Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kokosolie tegen insecten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

-tycho
Zeer actief
Aantal honden: 1

Kokosolie tegen insecten

Ongelezen bericht door -tycho »

Bij het bekijken wat er op de markt is aan hondenvoeding (nadruk mooie vacht) kwam ik dit tegen; https://www.schecker.nl/kokosolie

Nu bak ik in ontgeurde kokosolie en vraag ik me af of het zin heeft om dit door het voer te mengen.

Iemand die dit toevoegt aan de voeding of weet wat de voordelen zijn? (die insectenwerende werking claim valt me speciaal op)

Hoeveel en hoe vaak geef je het?
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Re: Kokosolie tegen insecten

Ongelezen bericht door Abby »

Hm. Ik kook zelf ook met kokosolie. Gebruik het voor 1001 dingetjes, maar insectwerend? Tot nu toe geen ervaring mee...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb mijn honden een tijdje kokosolie gegeven voor de glans maar een vervelende insectenwering heb ik niet kunnen ontdekken :19: vage omschrijving trouwens want wat bedoelen ze daarmee, vliegen? Vervelende insecten vind ik teken of vlooien maar die lieten zich niet weerhouden door wat kokosolie.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

vixen krijgt dagelijks een theelepel kokosolie door haar eten maar dat is omdat ze er zo mooi van gaat glimmen en niet tegen de insecten ;)

als ik wat tegen insecten wil doen (vliegen en dergelijke bedoel ik dan) spuit ik mijn honden tegen de haarrichting in met wat in water opgeloste druppels teatree-olie en als er erg veel vliegen zijn doe ik ook nog wat pure teatree-olie op mijn vingers en ga daarmee langs hun oorranden.
dat heeft tot nu toe bij de honden die graag in de tuin lagen prima geholpen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik gebruik het ook door het voer, goed voor huid en vacht en voor honden die wat moeilijk poepen op kvv.
Maar ik heb ook nog nooit gehoord van een insectenwerende werking, noch heb ik daar iets van gemerkt.
AnnekeP
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door AnnekeP »

Interessant. Hoeveel geven jullie?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik geef een keer of drie per week een dessertlepel door het voer.
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

Dank voor jullie antwoorden.

Over Laurinezuur vind ik bv op Wikipedia dit;

Van laurinezuur is vastgesteld dat het bacteriedodende en virusvernietigende eigenschappen heeft. Dit komt doordat er in het lichaam uit laurinezuur de mono-ester monolaurine wordt aangemaakt. Dit monolaurine is in staat de buitenkant van bepaalde virussen en bacteriën oplosbaar te maken, waardoor het micro-organisme stukgaat en afsterft[4]. Enkele voorbeelden waarbij monolaurine effectief is, zijn hiv, cytomegalovirus (CMV), Herpes simplex (HSV), ringworm, Candida albicans, Helicobacter pylori, Propionibacterium acnes (belangrijk bij acne), Staphylococcus epidermidis en Staphylococcus aureus.

Zoek ik er verder op door dan vind ik over kokosolie net zoveel artikelen die alle gezonde claims net zo hard weer van tafel vegen.

Eigenlijk weet ik dus nog steeds weinig.

Heeft het bij jullie honden wel het gewenste effect op de vacht?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Lastig te zeggen. Ik ben er een maand of 4 geleden mee gestopt en ze glimmen nog steeds.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

-tycho schreef:Dank voor jullie antwoorden.

Over Laurinezuur vind ik bv op Wikipedia dit;

Van laurinezuur is vastgesteld dat het bacteriedodende en virusvernietigende eigenschappen heeft. Dit komt doordat er in het lichaam uit laurinezuur de mono-ester monolaurine wordt aangemaakt. Dit monolaurine is in staat de buitenkant van bepaalde virussen en bacteriën oplosbaar te maken, waardoor het micro-organisme stukgaat en afsterft[4]. Enkele voorbeelden waarbij monolaurine effectief is, zijn hiv, cytomegalovirus (CMV), Herpes simplex (HSV), ringworm, Candida albicans, Helicobacter pylori, Propionibacterium acnes (belangrijk bij acne), Staphylococcus epidermidis en Staphylococcus aureus.

Zoek ik er verder op door dan vind ik over kokosolie net zoveel artikelen die alle gezonde claims net zo hard weer van tafel vegen.

Eigenlijk weet ik dus nog steeds weinig.

Heeft het bij jullie honden wel het gewenste effect op de vacht?

Vetzuren hebben inderdaad een positief effect op de gezondheid. Maar het effect is sterk afhankelijk van de soort vetzuren (C6-C8-C10 etc) en hun vorm (mono-, di-, triglyceriden). Er wordt veel onderzocht, maar er is ook heel veel onduidelijk. Producenten hebben zo ook weer hun eigen optimale blends samengesteld, met naar hun idee de ideale combinaties. Het is nu ook meer en meer in opkomst vanwege de antibioticareductie, dus er volgt vast nog meer onderzoek.

Ik geloof dat het wel een effect heeft op de gezondheid en dat de vacht dus ook kan verbeteren. Of het teken kan weerhouden dat denk ik eigenlijk niet.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”