Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zylkène, eerst verergering van gedrag?
Moderator: moderatorteam
-
Floortje
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Zylkène, eerst verergering van gedrag?
Fribbel is ruim 14 jaar en heeft al een poos van die typische oude honden gedragingen. In de war, onrust, blaffen naar niks, 's nachts spoken.
Niet de hele tijd, het is (was) makkelijk te doorbreken.
Hij doet dit voornamelijk 's avonds, overdag komt hij nog goed mee.
Hij heeft in februari en april een GVS aanval gehad.
Als ondersteuning ben ik supplementen gaan geven, baat het niet dan schaadt het niet.
Uiteraard niet alles tegelijk, dat heeft geen zin.
Hij heeft eerst een tijdje Cholodin gekregen, maar ik zag geen noemenswaardige verandering, dus daar ben ik mee gestopt.
Nu geef is sinds een week Zylkène en het gedrag wordt alleen maar erger.
De hele nacht is hij aan het spoken. De slaapkamerdeur is al dicht, anders gaat hij naar beneden. (hij slaapt op de slaapkamer).
Ook begint hij nu overdag onrustig te worden en vertoont dwangmatig gedrag. Hij denkt bijv. de hele dag dat het etens- of uitlaattijd is en gaat dan naar de voerbak/voordeur liggen staren. Ook blaft hij nu overdag veel vaker.
Eerst konden we dit altijd makkelijk doorbreken, gewoon even zeggen dat hij normaal moet doen en dan werd hij weer rustig. Maar nu volgen de onrustige periodes elkaar steeds sneller op.
Ik ben ermee bekend dat bij de start van een middel het gedrag eerst kan verergeren, maar hoelang moet ik dit uitproberen?
Ik vind het zielig voor hem (en eerlijk gezegd word ik er zelf ook een beetje tureluurs van).
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij gewoon niet goed reageert op het middel. Hij heeft in het verleden eens valium gehad voor een nekhernia en daar reageerde hij ook niet goed op, hij werd juist heel druk en zat zowat tegen het plafond.
Wat is wijsheid? Graag tips en ervaringen.
Niet de hele tijd, het is (was) makkelijk te doorbreken.
Hij doet dit voornamelijk 's avonds, overdag komt hij nog goed mee.
Hij heeft in februari en april een GVS aanval gehad.
Als ondersteuning ben ik supplementen gaan geven, baat het niet dan schaadt het niet.
Uiteraard niet alles tegelijk, dat heeft geen zin.
Hij heeft eerst een tijdje Cholodin gekregen, maar ik zag geen noemenswaardige verandering, dus daar ben ik mee gestopt.
Nu geef is sinds een week Zylkène en het gedrag wordt alleen maar erger.
De hele nacht is hij aan het spoken. De slaapkamerdeur is al dicht, anders gaat hij naar beneden. (hij slaapt op de slaapkamer).
Ook begint hij nu overdag onrustig te worden en vertoont dwangmatig gedrag. Hij denkt bijv. de hele dag dat het etens- of uitlaattijd is en gaat dan naar de voerbak/voordeur liggen staren. Ook blaft hij nu overdag veel vaker.
Eerst konden we dit altijd makkelijk doorbreken, gewoon even zeggen dat hij normaal moet doen en dan werd hij weer rustig. Maar nu volgen de onrustige periodes elkaar steeds sneller op.
Ik ben ermee bekend dat bij de start van een middel het gedrag eerst kan verergeren, maar hoelang moet ik dit uitproberen?
Ik vind het zielig voor hem (en eerlijk gezegd word ik er zelf ook een beetje tureluurs van).
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij gewoon niet goed reageert op het middel. Hij heeft in het verleden eens valium gehad voor een nekhernia en daar reageerde hij ook niet goed op, hij werd juist heel druk en zat zowat tegen het plafond.
Wat is wijsheid? Graag tips en ervaringen.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Re: Zylkène, eerst verergering van gedrag?
Bij Tama heb ik geen verergering van het gedrag gezien.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
De stof die in Zylkene zit zou niet eerst een verergering van het gedrag moeten veroorzaken hoor. Dus ik zou eerder een andere oorzaak daarvoor zoeken.
Wat je beschrijft lijkt heel erg op (beginnende) dementie. Heb je al overleg gehad met de d.a.? Er zijn voor zover ik weet best goede medicijnen daarvoor te krijgen.
Wij hebben zelf ook een middel in de webshop waar o.a. Choline in zit (maar ook andere stoffen). Mocht je deze willen uitproberen stuur me dan gerust een pb!
Wat je beschrijft lijkt heel erg op (beginnende) dementie. Heb je al overleg gehad met de d.a.? Er zijn voor zover ik weet best goede medicijnen daarvoor te krijgen.
Wij hebben zelf ook een middel in de webshop waar o.a. Choline in zit (maar ook andere stoffen). Mocht je deze willen uitproberen stuur me dan gerust een pb!
-
Floortje
- Zeer actief
Klopt, het lijkt op dementie. Is ook geen verrassing, Fribbel is 14 en dit ras wordt normaliter een jaartje of 11. Dus hij mag zich gerust een bejaarde noemen
Overleg met de DA is geweest, die adviseerde Zylkène.
Cholodin heeft hij al gehad (daar zit ook choline in) en daar reageerde hij niet op.
Ik ben het met je eens dat het middel op zich geen verergering zou moeten veroorzaken, het is in principe gewoon caseïne (wat je gelijk doet afvragen of het dan wel logisch is dat het een verbetering in gedrag veroorzaakt, maar dat is weer een andere discussie).
Dan blijft er nog Selgian of Clomicalm over, maar dat zijn echt geneesmiddelen.
Edit: dit was een reactie op runninggirl.
Overleg met de DA is geweest, die adviseerde Zylkène.
Cholodin heeft hij al gehad (daar zit ook choline in) en daar reageerde hij niet op.
Ik ben het met je eens dat het middel op zich geen verergering zou moeten veroorzaken, het is in principe gewoon caseïne (wat je gelijk doet afvragen of het dan wel logisch is dat het een verbetering in gedrag veroorzaakt, maar dat is weer een andere discussie).
Dan blijft er nog Selgian of Clomicalm over, maar dat zijn echt geneesmiddelen.
Edit: dit was een reactie op runninggirl.
Laatst gewijzigd door Floortje op 03 jun 2017 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Katja-Jessie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie - Aantal honden: 2
Hier heb ik ook nooit verergering in het gedrag gezien bij Zylkene.
Er zijn ook pilletjes die je kan geven bij dementie.
Ik weet de naam niet uit mijn hoofd, maar onze bejaarde dame heeft het daarmee nog een flinke tijd een stuk beter gedaan. Misschien wel de geneesmiddelen die jij noemt hoor, dat zou ik na moeten vragen.
Er zijn ook pilletjes die je kan geven bij dementie.
Ik weet de naam niet uit mijn hoofd, maar onze bejaarde dame heeft het daarmee nog een flinke tijd een stuk beter gedaan. Misschien wel de geneesmiddelen die jij noemt hoor, dat zou ik na moeten vragen.
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
-
Floortje
- Zeer actief
ja kijk, wat je daar zegt heb ik natuurlijk ook vaak over nagedacht.Nanna schreef:Hij is ruim veertien. Goed kans dat hij behoorlijk aan het dementeren is.
Vraag is hoe lang je wilt door-experimenteren.
Zo te horen is het voor hem niet meer leuk maar voor jou ook niet. Maak niet de fout zo lang door te gaan dat je je aan hem gaat ergeren....
Punt is dat hij overdag supervrolijk is. Ik heb het idee dat het gedrag ook voortkomt uit verminderde zintuigfunctie. Hij is flink doof en ik heb het idee dat zijn zicht in het donker achteruit gaat. Dat verklaart wel waarom hij vooral 's avonds zo doet.
Hier op het forum heb ik regelmatig gelezen dat oude honden met supplementen of medicatie opknapten, vandaar dat ik dat wel wil proberen.
- hewi
- Zeer actief
Mijn oude oops stond de laatste 6 a 7 maanden van zijn leven op cholodin, hij was zo dement als een deur maar wel op een " gezellige " manier. De cholodin zorgde ervoor tezamen met cbdolie dat hij snachts niet meeeens liep te spoken. Misschien heb je er iets aan.
- kipo
- Zeer actief
Zylkene is vooral geschikt voor angsten. Bij dementie verwacht ik niet dat het iets doet. Je zou Vitofyllin kunnen proberen, dat verbetert de doorbloeding van de hersenen (en de spieren en het hart).
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Floortje
- Zeer actief
Nou ja zeg, vannacht heeft hij dus als een roos geslapen(en ik ook
). Mandje in en hij was vertrokken
Wedden dat hij stiekem heeft meegelezen? En toen dingen zag als "de beslissing"....en toen maar eieren voor zijn geld heeft gekozen
Maar zonder gekheid, ik ben blij. Hopelijk zet deze trend zich door.
Wedden dat hij stiekem heeft meegelezen? En toen dingen zag als "de beslissing"....en toen maar eieren voor zijn geld heeft gekozen
Maar zonder gekheid, ik ben blij. Hopelijk zet deze trend zich door.
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
- Aantal honden: 1
Ik hoop voor jullie dat het positieve gedrag nog even mag duren, Floortje.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Neeltje
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Bij Tomas gaat dit gedrag ( al is het nog niet zo uitgesproken) ook op en af. Op het moment is hij weer helder en fris en slaapt goed door.
Ik hou het erop dat zijn nierfunctie af en toe hapert.
Ik hou het erop dat zijn nierfunctie af en toe hapert.
-
Floortje
- Zeer actief
Update:
Ik was vandaag bij mijn vaste DA (ik heb er meerdere) zij was niet degene die Zylkène had geadviseerd. Zij vertelde dat ze niet zo vaak verbetering heeft gezien bij Zykène, maar bij Selgian wisselende resultaten zag.
We kletsten nog wat verder en kwamen erop dat Fribbel in het verleden goed reageerde op Clomicalm. Hij heeft dat toentertijd gehad na de verhuizing wegens stress en dat hij niet durfde te lopen op de gladde vloer.
Dus we hebben besloten om dat een maandje uit te proberen en te kijken of dat een goede ondersteuning is.
En als dat niet zo is dan kijken we het gewoon aan. Als we het idee hebben dat het gedrag verergerd en hij zichzelf in de weg gaat zitten dan laten we hem gaan. Maar op het moment gaat het eigenlijk prima. Hij is nu eenmaal hoogbejaard en dan mag je best een beetje warrig zijn. Als het voor hem of voor ons niet meer leuk is dan nemen we een beslissing.
Ik was vandaag bij mijn vaste DA (ik heb er meerdere) zij was niet degene die Zylkène had geadviseerd. Zij vertelde dat ze niet zo vaak verbetering heeft gezien bij Zykène, maar bij Selgian wisselende resultaten zag.
We kletsten nog wat verder en kwamen erop dat Fribbel in het verleden goed reageerde op Clomicalm. Hij heeft dat toentertijd gehad na de verhuizing wegens stress en dat hij niet durfde te lopen op de gladde vloer.
Dus we hebben besloten om dat een maandje uit te proberen en te kijken of dat een goede ondersteuning is.
En als dat niet zo is dan kijken we het gewoon aan. Als we het idee hebben dat het gedrag verergerd en hij zichzelf in de weg gaat zitten dan laten we hem gaan. Maar op het moment gaat het eigenlijk prima. Hij is nu eenmaal hoogbejaard en dan mag je best een beetje warrig zijn. Als het voor hem of voor ons niet meer leuk is dan nemen we een beslissing.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Mijn hond heeft Zylkène gehad, zonder resultaat. Daarna Selgian mét resultaat, maar na een aantal maanden verviel hij weer in het oude gedrag.Floortje schreef:Update:
Aangezien hij dus weer met zijn nachtelijke spoken begon, vond ik het ook geen zin hebben om de Selgian nog te geven en daarmee ben ik dus
gestopt... en het gedrag is daarna weer een stuk verbeterd! Het lijkt er dus op dat de Selgian 'tegen' hem is gaan werken na langer gebruik (want
de eerste paar maanden hielp het wel).
Clomicalm heb ik nooit gegeven, ik geef nu speciaal voer met voedingssupplementen nav een artikel van Faculteit Diergeneeskunde, zie link hier
Het is onduidelijk of het bij mijn hond dementie is, waarschijnlijk niet. Het is begonnen na een heftige reactie op ketamine en iets is er 'geknapt'
in zijn hersenen waardoor hij 's nachts (en soms 's avonds laat) in paniek raakt.
Maar goed, hij is dan dus wel in de war en zodoende kwam ik bij bovenstaand artikel en ben dit voer gaan geven.
Het gaat nu over het algemeen goed, maar zo eens in de 2 weken heeft hij weer een paniekaanval (ik noem het maar zo) en dan slapen we weer
een nachtje beneden.
-
Floortje
- Zeer actief
Dat voer had de DA het ook over, Maar Fribbel eet al z'n hele leven vers en dan zou ik hem nu over moeten zetten op de brokken. Dat is dan weer een verandering waar hij aan moet wennen (plus dat ik brokken-stront gewoon echt heel vies vind
).
Verder zit er in die brokken Tryptofaan en dat mag (bij mensen althans) absoluut niet samen met SSRI's en MAOremmers. Clomicalm valt onder de TCA's en wordt niet specifiek genoemd, maar ligt natuurlijk wel in hetzelfde straatje. Ik neem daarin liever geen risico.
Ik heb trouwens je topic opgezocht over Puchu en ik herken veel.
Fribbel is in februari onder narcose geweest en heeft in februari en april een GVS gehad.
Dat idee van een kleine, zachte, ronde mand is geniaal!
Ik heb er gelijk 1 besteld. Ik heb goede hoop dat dat zal helpen.
Verder zit er in die brokken Tryptofaan en dat mag (bij mensen althans) absoluut niet samen met SSRI's en MAOremmers. Clomicalm valt onder de TCA's en wordt niet specifiek genoemd, maar ligt natuurlijk wel in hetzelfde straatje. Ik neem daarin liever geen risico.
Fribbel is in februari onder narcose geweest en heeft in februari en april een GVS gehad.
Dat idee van een kleine, zachte, ronde mand is geniaal!
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja ook bij honden mag je dan geen tryptofaan extra geven. Dat gaat zich stapelen in de hersenen mits in combinatie gegeven met antidepressiva medicatie. En dat kan levensgevaarlijk zijn.Floortje schreef:Dat voer had de DA het ook over, Maar Fribbel eet al z'n hele leven vers en dan zou ik hem nu over moeten zetten op de brokken. Dat is dan weer een verandering waar hij aan moet wennen (plus dat ik brokken-stront gewoon echt heel vies vind).
Dat idee van een kleine, zachte, ronde mand is geniaal!Ik heb er gelijk 1 besteld. Ik heb goede hoop dat dat zal helpen.
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
In Hills zit dat wel, maar in de Proplan die genoemd wordt, volgens mij niet hoor. Tenminste, ik heb nergens kunnen ontdekken dat daar TryptofaanFloortje schreef:Dat voer had de DA het ook over, Maar Fribbel eet al z'n hele leven vers en dan zou ik hem nu over moeten zetten op de brokken. Dat is dan weer een verandering waar hij aan moet wennen (plus dat ik brokken-stront gewoon echt heel vies vind).
Dat idee van een kleine, zachte, ronde mand is geniaal!Ik heb er gelijk 1 besteld. Ik heb goede hoop dat dat zal helpen.
inzit?
Puchu kreeg ook al zijn hele leven versvlees, maar het laatste jaar was ik voor 's ochtends al overgestapt op brokken (omdat hij op versvlees
echt niet afviel), dus zijn spijsvertering was het al gewend en ik moet ook zeggen, hij vindt de brokken heerlijk
te bietsen en valt er op aan.
Verder kan ik echt niet zeggen of het helpt of niet, ik denk dat hij het nu zo'n 5 (misschien 6) weken krijgt, maar er was al verbetering toen
ik met de Selgian stopte. Dus wat waardoor komt... geen idee. Maar in vergelijking met een tijdje terug, gaat het wel een stuk beter.
De mand hielp hier overigens maar tijdelijk hoor, hij ligt er nu al lange tijd niet meer in, maar het is altijd te proberen natuurlijk.
Het is echt niet te zeggen waarom/waardoor hij ineens 'het' weer krijgt. Laatst was alles rustig en toen ineens om 3.30 uur middenin de nacht kreeg hij het weer.
Ik hoop dat de medicijnen goed gaan helpen!