Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Alprazolam en Prozac
Moderator: moderatorteam
- Elske
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes
- Aantal honden: 3
Alprazolam en Prozac
Vanavond komt er een Husky van 1,5 jaar bij mij in de opvang.
De hond kan niet alleen zijn en krijgt daarom nu Alprazolam en Prozac.
Heeft er iemand ervaring met deze middelen bij honden?
Ik probeer een beetje in te schatten wat ik kan verwachten bij een hond die deze medicatie krijgt.
Het is natuurlijk mijn bedoeling om de hond zo snel mogelijk van de medicatie af te krijgen en ik zal straks de dierenarts bellen om na te vragen hoe de medicatie af gebouwd moet worden.
Ik probeer een beetje in te schatten wat ik kan verwachten bij een hond die deze medicatie krijgt.
Het is natuurlijk mijn bedoeling om de hond zo snel mogelijk van de medicatie af te krijgen en ik zal straks de dierenarts bellen om na te vragen hoe de medicatie af gebouwd moet worden.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Alprazolam en Prozac
Poeh, heftige medicatie voor een hond die niet alleen kan zijn, wat niet bepaald uitzonderlijk is voor dit ras.
Ik heb alleen ervaring met Alprazolam bij vuurwerkangst en in de bijsluiter staat dat het erg belastend is voor de lever en om die reden maar kortdurend gegeven mag worden (in het geval van vuurwerkangst een dag of 3-4). Het is een angstremmer: de hond wordt er niet suf van o.i.d. Maar ik ben niet bekend met het inzetten van deze medicatie bij verlatingsangst en zou dat zelf ook niet overwegen vanwege de mogelijk schadelijke gevolgen voor de lever op lange termijn.
Ik heb alleen ervaring met Alprazolam bij vuurwerkangst en in de bijsluiter staat dat het erg belastend is voor de lever en om die reden maar kortdurend gegeven mag worden (in het geval van vuurwerkangst een dag of 3-4). Het is een angstremmer: de hond wordt er niet suf van o.i.d. Maar ik ben niet bekend met het inzetten van deze medicatie bij verlatingsangst en zou dat zelf ook niet overwegen vanwege de mogelijk schadelijke gevolgen voor de lever op lange termijn.
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik heb twee jaar geleden mijn hond tijdens oud en nieuw Alprazolam gegeven en hij was net dronken. Bij het opstaan uitglijden, bij het van de bank af gaan vallen
Daarnaast vielen zijn remmingen weg. Hij pakte bijvoorbeeld van een bord op tafel eten af wat hij normaal nooit zou doen en hij pakte ook het lekkers van onze andere hond af wat hij normaal ook niet in zijn hoofd zou halen
Ik vind het troep en ik geef het nooit meer (we gaan nu weg tijdens oud en nieuw).
Prozac is een antidepressiva en heeft ook bijwerkingen. De bijwerkingen die het meeste voorkomen zijn toename van eetlust en sufheid.
Behoorlijke pittige medicijnen voor een hond zeg
Daarnaast vielen zijn remmingen weg. Hij pakte bijvoorbeeld van een bord op tafel eten af wat hij normaal nooit zou doen en hij pakte ook het lekkers van onze andere hond af wat hij normaal ook niet in zijn hoofd zou halen
Ik vind het troep en ik geef het nooit meer (we gaan nu weg tijdens oud en nieuw).
Prozac is een antidepressiva en heeft ook bijwerkingen. De bijwerkingen die het meeste voorkomen zijn toename van eetlust en sufheid.
Behoorlijke pittige medicijnen voor een hond zeg
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
OchElske schreef:Vanavond komt er een Husky van 1,5 jaar bij mij in de opvang.
Hou er rekening mee dan bij en ná het afbouwen de hond nog wel een half jaar last kan hebben van ontwenningsverschijnselen. Prozac is echt de hel om mee te stoppen, daar zijn echt heel veel verhalen over te vinden op internet. Ontwenningsverschijnselen kunnen er bij mensen uit bestaan dat ze zich in hun hoofd heel anders/naar voelen (depressief, of een niet nader te omschrijven naar gevoel, of ...), daar zal de hond (als hij zulke verschijnselen heeft) zich ook naar gedragen.
Dat kan dus betekenen dat gedrag wat hij tijdens en tot wel een half jaar na het afbouwen laat zien beïnvloed wordt door de ontwenningsverschijnselen. Dus eigenlijk kun je pas na die tijd echt iets zeggen over zijn gedrag zonder de medicatie.
- Zamunda
- Zeer actief
Ik zou ook navragen hoelang hij nu al prozac krijgt.
En hij krijgt écht prozac? Geen clomicalm? Clomicalm is namelijk juist een antidepressivum wat voor honden geregistreerd is, prozac niet volgens mij (en prozac is dus gigantische rommel).
En hij krijgt écht prozac? Geen clomicalm? Clomicalm is namelijk juist een antidepressivum wat voor honden geregistreerd is, prozac niet volgens mij (en prozac is dus gigantische rommel).
- Crescent
- Zeer actief
Zo, doet hij zichzelf iets aan als hij alleen is? Afbouwen alleen in overleg met de dierenarts, hij is er nu al op gezet en komt bovendien bij jou in de opvang, zonder kans op blijven? Dan komt er na jou weer een verandering van baas aan. Hopelijk bij zijn soortgenoten en voor een slee. Dapper dat je het aangaat en veel succes! Het zal een dankbare klus zijn. Houd je ons op de hoogte?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
Pienda
- Zeer actief
Prozac is fluoxetine en wordt vooral ingezet bij agressie. Is ook een angstremmer inderdaad. Afbouwen hoef je je minder zorgen over te maken dan bij clomicalm, maar moet bij voorkeur wel gedaan worden ipv abrupt te stoppen.
Alprazolam werkt kalmerend, maar zal waarschijnlijk alleen gegeven moeten worden voor het verwachte angstmoment.
Bijsluiter: http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... letten.pdf
De prozac werkt ondersteunend bij gedragstherapie. Alprazolam belemmert het leerproces en is daar dus veel minder geschikt voor.
Ik zou eerst maar eens kijken hoe de hond is en daarna pas gaan denken over het stoppen van de medicatie.
Alprazolam werkt kalmerend, maar zal waarschijnlijk alleen gegeven moeten worden voor het verwachte angstmoment.
De prozac werkt ondersteunend bij gedragstherapie. Alprazolam belemmert het leerproces en is daar dus veel minder geschikt voor.
Ik zou eerst maar eens kijken hoe de hond is en daarna pas gaan denken over het stoppen van de medicatie.
- Elske
- Actief
Ik vind het ook behoorlijk heftig! Vooral ook omdat de dierenarts dit middel heeft voorgeschreven zonder de eigenaren ook door te verwijzen naar een gedragstherapeut.DeDiana schreef:Poeh, heftige medicatie voor een hond die niet alleen kan zijn, wat niet bepaald uitzonderlijk is voor dit ras.![]()
Hij krijgt nu al 3 weken Fluoxetine, dat is voor zover ik weet de werkzame stof uit Prozac.Zamunda schreef:Ik zou ook navragen hoelang hij nu al prozac krijgt.
Het afbouwen kan dus nog behoorlijk heftig zijn, hier ging ik al wel van uit. Dat het mogelijk wel tot 6 maanden kan duren voor hij er helemaal van afgekickt is wist ik niet, dit is dus absoluut iets om rekening mee te houden.
Voor zover ik weet huilt en sloopt hij. We gaan het wel zien, ik heb alvast oppas geregeld voor de komende weken en zal zelf veel thuis zijn. Ik zal hem in eerste instantie op de medicatie houden, zoals je zegt het kwaad is nu eigenlijk al geschied. Ik overleg later wel met de dierenarts hoe ik de medicatie kan afbouwen.Crescent schreef:Zo, doet hij zichzelf iets aan als hij alleen is? Afbouwen alleen in overleg met de dierenarts, hij is er nu al op gezet en komt bovendien bij jou in de opvang, zonder kans op blijven? Dan komt er na jou weer een verandering van baas aan. Hopelijk bij zijn soortgenoten en voor een slee. Dapper dat je het aangaat en veel succes! Het zal een dankbare klus zijn. Houd je ons op de hoogte?
Hij kan blijven zolang als nodig is, en mijn vriend en ik heb 4 honden wel altijd als het perfecte aantal gezien. Maar ik weet niet of ik een husky op de lange termijn kan bieden wat hij nodig heeft. Bij soortgenoten voor de slee zou het perfecte plaatje zijn en ik hoop dat ik dat voor hem kan realiseren.
Ik haal hem vanavond op en zal dan een apart topic openen met het hele verhaal en foto's!
- Elske
- Actief
Dankjewel! Ik heb de eigenaresse net nog even gesproken en zij geeft aan dat hij van beide middelen 1x per dag een pilletje krijgt.Pienda schreef:Prozac is fluoxetine en wordt vooral ingezet bij agressie. Is ook een angstremmer inderdaad. Afbouwen hoef je je minder zorgen over te maken dan bij clomicalm, maar moet bij voorkeur wel gedaan worden ipv abrupt te stoppen.
Ik ben zeker niet van plan om meteen te stoppen met de medicatie. Ik heb hier alleen helemaal geen ervaring mee en probeer een beetje in te schatten wat ik kan verwachten.
Weet jij of de medicatie het best één voor één afgebouwd kan worden?
-
Pienda
- Zeer actief
Alprazolam hoeft niet afgebouwd te worden. Heel apart dat hij dat 1x per dag krijgt. Het werkt niet heel lang namelijk. Dus als je daar de hele dag effect van wil hebben moet dat 4x gegeven worden.
Persoonlijk zou ik in ieder geval de prozac geven tot hij een beetje gewend is. Anders wordt het wel heel veel voor de hond. Ik zou het medisch dossier vragen zodat je kan zien waarom de dierenarts het heeft voorgeschreven. Dan kan je met je eigen dierenarts in overleg en evt advies vragen van de gedragskliniek in Utrecht en dan kijken hoe of wat.
Clomicalm is een meer voor de hand liggende keuze bij verlatingsangst, dus misschien is er wel meer aan de hand waardoor ze voor prozac gekozen hebben.. En dan denk ik aan mogelijke agressieproblemen.
Persoonlijk zou ik in ieder geval de prozac geven tot hij een beetje gewend is. Anders wordt het wel heel veel voor de hond. Ik zou het medisch dossier vragen zodat je kan zien waarom de dierenarts het heeft voorgeschreven. Dan kan je met je eigen dierenarts in overleg en evt advies vragen van de gedragskliniek in Utrecht en dan kijken hoe of wat.
Clomicalm is een meer voor de hand liggende keuze bij verlatingsangst, dus misschien is er wel meer aan de hand waardoor ze voor prozac gekozen hebben.. En dan denk ik aan mogelijke agressieproblemen.
- Zamunda
- Zeer actief
Aangezien hij het nog maar 3 weken slikt zou ik persoonlijk nu zo snel mogelijk weer afbouwen en stoppen me de prozac (uiteraard na ruggespraak met de DA). Er is nu nog geen langdurige afhankelijkheid en nog geen/weinig lange termijn-effecten en die zou ik dus willen voorkomen.Elske schreef:Hij krijgt nu al 3 weken Fluoxetine, dat is voor zover ik weet de werkzame stof uit Prozac.
Het afbouwen kan dus nog behoorlijk heftig zijn, hier ging ik al wel van uit. Dat het mogelijk wel tot 6 maanden kan duren voor hij er helemaal van afgekickt is wist ik niet, dit is dus absoluut iets om rekening mee te houden.
Kijk, als er een echte indicatie zou zijn om het middel te geven dan ligt het wat genuanceerder, maar als dit is omdat hij niet alleen kan zijn en sloopt dan vind ik dit middel niet geïndiceerd. En ook al zou het voor nog andere zaken zijn vind ik het alsnog niet passend in het stadium dat er nog geen gedragstraining aan te pas is gekomen.
- Elske
- Actief
Ik heb net de dierenarts gesproken en die gaf inderdaad ook aan dat ik meteen kan stoppen met de Alprazolam omdat dat al uitgewerkt is als ik hem vanavond op haal. Ze is niet bekend met het voorschrijven van Prozac en ze gaat voor me uitzoeken hoe we dit moeten afbouwen als het zo ver is.Pienda schreef:Alprazolam hoeft niet afgebouwd te worden. Heel apart dat hij dat 1x per dag krijgt. Het werkt niet heel lang namelijk. Dus als je daar de hele dag effect van wil hebben moet dat 4x gegeven worden.
Ik weet niet wat wel en niet waar is van het verhaal wat ik te horen krijg, ik weet alleen zeker dat die hond geholpen moet worden. Daarbij hou ik rekening met het worst case scenario en ik sluit agressie in welke vorm dan ook zeker niet uit.
Ik heb aan de dierenarts doorgegeven dat hij het middel nu 3 weken krijgt en daar houd ze rekening mee om te bepalen hoe en wanneer we gaan afbouwen.Zamunda schreef:Aangezien hij het nog maar 3 weken slikt zou ik persoonlijk nu zo snel mogelijk weer afbouwen en stoppen me de prozac (uiteraard na ruggespraak met de DA). Er is nu nog geen langdurige afhankelijkheid en nog geen/weinig lange termijn-effecten en die zou ik dus willen voorkomen.Elske schreef:Hij krijgt nu al 3 weken Fluoxetine, dat is voor zover ik weet de werkzame stof uit Prozac.
Kijk, als er een echte indicatie zou zijn om het middel te geven dan ligt het wat genuanceerder, maar als dit is omdat hij niet alleen kan zijn en sloopt dan vind ik dit middel niet geïndiceerd. En ook al zou het voor nog andere zaken zijn vind ik het alsnog niet passend in het stadium dat er nog geen gedragstraining aan te pas is gekomen.
Of er een echte indicatie is weet ik niet, ik vertrouw daarop ook niet op de eigenaren en ik ga wel zien hoe de hond zich gedraagt wanneer hij hier is.
-
Angelique.
Ik kan inmiddels een boek schrijven over Juneau, nou ja over de eigenaren meer
Het is een doodnormale husky met bijbehorende karakter eigenschappen, alleen wel 1 die totaal niet opgevoed is en niet begrepen.
Die medicatie is werkelijk van de zotte.

Het is een doodnormale husky met bijbehorende karakter eigenschappen, alleen wel 1 die totaal niet opgevoed is en niet begrepen.
Die medicatie is werkelijk van de zotte.
- Elske
- Actief
Hij is nu hier en ik vind dat hij het gezien de omstandigheden echt al heel goed doet!Angelique. schreef:Ik kan inmiddels een boek schrijven over Juneau, nou ja over de eigenaren meer![]()
Die medicatie is werkelijk van de zotte.![]()
Hij is echt heel mooi, lief, speels, aanhankelijk en hij barst van de energie.
De eigenaren gaven nog aan dat hij niet genoeg beweging kreeg bij hun. Dat dat het nodige probleem gedrag oplevert verbaasd mij niet.
Toch geloof ik wel dat het alleen thuis blijven een serieus probleem is wat je niet met genoeg bewegen zo maar even op lost.
Hier hoef ik me de komende weken gelukkig nog niet mee bezig te houden. Ik ga eerst maar eens kijken wat voor karakter er naar boven komt als hij tot rust komt en de medicatie afgebouwd kan worden.
- Crescent
- Zeer actief
Leuk! Ik zou blij zijn bij jullie als ik hem was.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Een van m'n pups in de USA kreeg oa Prozac
en nadat het eerst leek te werken werd hij na een week of 4-5 ineens agressief. Hierover heb ik bij diverse dierenartsen navraag gedaan en is in die periode na start van deze medicatie een bekende bijwerking. Helaas.
-
Angelique.
Dat alleen thuis blijven is zeker een dingetje, een behoorlijk dingetje...mja...dat is echt wel een husky karakter eigenschap, buiten dat...dat wisten ze !!Elske schreef:Hij is nu hier en ik vind dat hij het gezien de omstandigheden echt al heel goed doet!Angelique. schreef:Ik kan inmiddels een boek schrijven over Juneau, nou ja over de eigenaren meer![]()
Die medicatie is werkelijk van de zotte.![]()
Hij is echt heel mooi, lief, speels, aanhankelijk en hij barst van de energie.
De eigenaren gaven nog aan dat hij niet genoeg beweging kreeg bij hun. Dat dat het nodige probleem gedrag oplevert verbaasd mij niet.
Toch geloof ik wel dat het alleen thuis blijven een serieus probleem is wat je niet met genoeg bewegen zo maar even op lost.
Hier hoef ik me de komende weken gelukkig nog niet mee bezig te houden. Ik ga eerst maar eens kijken wat voor karakter er naar boven komt als hij tot rust komt en de medicatie afgebouwd kan worden.
Als ze dan denken "dat los ik wel even op"
Bij hussen waar het er zo in zit los je dat niet even op, de kans is groot dat je het helemaal nooit niet oplost, en dat wisten ze en hij zou noooooooit alleen hoeven zijn !
Ik hou erover op, ben een beetje boos
- runninggirl
- Zeer actief
Angelique. schreef:
Dat alleen thuis blijven is zeker een dingetje, een behoorlijk dingetje...mja...dat is echt wel een husky karakter eigenschap, buiten dat...dat wisten ze !!
Als ze dan denken "dat los ik wel even op"![]()
Bij hussen waar het er zo in zit los je dat niet even op, de kans is groot dat je het helemaal nooit niet oplost, en dat wisten ze en hij zou noooooooit alleen hoeven zijn !![]()
Ik hou erover op, ben een beetje boosniet op jou uiteraard
- Elske
- Actief
We mogen van de dierenarts meteen beginnen met het afbouwen van de Prozac. Hij heeft vandaag dus nog maar een halve dosering gekregen en we kijken even hoe het verder gaat.

Hij is echt zo leuk

Hij is echt zo leuk
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Hij is prachtig!
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Aantal honden: 1
Oh, wat een prachtige Husky zeg ♡
Verlatingsangst los je idd niet op met beweging. Maar ik denk dat te weinig beweging meer omschreven kan worden als te weinig aandacht voor je hond. Als je al geen tijd en zin wilt maken om te lopen, hoe kun je dan tijd en zin maken om te trainen op alleen zijn?
Verlatingsangst los je idd niet op met beweging. Maar ik denk dat te weinig beweging meer omschreven kan worden als te weinig aandacht voor je hond. Als je al geen tijd en zin wilt maken om te lopen, hoe kun je dan tijd en zin maken om te trainen op alleen zijn?
- Jackira
- Zeer actief
Verlatingsangst is inderdaad een lastig iets maar het maakt ook heel veel uit of er andere honden aanwezig zijn. Misschien helpt dat al genoeg.
- Zamunda
- Zeer actief
Fijn om te horen dat je gelijk gaat/kunt afbouwen!
- Elske
- Actief
Of de andere honden gaan helpen met de verlatingsangst weet ik niet. Hij woonde hiervoor samen met een husky teefje en dat hielp hem dus niet.
Op dit moment schiet hij al in de stress als ik even de kamer uit loop en als ik de deur dicht doe raakt hij echt in paniek. Wat een lawaai kan een hond dan maken zeg
. Nu heeft hij natuurlijk nog helemaal geen idee waar hij aan toe is hier bij ons en ik verwacht dan ook nog even helemaal niks van hem. Eerst rust in z'n koppie en de medicatie afbouwen en dan zien we wel verder.
Op dit moment schiet hij al in de stress als ik even de kamer uit loop en als ik de deur dicht doe raakt hij echt in paniek. Wat een lawaai kan een hond dan maken zeg