Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Droom, verwachting of verplichting?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Droom, verwachting of verplichting?

Ongelezen bericht door Hilde »

Nu ik Elmo heb kom ik wat meer bij mensen (in 'het echte leven' en op bijvoorbeeld sociale media) in de buurt die ook pups of jonge honden hebben. Wat ik heel veel hoor is 'hij gaat later behendigheid lopen', 'het wordt een dekreu', 'het is mijn nieuwe frisbee hond', etc. Ik merk aan mezelf dat ik daar wat van schrik telkens. Ik kijk er denk ik heel anders tegen aan, ik ben vooral benieuwd wat hij leuk gaat vinden en natuurlijk wil ik mijn favoriete sporten ook gaan proberen, maar het is totaal geen moetje. Het lijkt me gewoon leuk om weer een sport te beoefenen, maar als hij dat niet leuk vindt... Dan houden we het wel bij de dingen die hij wel leuk vindt. Met Beau heb ik ook gekeken wat hij leuk vindt en ben gestopt met bijvoorbeeld behendigheid, wat ik zelf wel leuk vond.

Hoe staan jullie daarin? Neem je een hond om een bepaalde sport te beoefenen of 'wat komt, dat komt'? En als je een bepaalde sport wil beoefenen en je hond vindt het niet leuk, wat dan?
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Re: Droom, verwachting of verplichting?

Ongelezen bericht door Lothian »

Honderd procent 'wat komt, dat komt'. Ik vind het enorm leuk om wat met mijn hond te ondernemen en wat dat dan precies is maakt me niet zo veel uit. Speuren, behendigheid of gewoon wandelen. Allemaal leuk.

Niveau ambieer ik ook al niet dus ik ben heel snel tevreden zeg maar :D
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy heb ik gekocht omdat ik een sportieve, energieke hond wou om mee te gaan sporten. Dat werd een paar weken na aanschaf al de grond ingeboord doordat ze zo nodig d'r poot moest breken. Niks aan te doen, we komen de dagen wel door samen, met of zonder sport.
Met Sofi wil ik behendigheid gaan doen. Dat staat nu op een laag pitje omdat de enige hondenschool die per fiets bereikbaar is, niet echt in mijn straatje paste. Maar dat zal volgend jaar wel opgestart worden als ik een auto heb. Ik denk dat ik wel aardig goed heb ingeschat dat Sofi dat superleuk gaat vinden. Zo niet, pech. Ik koop m'n honden dus wel enigszins met een achterliggende gedachte, maar het is niet zo dat ze de deur uit gaan als ze daar niet aan kunnen/willen voldoen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Da's een gewetensvraagje ;-)

Ik kan soortgelijke woorden ook gebruiken maar ik bedoel die altijd in de zin van "ik hoop dat hij/zij.....". Zo had ik met Rowan ook de hoop dat hij en ik behendigheid konden gaan doen. Dat wordt 'm niet ;-) dus gaan we heerlijk hooperen.

Ik zal dus zeker een verwachting/droom/hoop hebben maar een verplichting? Nee. Nooit. Ik hoop dat een eventueel volgend hondje het leuk doet in sport, waarmee ik bedoel dat hij en ik er plezier aan beleven en dat we af en toe aan een wedstrijdje deelnemen en dat we dan een kans op een prijs hebben. Net iets meer dan "voor de fun of it".. maar dan moet hij het wel leuk vinden om te doen, anders zoeken we een andere sport. En ja, ik hoop dat de toekomstige hij het leuk doet op shows en als het zover komt mag hij "de fok in"... Ja, dat zou leuk zijn...

Maar in de eerste plaats wordt hij gewoon een lieve kameraad, een vriend, een huishond.

Suzanne
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Hier precies zoals je er zelf in staat. Samen ontdekken wat de hond leuk vindt en wat mij ook ligt en dat gaan doen :ok:

Al heb ik natuurlijk bewust een oudje in huis gehaald, dus zoveel hoefde ik ook niet te verwachten. Faye was wel ouder en daarmee slomer en geen behoefte aan actie dan ik dacht. Het leek me wel leuk om met haar op training te gaan, iets als behendigheid. Uiteindelijk is dat om de week half uurtje privé funtraining geworden. Beetje gehoorzaamheid/ baasgerichtheid, beetje balans en coördinatie, beetje hersenwerk. Dat vond ze wel leuk en kon op lekker traag tempo en helemaal aangepast aan Faye. Helaas nu ook mee gestopt omdat zelfs dat nu voor Faye teveel is door slechter zien, horen en lopen. Maar hier dus gewoon waar de hond blij van wordt. Als de hond blij is dan ben ik dat ook al snel :D
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Fiji is gekomen voor de sport. Bij voorkeur agility. Een type hond zoals Fiji neem je niet als je een hond wil om leuk mee te wandelen. Mocht dit niet gaan dan zou ik wel even een paar keer moeten slikken maar dan zoeken we wel wat anders waar ze haar oneindige hoeveelheid energie in kwijt kan. Gelukkig lijkt ze het tot nu toe een enorm leuk spelletje te vinden :)
Ik denk dat als ik niet zo gedreven was in mijn sport ik geen kroaat gekozen had. Dus ja, er zijn verwachtingen, en ja er is een trainingsplan maar nee, werkt het niet, dan gaat ze niet weg.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik pas mijn verwachtingen aan aan hoe de hond zich ontwikkeld. Heb destijds Tapas wel aangehouden in de hoop dat ik met haar net als met haar moeder Nozem kon fokken, maar toen voor mij duidelijk was dat ik haar om verschillende redenen niet wilde inzetten voor het fokken was dat voor mij geen probleem. Als zij destijds, en Mojo nu, de agility niet leuk hadden gevonden, dan was ik daar net zo gemakkelijk mee gestopt. En als ze dat om wat voor reden dan ook niet meer aankan, dan is het ook simpel en stop ik.
Ik vind het leuk om met mijn honden bezig te zijn en samen actief te zijn, dus daar zoek ik op zich een pup wel op uit. Zal dus eerder een goed gebouwde atletische hond kiezen dan een kortpoot of eentje met een korte snuit of andere beperkingen om als actieve huishond te fungeren. Alles wat meer kan dan gewoon actief huishond zijn is een bonus maar geen must.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij Elco had ik helemaal geen verwachtingen. Bij Gait zat er zeker wel de hoop bij dat hij mooi genoeg zou zijn voor shows. En ik hoop dat hij het ook leuk gaat vinden. En toch is die wens niet de doorslag geweest voor de keuze voor Gait. Sterker nog, toen ik voor hem koos (of beter: hij voor mij en z'n broertje tegen mij, was echt extreem duidelijk, zeg maar), dacht ik nog dat z'n broertje de betere showhond zou worden. Maar Gait droogt erg mooi op, terwijl het broertje te fijntjes is gebleven. Dus ja, wel hopen en dromen, maar uiteindelijk is een fijne kameraad en doen wat de hond ook plezier in heeft belangrijker dan wat je vooraf denkt aan sporten en bezigheden ermee te kunnen gaan doen.
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Terry »

Had helemaal gemist dat Elmo al bij je is.

Om weer on topic te gaan, ik doe wat Loesje leuk vindt. En als zij lol heeft, heb ik dat ook.
Groetjes, Terry
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Ik kijk ook naar de hond. En ook wat ik zelf leuk vind.

Met Willem wil ik gaan kijken bij apporteren en jachtdingetjes alles op recreatief niveau. Anders behendigheid of zo. GG vinden we allebei stom nu het om de kunstjes gaat dus na ons examen volgend weekend stoppen we daarmee
Afbeelding
gerard k
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie

Ongelezen bericht door gerard k »

Rico is gekomen als huishond en om iets te gaan doen.
Uiteindelijk met rico bij schapendrijven uitgekomen.
Omdat de kudde nu te groot wordt komt er komend najaar een working kelpie bij voor het schapendrijven. Kans is klein dat die dat niet leuk vindt, maar mocht het zijn dat hij het niets vindt dan zal ik hem niet inruilen (zit werk garantie op) maar zal ik hem als gezellige huishond aanhouden en stoppen met schapendrijven.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Doran en Zinzi heb ik uitgekozen in de hoop daar jacht mee te gaan doen, en aangezien ze uit werklijnen komen mag je toch hopen dat ze dat leuk vinden. Dat is ook uitgekomen, maar was dat niet het geval dan had ik wat anders uit gezocht :ok:
Toen Luna niet verder mocht dan haar B, omdat ze geen stamboom had, zijn we waterwerk/reddingszwemmen gaan doen, vonden we ook geweldig. :I:

Het belangeijkste voor mij is dat we samen genieten, ik zou nooit een sport tegen hun zin doen, of ze weg doen :neenee:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik geniet van mijn werkhondje, maar als er na vixen weer een soort rietje komt geniet ik daar net zo hard van.
het gaat mij om de hond, niet om wat ze kunnen en/of niet kunnen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Voor mij zit er wel een verband tussen het hebben van de hond en het te dienen doel.
Nou heb ik een ras waarvan de ene hond meer topper zal zijn dan de andere, maar voor het principe (voorstaande jachthond, werkt zowel voor als na het schot) zijn ze eigenlijk altijd wel te gebruiken.
Dus als het geen topper is en daardoor geen kans op hoge prijzen zal me dat worst wezen.
Als ik maar een weg vind die het voor mijn hond EN voor mij leuk maakt om te werken op het bedoelde terrein is het ok. :ok:

Ik denk dat veel mensen trouwens ook bedoelen dat ze hopen dat hun nieuwe hond een bepaalde sport zal kunnen doen.
Maar dat ze altijd verwachten dat het een uitblinker zal worden hoeft niet.
Heb je die mensen dat wel eens gevraagd? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ja ik koop mn hond om er africhting mee te doen. Als ie t niet leuk zou vinden koop ik er een bij. Maar dat lijkt me sterk. Al mn honden vonden en vinden t geweldig.
Ik hoef geen wereldkampioen te worden overigens... zie altijd per hond waar t schip strand
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ik ben geen type voor eerste prijzen, ik ben gewoon 0 competitief. Echt 0.
Desalniettemin hoop ik dat toekomstige pup sjouwen leuk gaat vinden, want dat vinden wij ook leuk.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

ranetje schreef: Ik denk dat veel mensen trouwens ook bedoelen dat ze hopen dat hun nieuwe hond een bepaalde sport zal kunnen doen.
Dat denk ik dus ook, dat ze het op die manier bedoelen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

ranetje schreef:
Ik denk dat veel mensen trouwens ook bedoelen dat ze hopen dat hun nieuwe hond een bepaalde sport zal kunnen doen.
Idd. En waarom zou het erg zijn een hond te kopen met een bepaalde verwachting? Als ik agility wil doen koop ik geen bulletje. Lijkt me volkomen logisch dat je een type hond zoekt die past bij wat je zelf graag doet :)
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Met de honden heb ik dat niet zozeer, wel met de paarden. Maar ook dan blijkt je verwachting niet altijd uit te komen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Machie schreef:
ranetje schreef:
Idd. En waarom zou het erg zijn een hond te kopen met een bepaalde verwachting? Als ik agility wil doen koop ik geen bulletje. Lijkt me volkomen logisch dat je een type hond zoekt die past bij wat je zelf graag doet :)
Zo ken ik iemand die nu een Tibetaan heeft en daar agility mee doet, maar haar volgende hond wordt een border collie en dat is niet zodat ze samen op de bank kunnen gaan zitten. Of deze dan net zo goed wordt als haar huidige hond, of liever nog beter, is afwachten.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Onze volgende hond kopen we zeker met de gedachte daar mee te willen sporten. Ik zou best teleurgesteld zijn als agility om wat voor reden niet zou kunnen. Omdat ik nu merk dat ik het echt heel erg mis en ik bij geen andere sport hetzelfde enthousiasme voel. Het gaat me daarbij niet om aan de top te kunnen presteren. Maar als het niet kan gaat de hond niet weg ofzo. En ik ga er ook niet oneindig honden bij nemen om de sport maar te kunnen doen (3 is max is hier de regel).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Neeltje schreef:
ranetje schreef: Ik denk dat veel mensen trouwens ook bedoelen dat ze hopen dat hun nieuwe hond een bepaalde sport zal kunnen doen.
Dat denk ik dus ook, dat ze het op die manier bedoelen.
Ja, dat heb ik hier en daar wel gevraagd. Ik ken er dieze om die reden hebben herplaatst en ook die blijven trainen en trainen terwijl de hond aangeeft het niet leuk te vinden. Ik hang er verder niet zo'n oordeel aan, als iemand dat wil, tja... Niet mijn ding, maar dat hoeft ook niet.

Natuurlijk zou ik het geweldig vinden als Elmo behendigheid/hoopers/etc ook heel leuk vindt, ik heb wel het type hond gekozen wat dat waarschijnlijk wel lollig gaat vinden en die er ook lichamelijk wel raad mee kan. Ben zelf geen fanatiekeling dus voor mij geen border of iets dergelijks. Maar als hij het allemaal stom vindt, prima. Ik heb zelf niet extreem veel met jachttraining, maar als mijn hond dat geweldig vindt dan gaan we dat doen, ik ga het vanzelf leuker vinden. Ik ben gewoon benieuwd hoe forummers er in staan :)
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik heb mijn jongste sheltie ook gekocht om er in principe agility mee te gaan doen. Ik heb hem uit bepaalde lijnen gekocht, die naar mijn inzicht, het leuk doen in de agility. Mocht het toch blijken dat hij het niet leuk gaat vinden of er niet geschikt voor is, dan blijft hij gewoon. En dan gaan we kijken of we iets anders leuks kunnen doen, want ik wil wel actief bezig zijn met mijn honden. Maar vooralsnog ga ik er maar gewoon van uit dat hij het leuk gaat vinden en zien we wel waar het schip strand. Wat dat betreft heb ik geen enkele verwachting, dat hij prijzen moet winnen of zo. Het enige wat ik graag zou willen is dat hij het leuk vindt om met mij samen een rondje agility te lopen.
Machie
Zeer actief

suzan25 schreef:Ik heb mijn jongste sheltie ook gekocht om er in principe agility mee te gaan doen. Ik heb hem uit bepaalde lijnen gekocht, die naar mijn inzicht, het leuk doen in de agility. Mocht het toch blijken dat hij het niet leuk gaat vinden of er niet geschikt voor is, dan blijft hij gewoon. En dan gaan we kijken of we iets anders leuks kunnen doen, want ik wil wel actief bezig zijn met mijn honden. Maar vooralsnog ga ik er maar gewoon van uit dat hij het leuk gaat vinden en zien we wel waar het schip strand. Wat dat betreft heb ik geen enkele verwachting, dat hij prijzen moet winnen of zo. Het enige wat ik graag zou willen is dat hij het leuk vindt om met mij samen een rondje agility te lopen.
idd, net als Fiji dus :)
Als ze maar half zo goed als Csiva wordt ben ik al heel heel gelukkig :)
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

idd, net als Fiji dus :)
Als ze maar half zo goed als Csiva wordt ben ik al heel heel gelukkig :)[/quote]

Ja, daar staan we wel hetzelfde erin :wink:

Ik zou ook al heel blij zijn als hij de helft zo goed als Abbey wordt, als hij het maar leuk vindt om een rondje te lopen op een wedstrijd. Dan ben ik al heel blij :D
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Mijn honden heb ik niet aangeschaft om te sporten. Ze zijn hier voor de gezelligheid. Ik vind dat leuk en aan de honden merk ik ook dat ze het leuk vinden. Gelukkig maar want we moeten tenslotte toch 24 uur per dag met elkaar optrekken. Ze kunnen lopen waar ze willen, naar buiten of naar binnen, het kan allemaal. Zes keer per dag gaan we een ronde maken en probeer twee maal per week naar een natuurgebied met ze te gaan. Even met de auto en dan kunnen ze rennen en zwemmen. Dat vinden ze altijd leuk en ik ook.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Geen van mijn honden zijn hier met een bepaalde verwachting gekomen. Wel houd ik van wat actievere honden die graag samen iets ondernemen, dus toen ik een collie zocht heb ik daar wel specifiek op gelet. Niet zozeer vanwege trainingsambities, maar omdat ik het leuk vind als een hond wat actiever en ondernemender is.
Ik vind zelf heel veel leuk als de hond het ook leuk vindt en ben niet competitief, dus we sporten op recreatief niveau. Ik heb geen vastomlijnd idee welke sporten dat zouden moeten zijn, ik heb er vooral lol in als mijn hond het ook leuk vindt en we samen bezig kunnen zijn en wat kunnen leren.
Bij Amy en Amoz was het een complete gok, maar dat bleken ook beide actieve honden te zijn die graag samenwerken.
Met vier honden moet ik wel zeggen dat ik blij ben dat Taartje op dat gebied weinig behoeftes heeft - ze vindt hersenwerkjes wel heel leuk, maar is niet gericht op samenwerking - want dat zou voor mij echt te veel worden. Als ze mijn enige hond was geweest zou ik het jammer vinden dat ze weinig interesse heeft om iets samen met mij te doen, want dat vind ik juist een van de leuke dingen van het hebben van een hond. Maar aangezien ik dat ei al kwijt kan met de andere drie, is het juist een verademing dat zij niet zo nodig hoeft.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Voordat ik met Lais het spelletje behendigheid had ontdekt snapte ik niet dat mensen specifiek voor de behendigheid een hond uitzochten: je gaat toch gewoon ontdekken wat de hond leuk vindt en dat doen :19: . Tja... toen ontdekte ik dus dat Lais behendigheid leuk vond en dat ik het zelf ook een ontzettend leuk spelletje vind (puur de training, die lange wedstrijddagen zijn niets voor ons)! Lais mag helaas niet meer en ik mis het heel erg (niet alleen het spelletje, maar voor minstens de helft het genieten van de lol die Lais er zelf in had).

Ik heb nu wel de wens om bij een volgende hond te kiezen met behendigheid als 'bijdoel'. Voorop staat een leuke hond, maar daarbij denk ik wel mee te zullen nemen of de hond het leuk vindt om samen te werken en mogelijk behendigheid leuk zou vinden. Overigens zou ik het jammer vinden als dat dan uiteindelijk toch niet werkt, maar ik zou er werkelijk nooit een hond voor wegdoen. Een hond is veel meer dan dat.

Maar goed, het kan zomaar zijn dat ik gegrepen word door en ga voor een hond die er überhaupt niet geschikt voor is (bijv. een ouwe lummel met zwakke achterhand, of een angsthaas die niet zo graag samenwerkt) :mann: .
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

wij hebben Lana uitgekozen omdat we alle drie, man, zoon en ik, een rottweiler wilden, omdat het ras en karakter ons erg aanspreekt.
we wilden een grote hond, voor in huis en op het erf, als gezelschaps hond en ook als waakhond,
niet een hond speciaal voor een sport,
wel bewust voor een pup gekozen, zodat ze in het ritme van ons gezin [kinderen en kleinkinderen] op kan groeien,

ik heb gemerkt dat ze tijdens de puppy cursus en vervolg cursus, dat ze behendigheid, samen werken met de baas leuk vindt,
dus daar gaan we nog wel een cursus in volgen in de toekomst. of het ook wat wordt is een tweede, het mag maar het moet zekers niet.
en wie weet wat de toekomst nog brengt, zolang we er allemaal plezier in hebben, maakt het niet uit.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Nee, ik had geen verwachtingen over mijn hond. Karakter en formaat hebben de doorslag gegeven voor het ras.
Op amateur niveau hebben we leuk flyball gedaan, maar verder vooral veel wandelen en apporteren.
Stiekem had ik het wel leuk gevonden als ze mee naast de fiets kon en het leuk had gevonden mee hard te lopen. Maar daar is ze niet zo voor te porren. :F:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”