Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van hypo naar hyper? Update

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Van hypo naar hyper? Update

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Luuk dus. Hij krijgt al jaren thyroxine voor een traag werkende schildklier en bij alle vorige controles waren de waardes stabiel. Tot nu dan.

Omdat hij afviel en veel poept, heb ik alle bloedwaardes laten testen. Lever, nieren etc allemaal prima, maar vandaag ook de waarde van de T4 gekregen en die was erg hoog ipv laag. Die zou (gezien het tijdstip van afname) rond de 35 moeten liggen, maar is 101 (normaalwaarden: 12.9 – 51.5 nmol/l).

Stoppen met de thyroxine en over 3 weken weer prikken.

Ik vraag me af waar dit vandaan kan komen, ook dat hij afvalt en veel poept. Het lijkt erop dat hij niet genoeg meer uit zijn voedsel haalt.

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 27 jul 2017 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Re: Van hypo naar hyper?

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik weet niks van schildklieren en dus ook niet of dit er verband mee houdt, maar bij afvallen en veel poepen denk ik meteen aan epi (exocriene pancreas insufficiëntie)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Liesbeth
Zeer actief

renee-uk schreef:ik weet niks van schildklieren en dus ook niet of dit er verband mee houdt, maar bij afvallen en veel poepen denk ik meteen aan epi (exocriene pancreas insufficiëntie)
Ik ga daar eens op zoeken. Dank je.

hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Te snelle stofwisseling (oa afvallen ondanks veel eten) past wel bij een te snel werkende schildklier. Wel bizar zo'n plotselinge verandering als het wel dat is. Dan zou ik toch gaan denken aan mogelijk een tumor ofzo daar waardoor er ineens zoveel verandering is. Bij honden komt een te snel werkende schildklier ook niet zo vaak voor, trager wel. Bij katten is het juist andersom, dus met regelmaat te snel en zelden te traag. Maar goed, eerst maar eens kijken of het echt die schildklier is en dan wat de oorzaak van die verandering is.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Hyperthyreoïdie is zeldzaam bij honden, het komt meetal door een tumor in de schildklier of overdosering van medicijnen tegen hypothyreoïdie.
In Luuk's geval lijkt dat laatste dan waarschijnlijk.
Liesbeth
Zeer actief

Floortje schreef:Hyperthyreoïdie is zeldzaam bij honden, het komt meetal door een tumor in de schildklier of overdosering van medicijnen tegen hypothyreoïdie.
In Luuk's geval lijkt dat laatste dan waarschijnlijk.
Persoonlijk denk ik eerder aan een tumor.
Hij krijgt al jaren dezelfde dosis en bij elk onderzoek (half-jaarlijks) waren de waardes goed. Hij krijgt/kreeg de helft van wat "normaal" bij zijn gewicht hoort.

Floortje
Zeer actief

Wat krijgt hij te eten?
Liesbeth
Zeer actief

Floortje schreef:Wat krijgt hij te eten?
Smuldier vleeskompleet en regelmatig wat extra's, .........kippenvleugeltje, soepvlees, appeltje, eitje :lol1: .

Het enige wat laatst verandert is dat hij Carporal heeft gekregen en dog mobility plus voor zijn gewrichten.

https://www.dierapotheker.nl/Hond/629-P ... s-750-gram

Liesbeth
Zeer actief

renee-uk schreef:ik weet niks van schildklieren en dus ook niet of dit er verband mee houdt, maar bij afvallen en veel poepen denk ik meteen aan epi (exocriene pancreas insufficiëntie)
Ik heb daar naar gekeken en daar lijkt het inderdaad wel erg veel op.

Maar misschien is het ook een gevolg van die schildklier(hormonen).
Nu twijfel ik een beetje of ik eerst die 3 weken afwacht (vrij van medicatie) of dat ik ook het bloed op EPI laat testen.

Op de site van Carnibest staat een stuk over EPI en voeding. Als je dat leest dan vraag ik me af of het EPI is, hij staat tenslotte bijna 10 jaar op versvoer. Neemt niet weg dat alles kan, natuurlijk.

Floortje
Zeer actief

Liesbeth schreef:
Smuldier vleeskompleet en regelmatig wat extra's, .........kippenvleugeltje, soepvlees, appeltje, eitje :lol1: .

Het enige wat laatst verandert is dat hij Carporal heeft gekregen en dog mobility plus voor zijn gewrichten.

Het kan zijn dat je net een batch van smuldier had waar veel nekvlees inzat. De schildklier bevind zich in de nek. En eenrunderschildklier is veel groter dan die van een hond natuurlijk.
Je kan proberen om een tijdje een ander merk te voeren of veel af te wisselen, wat meer barf en dan de nekjes en nekvlees vermijden.
Liesbeth
Zeer actief

Floortje schreef:
Liesbeth schreef:

Het kan zijn dat je net een batch van smuldier had waar veel nekvlees inzat. De schildklier bevind zich in de nek. En eenrunderschildklier is veel groter dan die van een hond natuurlijk.
Je kan proberen om een tijdje een ander merk te voeren of veel af te wisselen, wat meer barf en dan de nekjes en nekvlees vermijden.
Dank je voor de tip :ok: .

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Liesbeth schreef:
Ik heb daar naar gekeken en daar lijkt het inderdaad wel erg veel op.

Maar misschien is het ook een gevolg van die schildklier(hormonen).
Nu twijfel ik een beetje of ik eerst die 3 weken afwacht (vrij van medicatie) of dat ik ook het bloed op EPI laat testen.

Op de site van Carnibest staat een stuk over EPI en voeding. Als je dat leest dan vraag ik me af of het EPI is, hij staat tenslotte bijna 10 jaar op versvoer. Neemt niet weg dat alles kan, natuurlijk.
mijn cerva had epi, maar die heeft ook gewoon versvoer gegeten hoor, wel met een (half) pilletje pancrex een half uur voor de maaltijd.
we hebben het ontdekt toen ze anderhalf was en ze is met die pancrex zonder verdere epi-problemen op een maand na twaalf geworden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Liesbeth
Zeer actief

Re: Van hypo naar hyper? Update

Vorige week het bloed laten onderzoeken op schild- en alvleesklier.
Schildklier had waarde binnen de normen, dus voorlopig geen thyroxine meer. Wel raar naar mijn idee. Jarenlang hypo, laatst hyper en nu 'normaal'. Over 2 maanden weer het bloed laten onderzoeken, was het advies.

De waarde van de alvleesklier lag boven normaal, geen EPI dus, maar eerder een ontsteking van de alvleesklier. Gekke is dat hij dus totaal geen symptomen heeft die duiden op een ontsteking :19: . Hij heeft eetlust als een bootwerker, niet braken, geen buikpijn of diarree, geen koorts.
Het enige wat ergens op wijst zijn de bloedwaardes, het afvallen en meer ontlasting (die vrij normaal is qua consistentie).

DA vroeg mij vandaag om e.e.a. op het internet uit te gaan zoeken en morgen met hem te overleggen wat ik de komende tijd wil/kan gaan doen.
Ik vind het wat lastig en nijg ernaar om wat aan te passen in de voeding en over die 2 maanden het bloed te laten onderzoeken op schild- en alvleesklier.

Iemand nog een idee???????

ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

als de alvleesklierwaarden te hoog zijn, pas dan op met vet. dat verteert dan slecht. smuldier is erg vet. carnibest is veel droger bv.
google eens op pancreatitis. dat is een rotziekte die in het begin ook sluimerend aanwezig kan zijn.
mijn 2 cushinghonden hadden er ook regelmatig last van. cushing geeft ook lage schildklierwaardes.
maar van cushing heeft jouw hond verder geen kenmerken zo te lezen.
ik zou dus echt minderen met vet. carnibest heeft bv. ook een light versie.
ze raden ook meerdere kleinere maaltijden per dag aan.
mijn honden kregen mariadistel capsules en omega 3 erbij ter ondersteuning van de pancreas.
de grotere hopen ontlasting wijzen ook op een slechtere vertering.
Liesbeth
Zeer actief

ruygemoor schreef:als de alvleesklierwaarden te hoog zijn, pas dan op met vet. dat verteert dan slecht. smuldier is erg vet. carnibest is veel droger bv.
google eens op pancreatitis. dat is een rotziekte die in het begin ook sluimerend aanwezig kan zijn.
mijn 2 cushinghonden hadden er ook regelmatig last van. cushing geeft ook lage schildklierwaardes.
maar van cushing heeft jouw hond verder geen kenmerken zo te lezen.
ik zou dus echt minderen met vet. carnibest heeft bv. ook een light versie.
ze raden ook meerdere kleinere maaltijden per dag aan.
mijn honden kregen mariadistel capsules en omega 3 erbij ter ondersteuning van de pancreas.
de grotere hopen ontlasting wijzen ook op een slechtere vertering.
Daar heeft mijn DA me inderdaad op gewezen. We hebben gisteren bijna een kwartier (telefonisch) overleg daarover gehad. Heel fijne DA :D .

Ik kwam er ook achter dat Smuldier, maar ook de 'normale' Carnibest redelijk vet zijn (2 weken geleden met Carnibest begonnen). Vanmiddag een Duck variant gehaald die volgens de analyse op de verpakking minder dan de helft aan ruw vet heeft dan Carnibest en Smuldier. Ook van BARF menu een paar pakjes pancreas meegenomen. Dat werd aangeraden voor zowel EPI als pancreatitis.

Ik heb net nog weer contact opgenomen met de praktijk om nogmaals met de DA te overleggen. Ik blijf het vreemd vinden dat de symptomen bij Luuk aan EPI doen denken, terwijl de bloedwaarde meer verwijst naar pancreatitis :19: .

Liesbeth
Zeer actief

Van de week het bloed weer laten controleren op schild- en alvleesklier. Alles normaal nu.
Als Luuk zo blijft dan geen controles meer nodig.
Van hypo naar hyper naar normaal :19: . Gekke hond :Q: :J: .

**weggehaald door moderator**

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”