
Waren er dan ook verwondingen?
Want daar hebben ze het niet over.
Hond zou zomaar in beslag genomen kunnen worden.
Bovendien vind ik het een vreemd verhaal.
Omdat er een pootafdruk is zou de hond hebben gebeten................
Bijt een hond met zijn poot?

Waren er dan ook verwondingen?
Want daar hebben ze het niet over.

- Ody
- Zeer actief
Zou die pootafdruk geen typefoutje zijn? Hoe kun je nou een pootafdruk hebben als een hond je aanvalt, misschien een kras van nagels ofzo, maar het lijkt me niet dat je broek daarvan scheurt. Zou er niet gewoon bijtafdruk moeten hebben staan??
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Een pootafdruk bij je kont? Wat is dat voor iets raars.
En die inbreker weet toch wel bij welk huis hij heeft ingebroken. Die eigenaren zijn dan toch zo te vinden.
Wat een waardeloos 'nieuwsartikel' dit.
En die inbreker weet toch wel bij welk huis hij heeft ingebroken. Die eigenaren zijn dan toch zo te vinden.
_Esmee
- Gittje
- Zeer actief
De wet in België is op dat punt even krom 

- Liesbeth
- Zeer actief
Ik vind het ook een vreemd verhaal.tobi__ schreef:Een pootafdruk bij je kont? Wat is dat voor iets raars.
Iemand wordt aangehouden op een gestolen fiets en heeft inbrekersgereedschap bij zich. Daarnaast wordt geconstateerd dat meneer de verdachte een scheur in zijn broek heeft en een pootafdruk op diezelfde broek.
En nu is de politie op zoek naar een hond die gebeten zou hebben en daarmee afwijkend gedrag heeft vertoond

Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
misschien zijn eigen hond, die hem tegen wilde houden, om niet op het dievenpad te gaan 

- Liesbeth
- Zeer actief
Papa, waar ga je heen, verlaat mij nietLanavandevledders schreef:misschien zijn eigen hond, die hem tegen wilde houden, om niet op het dievenpad te gaan

Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
- Jackira
- Zeer actief
Vreemde prioriteiten heeft de politie. Iemand vertoont crimineel gedrag en dan gaan ze zich druk maken om een pootafdruk op een gescheurde broek. 

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
"De man droeg een trainingsbroek die kapot was gescheurd. Bij de kont zat een pootafdruk van een hond."
De hond krijgt waarschijnlijk een cursus "Hoe weer ik inbrekers uit mijn huis." Want nu was de inbreker op de hond gaan zitten en bleef met zijn broek achter zijn tand hangen
Althans, dat had ik ervan gemaakt
De hond krijgt waarschijnlijk een cursus "Hoe weer ik inbrekers uit mijn huis." Want nu was de inbreker op de hond gaan zitten en bleef met zijn broek achter zijn tand hangen

Althans, dat had ik ervan gemaakt