Mace is een Oudduitse herderpup van 17 weken.
Zou het groeipijn kunnen zijn? Iets anders? Of moet ik mij zorgen maken?
Moderator: moderatorteam

Dus toch.. die 40 minuten was ook wel een uitzondering op de regel hoor, normaal is het maximaal 30 minuten. Dan ga ik de duur van de wandelingen inperken. Bedankt!Hutsje schreef:40 minuten lopen vind ik echt veel te lang voor een pup van een snelgroeiend ras, zeker omdat de dh gevoelig is voor hd.
ik hou me bij dat soort rassen zoveel mogelijk aan de 5 minuten regel, 5 minuten per maand per keer, dat zou betekenen dat je met je pup iets langer dan 20 minuten per keer mag lopen. jij doet nu het dubbele, dat 2 keer en dan ook nog tussendoor rondjes van 20 minuten.
bij een ras als bijv de cocker oid zou ik me daar veel minder aan houden maar je pup geeft aan dat ze er last van heeft dus ik zou de duur beperken.

Ze is na de gemiddelde wandeling echt niet altijd moe. Na de lange wandeling van gisteren wel. Die was overigens ook iets langer dan gepland. Helpt het dan om haar meer aan te lijnen? Als ze los loopt dan rent ze natuurlijk wel veel.Lizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.

precies, dus goed kijken. en dit pupje geeft aan dat ze er last van heeftLizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.

ik vind het bij dit soort rassen een hele goede insteek, echt achterhaald of niet bij rassen zo gevoelig voor HD en andere rotgeintjes van het skelet zou ik ook geen risico nemen...... beter safe dan sorry later, op het moment dat je pup moeite heeft ben je al te laat zeg maar, beter voorkomenLizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.
Maar met 1 keer te laat zijn is er niks aan de hand, dan ga je de volgende keer wat korter.S@ndr@ schreef:ik vind het bij dit soort rassen een hele goede insteek, echt achterhaald of niet bij rassen zo gevoelig voor HD en andere rotgeintjes van het skelet zou ik ook geen risico nemen...... beter safe dan sorry later, op het moment dat je pup moeite heeft ben je al te laat zeg maar, beter voorkomenLizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.
S@ndr@ schreef:ik vind het bij dit soort rassen een hele goede insteek, echt achterhaald of niet bij rassen zo gevoelig voor HD en andere rotgeintjes van het skelet zou ik ook geen risico nemen...... beter safe dan sorry later, op het moment dat je pup moeite heeft ben je al te laat zeg maar, beter voorkomenLizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.

Gelukkig... hoe merkte je dat ze moe werden? Mace gaat niet snel zitten ofzo. Wel wat meer hijgen maar dat lijkt me normaal.TessaThomas schreef:Maar met 1 keer te laat zijn is er niks aan de hand, dan ga je de volgende keer wat korter.S@ndr@ schreef:ik vind het bij dit soort rassen een hele goede insteek, echt achterhaald of niet bij rassen zo gevoelig voor HD en andere rotgeintjes van het skelet zou ik ook geen risico nemen...... beter safe dan sorry later, op het moment dat je pup moeite heeft ben je al te laat zeg maar, beter voorkomenLizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.
Ik heb me er met mijn DH's niet aan gehouden, maar als ze tijdens het wandelen moe werden tilde ik ze op en maakte ik de volgende keer de wandeling wat korter. Maar dat was wel langer dan de 5 minuten regel.

Ga ik doen, dankjewelFotogravinnetje schreef:Niet schuldig voelen. Gewoon even wat gas terugnemen en rustig aan weer opbouwen. Je leert ervan en er zal heus niets onherstelbaar beschadigd zijn, hoor

Aan dat meer hijgen en gaan slenteren merkte ik dat het teveel van het goede was. En rennen met een andere hond hou ik ook tegen. Beetje terughoudend hier nu.elskeadrianne schreef:Gelukkig... hoe merkte je dat ze moe werden? Mace gaat niet snel zitten ofzo. Wel wat meer hijgen maar dat lijkt me normaal.TessaThomas schreef:Maar met 1 keer te laat zijn is er niks aan de hand, dan ga je de volgende keer wat korter.S@ndr@ schreef:ik vind het bij dit soort rassen een hele goede insteek, echt achterhaald of niet bij rassen zo gevoelig voor HD en andere rotgeintjes van het skelet zou ik ook geen risico nemen...... beter safe dan sorry later, op het moment dat je pup moeite heeft ben je al te laat zeg maar, beter voorkomenLizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.
Ik heb me er met mijn DH's niet aan gehouden, maar als ze tijdens het wandelen moe werden tilde ik ze op en maakte ik de volgende keer de wandeling wat korter. Maar dat was wel langer dan de 5 minuten regel.

Aan dat meer hijgen en gaan slenteren merkte ik dat het teveel van het goede was. En rennen met een andere hond hou ik ook tegen. Beetje terughoudend hier nu.[/quote]elskeadrianne schreef:Gelukkig... hoe merkte je dat ze moe werden? Mace gaat niet snel zitten ofzo. Wel wat meer hijgen maar dat lijkt me normaal.TessaThomas schreef:Maar met 1 keer te laat zijn is er niks aan de hand, dan ga je de volgende keer wat korter.S@ndr@ schreef:ik vind het bij dit soort rassen een hele goede insteek, echt achterhaald of niet bij rassen zo gevoelig voor HD en andere rotgeintjes van het skelet zou ik ook geen risico nemen...... beter safe dan sorry later, op het moment dat je pup moeite heeft ben je al te laat zeg maar, beter voorkomenLizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.

Ik zag het aan de manier van lopen of als ze thuis erg moe waren. Met wandelen bijvoorbeeld als ze gingen stappen of draven ipv rond crossen.elskeadrianne schreef:Gelukkig... hoe merkte je dat ze moe werden? Mace gaat niet snel zitten ofzo. Wel wat meer hijgen maar dat lijkt me normaal.TessaThomas schreef:Maar met 1 keer te laat zijn is er niks aan de hand, dan ga je de volgende keer wat korter.S@ndr@ schreef:ik vind het bij dit soort rassen een hele goede insteek, echt achterhaald of niet bij rassen zo gevoelig voor HD en andere rotgeintjes van het skelet zou ik ook geen risico nemen...... beter safe dan sorry later, op het moment dat je pup moeite heeft ben je al te laat zeg maar, beter voorkomenLizzie. schreef:De 5 minuten regel is allang achterhaalt, kijk naar je pup hoeveel ze aan kan. Je ziet snel genoeg of een pupje moe word, ene pup kan meer aan dan de andere. Dus gewoon goed in de gaten houden of je ze niet over belast.

Ouders zijn ED vrij en HD A. Grootouders zijn allen ED vrij, HD A en DM vrij. Daar zou het dus niet aan moeten liggen...S@ndr@ schreef:Hoe waren de uitslagen van de ouders eigenlijk ten aanzien van de heupen en ellebogen. enz......... weet je dat, misschien zijn er al volwassen honden uit eerdere nesten, hoe doen die het..kan ook een indicatie geven of je je zorgen moet maken erfelijk is natuurlijk 1 dingetje, maar omgeving en beweging en voeding zijn andere invloeden, en idd schuldig voelen helpt niet...

Oh spelen met honden doet ze genoeg hoor, vindt ze geweldigHutsje schreef:het punt is dat wanneer je loopt je pup altijd mee moet. die zal echt niet op zijn gatje gaan zitten als de baas verder loopt dus aangeven doen ze vaak niet of als het echt veel te laat is. aanlijnen maakt dus niets uit.
als je ergens gaat zitten (speelveld oid) dan hebben ze vaak wel die gelegenheid en zie je het ook vaker. ik liet ze overigens wel spelen met gelijkwaardige honden qua gewicht/lompheid. dat is goed voor de spierontwikkeling, en ze zijn niet van suiker.

kijk uit met wat je zegt. dit zal eerst onderzocht moeten worden of het zo is. Het kan net zo goed zijn dat ze op een gladde vloer ligt, dat ze iets onder haar voetzooltjes heeft.Brindlecardi schreef:Lijkt me een gevalletje groeipijn.
Precies dit, ik vind het gemak waarmee de klachten door diverse forummers worden weggewuifd niet heel verstandig. Hoe kunnen wij dit van achter ons schermpje goed beoordelen zonder verdere (medische) achtergrond en zonder de pup gezien te hebben?Cleva schreef:Nee, dat kun je niet zomaar concluderen.elskeadrianne schreef: Dus ik kan concluderen dat het moeite hebben met opstaan te maken heeft met het wandelen?
Ik vind 40 minuten wandelen voor een pup pittig maar de meeste pups zullen daar de volgende dag geen last van hebben. Het is dus niet alleen maar vermoeidheid. En dat betekent ook weer niet dat het daarom meteen een symptoom is.
Ik zou het zelf drie dagen heel rustig aan doen en als dan alle klachten verdwijnen dan geeft dat een stuk helderheid. Als het niet verdwijnt dan kun je verder kijken en eventueel een goede dierenarts inschakelen.
Niet zomaar gaan doen alsof het doodnormaal is dat een pup moeilijk op kan staan omdat hij gisteren veel gelopen heeft.
Ga ik zeker doen, dankjewel. Ben er nog niet helemaal gerust op. Lijkt al weer iets beter te gaan, nu maar hopen dat de klachten verdwijnenCleva schreef:Nee, dat kun je niet zomaar concluderen.elskeadrianne schreef: Dus ik kan concluderen dat het moeite hebben met opstaan te maken heeft met het wandelen?
Ik vind 40 minuten wandelen voor een pup pittig maar de meeste pups zullen daar de volgende dag geen last van hebben. Het is dus niet alleen maar vermoeidheid. En dat betekent ook weer niet dat het daarom meteen een symptoom is.
Ik zou het zelf drie dagen heel rustig aan doen en als dan alle klachten verdwijnen dan geeft dat een stuk helderheid. Als het niet verdwijnt dan kun je verder kijken en eventueel een goede dierenarts inschakelen.
Niet zomaar gaan doen alsof het doodnormaal is dat een pup moeilijk op kan staan omdat hij gisteren veel gelopen heeft.