Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pigmentverlies neus

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jorinda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruisingen
Aantal honden: 2

Pigmentverlies neus

Ongelezen bericht door Jorinda »

Hoi allemaal,

Igor heeft sinds een paar weken pigmentverlies op zijn bovenlip/neus. We hadden al gegoogled en komen dan uit op "winterneus", maar ondanks dat het wat betreft symptomen daarop lijkt, is het bij Igor ontstaan toen het warmer werd. Ook vonden we dat het een contactallergie kan zijn, wat op zich ook zou kunnen want hij heeft een plastic (antischrok) voerbak.

Onze eerste stap is nu dus een nieuwe voerbak (RVS) proberen. Maar nu heb ik twee vragen, waarvan ik het antwoord zo niet kan vinden: 1) als het inderdaad een contactallergie is voor het plastic, moet het pigment dan weer terug komen met een RVS voerbak, of hoe merken we dat hij geen last meer heeft als het pigment blijvend weg is? En vraag 2 is eigenlijk of jullie nog andere ideeën hebben. Hij lijkt er verder helemaal geen last van te hebben, maar mocht het zo blijven, is het dan verstandig om naar de dierenarts te gaan of kan die er ook niks aan doen?

Hier duidelijk te zien, onderste rand van de neus was eerst net zo bruin als de neus zelf.
Afbeelding

Ook zijn bovenlip en het zichtbare randje van zijn onderlip waren eerder donkerder.
Afbeelding

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Pigmentverlies neus

Ongelezen bericht door renee-uk »

hij is ook haar kwijt op die plekken zo te zien.
ik zou naar de da en een afkrabsel laten nemen om te testen op demodex.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jorinda
Zeer actief

Pigmentverlies neus

Bedankt voor de reacties. Heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts, dat kan via de website tegenwoordig. :)

Aangezien Igor uit Griekenland komt. Is het verstandig met dit ziektebeeld ook de Leishmania aan te kaarten bij de dierenarts? Behalve dit pigmentverlies (en de haren), heeft hij nergens last van.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Jorinda schreef:Bedankt voor de reacties. Heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts, dat kan via de website tegenwoordig. :)

Aangezien Igor uit Griekenland komt. Is het verstandig met dit ziektebeeld ook de Leishmania aan te kaarten bij de dierenarts? Behalve dit pigmentverlies (en de haren), heeft hij nergens last van.
Met vage huidproblemen en afkomst uit Zuid-Europa zou ik altijd rekening houden met mogelijke Leishmania of Ehrlichia. Ik denk er niet direct aan hoor, maar ik zou het zelf in zo'n geval voor de zekerheid wel laten testen.
Jorinda
Zeer actief

Ik zat net naar Igor zijn neus te kijken en ik bedacht me dat ik hier nog niet had ge-update. De dierenarts kon niks bijzonders vinden en sinds hij niet meer uit zijn plastic voerbak eet, is het pigment en alle haartjes weer terug. Dus een contactallergie lijkt zowel ons als de dierenarts het meest logisch in Igor zijn geval.
Jorinda
Zeer actief

Afbeelding

En nog van de zijkant, want anders kan je de haartjes niet zien op de foto (nu nog niet zoals je ze in het echt kan zien, maar wel een beter beeld als van voren haha)
Afbeelding

We hadden net gegeten, dus let niet op de troep :mann:
Jorinda
Zeer actief

Ik snap niet goed wat je bedoelt?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De hond van mn moeder heeft het ook. Die heeft heel duidelijk een 'streepjescode' ofwel donkere en lichte strepen. Voorheen was de neus gewoon zwart. Hier goed zichtbaar:
Volgens de dierenarts is het niets bijzonders. Hij heeft ook geen irritatie oid eraan.

Afbeelding
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Paisley schreef:De hond van mn moeder heeft het ook. Die heeft heel duidelijk een 'streepjescode' ofwel donkere en lichte strepen. Voorheen was de neus gewoon zwart. Hier goed zichtbaar:
Volgens de dierenarts is het niets bijzonders. Hij heeft ook geen irritatie oid eraan.

Afbeelding
Dit is een vlinderneus. Heeft dartagnan ook.

On topic: hoe oud is je hond? En was de neus eerst helemaal zwart?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Suuz! schreef:
Paisley schreef:De hond van mn moeder heeft het ook. Die heeft heel duidelijk een 'streepjescode' ofwel donkere en lichte strepen. Voorheen was de neus gewoon zwart. Hier goed zichtbaar:

Afbeelding
Dit is een vlinderneus. Heeft dartagnan ook.

On topic: hoe oud is je hond? En was de neus eerst helemaal zwart?
die neus is altijd bruin geweest hoor, die hond heeft geen zwart pigment :)

edit - volgens mij gaat het topic meer om de snuit dan de neus ;)
Jorinda
Zeer actief

Mijn hond sbientje? Igor wordt in oktober 2 en het is altijd de bruine/rozige/lever kleur geweest die de neus dus nu weer heeft. :) Alleen de onderste neusvleugeltjes waren een tijdje geleden ineens lichtroze en de huid eromheen ook. Het heeft nu dus weer allemaal de kleur die het altijd gehad heeft. Igor heeft inderdaad nooit een zwarte neus gehad.

Om mijn verhaal even te verduidelijken een bewerkte versie van de foto in de beginpost, toen het probleem nog wel aanwezig was :P Het ging om alles wat binnen het zwarte lijntje zit, het rode lijntje omlijnt het neusvleugeltje wat ik bedoel.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

jouw hond ja, ik bedoelde dat hij nooit een zwarte neus gehad heeft idd :) Hij heeft gewoon bruin pigment. Ik moest in je eerste post ook ff goed kijken maar mij valt het haarverlies meer op dan de kleur van de huid. Die kleur heeft Pom volgens mij ook, buiten haar neus.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”