Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke middelmaat? En meer info working kelpie gevraagd.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Arline
Zeer actief
Aantal honden: 2

welke middelmaat? En meer info working kelpie gevraagd.

Ongelezen bericht door Arline »

Ik was af en toe al aan het denken over welk ras of (onherleidbare) kruising ik zou willen, maar gehoopt dat dit nog veel verder van m'n bed show zou zijn.
Nu ben ik, zonder haast te hebben, toch serieuzer aan het oriënteren.
De beauceron blijft enorm hoog op m'n lijstje staan. Ik ben er alleen wel achter dat ik een grote voorkeur voor reuen heb. Het enige wat me eventueel weerhoud van een beauceron is toch wel het formaat. Ik houd van grote honden, maar wanneer je meerdere honden hebt is een middelmaatje wel enorm praktisch. Daarnaast doe ik het allerliefst neuswerk, met Nox doe ik trailen(speuren) en vlaktewerk. Nox heeft veel drive en is 'maar' 36kg en daar heb ik een enorme kluif aan om hem te houden met trailen. Wat dat betreft kan ik het met een hond van 50kg (beauceron reu) wel vergeten. Kan ook niet gaan trailen uiteraard, maar praktische aspect van een kleinere hond blijft staan.

Nu vroeg ik me af hoe een working kelpie is. Zie ze nooit en het zijn uiteraard veedrijvers en zullen ook veelal bij personen zitten die ze daarvoor hebben. Maar er zullen er ook tussen zitten die minder geschikt/drijvend zijn? Ik zeg niet dat ik nooit zal gaan schapendrijven met mijn hond, maar daar ligt niet mijn ambitie. Kan zo'n hond gelukkig worden wanneer hij niet doet waar hij voor gefokt is. Er zijn natuurlijk zat andere rassen. Van de working kelpie weet ik niet veel, maar het is een type hond dat me erg aanspreekt.

Wat ik zoek in een hond:
Een sportieve hond die alles/veel leuk vindt om te ondernemen. Daarbij hoeft hij niet uit te blinken in 1 bepaald ding. Samen actief bezig zijn vind ik leuk. Dus wel een hond die zich wat van mij aantrekt en het leuk vind samen wat te doen en dat hoeft echt niet in de vorm van befehl ist befehl.
Waak mag, hoeft niet. Redelijk sociaal is wel handig, aangezien we de hond meenemen met kamperen ed. Hondsociaal als in niet versnipperen en gewoon trainen in een groep is fijn, maar ik heb geen honden voor op zondag op een losloopveldje, dat trekt me niet.
Angstig/snel bang kan ik slecht mee overweg. En geen jachtinstinct. Nox gaat graag achter een konijn aan, maar dat vind ik van een heel andere orde dan echt pleite zijn, daar kan mijn hart niet tegen. Dat laatste weerhoud mij ook van een buitenlandse hond of een prachtige podenco. Alhoewel dat vast niet voor allemaal zal gelden.
Bij een herplaatser kijk ik naar de hond en wat bij mij en Nox past en niet naar reu of teef.
Wat ik ook erg prettig vind aan Nox is dat hij aan en uit is. Met trainen ligt hij op bivak opgerold te slapen, waarbij je je afvraagt of hij nog wat doen gaat, maar wanneer je hem ophaalt en wil en gaat hij als een speer. Ik houd van een hond met heel veel energie en het hoeft binnen ook geen dooie te zijn altijd, maar altijd jengelen hoeft nou ook weer niet. Fenja bleef tot hoe oud ze was, non-stop doorgaan en nam alleen gedwongen rust. Hoe is dat bij een kelpie? Ik heb dat gevoel namelijk ook een beetje, zoals bij bijv veel borders. De Jack Russel lijkt me nog steeds heel gaaf, maar daar ben ik ook bang voor. Dat komt vooral omdat ik ook heel veel opgefokte hussel exemplaren zie die eigenlijk nooit leuk zijn. Dit komt uiteraard ook te weinig doen en ik begrijp ook heus wel dat het opvoeding is, maar de ene hond heeft het wel meer dan een ander. En het gaat me ook niet om energie, maar een bepaald soort relaxedheid die mist.
Een field trial lab vind ik door Samantha hier op het forum ook super, maar ik wil dus niet (perse) jacht doen. Wellicht wil een fokker mij dan al helemaal geen hond verkopen?
Wel grappig, jr en lab noem ik nu en dat zijn de honden die ik vroeger zo'n beetje absoluut niet wilde. Wat kan je toch veranderen he hahaha.

Heel verhaal.. Hoop dat het duidelijk is wat ik ongeveer zoek en of een working kelpie (of ander ras) daarbij past. Dus kom er maar in :lol1:
Nu vind ik Nox nog te jong en mocht er een pup bijkomen, zal ik nog een jaar ofzo wachten. Maar ik hoef niet perse een pup dus. En wanneer een wel een pup komt zijn we na oriëntatie zo een hele tijd verder.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Re: welke middelmaat? En meer info working kelpie gevraagd.

Ongelezen bericht door Hippo »

Wil je niet opnieuw een mechel? Mijn knpv mechels zijn bij actie heerlijke stuiterballen :gjump: , maar thuis lekker rustig. Ze liggen voornamelijk te pitten, komen af en toe aaitjes halen en als je ze een bal/ wat te kauwen geeft zijn ze daar heel zoet mee.
Je kunt bij mechels behoorlijk wat kiezen qua karakter, grootte en gewicht. Oscar weegt 33kg en de reu van m'n broer(die ook mee was op de wandeling) weegt 32kg. Nox is best aan de maat.

Ik ken een aantal Beaucerons, de reuen wegen daarvan tussen de 38-45kg. Maar daar zullen vast nog uitschieters naar boven bij zitten.

Vind je een gewone Kelpie niks? Ik heb een paar keer een vrouw gesproken die ze fokt (haar man doet knpv), die zij dat ze met bijv agility super fanatiek zijn, uren kunnen wandelen, maar in huis gewoon rustig. Ze zei dat ze weinig reactie vertonen op vee, dus niet dat echte eye gedrag. Verder heb ik geen referenties.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Een goed gefokte border collie zou kunnen. Met de nadruk op goed gefokt en dan niet alleen gelet op gezondheid maar ook op karakter.

Kenji voldoet aan al je eisen: 58cm shoft maar weegt maar 20kg (en daarmee is hij qua hoogte echt wel te groot voor een BC). In huis zie of hoor je hem niet, hoogstens als hij snurkt. Hij gaat graag achter dingen aan maar is slim en baasgericht genoeg om te weten dat het niet mag. Qua sporten vindt hij echt alles leuk: hoopers, agility, speuren, flyball, frisbee, obedience, dogdance, canicross / bikejoring / stepjoring... ik heb nog niks gevonden wat hij niet leuk vindt. Als het maar met mij is. Hij heeft natuurlijk drijfinstinct en werkt graag bij de schapen maar is net zo gelukkig als we gaan sporten.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zat te lezen en ik dacht: een werklijn labrador is wel wta voor je. En toen noemde je dat zelf al haha! Ik weet niet of fokkers je geen hond zouden verkopen eigenlijk, lijkt mij persoonlijk belangrijker dat er iets met een hond wordt gedaan dan of het dan jacht is of wat anders, maar wie ben ik. Informeren kan altijd natuurlijk.
Arline
Zeer actief

Hippo schreef:Wil je niet opnieuw een mechel? Mijn knpv mechels zijn bij actie heerlijke stuiterballen :gjump: , maar thuis lekker rustig. Ze liggen voornamelijk te pitten, komen af en toe aaitjes halen en als je ze een bal/ wat te kauwen geeft zijn ze daar heel zoet mee.
Je kunt bij mechels behoorlijk wat kiezen qua karakter, grootte en gewicht. Oscar weegt 33kg en de reu van m'n broer(die ook mee was op de wandeling) weegt 32kg. Nox is best aan de maat.

Ik ken een aantal Beaucerons, de reuen wegen daarvan tussen de 38-45kg. Maar daar zullen vast nog uitschieters naar boven bij zitten.

Vind je een gewone Kelpie niks? Ik heb een paar keer een vrouw gesproken die ze fokt (haar man doet knpv), die zij dat ze met bijv agility super fanatiek zijn, uren kunnen wandelen, maar in huis gewoon rustig. Ze zei dat ze weinig reactie vertonen op vee, dus niet dat echte eye gedrag. Verder heb ik geen referenties.
Nox past perfect, echt een hond naar mijn hart, dus inderdaad de vraag waarom niet een mechel. En dico :I: Ik zeg ook niet absoluut niet, maar ik zou erg graag eens en ander ras willen.

Heb gehoord dat er ook kleinere smallere beaucerons gefokt worden, maar in de regel zijn de reuen toch echt wel aan de maat en richting de 50kg.

Gewone kelpie weet ik eigenlijk niet. Daar ga ik ook eens na kijken :ok: Kende er maar een paar en dan ook nog van afstand en die vond ik niet geweldig. Vaak spreekt me binnen een ras de werklijn meer aan, ondanks dat ze meer nodig hebben vaak juist kalmer.
Eilfy schreef:Een goed gefokte border collie zou kunnen. Met de nadruk op goed gefokt en dan niet alleen gelet op gezondheid maar ook op karakter.

Kenji voldoet aan al je eisen: 58cm shoft maar weegt maar 20kg (en daarmee is hij qua hoogte echt wel te groot voor een BC). In huis zie of hoor je hem niet, hoogstens als hij snurkt. Hij gaat graag achter dingen aan maar is slim en baasgericht genoeg om te weten dat het niet mag. Qua sporten vindt hij echt alles leuk: hoopers, agility, speuren, flyball, frisbee, obedience, dogdance, canicross / bikejoring / stepjoring... ik heb nog niks gevonden wat hij niet leuk vindt. Als het maar met mij is. Hij heeft natuurlijk drijfinstinct en werkt graag bij de schapen maar is net zo gelukkig als we gaan sporten.
Kenji klinkt inderdaad als een fijne hond. Maar daar vind ik bij de border wel gelijk een heel grote moeilijkheidsgraad: goed gefokte border zoeken. Maar niet onmogelijk natuurlijk.

sbientje schreef:ik zat te lezen en ik dacht: een werklijn labrador is wel wta voor je. En toen noemde je dat zelf al haha! Ik weet niet of fokkers je geen hond zouden verkopen eigenlijk, lijkt mij persoonlijk belangrijker dat er iets met een hond wordt gedaan dan of het dan jacht is of wat anders, maar wie ben ik. Informeren kan altijd natuurlijk.
Lijkt mij ook. Informeren kan uiteraard altijd zoals je zegt.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben verschrikkelijk gek op de working kelpie met al zn voor en nadelen :engel: Ik ken er ook veel van de schaapskooi waar ik af en toe met haar train.

Wat heel veel working kelpies overeenkomen, althans de working kelpies die ik ken:
Een heel onderdanige manier van doen naar hun mensen (ook gerust naar andere mensen, als er eenmaal contact is, niet bij mensen op straat) en daarin lekker spartelig en druk. Haal een kelpie aan en 3 sec later ziet ie op schoot en ligt je koffie omver :LOL: Het werkt me wel eens op mn zenuwen, want een slaafse houding is me soms een beetje teveel. Mn bezoek staat er ook wel eens van te kijjken :LOL:
Ze zijn erg gedreven, maar ook nuchter en zelfstandig. Anders dan een bordercollie. Een kelpie gaat ook gerust voor zichzelf aan de slag. Dat is overigens makkelijk te beheersen want de meesten zijn gehoorzaam van aard.
Hun energie is eindeloos, maar ik vind ze ook geduldig. In huis zie ik mn kelpie niet. Niet omdat ze niet wat wil doen, maar omdat ze het ook belangrijk vind mij niet in de weg te lopen :LOL: Heel anders dan mn stabij, die zich bemoeit met alles wat me bezig houdt. Als ik wat met ze ga doen is mijn stabij soms al een uur aan het drammen geweest aan de deur, maar mn kelpie springt pas op als ik mn sleutels pak
Mn kelpie is behoorlijk gefocust en niet snel afgeleid, dat maakt haar enorm makkelijk te sturen. Ik laveer met dr door de stad zonder riem. Niet omdat ik een volgoefening er van maak, maar omdat ze met me meeloopt omdat ze dat zelf wil.
Kelpies zijn over het algemeen erg sociaal naar andere honden, hier en daar wel wat kittig. Maar bij de schaapskooi loopt ook vanalles in en uit zonder problemen, en daar zitten een stuk of 6 kelpies. Blafferig zijn ze soms wel, die van mij gelukkig niet.
Als je niet van plan bent om schapen te drijven, kun je je wel afvragen waarom je een working kelpie wil. Vanuit de rasvereniging worden ze afgeraden als huishond, al vind ik dit aan de overdreven kant want de working kelpies die ik ken passen echt prima bij mijn eigen levensstijl. Ook working kelpies die niet geschikt zijn bij de schapen zijn niet persé milde drijvers. Soms zijn ze te fel naar het vee, hebben te weinig presence, zijn slecht te hanteren of werken veel te wijd. In het dagelijkse leven kun je dan nog steeds te maken hebben met drijfgedrag waar je rekening mee moet houden.
Mijn kelpie is ook door de vorige eigenaar links laten liggen omdat ze niet wilde werken. In de werkelijkheid is ze eigenlijk een heel goede veedrijver, maar ze werkt niet voor mensen die te overheersend zijn. Mijn trainer noemt het een vrouwenhond :LOL: Als ze het gevoel krijgt dat ze het niet goed doet, smeert ze m of raakt in chaos en maakt er een potje van. Maar ze heeft sinds ze bij mij is zoveel zelfvertrouwen gekregen dat ik haar niet meer op die manier zie. In de basis is ze erg goed met vee maar ik train te weinig om er ook echt wat van te maken (hoeft ook niet, ik heb zelf geen vee). Echter doen ze toch het meeste op natuurlijk instinct en heb je maar een paar basis commando's nodig om dat te beheersen. De echte uitdaging ligt erin om zaken onder controle te krijgen die de hond niet uit natuurlijk instinct doet.

De working kelpie is een werkhond pur sang, maar dat vraagt niet perse een uurtje schapendrijven per week, maar een manier van omgaan met je hond die je bevalt en genoeg uitdaging biedt en begrip voor de extremen van het ras. In mijn geval is dat voornamelijk veel wandelen, fietsen en hardlopen. Maar wel op een andere manier dan hoe ik het doe met mijn (ook erg energieke) stabij. Mijn kelpie heeft in dit alles een taak. Ze loopt los, mag veel wel en niet, wordt veel gestuurd, is daarmee mentaal ook genoeg uitgedaagd. Die verantwoordelijkheid doet haar enorm goed. Zo past die werkhond in mijn leven zonder dat ik er speciaal mee bezig ga voor de hond. In de maanden met veel daglicht ben ik gerust 3 uur per dag met de honden op pad. In de winter is het overigens ook totaal geen probleem dat ze minder uitdaging krijgt, dan is het eerder mijn stabij die daar moeite mee heeft.

Als je meer wilt zien van de working kelpie, kun je de documentaire "de stress van de herder" eens bekijken. De docu gaat over een herder, maar je ziet regelmatig zijn honden voorbij komen. Ze fokken ook regelmatig, dus je zou er ook eens langs kunnen gaan als ze een nest hebben.
https://www.npo.nl/2doc/04-10-2016/VPWON_1246870

En mocht je in het noorden wonen, ben je ook gerust welkom en of kan ik regelen dat je een keer mee gaat naar de schapen om meer kelpies te ontmoeten.
Afbeelding
Arline
Zeer actief

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Paisley.
Je vraag waarom een working kelpie wanneer je niet wil veedrijven is een goede. Het is niet dat ik niet bijv een uurtje per week of af en toe wil veedrijven wanneer ik mijn hond daar erg veel plezier mee doe. Het is meer dat ik geen hond zoek om bijv kampioen ipo of agility te worden of beste in schapendrijven enz. Ik zoek een allround sportieve hond. Ik vind het erg leuk om actief bezig te zijn samen en ben best breed geïnteresseerd. Alleen het meest geweldige vind ik verschillende vormen van neuswerk.

Ik woon niet in het noorden, maar vind het leuk om eens te kijken om ze in het echt mee te maken. Dan zal ik je pb'en.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ja leuk doe maar! Ik ken hier overigens ook erg veel mensen met working kelpie die hem niet voor het vee hebben, maar als sportieve huishond. In het noorden zijn er relatief veel working kelpies, doordat we hier een aantal grote fokkers hebben en het hebben van een kelpie is een beetje besmettelijk :mrgreen: Ik ben zelf besmet door de schaapsherder van Leeuwarden die de laatste tijd veel in het nieuws is geweest (misschien heb je die voorbij zien komen)
Ik vind Kiwi overigens niet allround, een bal of frisbee, ze kíjkt er niet eens naar :LOL: Ze heeft niet geleerd om met speelgoed en eigenaar te spelen, alles waar je naar kijkt staat ze direct af. Maar ik denk dat dat heel anders is als je een pup vanaf begin hebt. Kiwi heeft geen lekkere start gehad bij een fokker die het allemaal knap onhandig aanpakte. Vanuit die fokker zijn ook heel veel herplaatshondjes steeds op marktplaats geweest, omdat hij ze soms in de 'aanbieding' gooide en zijn honden bij de verkeerde mensen terecht kwamen. Hij is inmiddels gestopt gelukkig.
Behendigheid heb ik geprobeerd, maar daar toont ze weinig aanleg voor. Ze heeft continu de neiging om uit te flanken. Dat is bij de schapen overigens een prima eigenschap en ik heb niet mn best gedaan om daar wat aan te doen bij behendigheid. Het aanleren van de toestellen ging prima, maar een heel parcours aan elkaar knopen vind ze lastig omdat ze steeds uitflankt.
Maar er zijn genoeg kelpies die het goed doen in de frisbee, flyball, behendigheid en speuren.
Laatst gewijzigd door Paisley op 25 apr 2017 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik ken best wel wat working kelpies die niet bij de schapen lopen maar agility doen. Ook dit gaat heel prima en supergoed. Het zijn enorm fijne werkhonden en dat werken hoeft mi echt niet alleen bij de schapen. Ook agility of een andere tak van sport kan prima voldoen.
Mijn kroaat is ook een werkhond, maar dat hoeft echt niet alleen met vee te zijn.
Arline
Zeer actief

Vandaar dat ik ze hier niet zie, ze komen bijna alleen voor in het noorden :mrgreen: @paisley.
Machie schreef:Ik ken best wel wat working kelpies die niet bij de schapen lopen maar agility doen. Ook dit gaat heel prima en supergoed. Het zijn enorm fijne werkhonden en dat werken hoeft mi echt niet alleen bij de schapen. Ook agility of een andere tak van sport kan prima voldoen.
Mijn kroaat is ook een werkhond, maar dat hoeft echt niet alleen met vee te zijn.
Thanx :ok:
Ook een idee om eens te gaan kijken bij een agilitywedstrijd.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

En misschien een ander type Belg? Beetje in lijn met je mechelaar maar toch anders.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik meld me ook even :lol1:

Ik heb een australian kelpie en een kruising JR, beide die je noemt hahaha

De kruising JR heeft voldoende uitdaging in het leven en is consequent opgevoed, mijn inziens een tophondje. Ik denk dat ze erg goed zouden kunnen passen :ok:

Mijn kelpie staat 'aan' als ik met hem aan het werk ga, kan heel rustig werken met speur dingen en vreselijk actief zijn bij de frisbee (je ziet dan twee echt verschillende honden aan het werk) daarnaast kan hij heel goed 'uit', in huis een heerlijk rustige hond, staat weer snel 'aan' als het moet.
Heeft daarnaast instinct om schapen te drijven, maar heb er zelf weinig tijd voor om dat ook nog op te pakken.
Ook zie je de australian kelpies veel in de agility (naast de working kelpies)

Ik kan de working kelpie niet vergelijken voor je, ik vind ze wat heftiger in hun drijfgedrag dan de australian. Maar sommige australian kelpies zijn weer nerveuzer dan de working kelpies.
Het valt en staat wel met de bloedlijnen die je neemt :ok:

Als je dan toch eens in het noorden bent, mag je ook altijd mijn kelpie ontmoeten, Kiwi en Timber kennen elkaar en kun je het verschil eens zien :)
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Arline schreef:
Eilfy schreef:Een goed gefokte border collie zou kunnen. Met de nadruk op goed gefokt en dan niet alleen gelet op gezondheid maar ook op karakter.

Kenji klinkt inderdaad als een fijne hond. Maar daar vind ik bij de border wel gelijk een heel grote moeilijkheidsgraad: goed gefokte border zoeken. Maar niet onmogelijk natuurlijk.
Ik vrees dat dit bij ieder ras wel een probleem is... ook bij kelpies komen de nodige gezondheidsproblemen voor (o.a. hartproblemen). Dat is een beetje inherent aan überhaupt rashonden. En als je dan denkt dat je het goed gedaan hebt qua fokker dan spreek je weer iemand die toevallig een hond van die fokker kent die dan niet goed is. Dus daar kom je niet uit. De border collie moet vooral bij je passen, anders wordt je er gek van. Als je denkt dat dat het geval is, lukt een fokker zoeken prima (zeker als je geen specifieke eisen stelt qua werkeigenschappen of show/sport prestaties)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Arline
Zeer actief

kloesje schreef:Ik meld me ook even :lol1:

Ik heb een australian kelpie en een kruising JR, beide die je noemt hahaha

De kruising JR heeft voldoende uitdaging in het leven en is consequent opgevoed, mijn inziens een tophondje. Ik denk dat ze erg goed zouden kunnen passen :ok:

Mijn kelpie staat 'aan' als ik met hem aan het werk ga, kan heel rustig werken met speur dingen en vreselijk actief zijn bij de frisbee (je ziet dan twee echt verschillende honden aan het werk) daarnaast kan hij heel goed 'uit', in huis een heerlijk rustige hond, staat weer snel 'aan' als het moet.
Heeft daarnaast instinct om schapen te drijven, maar heb er zelf weinig tijd voor om dat ook nog op te pakken.
Ook zie je de australian kelpies veel in de agility (naast de working kelpies)

Ik kan de working kelpie niet vergelijken voor je, ik vind ze wat heftiger in hun drijfgedrag dan de australian. Maar sommige australian kelpies zijn weer nerveuzer dan de working kelpies.
Het valt en staat wel met de bloedlijnen die je neemt :ok:

Als je dan toch eens in het noorden bent, mag je ook altijd mijn kelpie ontmoeten, Kiwi en Timber kennen elkaar en kun je het verschil eens zien :)
Is timber geen working kelpie? Stom zeg daar was ik van uit gegaan. Meer foto's plaatsen dus :pffff: Ik vind het een heel leuke hond om te zien en daarnaast klinkt het ook erg goed wat je van hem omschrijft. En je jr kruising ook. Qua gewicht zit ik met een jr en kelpie nog onder een beauceron, dus kan ook een vedubbelaar inzetten :engel:
Qua milder drijfgedrag zou dan wellicht een 'gewone' kelpie erg goed passen.
Eilfy schreef: Ik vrees dat dit bij ieder ras wel een probleem is... ook bij kelpies komen de nodige gezondheidsproblemen voor (o.a. hartproblemen). Dat is een beetje inherent aan überhaupt rashonden. En als je dan denkt dat je het goed gedaan hebt qua fokker dan spreek je weer iemand die toevallig een hond van die fokker kent die dan niet goed is. Dus daar kom je niet uit. De border collie moet vooral bij je passen, anders wordt je er gek van. Als je denkt dat dat het geval is, lukt een fokker zoeken prima (zeker als je geen specifieke eisen stelt qua werkeigenschappen of show/sport prestaties)
Ja daar heb je zeker gelijk in. En ik moet inderdaad echt een klik hebben met een hond of in geval van een pup een moederhond/combinatie.
Ik ga vanaf volgende maand naast het trailen met Nox ook trailen met een (leen)border, dus kan ik goed meemaken hoe dat is :ok:
Afbeelding
Arline
Zeer actief

veertje schreef:En misschien een ander type Belg? Beetje in lijn met je mechelaar maar toch anders.

Ik heb ook een laekense gehad. Dat blijft ook een prachthond in mijn ogen, maar ze zijn wel veel hond over het algemeen vind ik. Territorialer dan de meeste mechels volgens mij (niet dat ik er zo enorm veel ken). En gezien de tochten, vakanties, kamperen wat we veel doen, merk ik nu met Nox dat het ook wel makkelijk is. Alhoewel hij hier thuis absoluut erg waaks is hoor, maar makkelijk benaderbaar en stuurbaar daarin. Ook makkelijker dan mijn teef was, maar dat is ook wel een fel teven dingetje volgens mij.
Bij mij in de buurt heeft trouwens iemand een werklijn Tervuren, prachtige hond vind ik dat. Wist niet dat er zoveel verschil was bij de langharen. Want over het algemeen heb ik minder met de langhaar Belg voor mijzelf.
Maar een enorm zwak voor de Belg heb ik sowieso, maar wil ook wel eens wat anders :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het is jammer dat je nog een jaar wil wachten, hoewel ik dat heel goed kan begrijpen, maar anders zou een pup van Mojo's zus Felice ook een hele goede optie zijn geweest. Vader een behaarde Peruaan en moeder 50% Peruaan en 50% Working Kelpie. Mooie middelmaat (beide ouders zijn een centimeter of 50 hoog dus kleiner dan Mojo is) en sportieve honden zonder een enorme energiebehoefte. Minder werklustig dan wat je van je Belgen gewend bent maar wel prima te motiveren tot samenwerking.

Mocht je in je zoektocht naar een Working Kelpie toevallig nog tegen een leuk Kelpieteefje aanlopen waarvan de eigenaren wel een nestje willen fokken maar niet persé met een Working Kelpie, dan heb ik nog wel een halve Working Kelpiereu ter beschikking. :wink:
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

Arline schreef:
Is timber geen working kelpie? Stom zeg daar was ik van uit gegaan. Meer foto's plaatsen dus :pffff: Ik vind het een heel leuke hond om te zien en daarnaast klinkt het ook erg goed wat je van hem omschrijft. En je jr kruising ook. Qua gewicht zit ik met een jr en kelpie nog onder een beauceron, dus kan ook een vedubbelaar inzetten :engel:
Qua milder drijfgedrag zou dan wellicht een 'gewone' kelpie erg goed passen.
Nee geen working kelpie :)
Ze zien de AK vaker in een effen kleur, maar de tan-aftekening is wel toegestaan en zie je ook steeds meer.
Zelfs met een tan-aftekening een U behaald op show (trots hahaha)

Leuk stel om te hebben, een kruising JR en een kelpie hahaha
Maar zou hierna wel weer een kelpie nemen, omdat ze qua energie dan meer op 1 niveau liggen (de kelpie is de jongste) en ik ben verknocht aan het ras. :lol1:

Op 8 en 9 juli word het AKSE georganiseerd in Bemmel, misschien leuk om eens kennis te maken met de kelpie in de sport.

http://www.ikelpie.com/akse/
Afbeelding
Arline
Zeer actief

Ik vind b&t ook mooier, niet dat je uitsluitend op kleur kijkt, maar oog wil ook wat :wink:

Ja naar dat event wil ik zeker! Heb het al in m'n agenda gezet.
En bedankt voor de link. Ik zat zelf al te zoeken naar de rasvereniging en vind het een zeer onduidelijke site, of dat ligt aan mij? Ik kijk niet op een pc, misschien dat het daaraan ligt? Kan bijvoorbeeld geen lijst met fokkers vinden. En de site van de andere rasvereniging is uit de lucht of bestaat niet meer?

Ben jij in juli ook in Bemmel met timber?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ik vind overigens de Australian Kelpie over het algemeen mooier dan de Working.
Bij de working gaan de oren alle kanten op, sommige lijnen hebben een erg zware kop die niet in verhouding staat met het atletische lichaam, en de oren vallen soms behoorlijk uit de toon :mrgreen: Australians zijn vaak wat vierkanter en compacter gebouwd.
Vergeleken met Timber is Kiwi echt een neuroot. Vergeleken met heel veel honden is Kiwi een neuroot trouwens :oohja: Maar zo zijn ze lang niet allemaal :mann:
Dat was overigens geen verrassing, want toen ik bij dr kwam kijken gooide ze eerst 1 van de kinderen van het opvanggezin omver, sprong me toen in mn gezicht wat een dikke lip opleverde en ging toen onder de salontafel liggen hijgen omdat ze Mayke niet vertrouwde :oeps:
Dat voltrok zich allemaal binnen 1 minuut, en was gelijk verkocht :mann:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Arline schreef: En bedankt voor de link. Ik zat zelf al te zoeken naar de rasvereniging en vind het een zeer onduidelijke site, of dat ligt aan mij? Ik kijk niet op een pc, misschien dat het daaraan ligt? Kan bijvoorbeeld geen lijst met fokkers vinden. En de site van de andere rasvereniging is uit de lucht of bestaat niet meer?
Bedoel je de rasvereniging van de working of van de australian?
De working kelpie council is een beetje een eigenaardige rasvereniging, ze zijn ook niet FCI erkend. Zover ik weet is er ook niet iets als een pupbemiddeling en nesten worden vaak ook niet gemeld op de site, momenteel staat er alleen een nest op van de herder in Leeuwarden en die is van vorig jaar :denken: Een aantal van die pups heeft hij nog wel zelf en zijn ook nog te koop zover ik weet.
De kwaliteit van een fokker is ook erg afhankelijk van de fokker zelf. Testen zijn niet verplicht, maar de WKC geeft werkgarantie. Is een australisch werkhonden dingetje, daar heb je als pupkoper in Nederland weinig aan en zover ik weet wordt er ook nooit gebruik van gemaakt. Je krijgt er ook alleen een stamboom bij als de fokker een kennel is, gelegenheidsnestjes krijgen geen stamboom. Er woont toevallig hier in het dorp een working kelpie fokker waar ik voorheen vaak kwam en hij vertelde dat hij nog nooit een hond terug heeft gekregen. ( Irinka kelpie stud, ben je misschien wel ergens tegen gekomen)
Als je een herplaatser of pup zoekt, heb ik een hele lijst met namen voor je overigens.
Afbeelding
Arline
Zeer actief

Paisley schreef: knip
Dat voltrok zich allemaal binnen 1 minuut, en was gelijk verkocht :mann:
Hahaha ja dat heb je dan gewoon he. Dat snap ik wel.

Bedankt voor de verdere info. Ik ga me in eerste instantie oriënteren op de kelpie, maar anders is die lijst super handig.
Afbeelding
Arline
Zeer actief

LongFields schreef:Het is jammer dat je nog een jaar wil wachten, hoewel ik dat heel goed kan begrijpen, maar anders zou een pup van Mojo's zus Felice ook een hele goede optie zijn geweest. Vader een behaarde Peruaan en moeder 50% Peruaan en 50% Working Kelpie. Mooie middelmaat (beide ouders zijn een centimeter of 50 hoog dus kleiner dan Mojo is) en sportieve honden zonder een enorme energiebehoefte. Minder werklustig dan wat je van je Belgen gewend bent maar wel prima te motiveren tot samenwerking.

Mocht je in je zoektocht naar een Working Kelpie toevallig nog tegen een leuk Kelpieteefje aanlopen waarvan de eigenaren wel een nestje willen fokken maar niet persé met een Working Kelpie, dan heb ik nog wel een halve Working Kelpiereu ter beschikking. :wink:

Ohh wat.. ?!! Mojo familie :I: :I: Heb je daar toch meer info over voor mij :engel:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Arline schreef:
LongFields schreef:Het is jammer dat je nog een jaar wil wachten, hoewel ik dat heel goed kan begrijpen, maar anders zou een pup van Mojo's zus Felice ook een hele goede optie zijn geweest. Vader een behaarde Peruaan en moeder 50% Peruaan en 50% Working Kelpie. Mooie middelmaat (beide ouders zijn een centimeter of 50 hoog dus kleiner dan Mojo is) en sportieve honden zonder een enorme energiebehoefte. Minder werklustig dan wat je van je Belgen gewend bent maar wel prima te motiveren tot samenwerking.

Ohh wat.. ?!! Mojo familie :I: :I: Heb je daar toch meer info over voor mij :engel:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=316004
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Arline schreef:. De Jack Russel lijkt me nog steeds heel gaaf, maar daar ben ik ook bang voor. Dat komt vooral omdat ik ook heel veel opgefokte hussel exemplaren zie die eigenlijk nooit leuk zijn. Dit komt uiteraard ook te weinig doen en ik begrijp ook heus wel dat het opvoeding is, maar de ene hond heeft het wel meer dan een ander. En het gaat me ook niet om energie, maar een bepaald soort relaxedheid die mist.
Afbeelding

Perry aan het vlakte revieren, gewoon om het je nog ff iets moeilijker te maken. :LOL:
KNPV gecertificeerd zoekhondje..En superrelaxed in huis.
Een heerlijkheid om te hebben. :I:
Gr. Aniek

Afbeelding
Joyce112
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce112 »

LongFields schreef:
Arline schreef:

Dat was ook het eerste dat ik dacht, toen ik de topictitel zag! :F:

Felice is inmiddels loops, heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen! :mann: :balon:
Het gaat niet heel lang meer duren voor ze Jochie gaat ontmoeten.

Er is ook een FB-pagina, maar ik heb eigenlijk geen idee of ik de link hier mag plaatsen? :oeps:
Afbeelding
Arline
Zeer actief

Joyce112 schreef:
Dat was ook het eerste dat ik dacht, toen ik de topictitel zag! :F:

Felice is inmiddels loops, heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen! :mann: :balon:
Het gaat niet heel lang meer duren voor ze Jochie gaat ontmoeten.

Er is ook een FB-pagina, maar ik heb eigenlijk geen idee of ik de link hier mag plaatsen? :oeps:
Bedankt voor de link. Ik weet het ook ineens weer, de vader is jochie inderdaad.
Het is voor mij te vroeg nu voor een pup.
Ik ga voor optie b: een zoon van Mojo x working kelpie :I:
Afbeelding
Arline
Zeer actief

Budkes schreef:
Afbeelding

Perry aan het vlakte revieren, gewoon om het je nog ff iets moeilijker te maken. :LOL:
KNPV gecertificeerd zoekhondje..En superrelaxed in huis.
Een heerlijkheid om te hebben. :I:

Een Perry wil ik wel :I:
Zie trouwens veel te weinig foto's van hem. Hij heeft een baardje toch, broaken coated? Waar komen jou jr's vandaan? (mag uiteraard via pb)
Afbeelding
Joyce112
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce112 »

Arline schreef:
Dat lijkt me ook een hele goede optie!! :I: :I:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Joyce112 schreef:
Arline schreef:
Dat lijkt me ook een hele goede optie!! :I: :I:
Nu "alleen" nog maar een geschikt teefje vinden en een eigenaar die zijn of haar WK-teefje door Mojo wil laten dekken... :wink:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

LongFields schreef:
Arline schreef:

*Kijkt stiekem nog weer een keer en klikt het toch maar weer weg*
Het lijken me echt heel erg leuke honden en ik zou heel graag weer behendigheid willen gaan doen met een hond... maar echt te vroeg. Ik vind Jochie trouwens echt ontzettend mooi :I: .

Maar wie weet, kan er eens een nakomeling van Mojo komen :I: . Kan hij eigenlijk tegen een dag of een paar dagen zonder echte uitdaging?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”