Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

exercise induced collaps bij zwemmen???

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: exercise induced collaps bij zwemmen???

Ongelezen bericht door veertje »

Volgens mij kan dat wel tijdens het zwemmen. Ik heb altijd begrepen dat ook zwemmen oververhitting kan veroorzaken, zeker als men fanatiek ballen/stokken gooit. Ze zijn dan toch druk bezig en van afkoelen is dan nauwelijks sprake. Zelf krijg je het ook behoorlijk warm van baantjes trekken, heel anders dan een beetje dobberen in het water.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Is haar hart in orde?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik heb ooit gelezen dat het voornaamste verschil tussen EID en oververhitting de recuperatietijd is.
Bij oververhitting duurt het een stuk langer eer de hond weer helemaal bij zijn positieven is, bij EID is dat een paar minuten.

Is het geen optie om naar het water toe te gaan zonder dat er ballen gegooid worden?
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Onze vorige hond (border collie) is ook 2 keer oververhit geweest wat hem beide keren bijna fataal is geworden.
De tweede keer dat dat gebeurde vroor het enkele graden..
Bij hem was het op te wekken door hem met 'koppiewerk op te fokken' of hem een paar keer achter bv de bal of frisbee aan te laten rennen.
Het oververhitten was bij hem puur een reactie in het lichaam, ongeacht de omgevingstemp.
Dus ik denk zeker dat het ook tijdens het zwemmen zou kunnen gebeuren als de hond op dat moment zich' opfokt'..
Bij onze hond had de conditie na beide oververhittingen een flinke klap gekregen en kostte het hem een paar maanden om zn oude conditie weer terug te krijgen.
Hij is uiteindelijk 14 jaar geworden maar we moesten altijd bedacht zijn op zijn opwinding..
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”