Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enting ziekte van Weil

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje
Aantal honden: 1

Enting ziekte van Weil

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Gisteren is mijn hond gevaccineerd. Dit was in 2015 voor het laatste gebeurd (zelfde cocktail, ook met nieuwe vormen zielte van Weil erin). De dierenarts geeft aan dat ze een extra injectie moet over vier weken, zodat ze volledige bescherming heeft tegen alle vormen van de ziekte van Weil. Twee jaar geleden heeft ze deze injectie niet gehad, de dierenarts gaf aan dat het kon maar achtte het niet noodzakelijk. Nu vraag ik me af:

Is ze na twee keer enten met zo'n middel (2015 en nu) niet voldoende beschermd?
Laatst gewijzigd door Jessica3787 op 22 mei 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Entimg ziekte van Weil

Ongelezen bericht door malinois »

Nou dat sowieso niet want weil moet jaarlijks. Daarnaast moet je idd de l4 boosteren maar ik geb mn honden dus niet geent tegen weil. De kans dat ze een van de andere 250 varianten krijgen waartegen hij niet werkt is net zo groot. Daarnaast is de enting nogal omstreden ik heb er teveel ellende van gezien
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

malinois schreef: De kans dat ze een van de andere 250 varianten krijgen waartegen hij niet werkt is net zo groot.
Dat is toch niet zo? Volgens mij komen die 4 stammen veel meer voor.

Hoe dan ook, volgens mij heeft de eerste injectie niet veel zin als je de tweede niet laat zetten nee. Heeft ze vorig jaar alleen de eerste enting gehad en niet de booster? Wat gek.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Leonie. schreef:
malinois schreef: De kans dat ze een van de andere 250 varianten krijgen waartegen hij niet werkt is net zo groot.
Dat is toch niet zo? Volgens mij komen die 4 stammen veel meer voor.

Hoe dan ook, volgens mij heeft de eerste injectie niet veel zin als je de tweede niet laat zetten nee. Heeft ze vorig jaar alleen de eerste enting gehad en niet de booster? Wat gek.
Met deze 4 stammen heb je een dekking van ruim 80%. Dus nog echt niet alles, maar bij lange na niet de 2% die hier gesuggereerd wordt. Ik zet hem bij mijn hond wel vanwege de ratrijke omgeving (we zijn nu weer bezig een huisrat uit te leggen dat hij echt uit de kelder en de serre moet wieberen. Afgelopen najaar stonden mijn toen nog 2 honden samen aan een dode rat te trekken en op het erf zien we ze met grote regelmaat lopen). Vroeger in de stad lieten we ze zeker niet L4 (of L2) enten. Risico op Weil was kleiner dan risico op entreactie.
Domor
Zeer actief

Wetenschappelijk artikel dat ik toen ik me erin verdiepte langs heb gelezen. Kan het zo niet terugvinden.
Leonie.
Zeer actief

Domor schreef: Afgelopen najaar stonden mijn toen nog 2 honden samen aan een dode rat te trekken en op het erf zien we ze met grote regelmaat lopen). Vroeger in de stad lieten we ze zeker niet L4 (of L2) enten. Risico op Weil was kleiner dan risico op entreactie.
Ieuw.

Hier in de stad zijn juist veel ratten. Gelukkig niet in mijn huis, maar in het park zie ik ze wel eens rondsjeezen. Enorm zijn ze. Millies hobby is gras uit de waterkant trekken en Lou kluift het liefst aan rietwortels. Dus ik vind het best een groot risico. Neemt niet weg dat ik de enting ook eng vind.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tsja.. het blijft een lastige.. Elke omstandigheid is anders.
Het is MIJN keuze om niet tegen Weil te laten enten. In mijn beleving is voor mijn honden de L4 gevaarlijker dan het risico op het oplopen van Weil. De enting is tegen de 4 meest voorkomende stammen. Tsja... Het zal zo zijn. MAar de enting kent ook fors bijwerkingen.

Maar goed, woon je in Rattenland ;-) zal je overweging anders zijn dan als je dat niet doet. Ik ben me ervan bewust dat mijn honden deze enting niet gehad hebben.. dus bij ziekte / zwakte zal ik dat bij een DA aankaarten. Weil is behandelbaar, maar je moet er snel bij zijn.

Het is een keus... maar je moet er wel even over nadeken.. wat laat je enten, wat niet.. waarom.. welk risico loop je door de enting, welk risico loop je juist door niet te enten.

Suzanne
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik zou me goed inlezen op de vaccinatie.

Sam heeft epilepsie ontwikkelde op zijn 10e levensjaar, na het krijgen van de L4 vaccinatie. En met Sam vele andere honden. :L:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
storm666
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door storm666 »

helaas moet ik verplicht de enting zetten voor de opvang. volgende week gaan ze voor de l2 enting bij tannetje. l4 zijn ze bij mij ziek van geworden.
Shedmans Sheperd Blanca Lady Fayen(1998-2010)
Wodan Of The First Choice (2000-2015)
Winterstorm`s Yuma mijn zielsmaatje(2007-2011)
Yuno uit het Noorden (2011)
Jonah`s White Joy Taran (2013)
Leonie.
Zeer actief

storm666 schreef:helaas moet ik verplicht de enting zetten voor de opvang.
Wat is daar de gedachte achter?
storm666
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door storm666 »

vanwege dat het ook op mensen kan overslaan. geloof me. ik heb daar een overigens zeer vriendelijke discussie over gehad. maar aangezien ik toch daar bij de opvang wil blijven kies ik voor de minder belastende optie. bij de rest van de entingen accepteren ze wel netjes de titer bepalingen. en ook voor het ontwormen. het ontlasting onderzoek.
Shedmans Sheperd Blanca Lady Fayen(1998-2010)
Wodan Of The First Choice (2000-2015)
Winterstorm`s Yuma mijn zielsmaatje(2007-2011)
Yuno uit het Noorden (2011)
Jonah`s White Joy Taran (2013)
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Ik vond het ook een hele lastige keuze, gezien de ellendeverhalen over de L4 vaccinatie.
Aan de andere kant stikt het hier van de ratten, ik zie ze regelmatig langs ons huis zwemmen of over de stenen lopen. Onze honden liggen beide de hele zomer in het water en gaan mee op de boot.

Vorig jaar voor het eerst toch de L4 laten zetten bij Sira en laten boosteren, daarvoor steeds voor de L2 gekozen. Ook dit jaar heeft Sira de L4 gehad, tot nu toe geen problemen.
Lana heeft in Spanje de L2 gehad, maar ik denk dat ik volgend jaar toch ook voor de L4 ga voor haar.

Vind het een moeilijke beslissing, het is echt kiezen tussen 2 kwaden.......
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Domor schreef:Wetenschappelijk artikel dat ik toen ik me erin verdiepte langs heb gelezen. Kan het zo niet terugvinden.
Oh, daar ben ik wel benieuwd naar. Nog enig idee??
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Belangrijkste is, als je niet ent, dat je weet wat de vroege symptomen zijn en dan ook meteen laat testen op antistoffen tegen Weil. Vrij betrouwbare methode, omdat de hond geen antistoffen heeft van de enting. Bij gevaccineerde honden wordt de diagnose nog weleens gemist. Als je er vroeg bij bent, is een simpel kuurtje antibiotica voldoende. Het draait dan wel echt om vroege herkenning. Helaas is vaccinatie geen garantie dat je hond de ziekte van Weil niet zal krijgen.
Ik neem zelf het risico dat we het te laat herkennen. Ondanks dat Elco en Gait allebei zwemmen en er veel ratten in de polder schijnen te wonen. Ook de rattenvanger hier ent z'n honden en zichzelf niet, terwijl die daadwerkelijk met de ratten in aanraking komen en dus een nog groter risico lopen
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Als je niet elk jaar ent moet er opnieuw geboosterd worden. Niet omdat alle honden dit nodig hebben, maar omdat je daardoor het grootste gedeelte van de honden beschermd. Bijvoorbeeld: na 1 enting hebben 50% van de honden voldoende bescherming, na 2 entingen 90%. De precieze cijfers weet ik niet.
Omdat het een enting is voor een bacterie is het niet langer dan een jaar werkzaam en is het ook niet geschikt om te titeren.

Een artikel over de bijwerkingen van de L4: https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/b ... veel-lager
Toch kan ik me voorstellen als je een ras hebt waarbij auto-immuun ziekten veel voorkomen, een Toller bijvoorbeeld, dat je er dan extra over nadenkt.

Overigens is Lepto echt geen lachertje hoor. De verschijnselen in het begin stadium zijn erg algemeen, dus als jij niet voor elke scheet bij de dierenarts staat zou je dat zomaar kunnen missen. Er gaan gewoon honden dood aan, overleven ze het, zit je ook nog eens met een pittige dierenarts rekening voor de zeer intensieve therapie die ze dan nodig hebben. Om het nog maar niet over het risico te hebben dat mensen er ziek van worden.
https://www.atlasinfectieziekten.nl/leptospirose

Dus volg niet blindelings wat mensen op internet zeggen (dus ook mij niet). Overleg goed met je dierenarts.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nou ik heb geen gevoelig ras maar geef hem toch echt niet hoor... er zijn me veel te veel bijwerkingen. Die risicos zijn me groter dan weil.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Over welke bijwerkingen heb je het dan? Voor welke bijwerkingen ben je dan zo bang dat je ze blootstelt echt ziek worden?
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Nou ik ga wel voor de booster na alle reacties gelezen te hebben en het advies van de dierenarts daarbij. Ze heeft totaal geen last van de entingen gehad gelukkig. Kisses is nogal gevoelig en al een keer heel ernstig ziek geweest, Lepto klinkt behoorlijk heftig. Dat risico loop ik liever niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pienda schreef:Over welke bijwerkingen heb je het dan? Voor welke bijwerkingen ben je dan zo bang dat je ze blootstelt echt ziek worden?
Van epileptie tot dode honden. Enorm scala... maar in hoeverre stel ik ze bloot aan echt ziek worden? Hoeveel gevallen van bewezen weil slachtoffers bij honden zijn er? Ik durf te stellen dat er meer risico op lyme is dan op lepto.
Waarom krijgen zelfs mensen die dagelijks met ratten maken geen enting als t zo enorm veelvoorkomend is? Ik heb de rattenvanger aan de telefoon gehad uit deze gemeente.. er zijn niet minder maar zeker ook niet meer ratten dan in andere jaren. Ik ben wel benieuwd waarom jij t risico van de zeer ernstige bijwerkingen op de L4 enting durft te nemen in verhouding met t zo weinig voorkomend van lepto.
Mijn honden kregen voorheen de L2 ergens in juni/juli. Zoals je weet was deze enting max 6 maanden werkzaam en loopt t risico voornl in t voorjaar en de zomer. Dus elk jaar miste ik dus al t grootste deel van t jaar qua bescherming. Daarnaast denk ik dat ook honden weerstand opbouwen ... nee niet als ze 2x per jaar in een baggersloot komen maar wel als ze dagelijks in die baggersloot vertoeven (even als voorbeeld.)
Ik verdenk mijn reu er van dat hij uiteindelijk is overleden als gevolg van de L2 enting overigens. Dat dit de druppel is geweest. Na de enting is t nl alleen maar bergafwaarts gegaan... dat heeft me enorm doen twijfelen...dusdanig dat ik mijn oudste dame vanaf dat moment niet meer heb laten enten (in zn geheel). Mijn jongste honden heb ik nog wel een keer met de L2 laten ente met een naar gevoel... en nu dus niet meer.
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Ik twijfel nog erg of ik Indy nog laat inenten. Hij begint nu met lekker te zwemmen. Kan je nog de L2 wel krijgen?
Afbeelding
Neeltje
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

nelleke schreef:Ik twijfel nog erg of ik Indy nog laat inenten. Hij begint nu met lekker te zwemmen. Kan je nog de L2 wel krijgen?
De L2 is voor zover ik weet nauwelijks meer verkrijgbaar. Ik kan me voorstellen dat je met een veelvuldig zwemmende hond het risico anders inschat dan iemand wiens honden niet te water gaan. Het blijft lastig maar het is iets wat je zorgvuldig moet overwegen!

Suzanne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Re: Enting ziekte van Weil

De mijne zwemmen dagelijks ;)
Het is alleen risicovoller in vieze dreksloten. In stromend water is er niets aan de hand.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Toevallig is Alfil vandaag ingeent, tegen parvo, hondenziekte, hepatitis en weil. Ik heb nog geen da gevonden die kan titeren, dus de eerste drie wilde ik voor de zekerheid. Omdat hier behoorlijk heel ratten zitten, ook weil gedaan. Hier geven ze trouwens standaard de L2. Tot nog toe geen bijwerkingen en vorig jaar ook niet. Hopelijk blijft het zo.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Jessica3787 schreef:Nou ik ga wel voor de booster na alle reacties gelezen te hebben en het advies van de dierenarts daarbij. Ze heeft totaal geen last van de entingen gehad gelukkig. Kisses is nogal gevoelig en al een keer heel ernstig ziek geweest, Lepto klinkt behoorlijk heftig. Dat risico loop ik liever niet.
Het gaat bij de vaccinaties juist om de opstapeling van....

Ik zei bij Sam ook: Hij heeft totaal geen last van de vaccinaties, waaronder Weil, totdat de druppel de emmer doet overlopen qua opbouw van stoffen in het lijf, die er lang blijven zitten en dan komen de bijwerkingen die nogal pittig zijn.

Sam heeft dus nu epilepsie ontwikkeld. Dit 2 dagen na de Lepto vaccinatie.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

malinois schreef:
Pienda schreef:Over welke bijwerkingen heb je het dan? Voor welke bijwerkingen ben je dan zo bang dat je ze blootstelt echt ziek worden?
Van epileptie tot dode honden. Enorm scala... maar in hoeverre stel ik ze bloot aan echt ziek worden? Hoeveel gevallen van bewezen weil slachtoffers bij honden zijn er? Ik durf te stellen dat er meer risico op lyme is dan op lepto.
Waarom krijgen zelfs mensen die dagelijks met ratten maken geen enting als t zo enorm veelvoorkomend is? Ik heb de rattenvanger aan de telefoon gehad uit deze gemeente.. er zijn niet minder maar zeker ook niet meer ratten dan in andere jaren. Ik ben wel benieuwd waarom jij t risico van de zeer ernstige bijwerkingen op de L4 enting durft te nemen in verhouding met t zo weinig voorkomend van lepto.
Mijn honden kregen voorheen de L2 ergens in juni/juli. Zoals je weet was deze enting max 6 maanden werkzaam en loopt t risico voornl in t voorjaar en de zomer. Dus elk jaar miste ik dus al t grootste deel van t jaar qua bescherming. Daarnaast denk ik dat ook honden weerstand opbouwen ... nee niet als ze 2x per jaar in een baggersloot komen maar wel als ze dagelijks in die baggersloot vertoeven (even als voorbeeld.)
Ik verdenk mijn reu er van dat hij uiteindelijk is overleden als gevolg van de L2 enting overigens. Dat dit de druppel is geweest. Na de enting is t nl alleen maar bergafwaarts gegaan... dat heeft me enorm doen twijfelen...dusdanig dat ik mijn oudste dame vanaf dat moment niet meer heb laten enten (in zn geheel). Mijn jongste honden heb ik nog wel een keer met de L2 laten ente met een naar gevoel... en nu dus niet meer.
Wetenschappelijk is Lyme bij honden nog niet bewezen, dus het aantal "bewezen" lyme slachtoffers is 0. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat, voor de duidelijkheid. Lepto bij honden wordt niet bijgehouden, bij mensen wel zoals te vinden is in de link die ik heb gegeven. Rond de 80 mensen vorig jaar dus. Ik schat het risico op de zeer ernstige bijwerkingen gewoon met minder hoog in dan jij. Alle honden die dood gaan gaan dood na het geven van een enting. De geente honden dan. Wil nog niet zeggen dat ze doodgaan door de enting.
Dus ja, zolang niet bewezen is dat ik een groot risico met deze enting neem, ga ik me daar geen zorgen om maken. Dan maak ik me liever zorgen om de Leptospirose, een ziekte die wel bewezen is.
Waarom weerstand opbouwen anders is dan vaccinatie snap ik overigens ook niet helemaal. Wat denk je dat je met een vaccinatie doet?

En opstapeling van stoffen van vaccinaties? Ben benieuwd wat daarmee bedoeld wordt.
L4 is een jaar geldig. Daarna is er geen afweer meer in het lichaam te vinden, daarom moet je dat elk jaar enten. Geen sprake dus van "opstapeling". Mij ontgaat de logica dat een hond na tig entingen epilepsie krijgt door de enting. Hij zal die dag ook vast hebben gegeten, misschien heeft hij het daar wel van gekregen.
Zaken die niet op een goede manier zijn onderzocht aan de wereld verkondigen als de waarheid klopt gewoon niet. Je WEET het namelijk niet. En op basis daarvan mensen adviseren vind ik dubieus.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nogmaals als t zo veel voorkomend is als jij zegt; waarom worden mensen die dagelijks met ratten in aanraking komen door hun werk dan niet geent?
En ja ik weet wat een vaccinatie doet...ik heb er alleen geen drol aan als er andere stammen zijn dan waartegen geent wordt.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Opstapeling gaat om de hulpstoffen, niet om de vaccinatie. Mij is door meerdere dierenartsen aangegeven dat de weil enting zo'n 15 maanden werkt maar na 9 maanden dalen de antilichamen al wel.

Voor wie denkt dat de L2 handiger is om te enten is het belangrijk om te beseffen dat de L2 vernieuwd is en nu dezelfde hulpstoffen bevat als deL4. De belasting is in mijn ogen dus vergelijkbaar tegenwoordig. Deze vernieuwing is in 2015 of 2016 gebeurd dus nog heel recent.
Pienda
Zeer actief

Ik zeg ook niet dat het veelvoorkomend is. Ik zeg dat het voorkomt.
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... 0preventie
In Nederland wordt niet gevaccineerd omdat er geen vaccin geregistreerd is. Het is voor het grootste deel van de bevolking geen groot risico, dus niet interessant om een vaccin op de markt te brengen. Het risico is overigens ook prima te ondervangen door beschermende kleding te dragen ed.

Je hebt volledig gelijk over de verschillende stammen. Op de RIVM site staat een stukje over de voorkomende stammen in Nederland. Een completere vaccinatie zou inderdaad beter zijn.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
malinois schreef:
Waarom liet je die L2 pas in juni/ juli zetten ? Was je oude reu al ziek ? Ik geloof wel dat oudere honden de entingen slechter verdragen . Vooral als ze al niet fit zijn . Ik heb Jip ook niet laten enten dit jaar .
Omdat ie gewoon met alle entingen meeging... nog wat eerder was dat in september zelfs dan moesten alle honden geent worden dus dan ging t mee dus dan deed ie gewoon helemaal niets blijkt nu. Ik trek alle entingen altijd gelijk van de honden dus als er een pup bijkomt moet t allemaal een beetje gelijk getrokken worden. Ik had januari geboren honden tot augustus geboren honden dus dan werd t ergens gemiddeld.

Mijn oudste reu is op nog geen jaar vergiftigd door Drontal. Daarna een jaar pred gehad hier nog voor.
Zijn organen hebben dus een flinke opdonder gehad. Hij zou ook maar 3 jaar kunnen worden max... hij is 8.5 jaar geworden. Ik heb spijt als haren op mn hoofd dat ik die kutenting nog gegeven heb ook omdat ze je bang maken met lepto... dus nee ik ben er klaar mee... teveel ellende ook om me heen erg zieke honden etc. Die dat normaal nooit waren na entingen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”