Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nog laten in-enten?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Nog laten in-enten?

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik heb grote twijfel of ik mijn oudste hondjes (16, 13 en 12) nog moet laten in-enten en of dat niet te belastend voor ze is. Vooral bij oude ToBe van ruim 16 jaar vind ik het nogal eng om te doen nu je zulke rare verhalen hoort over die lepto-4.
Overigens zijn ze van pup af aan jaarlijks gevaccineerd.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Nog laten in-enten?

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Waarom laat je ze niet titeren? Dan weet je of ze nog beschermd zijn en zo niet, wat ze dan nodig hebben. Lepto zou ik gewoon overslaan maar titeren vind ik wel belangrijk
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als je zoiets al overweegt: eerst laten titeren.
Elk jaar pfffff. ... da's toch al veel te veel van het goede? De grote cocktail heeft een geldigheid van 3 jaar. Tussendoor Weil en Kennelhoest is een keuze.

Het is iets dubbel; een oudere hond die Kennelhoest of Weil zou oplopen is wat kwetsbaarder.. maar nee, ik deed het niet. Zeker niet. Ook de cocktail deed ik niet meer denk ik, maar je zou wel titeren kunnen overwegen. Meten = weten.

Alleen... als je de grens over wilt is een geldige rabie-enting verplicht.

Suzanne
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Als je zoiets al overweegt: eerst laten titeren.
Elk jaar pfffff. ... da's toch al veel te veel van het goede? De grote cocktail heeft een geldigheid van 3 jaar. Tussendoor Weil en Kennelhoest is een keuze.

Het is iets dubbel; een oudere hond die Kennelhoest of Weil zou oplopen is wat kwetsbaarder.. maar nee, ik deed het niet. Zeker niet. Ook de cocktail deed ik niet meer denk ik, maar je zou wel titeren kunnen overwegen. Meten = weten.

Alleen... als je de grens over wilt is een geldige rabie-enting verplicht.

Suzanne
Ik ga de grens niet meer over met die oudjes.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dan zou ik het gewoon niet doen, kans is groot dat ze beschermt zijn, als je twijfeld inderdaad titeren, maar ..... ik gok zomaar dat alles goed is en entingen zijn ook belastend
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan hier met ze naar toe. Dat is niet ver weg.

https://www.nmlhealth.com/node/443
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou zelf niet eens titeren denk ik. Zoals Kruimel zegt: als ze nu nog niet beschermd zijn, worden ze dat ook niet meer.
Zelf stop ik bij een jaar of 9 met enten. En daarvoor dus titeren, daarbij werden ze voor 3-5 jaar vrijgegeven :ok:
En lepto..hoe vaak zwemmen je hondjes van die leeftijd? Het risico op lepto is er overigens altijd, maar als ze al niet zwemmen is dat al een risico minder.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

Ik ent Nick sinds 2 jaar niet meer.
Hij is bijna 12 en altijd volgens schema geënt.
Hij doet het prima, en apart is dat hij ook al 2 jaar geen last meer heeft van allergie issues.
Dús: al 2 jaar geen prednisolon meer nodig gehad :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Maeve schreef:Ik zou zelf niet eens titeren denk ik. Zoals Kruimel zegt: als ze nu nog niet beschermd zijn, worden ze dat ook niet meer.
Zelf stop ik bij een jaar of 9 met enten. En daarvoor dus titeren, daarbij werden ze voor 3-5 jaar vrijgegeven :ok:
En lepto..hoe vaak zwemmen je hondjes van die leeftijd? Het risico op lepto is er overigens altijd, maar als ze al niet zwemmen is dat al een risico minder.
Het risico op lepto zit 'm ook in het drinken uit plassen/modderpoeltjes en zelfs het snuffelen aan grassprieten waar een besmette rat gepiest heeft. Ik laat mijn honden helemaal niet vaccineren tegen Lepto. Ik weet dus dat ze niet gevaccineerd zijn en mochten ze ziek worden / symptomen krijgen die zouden kunnen wijzen op Lepto dan kan ik dat aan mijn DA laten weten en kunnen we dat gericht onderzoeken. het is een keus.. ik kies voor "niet enten".

Suzanne
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

In 2008 hebben mijn honden de laatste cocktail gehad. Ik heb ze in 2011 laten titeren en ze waren voldoende beschermd. Sindsdien geen cocktail meer laten geven. Ook niet meer laten titeren, ik ga er gewoon vanuit dat ze genoeg geënt zijn.
Sinds 2013 ook geen Lepto meer laten geven. Daar heb ik een tijd over na moeten denken, maar heb me er in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat ik dat ook niet meer wil.

Trouwens, Luuk is bijna 12 en Tessa is ruim 10 jaar.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Liesbeth
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Maeve schreef:Ik zou zelf niet eens titeren denk ik. Zoals Kruimel zegt: als ze nu nog niet beschermd zijn, worden ze dat ook niet meer.
Het risico op lepto zit 'm ook in het drinken uit plassen/modderpoeltjes en zelfs het snuffelen aan grassprieten waar een besmette rat gepiest heeft. Ik laat mijn honden helemaal niet vaccineren tegen Lepto. Ik weet dus dat ze niet gevaccineerd zijn en mochten ze ziek worden / symptomen krijgen die zouden kunnen wijzen op Lepto dan kan ik dat aan mijn DA laten weten en kunnen we dat gericht onderzoeken. het is een keus.. ik kies voor "niet enten".

Suzanne
Dat was voor mij ook de reden om met Lepto te stoppen :ok: .

** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Lepto ent ik ook niet meer en kennelhoest hebben we nog nooit geënt

Paar wkn terug voor het eerst wezen titeren en 4 vd 5 waren voldoende beschermd
Omdat ze tegenwoordig nog maar voor 3 jaar mogen aftekenen is dat dan ook gebeurd , maar in principe zijn ze gewoon nog levenslang beschermd
Tegen de tijd dat we weer moeten is Kyto 9 en ik denk dat ik dan zelfs niet eens meer laat titeren
Maar dat zien we tegen die tijd wel weer

De enige die niet goed was is Kono
Zij scoorde ondanks de pupentingen 0 op parvo
Die heb ik laten zetten en 4 wkn later op oeiw getiterd
Nu was hij goed en ook zij is eigenlijk levenslang beschermt nu

De enige die niet gedaan is is Kenji
Zij is nu 10 jaar en is 2011 voor het laatst geënt
Daar komt ook geen rabies enting meer in , want die gaat toch niet meer mee naar het buitenland

De andere 5 zo'n 2-4x pw dus daar kom ik niet onderuit

Maar als ik jou was zou ik doe oudjes echt niet meer laten enten
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Ik heb anderhalf jaar geleden mijn oudste toller, Gilly toen 10 jaar, laten titeren, zij was dus niet beschermd ondanks dat zij alle entingen heeft gehad in haar leven. Zij heeft dus 3 jaar onbeschermd rond gehobbelt en ik heb er niks aan gemerkt. Omdat mijn honden vaak mee gaan naar het asiel moest ze ingeënt worden.

Ellen
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ellen en de birmanen schreef:Ik heb anderhalf jaar geleden mijn oudste toller, Gilly toen 10 jaar, laten titeren, zij was dus niet beschermd ondanks dat zij alle entingen heeft gehad in haar leven. Zij heeft dus 3 jaar onbeschermd rond gehobbelt en ik heb er niks aan gemerkt. Omdat mijn honden vaak mee gaan naar het asiel moest ze ingeënt worden.

Ellen
Is ze daarna wel geënt en opnieuw getiterd? Want als ze op die leeftijd niet beschermd zijn zou het ook nog kunnen zijn dat ze een non-responder is. Of de vorige enting was op een ongelukkig tijdstip gezet en vlak daarna verliep de immuniteit wel..
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

Saartje is tot haar 6e jaar keurig volgens schema geënt, daarna ben ik er mee gestopt en ga het niet meer doen ook. Er is onderzoek wat uitgewezen heeft dat entingen bij honden 7 jaar lang voldoende antistoffen geven. Na 7 zijn ze gestopt met het onderzoek dus misschien zijn er veel langer antistoffen aanwezig.

Jij hebt ze jaarlijks laten enten, dat is al meer dan volgens schema's nodig is en, wat anderen zeggen, als ze nu nog niet voldoende antistoffen hebben krijgen ze het met een volgende enting ook niet. Ik zou niet meer enten en ook niet titeren.
Laatst gewijzigd door *Marina* op 15 jul 2017 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Ik heb het ook over EEN risico, niet hét risico of alle risico :wink:
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Ik ent nu nog elke 3 jaar omdat ze in pension gaan met de vakantie en kibo mee gaat naar mijn werk.
De L4 ent ik niet en kennelhoest nog nooit geent.
Over 2 jaar zouden ze weer "moeten" maar dan ga ik titeren
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Kruimel53 schreef:
Maeve schreef:
ellen en de birmanen schreef:Ik heb anderhalf jaar geleden mijn oudste toller, Gilly toen 10 jaar, laten titeren, zij was dus niet beschermd ondanks dat zij alle entingen heeft gehad in haar leven. Zij heeft dus 3 jaar onbeschermd rond gehobbelt en ik heb er niks aan gemerkt. Omdat mijn honden vaak mee gaan naar het asiel moest ze ingeënt worden.

Ellen
Is ze daarna wel geënt en opnieuw getiterd? Want als ze op die leeftijd niet beschermd zijn zou het ook nog kunnen zijn dat ze een non-responder is. Of de vorige enting was op een ongelukkig tijdstip gezet en vlak daarna verliep de immuniteit wel..
Ja, dat zou ik ook doen, titeren. Dikke kans dat ze idd een non-responder is en dus nooit immuun zal zijn. Ik neem aan dat het de parvo was?

Tante Taartje had ik 7 jaar niet laten vaccineren, getiterd, perfect immuun. Heb het nog eens herhaald toen ze 11 was, gewoon om te weten, weer prima. Met Kátur soortgelijke resultaten.

Kennelhoest deed ik altijd braaf volgens schema van de da, net als niesziekte bij de katten, en prompt had ik de hele keet ziek daarna. Gestopt met vaccineren en hé, nooit meer iemand hoesten of niezen.
ik heb haar niet opnieuw laten titeren, gewoon door vergeten door alles wat toen speelde in de privesfeer. zal haar meenemen als ik weer een nest laat titeren.

ellen
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Een titerbepaling meet alleen de antistoffen die op dat moment aanwezig zijn. Als er geen antistoffen worden gemeten, wil dat nog niet zeggen dat het lichaam ze niet kan aanmaken. En daar gaat het uiteindelijk om, maar dat kan niet gemeten worden. De afwezigheid van antistoffen bij een volwassen hond wil dus niet automatisch zeggen dat een hond niet beschermd is. Oudere honden worden hier niet meer geënt maar ook niet getiterd.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

*Marina* schreef:Saartje is tot haar 6e jaar keurig volgens schema geënt, daarna ben ik er mee gestopt en ga het niet meer doen ook. Er is onderzoek wat uitgewezen heeft dat entingen bij honden 7 jaar lang voldoende antistoffen geven. Na 7 zijn ze gestopt met het onderzoek dus misschien zijn er veel langer antistoffen aanwezig.
Ik weet niet welk onderzoek jij bedoelt maar de werking van vaccins wordt al sinds de jaren '70 onderzocht. Bijvoorbeeld in dit artikel staat meer informatie over die onderzoeken.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn honden zijn in 2012 en 2013 voor het laatst gevaccineerd. In 2015 zijn ze getiterd en ze hoeven pas weer in 2019 en 2021 worden getiterd.
Ze zijn inmiddels 12 en 9½ jaar, maar ze zullen geen vaccinaties meer krijgen. Dat doe ik mijn honden niet meer aan.
Vooral mijn reu reageerde steeds heftig op vaccinaties, dus met hem neem ik geen risico meer.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Liesbeth
Zeer actief

Toen Nobivac, jaren geleden, bij de AVMA goedkeuring vroeg voor hun cocktail om die maar eens in de 3 jaar te hoeven geven, bleek uit hun eigen studies dat die cocktail veel langer werkte dan die 3 jaar (5 tot 7 jaar zeker). Maar de AVMA ging op zeker en gaf geen toestemming voor een langere periode dan 3 jaar.
Het duurde ook nog een paar jaar voordat dat 3 jaarlijks protocol van Nobivac entingen in Nederland gevolgd werd. En nog veel langer voordat ook andere fabrikanten goedkeuring vroegen voor dat 3-jaarlijks protocol.

Ik zou diep moeten gaan zoeken om daar 'bewijs' voor te vinden. Maar mij staat het nog heel goed bij, juist omdat ik in die tijd (rond 1998)heel erg op zoek was naar entingen en het effect op demodexschurft.
Kevin, mijn toenmalige Schnauzer, had toen bijna het loodje gelegd door die schurft, mede veroorzaakt door een cocktailenting.

Sindsdien ben ik heel voorzichtig geworden met het toedienen van entingen.
Ik ben er niet helemaal tegen, maar ik ben wel heel kritisch geworden.

joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn oudje van nu 14,5 is al 8 jaar niet meer ingeënt omdat hij altijd erg ziek werd van de inentingen. Hij is zo gezond als een vis. Mijn reu van 8 jaar is nu 3 jaar niet meer ingeënt maar hem laat ik dit jaar titeren.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

De oudjes zou ik ook niet meer doen vooral omdat je ook de grens niet emt ze overgaat.. en wat al gezegd werd als ze nu nog niet genoeg geënt zijn... je zou kunnen titeren als je wilt weten of ze beschermt zijn.
Bowie van mij ent ik ook niet meer, zij heeft inmiddels leish en 1,5 jaar geleden een GVS gehad.. ik neem geen risico en als ze symptomen van weil zou vertonen kunnen we daar altijd meteen naar onderzoeken en behandelen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”