Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plantaardige vlooienbestrijding ervaringen gevraagd

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Plantaardige vlooienbestrijding ervaringen gevraagd

Ongelezen bericht door pepim »

Heeft er iemand ervaring met Stop!Animal Bodyguard Aromatherapie? Ik heb een hond met epilepsie en dit schijn je dan wel voor je hond te mogen gebruiken,
vandaar mijn vraag hier.
pepim
Zeer actief

Re: Plantaardige vlooienbestrijding ervaringen gevraagd

Kan je tea tree oil dan ook voor honden met epilepsie gebruiken? Ik dacht dat daar de meningen over verdeeld waren?
Wat het huis betreft is geen punt, ik stofzuig genoeg.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

heeft miesje al vlooien pepim of zoek je iets ter voorkoming van?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

pepim schreef:Kan je tea tree oil dan ook voor honden met epilepsie gebruiken? Ik dacht dat daar de meningen over verdeeld waren?
Vlooien bestrijdt je niet door te stofzuigen. Als je die eenmaal in je huis hebt zul je echt met zwaarder geschut (dus gif) moeten komen.
Jammer genoeg;-(

Suzanne
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Pepim, zoals Cleva al aangaf, het zijn allemaal lapmiddelen. Ze weren de vlooien af op je hond maar worden niet gedood. Gelet op de epilepsie van je hond zou ik zelfs geen geurende afweermiddelen op je hond gebruiken. Bepaalde geuren kunnen al voldoende prikkelingen opwekken die een epileptische aanval kunnen opwekken. Mandje, vloeren, tapijten, meubels etc zou ik wel behandelen als er vlooien geconstateerd zijn. Gewoon met de reguliere middelen die in de handel zijn. Bij voorkeur een concentraat oplosbaar in water. Dat geeft in tegenstelling tot spuitbussen geen stankoverlast.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
pepim
Zeer actief

renee-uk schreef:heeft miesje al vlooien pepim of zoek je iets ter voorkoming van?
Nee Renee, ze heeft iig een vlo sinds kort, waarschijnlijk meer. Ik wil dat natuurlijk bestrijden, maar ik mag al een 8 maanden niets kwa anti-vlooimiddelen gebruiken. Ik maak genoeg schoon, stofzuig meerdere keren per dag, maar dat is toch wel een probleem. Ik kam haar natuurlijk ook elke dag, al is dat wel lastig met die dikke vacht en vindt ze dat niet fijn. Ik wil gewoon niet, dat we hier een probleem met vlooien gaan krijgen.
Laatst gewijzigd door pepim op 07 jul 2017 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wolfsblut
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
pepim schreef:Kan je tea tree oil dan ook voor honden met epilepsie gebruiken? Ik dacht dat daar de meningen over verdeeld waren?
Vlooien bestrijdt je niet door te stofzuigen. Als je die eenmaal in je huis hebt zul je echt met zwaarder geschut (dus gif) moeten komen.
Jammer genoeg;-(

Suzanne
Het voorbereidende werk op de bestrijding bestaat uit flink stofzuigen. Veel eitjes, nymfen en vlooien zuig je dan al weg. Het is wel belangrijk om een eetlepel mieren- of wespenpoeder op te zuigen. Daar gaan vlooien ook dood van. Nooit een vloeibaar bestrijdingsmiddel opzuigen want als je teveel opzuigt ontploft de stofzuiger.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
pepim
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Jammer genoeg;-(

Suzanne
Ja, dat weet ik natuurlijk ook wel, maar mijn vraag ging over STOP!Animal Bodyuard Aromatherapie, en of hier iemand ervaringen over had om dit te gebruiken bij
oudere honden met epilepsie :wink:
pepim
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Pepim, zoals Cleva al aangaf, het zijn allemaal lapmiddelen. Ze weren de vlooien af op je hond maar worden niet gedood. Gelet op de epilepsie van je hond zou ik zelfs geen geurende afweermiddelen op je hond gebruiken. Bepaalde geuren kunnen al voldoende prikkelingen opwekken die een epileptische aanval kunnen opwekken. Mandje, vloeren, tapijten, meubels etc zou ik wel behandelen als er vlooien geconstateerd zijn. Gewoon met de reguliere middelen die in de handel zijn. Bij voorkeur een concentraat oplosbaar in water. Dat geeft in tegenstelling tot spuitbussen geen stankoverlast.
Op welke middelen doel je dan en heb je ook ervaring met het door mij gevraagde anti vlooien spul?
renee-uk
Zeer actief

ik heb geen ervaring met jouw vlooienspul, maar ik heb net even gezocht en knoflook schijn je wel te mogen gebruken bij honden met epilepsie.
1 klein teentje per 9 kilo hond per dag.

voor omgevingsspul moet je ook uitkijken, het is vaak de geur die de epilepsie triggert.
vlooien buiten de hond kun je vangen in een bakje met afwasmiddel en water, als je dat 's avonds neerzet heb je de kans op de beste vangst.
en elke dag een of meerdere keren met de vlooienkam in de weer, daarmee haal je ook al een hoop vlooien weg.

misschien kun je om haar het kammen wat minder naar te laten vinden een 'nare dingen snoepjespot' maken, waaruit ze dan na het kammen, met veel enthousiasme van jouw kant, een of twee hondensnoepjes krijgt?
die heb ik ook en die is tot nu toe bij al mijn honden een succes, zo'n succes zelfs dat het niet uitmaakt wat ik in die pot stop, alles wat daaruit komt is per definitie al een supertraktatie ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zou je diatomeeënaarde niet kunnen gebruiken voor in huis? Ik heb er geen ervaring mee maar hier er wel eens over gelezen.

Vlooien van een hond zelf afkrijgen kan ook door te wassen met afwasmiddel. Maar dan moet je inderdaad ook in huis aan de slag. Stofzuigen helpt beter als je een stuk vlooienband in de zak stopt of, anders kruipen de vlooien er snel weer uit denk ik.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Diatomee%C3%ABnaarde
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Aangezien er voor elke vlo die er op de hond zit er tussen de 95 en 100 in je huis zitten in de vorm van de diverse voor-stadia kom je er dus niet met alleen stofzuigen.
Kijk, als je echt maar 1 vlo gezien hebt en daarna dagenlang niets, dan kun je uitgaan van een passant, een toevalligheid. Een redenering als 1 vlo is geen vlo... maar bij meerdere vlooien, over meerdere dagen.. dan moet je ervan uitgaan dat ze ook in je huis zitten.
Denk dan bij het gebruik van chemische middelen ook aan de bovenverdieping (je neemt ze zelf ook mee naar boven onder je schoenen / voet), matrassen, beddegoed, kieren, naden, plaiden, badmatjes.... kortom: de hele mikmak. Alles wat wasbaar is, zou ik wassen op zo heet mogelijke temperatuur en dat dan webergen tot je vlo-vrij bent. Alle naden,kieren e.d. goed behandelen met een chemisch middel (in de hoop dat je geen vloerbedekking hebt boven; anders moet die ook.
En, denk aan de auto....

Nee, blij wordt jeer niet van maar het is in mijn ervaring de enige manier om ervan af te komen.

Suzanne
pepim
Zeer actief

renee-uk schreef:ik heb geen ervaring met jouw vlooienspul, maar ik heb net even gezocht en knoflook schijn je wel te mogen gebruken bij honden met epilepsie.

voor omgevingsspul moet je ook uitkijken, het is vaak de geur die de epilepsie triggert.
Ja, klopt, lavendel is ook zoiets had ik gelezen.
renee-uk schreef:vlooien buiten de hond kun je vangen in een bakje met afwasmiddel en water, als je dat 's avonds neerzet heb je de kans op de beste vangst.
en elke dag een of meerdere keren met de vlooienkam in de weer, daarmee haal je ook al een hoop vlooien weg.
Ja, dat doe ik ook al, dankjewel.
renee-uk schreef:misschien kun je om haar het kammen wat minder naar te laten vinden een 'nare dingen snoepjespot' maken, waaruit ze dan na het kammen, met veel enthousiasme van jouw kant, een of twee hondensnoepjes krijgt?
die heb ik ook en die is tot nu toe bij al mijn honden een succes, zo'n succes zelfs dat het niet uitmaakt wat ik in die pot stop, alles wat daaruit komt is per definitie al een supertraktatie ;)
Goed idee, dankjewel :flower:
pepim
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Aangezien er voor elke vlo die er op de hond zit er tussen de 95 en 100 in je huis zitten in de vorm van de diverse voor-stadia kom je er dus niet met alleen stofzuigen.
Kijk, als je echt maar 1 vlo gezien hebt en daarna dagenlang niets, dan kun je uitgaan van een passant, een toevalligheid. Een redenering als 1 vlo is geen vlo... maar bij meerdere vlooien, over meerdere dagen.. dan moet je ervan uitgaan dat ze ook in je huis zitten.
Denk dan bij het gebruik van chemische middelen ook aan de bovenverdieping (je neemt ze zelf ook mee naar boven onder je schoenen / voet), matrassen, beddegoed, kieren, naden, plaiden, badmatjes.... kortom: de hele mikmak. Alles wat wasbaar is, zou ik wassen op zo heet mogelijke temperatuur en dat dan webergen tot je vlo-vrij bent. Alle naden,kieren e.d. goed behandelen met een chemisch middel (in de hoop dat je geen vloerbedekking hebt boven; anders moet die ook.
En, denk aan de auto....

Nee, blij wordt jeer niet van maar het is in mijn ervaring de enige manier om ervan af te komen.

Suzanne
Ja precies, je moet zo alles aanpakken.
Maar heb je nu ervaring met dat STOP! Animal Bodyguard Aromatherapie, want dat was juist mijn vraag :wink:
renee-uk
Zeer actief

pepim schreef:
renee-uk schreef:ik heb geen ervaring met jouw vlooienspul, maar ik heb net even gezocht en knoflook schijn je wel te mogen gebruken bij honden met epilepsie.

Ja, klopt, lavendel is ook zoiets had ik gelezen.
renee-uk schreef:vlooien buiten de hond kun je vangen in een bakje met afwasmiddel en water, als je dat 's avonds neerzet heb je de kans op de beste vangst.
Ja, dat doe ik ook al, dankjewel.
renee-uk schreef:misschien kun je om haar het kammen wat minder naar te laten vinden een 'nare dingen snoepjespot' maken, waaruit ze dan na het kammen, met veel enthousiasme van jouw kant, een of twee hondensnoepjes krijgt?
Goed idee, dankjewel :flower:
ja al die plantaardige (olie)truukjes die ik voor je bedacht had (rozemarijn, lavendel, thijm enzovoort) kunnen aanvallen oproepen bij epilepsiehonden, maar knoflook lijkt wel te kunnen.
Afbeelding

Wolfsblut
Zeer actief

pepim schreef:
Wolfsblut schreef:Pepim, zoals Cleva al aangaf, het zijn allemaal lapmiddelen. Ze weren de vlooien af op je hond maar worden niet gedood. Gelet op de epilepsie van je hond zou ik zelfs geen geurende afweermiddelen op je hond gebruiken. Bepaalde geuren kunnen al voldoende prikkelingen opwekken die een epileptische aanval kunnen opwekken. Mandje, vloeren, tapijten, meubels etc zou ik wel behandelen als er vlooien geconstateerd zijn. Gewoon met de reguliere middelen die in de handel zijn. Bij voorkeur een concentraat oplosbaar in water. Dat geeft in tegenstelling tot spuitbussen geen stankoverlast.
Op welke middelen doel je dan en heb je ook ervaring met het door mij gevraagde anti vlooien spul?
Het middel dat jij noemde: " Stop!Animal Bodyguard Aromatherapie " ken ik persoonlijk niet. Echter alle niet giftige middelen lijken interessant maar aanvaardbare resultaten zijn tot op heden nog niet aangetoond. Ook professionele bedrijven als Bayer en Hoechst doen onderzoek naar de werkzaamheid van dit soort middelen. Verder dan de classificatie repellent (afweermiddel) komt men niet. Het beste afweermiddel tot nu toe is "DEET". Zelfs voor professioneel gebruik (100%) heb ik er goed ervaringen mee. Voor een hond is zo'n stift van 30% van het Kruidvat voldoende. Twee tot drie halen van nek tot staart is voldoende. Daarna met de handen goed uitwrijven, ook de borst en bij de liezen. Werkzaam tot ca 24 uur. Daarna herhalen zolang als je nog vlooien aantreft.

De bestrijdingsmiddelen die ik bedoel zullen vrijwel allemaal op basis van een z.g. synthetische pyrethroïde zijn. Dat zie je op het label staan. Belangrijk is ook dat je een z.g. residueel middel kiest. Dat heeft een lange werkzaamheid tot circa 6 weken. Dat is niet zo moeilijk. Alles voor kruipend ongedierte is een residueel middel. Als er keuzes zijn neem dan de goedkoopste. Die hebben dezelfde werking als de duurste.
renee-uk
Zeer actief

ik ken het niet, heb gezocht en ik zou het niet gebruiken voor een hond met epilepsie.
bij de samenstelling staat dit:
Samenstelling
Aqua, Polysorbate 20, Glycerin, Melia Azadirachta, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Cellulose Gum, Olea Europaea, Melaleuca Alternifolia, Rosmarinus Officinalis, Urtica Dioica, Salvia Officinalis, Pelargonium Graveolens, Quassia Amara, Schinus Molle, Lavandula Angustifolia, Thymus Vulgaris, Allium Sativum.
en hoewel mijn latijn niet geweldig is ;) haal ik daar toch lavendel, salie, thijm en rozemarijn uit en juist die kruiden kunnen aanvallen triggeren.
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

pepim schreef:
~Suzanne~ schreef:Aangezien er voor elke vlo die er op de hond zit er tussen de 95 en 100 in je huis zitten in de vorm van de diverse voor-stadia kom je er dus niet met alleen stofzuigen.
En, denk aan de auto....

Suzanne
Maar heb je nu ervaring met dat STOP! Animal Bodyguard Aromatherapie, want dat was juist mijn vraag :wink:
Nee, maar ik heb het idee dat je alleen dat wilt gebruiken en dat is dus onvoldoende ;-(( Je moet eerder de omgeving aanpakken dan het dier (al moet dat ook).
pepim
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
pepim schreef:
En, denk aan de auto....

Suzanne
Nee, maar ik heb het idee dat je alleen dat wilt gebruiken en dat is dus onvoldoende ;-(( Je moet eerder de omgeving aanpakken dan het dier (al moet dat ook).
Nee hoor, dat is niet zo. Misschien kom ik dan niet goed over. Ik heb alleen vragen, omdat mijn hond epilepsie heeft en ik iets aan anti vlooienzooi wil gebruiken al lijkt er niet zoveel te zijn, wat ik voor haar gebruiken kan (afgezien dan in de OT).
Het riedeltje buiten haar - omgeving - weet ik wel, evengoed bedankt natuurlijk :ok:
pepim
Zeer actief

renee-uk schreef:ik ken het niet, heb gezocht en ik zou het niet gebruiken voor een hond met epilepsie.
bij de samenstelling staat dit:
Samenstelling
Aqua, Polysorbate 20, Glycerin, Melia Azadirachta, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Cellulose Gum, Olea Europaea, Melaleuca Alternifolia, Rosmarinus Officinalis, Urtica Dioica, Salvia Officinalis, Pelargonium Graveolens, Quassia Amara, Schinus Molle, Lavandula Angustifolia, Thymus Vulgaris, Allium Sativum.
en hoewel mijn latijn niet geweldig is ;) haal ik daar toch lavendel, salie, thijm en rozemarijn uit en juist die kruiden kunnen aanvallen triggeren.
Hè bah, het werd juist aangeraden voor honden met epilepsie :(:
pepim
Zeer actief

Wolfsblut schreef:
pepim schreef:
Het middel dat jij noemde: " Stop!Animal Bodyguard Aromatherapie " ken ik persoonlijk niet. Echter alle niet giftige middelen lijken interessant maar aanvaardbare resultaten zijn tot op heden nog niet aangetoond. Ook professionele bedrijven als Bayer en Hoechst doen onderzoek naar de werkzaamheid van dit soort middelen. Verder dan de classificatie repellent (afweermiddel) komt men niet. Het beste afweermiddel tot nu toe is "DEET". Zelfs voor professioneel gebruik (100%) heb ik er goed ervaringen mee. Voor een hond is zo'n stift van 30% van het Kruidvat voldoende. Twee tot drie halen van nek tot staart is voldoende. Daarna met de handen goed uitwrijven, ook de borst en bij de liezen. Werkzaam tot ca 24 uur. Daarna herhalen zolang als je nog vlooien aantreft.

De bestrijdingsmiddelen die ik bedoel zullen vrijwel allemaal op basis van een z.g. synthetische pyrethroïde zijn. Dat zie je op het label staan. Belangrijk is ook dat je een z.g. residueel middel kiest. Dat heeft een lange werkzaamheid tot circa 6 weken. Dat is niet zo moeilijk. Alles voor kruipend ongedierte is een residueel middel. Als er keuzes zijn neem dan de goedkoopste. Die hebben dezelfde werking als de duurste.
Ook voor honden met epilepsie?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Iemand heeft goede ervaring met deze https://www.baroen.nl/index.php/winkel/ ... tom-detail Is niet alleen voor Mies maar ook voor de omgeving.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
pepim
Zeer actief

Tiny schreef:Iemand heeft goede ervaring met deze https://www.baroen.nl/index.php/winkel/ ... tom-detail Is niet alleen voor Mies maar ook voor de omgeving.
Dankjewel Tiny :D
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

pepim schreef:
Tiny schreef:Iemand heeft goede ervaring met deze https://www.baroen.nl/index.php/winkel/ ... tom-detail Is niet alleen voor Mies maar ook voor de omgeving.
Dankjewel Tiny :D
:J:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Vorig jaar had ik ook bijna een vlooienplaag in huis door de kat. Ik heb de honden allemaal gewassen en het huis flink gezogen en alles wat in de was kan gewassen. Kussens kleden etc. De rest heb ik met schoonmaakazijn met een beetje water ingespoten. Toen was ik er ook vanaf. Weet niet of schoonmaakazijn slecht is voor epilepsie. Maar anders zou je dat ook nog kunnen overwegen. Ik hou zelf niet van gif in mijn huis en op mijn dieren. De kat heb ik in de vlooienpoeder gedaan, die wilde niet gewassen worden. Maar daarna hebben we geen vlooien meer gezien.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Bedankt Yara :D
Ik heb hier overigens nog geen vlooienplaag, maar ik wil het gewoon voor zijn, vandaar mijn vraagje hier, zeker in het belang van mijn Mies :flower:
Wolfsblut
Zeer actief

pepim schreef:
Wolfsblut schreef:
pepim schreef:

Ook voor honden met epilepsie?
Ik kan je helaas geen bevredigend antwoord geven Pepim. De vakliteratuur die ik bezit ben ik nooit iets tegen gekomen over honden met epilepsie en het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Op school werd er nooit over gesproken. Ook niet tijdens de Amerikaanse opleidingen die ik gevolgd heb. Die vraag is ook nooit gesteld tijdens bijscholingsdagen, althans niet bij mijn weten. Ik zou een berichtje wagen aan het KAD (kennis en adviescentrum dierplagen) te Wageningen. Daar zit een aantal wetenschappers die geacht worden een passende oplossing te bieden. Al verwacht ik dat je hetzelfde antwoord krijg dat ik aan klanten met deze specifieke vraag ook zou geven. " Hoe goed de middelen ook getest zijn, eventuele risico's bij heel specifiek gebruik kan men nooit uitsluiten."
http://www.kad.nl/nl/diensten/advies/particulieren
Je moet natuurlijk wel van je vlooien af. Als ik een hond zou hebben met epilepsie zou ik wel bestrijden zoals eerdergenoemd omschreven. Een risico, hoe laag ook, zou ik daarbij aanvaarden. Geurende middelen zou ik dan wel zoveel als mogelijk vermijden.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Wolfsblut schreef:
De bestrijdingsmiddelen die ik bedoel zullen vrijwel allemaal op basis van een z.g. synthetische pyrethroïde zijn.
Doden die middelen ook de eitjes?
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Ik zou in het geval van epilepsie zeker GEEN "STOP!Animal bodyguard Aromatherapie " geven.... er zit rozemarijn in en dat kan een aanval triggeren, dus zeker niet doen.

Zelf heb ik ervaring met diatom van Baroen..... werkt heel goed. Ook voor de omgeving.... wel na een aantal dagen herhalen, zowel bij de hond als de omgeving
Groetjes Charlie

Afbeelding
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Misschien heb je hier wat aan (verkrijgbaar bij medpets):

myFleaTrap Vlooienval
Afbeelding

De myFleaTrap Vlooienval is een elektronische vlooienval die geheel ecologisch uw ruimte vlovrij maakt. De vlooienval is licht in gewicht, verplaatsbaar en opvouwbaar zodat u de val gemakkelijk kan opbergen. Daarnaast werkt de vlooienval op batterijen en een adapter.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”