Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaring met gekruiste hondjes?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Curlie
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Ervaring met gekruiste hondjes?

Ongelezen bericht door Curlie »

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met hoe groot gekruiste honden worden.

Ik heb een heel leuk hondje op het oog die gekruist is van keeshond en dwergkees.

Het gaat in dit geval om een teefje en de moeder is de grootste van de ouders.
Ik hoop stiekem een beetje dat ze juist lekker klein blijft.

Hoe groot is de kans dat een kruising toch net zo groot wordt als de grootste ouder?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Ervaring met gekruiste hondjes?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Groot. Of klein. Er is geen enkel zicht op.

Heb je je wel in deze rassen verdiept? Is het een kruising die je wilt? Als je specifiek een kleiner hondje wilt, zou ik voor een rashond gaan; dan weet je (vrij) zeker, maar ook nooit 100% dat de hond aan de gemiddelde rasstandaard gaat voldoen.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

En dan nog heb je met voorouders te maken... ik heb een gelijkwaardige kruising qua hoogte (mh x hh) waarvan pa en ma even groot waren. Mijn hond is 65 cm en 30 kg en zijn broer is 56 cm en 24 kg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Je weet het van te voren niet. Toch heb ik bij dit soort kruisingen de indruk dat in de F1 de extremen uitvlakken. En ik vermoed dus dat de pups eerder richting het normale kees-formaat gaan dan naar de dwerg.
Je kunt de inschatting van de volwassen maat niet baseren op het gewicht van jonge pups, gezien grotere honden een steilere groeicurve hebben dan klein blijvende honden.
Afbeelding
Curlie
Vaste gebruiker

Ik begin niet zomaar aan een hond die niet bij ons past :)

Nee, ik had me nog niet heel diep in deze hond verdiept, ik ben aan het kijken wat leuk is en wat past bij ons.

Ik heb een witte herder en een beagle. Mijn dochter kan moeilijk met ze knuffelen en al helemaal niet met ze lopen vanwege een medisch probleem. Vandaar dat ik overweeg om een kleine hond erbij te nemen, die ze lekker op schoot kan nemen af en toe, zodat zij ook met volle teugen van onze honden kan genieten. En omdat ik het heerlijk vind. En omdat de witte herder graaaag met kleine honden speelt. Dan heeft de beagle af en toe wat meer rust :) Maar, het is nog in de overweging fase. Ik zag deze en dacht, wat een leukerd. Kwa wolligheid wat weg van mijn herder en kwa eigenwijsheid wat weg van mijn beagle. Maar als de kans er dus nogal in zit dat ze zo groot wordt als haar moeder dan valt deze af.

Ja mijn onderschrift foto is oud. Inmiddels is de witte herder 10 maanden en een heeel stuk groter dan op de foto, waar ze net bij ons kwam.
Laatst gewijzigd door Curlie op 11 mei 2017 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Paisley schreef:Je weet het van te voren niet. Toch heb ik bij dit soort kruisingen de indruk dat in de F1 de extremen uitvlakken. En ik vermoed dus dat de pups eerder richting het normale kees-formaat gaan dan naar de dwerg.
Je kunt de inschatting van de volwassen maat niet baseren op het gewicht van jonge pups, gezien grotere honden een steilere groeicurve hebben dan klein blijvende honden.
dat denk ik ook ja, dat het meer normale kees zal zijn dan dwerg
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik heb een Jack Russell X Chihuahua en zij is heel klein gebleven, 21 cm en 4 kg.Intussen bijna 16 jaar.
Curlie
Vaste gebruiker

Maryanne schreef:Ik heb een Jack Russell X Chihuahua en zij is heel klein gebleven, 21 cm en 4 kg.Intussen bijna 16 jaar.
Dat klinkt als een leuke combi.
Ik vind het wel leuk juist als een hond niet 100% raszuiver is en het een beetje een verassingspakketje is hoe en wat het gaat worden. Mijn witte herder is 1/4e husky en dat maak het juist nog leuker vind ik.

Maar dat is wel een beetje de maat waar ik aan denk, max het formaat van Jack Russel.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zo'n kruising kan alle kanten op gaan qua formaat.
En niet elke kleine hond wordt graag op schoot gehouden. Dan kun je beter op zoek gaan naar een leuke volwassen herplaatser die aan die wensen voldoet
Curlie
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Zo'n kruising kan alle kanten op gaan qua formaat.
En niet elke kleine hond wordt graag op schoot gehouden. Dan kun je beter op zoek gaan naar een leuke volwassen herplaatser die aan die wensen voldoet
Ja dat klopt, daar ben ik ook naar aan het rondkijken. Moeilijk zoeken als je niet precies weet welk ras....
Ik heb de ervaring met mijn beagle, die ik op 4 jarige leeftijd kreeg, dat het veel langer duurde om echt een hechte band te krijgen, dan met honden die ik vanaf pup had. Kan ook een uitzondering zijn geweest natuurlijk. Maar dat geeft me wel de voorkeur om voor een pup te gaan. Natuurlijk wil niet iedere hond op schoot, dat snap ik :) Spelen is voor haar gewoon makkelijker met een klein hondje, in alle opzichten. We hebben af en toe een Jack Russel te logeren en dat is ook altijd dikke pret.
Gek genoeg wil mijn witte herder wel graag op schoot, maar dat past niet meer bij mij :denken:
Afbeelding
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Curlie schreef:Ik heb een witte herder en een beagle. Mijn dochter kan moeilijk met ze knuffelen en al helemaal niet met ze lopen vanwege een medisch probleem. Vandaar dat ik overweeg om een kleine hond erbij te nemen, die ze lekker op schoot kan nemen af en toe, zodat zij ook met volle teugen van onze honden kan genieten.
Dan moet je geen keeshond nemen. Onze keeshonden zijn absoluut geen schoothondjes, daar vinden ze niks aan, en ze houden ook niet van knuffelen. Zelfs naast je liggen op de bank houden ze nooit langer dan 30 seconden vol.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Een Luko? (klik)

Afbeelding

LUKO is een lief en aanhankelijk hondje dat gek is op knuffelen en aandacht. Hij is erg vrolijk en speels, hij speelt graag even met de bal of met een stuk speelgoed. Hij is rustig in huis en blaft alleen even als er een kat in de tuin loopt of er aangebeld wordt. Hij is graag bij je in de buurt en volgt zijn opvangmama door het hele huis heen. Hij slaapt `s nachts in een bench. Hij heeft geen voernijd en gaat prima mee in de auto overal naar toe.
Hij is een vriendelijk en open hondje en wordt graag door iedereen begroet en even geaaid. Hij vindt het erg leuk om met kinderen op te trekken en is erg lief voor ze. LUKO was in het begin niet zindelijk in huis, maar door training en duidelijke regels in huis te stellen is dit in het opvanggezin opgelost. Hij is erg leergierig, slim en hij is erg goed te trainen. De band wordt juist veel sterker als je met hem gaat trainen, dan volgt hij je werkelijk overal en kijkt steeds naar je op. Buiten loopt LUKO goed aan een korte lijn en kan in veilige gebieden los. Hij kan erg hard rennen en is gek op spelen met andere honden. Hij springt door het hoge gras en zijn oren flapperen als hij rent, het leven is dan een groot feest voor hem. Het is echt genieten om samen te gaan wandelen en met hem op te trekken. LUKO kan niet met katten of kleine huisdieren in huis samen leven.
LUKO is een geweldige hond die heel veel liefde en vrolijkheid geeft. We zoeken iemand voor hem die met hem verder wil trainen en die band samen wil opbouwen als maatjes voor het leven.
Curlie
Vaste gebruiker

Bedankt voor alle tips. Ik ga er nog eens goed over nadenken of ik het uberhaubt ga doen en zo ja, welk soort het worden zou.
Goed weekend!
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Owww Luko is leuk zeg. :I:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik zou even wachten tot je herder wat ouder is. zoals die nu is, hoeft niet te blijven. ik zou nog een jaartje wachten
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”