Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Willen jullie meedenken?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Willen jullie meedenken?
Ik ben op zoek naar een hond:
- die kindvriendelijk is
- sociaal is
- met middelmatige energie
- erfvast is en geen tot matige jachtinstinct heeft
- waaks is.
- formaat : middelgroot
Ik ben benieuwd op wat voor ras jullie uitkomen.
- die kindvriendelijk is
- sociaal is
- met middelmatige energie
- erfvast is en geen tot matige jachtinstinct heeft
- waaks is.
- formaat : middelgroot
Ik ben benieuwd op wat voor ras jullie uitkomen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Re: Willen jullie meedenken?
Millie voldoet aan je lijstje, maar die is misschien niet zo rastypisch 
Geen idee welke rassen erfvast zijn overigens. Wetter lijkt inderdaad wel te passen.

Geen idee welke rassen erfvast zijn overigens. Wetter lijkt inderdaad wel te passen.
-
- Zeer actief
Wetterhoun staat op de lijst!
Puli, nee sorry die vacht is een no go
Overigens hoeft de hond niet los op een erf, maar het is wel zo fijn als de hond niet meteen de benen neemt zodra er een x een poort openstaat. Dat kan de hond heel duur komen te staan (erf grenst aan drukke weg).

Puli, nee sorry die vacht is een no go

Overigens hoeft de hond niet los op een erf, maar het is wel zo fijn als de hond niet meteen de benen neemt zodra er een x een poort openstaat. Dat kan de hond heel duur komen te staan (erf grenst aan drukke weg).
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Poedel? Ik weet dat he daar af en toe ook interesse in heb gehad.
Alleen vachtonderhoud
Alleen vachtonderhoud

- Leonie&Evi
- Actief
- Aantal honden: 1
Ik zou ook zeggen poedel!! Een midden slag of grote dwerg of zo
-
- Zeer actief
Schapendoes? Noortje is precies je lijstje. Of poedel idd.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Persoonlijk zou ik er dan voor zorgen dat dat gewoon NIET kan ipv de verantwoording bij de hond te leggen.Brindlecardi schreef:Wetterhoun staat op de lijst!![]()
Puli, nee sorry die vacht is een no go![]()
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Nou idd. Geen enkele hond is zo erfvast van nature dat ze niet een keer een hek door gaan.Zamunda schreef:Persoonlijk zou ik er dan voor zorgen dat dat gewoon NIET kan ipv de verantwoording bij de hond te leggen.Brindlecardi schreef:Wetterhoun staat op de lijst!![]()
-
- Zeer actief
Maar je hebt natuurlijk weglopen en je hebt weglopen.Machie schreef:Nou idd. Geen enkele hond is zo erfvast van nature dat ze niet een keer een hek door gaan.Zamunda schreef:Persoonlijk zou ik er dan voor zorgen dat dat gewoon NIET kan ipv de verantwoording bij de hond te leggen.Brindlecardi schreef:Wetterhoun staat op de lijst!![]()
Als ik niet op let en ik laat een half uur de poort open en ga zelf wat anders doen, dan kan het best zo zijn dat Apple eens aan de overkant gaat kijken of dat ook gezellig en leuk is.
Maar je hebt ook honden die zodra ze een mogelijkheid zien (bv als een hek open staat voor een paar seconden) gewoon keihard de benen nemen, dat je vervolgens ook kan roepen wat je wilt maar gewoon je hond kwijt bent.

-
- Zeer actief
Poedel gaat ook op de lijst, ik vind de koningspoedel ook zo mooi
Schapendoes heb ik zelf eigenlijk minder goede ervaringen mee, ik ken er twee die niet los kunnen en ook moeite hebben met af en toe alleen zijn.

Schapendoes heb ik zelf eigenlijk minder goede ervaringen mee, ik ken er twee die niet los kunnen en ook moeite hebben met af en toe alleen zijn.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik vind t dan weer een genot om die verantwoordelijkheid gewoon met mijn hond te delenZamunda schreef: Persoonlijk zou ik er dan voor zorgen dat dat gewoon NIET kan ipv de verantwoording bij de hond te leggen.

Kiwi is erfvast, ook wanneer ik ergens op bezoek ben. Ben ik bij de paarden, dan kan ik gerust mijn gang gaan zonder dat ik bang hoef te zijn dat Kiwi om het huis heen loopt en suicide pleegt op de doorgaande weg voor het huis.
Volgens mij is Apple ook zo. Het is heerlijk om dat met een tweede hond ook te hebben, als je dat gewend bent.

-
- Zeer actief
Fijn is dat! Apple is dat voor een deel ook zeker. Verschil is alleen dat zij zich nog wel kan laten verleiden om toch verder weg te lopen (door het zien van mensen of het ruiken van dingen die eetbaar zijn (in Apple haar ogen is heel veel eetbaarPaisley schreef:Ik vind t dan weer een genot om die verantwoordelijkheid gewoon met mijn hond te delenZamunda schreef: Persoonlijk zou ik er dan voor zorgen dat dat gewoon NIET kan ipv de verantwoording bij de hond te leggen.![]()
Kiwi is erfvast, ook wanneer ik ergens op bezoek ben. Ben ik bij de paarden, dan kan ik gerust mijn gang gaan zonder dat ik bang hoef te zijn dat Kiwi om het huis heen loopt en suicide pleegt op de doorgaande weg voor het huis.
Volgens mij is Apple ook zo. Het is heerlijk om dat met een tweede hond ook te hebben, als je dat gewend bent.

Maar goed het is gewoon een kwestie van een beetje opletten en 'nee' zeggen als ze iets teveel ruimte neemt. Dat is allemaal prima.
Overigens is de hond die ik zoek niet voor ons.
We zitten momenteel vol met een hond en kat.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Dan ben je er tochaan uitBrindlecardi schreef:Poedel gaat ook op de lijst, ik vind de koningspoedel ook zo mooi![]()

- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Keertje wandelen?Brindlecardi schreef:Poedel gaat ook op de lijst, ik vind de koningspoedel ook zo mooi![]()
Dan kan je er 2 mee maken nu

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Collie. Korthaar of langhaar. Al is de korthaar wat pittiger dan de langhaar.
Erfvast zijn ze zeker. De enige keer dat ik een wegloper had, was toen Lyndie zo dement als een deur was en de openstaande poort uitliep om midden op straat te gaan liggen pitten.
Gelukkig viste de buurvrouw haar weer op.
Maar Kyra was ik een keer vergeten om mee naar binnen te nemen en die demente bes heeft een uur aan de voordeur geplakt gezeten. Uiteindelijk kwam een buurman aanbellen met de vraag of ze alsjeblieft naar binnen mocht. 'Want het was zo zielig om haar daar te zien zitten'.
En het is ook fijn dat de langharen niet zo slim zijn en heel gehoorzaam. Dus je kunt ze op vrijdagavond in een hoek van de huiskamer parkeren en ze er op maandagochtend weer uitvissen.
Reuze makkelijk.
Erfvast zijn ze zeker. De enige keer dat ik een wegloper had, was toen Lyndie zo dement als een deur was en de openstaande poort uitliep om midden op straat te gaan liggen pitten.

Maar Kyra was ik een keer vergeten om mee naar binnen te nemen en die demente bes heeft een uur aan de voordeur geplakt gezeten. Uiteindelijk kwam een buurman aanbellen met de vraag of ze alsjeblieft naar binnen mocht. 'Want het was zo zielig om haar daar te zien zitten'.

En het is ook fijn dat de langharen niet zo slim zijn en heel gehoorzaam. Dus je kunt ze op vrijdagavond in een hoek van de huiskamer parkeren en ze er op maandagochtend weer uitvissen.
Reuze makkelijk.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
O, en natuurlijk een Bonnie. Apple en Bonnie wierpen één blik op elkaar en waren BFF's voor het leven. Dus wil je Apple gelukkig maken, moet je een Bonnie vinden. 

-
- Zeer actief
Dat lijkt me sowieso leuk! Ik ga eens informeren wat ze zelf vinden van de poedel.Judith schreef:Keertje wandelen?Brindlecardi schreef:Poedel gaat ook op de lijst, ik vind de koningspoedel ook zo mooi![]()
Dan kan je er 2 mee maken nu

Maar hier komt echt geen tweede

Ha Bonnie en Apple hadden inderdaad wel een super goede klik.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Vind ik ook wel passen ja. Mila is ook heel erfvast, een beetje vergelijkbaar met de omschrijving van Apple. Als ze makkelijk weg kan, zal ze heus uit nieuwsgierigheid wel een keer een poort uit lopen, maar ze zal niet ver weg gaan en al helemaal niet een poort uit glippen als die een minuutje openstaat. Ze laat zich nog tegenhouden door een hekje van 30 cmlieke schreef:Collie. Korthaar of langhaar. Al is de korthaar wat pittiger dan de langhaar.
Erfvast zijn ze zeker. De enige keer dat ik een wegloper had, was toen Lyndie zo dement als een deur was en de openstaande poort uitliep om midden op straat te gaan liggen pitten.![]()
Maar Kyra was ik een keer vergeten om mee naar binnen te nemen en die demente bes heeft een uur aan de voordeur geplakt gezeten. Uiteindelijk kwam een buurman aanbellen met de vraag of ze alsjeblieft naar binnen mocht. 'Want het was zo zielig om haar daar te zien zitten'.![]()
Reuze makkelijk.

Verder medium energieniveau, sociaal, enigszins waaks (vocaal, dus slaan wel aan bij onraad), meestal erg kindvriendelijk en geen enkel jachtinstinct.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Mwah... mijn Gina ging graag achter konijnen aan (moesten alleen niet zo hard rennen want anders werd mevrouw moeDeDiana schreef:Vind ik ook wel passen ja. Mila is ook heel erfvast, een beetje vergelijkbaar met de omschrijving van Apple. Als ze makkelijk weg kan, zal ze heus uit nieuwsgierigheid wel een keer een poort uit lopen, maar ze zal niet ver weg gaan en al helemaal niet een poort uit glippen als die een minuutje openstaat. Ze laat zich nog tegenhouden door een hekje van 30 cmlieke schreef:Collie. Korthaar of langhaar. Al is de korthaar wat pittiger dan de langhaar.
Erfvast zijn ze zeker. De enige keer dat ik een wegloper had, was toen Lyndie zo dement als een deur was en de openstaande poort uitliep om midden op straat te gaan liggen pitten.![]()
Maar Kyra was ik een keer vergeten om mee naar binnen te nemen en die demente bes heeft een uur aan de voordeur geplakt gezeten. Uiteindelijk kwam een buurman aanbellen met de vraag of ze alsjeblieft naar binnen mocht. 'Want het was zo zielig om haar daar te zien zitten'.![]()
Reuze makkelijk.Dat hoef ik hier bij de podenco's niet eens te proberen, die zijn in mijn eigen tuin gelukkig helemaal niet wegloperig, maar een hekje van 30 cm zien ze niet eens
Onze collie vroeger thuis liep ook wel eens een enkele keer de achtertuin uit (die was niet helemaal omheind), liep dan een rondje om het huis en ging voor de voordeur zitten wachten tot iemand haar weer binnenliet
Verder medium energieniveau, sociaal, enigszins waaks (vocaal, dus slaan wel aan bij onraad), meestal erg kindvriendelijk en geen enkel jachtinstinct.

Ze zouden ze alleen niks doen, dat dan weer niet. Maar het wegrennen van prooidieren vonden en vinden ze toch alledrie wel heul leuk. Kyra was de enige collie die écht nul jachtinstinct had. Daar sprongen de wilde konijnen gewoon om haar poten heen en keek Kyra alleen maar verbaast.
Maar ik sluit niet uit dat het meer absolute dommigheid was dan nul jachtinstinct.

- DeDiana
- Zeer actief
Dat noem ik geen jachtinstinct.lieke schreef:Mwah... mijn Gina ging graag achter konijnen aan (moesten alleen niet zo hard rennen want anders werd mevrouw moeDeDiana schreef:Vind ik ook wel passen ja. Mila is ook heel erfvast, een beetje vergelijkbaar met de omschrijving van Apple. Als ze makkelijk weg kan, zal ze heus uit nieuwsgierigheid wel een keer een poort uit lopen, maar ze zal niet ver weg gaan en al helemaal niet een poort uit glippen als die een minuutje openstaat. Ze laat zich nog tegenhouden door een hekje van 30 cmlieke schreef:Collie. Korthaar of langhaar. Al is de korthaar wat pittiger dan de langhaar.
Reuze makkelijk.Dat hoef ik hier bij de podenco's niet eens te proberen, die zijn in mijn eigen tuin gelukkig helemaal niet wegloperig, maar een hekje van 30 cm zien ze niet eens
Onze collie vroeger thuis liep ook wel eens een enkele keer de achtertuin uit (die was niet helemaal omheind), liep dan een rondje om het huis en ging voor de voordeur zitten wachten tot iemand haar weer binnenliet
Verder medium energieniveau, sociaal, enigszins waaks (vocaal, dus slaan wel aan bij onraad), meestal erg kindvriendelijk en geen enkel jachtinstinct.), Lyndie vond dat eendjes IN het water hoorden en niet op de kant en Abby vindt het énig om achter katten aan te gaan, want die rennen zo lollig weg (als ze blijven zitten, loopt ze er gewoon langs, hoor).
![]()
Ze zouden ze alleen niks doen, dat dan weer niet. Maar het wegrennen van prooidieren vonden en vinden ze toch alledrie wel heul leuk. Kyra was de enige collie die écht nul jachtinstinct had. Daar sprongen de wilde konijnen gewoon om haar poten heen en keek Kyra alleen maar verbaast.
Maar ik sluit niet uit dat het meer absolute dommigheid was dan nul jachtinstinct.

Voor veel honden is het een natuurlijke reactie om achter iets aan te willen wat snel beweegt en herders zijn natuurlijk vaak behoorlijk visueel ingesteld. Dat kan Mila ook heus wel eens doen, maar ik heb de letter M nog maar net uitgesproken of ze staat alweer naast mij. Er zit geen werkelijke drive of passie in om er zelfstandig vandoor te gaan achter wild aan, laat staan het daadwerkelijk te willen vangen.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
keeshond
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Een Ted.
En al genoemd: wetterhoun, (korthaar) collie?

En al genoemd: wetterhoun, (korthaar) collie?
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik vind het bijna vreemd dat mensen sneller een collie noemen dan een keeshond. Een collie is eenw erkhond voor vee, terwijl een keeshond gemáákt is om exact aan deze beschrijving te voldoen: een erfhond pur sang.
- DeDiana
- Zeer actief
Ik denk dat dat komt omdat sommigen meer bekend zijn met de collie dan met de keeshond. Ik ken de keeshond niet goed genoeg om te bepalen of deze aan de beschrijving zou voldoen.mijke schreef:Ik vind het bijna vreemd dat mensen sneller een collie noemen dan een keeshond. Een collie is eenw erkhond voor vee, terwijl een keeshond gemáákt is om exact aan deze beschrijving te voldoen: een erfhond pur sang.
De meeste collies zijn helaas al lang geen werkhond meer.

-
- Zeer actief
De enige angst met een collie zou ik toch hebben dat ze misschien toch wat nerveus/angstig kunnen zijn. Weet niet hoe vaak dat nu nog voorkomt?
Keeshond is best leuk, beetje jammer dat ze zo'n mega vacht hebben. Ik ken ze verder niet in het wild.
Een Ted is ook leuk! Maar niet heel waaks denk ik?
Het hoeft geen enorme blafferd te zijn, maar wel een hond die bij echte onraad wel begrijpt dat het niet pluis is.
Keeshond is best leuk, beetje jammer dat ze zo'n mega vacht hebben. Ik ken ze verder niet in het wild.

Het hoeft geen enorme blafferd te zijn, maar wel een hond die bij echte onraad wel begrijpt dat het niet pluis is.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Het is een allemansvriend maar hij slaat zeker aan als er bijvoorbeeld iemand aan de deur komt.Brindlecardi schreef:De enige angst met een collie zou ik toch hebben dat ze misschien toch wat nerveus/angstig kunnen zijn. Weet niet hoe vaak dat nu nog voorkomt?
Keeshond is best leuk, beetje jammer dat ze zo'n mega vacht hebben. Ik ken ze verder niet in het wild.![]()
Zijn zusje is wat eenkenniger en blaft alleen als er 'iets' aan de hand is, onverwachte glazenwassers bijvoorbeeld.

Maar ik denk eigenlijk dat de meeste honden wel aanslaan als er iets niet pluis is. Ook Jazzy, die nooit blaft, staat er wanneer ze bijvoorbeeld 's nachts iets geks hoort. Zelfs de oversociale flatcoat van mijn ouders deed dat.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
DeDiana schreef:Ik denk dat dat komt omdat sommigen meer bekend zijn met de collie dan met de keeshond. Ik ken de keeshond niet goed genoeg om te bepalen of deze aan de beschrijving zou voldoen.mijke schreef:Ik vind het bijna vreemd dat mensen sneller een collie noemen dan een keeshond. Een collie is eenw erkhond voor vee, terwijl een keeshond gemáákt is om exact aan deze beschrijving te voldoen: een erfhond pur sang.
De meeste collies zijn helaas al lang geen werkhond meer.Sommige zijn nauwelijks echt ergens voor te porren en zijn meer gezelschapshonden in een herderjasje, andere vinden het heel leuk om samen met de baas wat te doen, maar zijn daarin veel minder veeleisend en gedreven dan 'echte' werkhonden (dan bedoel ik bijvoorbeeld de border collie, kelpie, Mechelse herder).
Inderdaad, de meeste (langhaar) collies komen uit lijnen die al 100 jaar of langer geen werkhonden meer zijn. Bij de kortharen komen nog wel werklijnen voor.
Ik ken maar een paar keeshonden persoonlijk en dat vond ik nogal zenuwachtige keffertjes. Maar ik kan niet zeggen of dat rastypisch is, daarvoor ken ik het ras niet goed genoeg.
Bij een goede fokker (en ik kan je wel wat namen per pb geven) kun je nog best een stabiele collie vinden. Wel zijn het zeer gevoelige honden die je wel makkelijk kunt verpesten tot zenuwelijers.Brindlecardi schreef:De enige angst met een collie zou ik toch hebben dat ze misschien toch wat nerveus/angstig kunnen zijn. Weet niet hoe vaak dat nu nog voorkomt?
Keeshond is best leuk, beetje jammer dat ze zo'n mega vacht hebben. Ik ken ze verder niet in het wild.![]()
Zoals bijvoorbeeld mijn Abby. Hartstikke stabiele, vriendelijke en sociale teef. Maar als poes Budha wéér op het aanrecht springt en ik boos roep dat ze NU haar harige derrière er af moet of ik breng haar naar het asiel, zie ik Abby uit een ooghoek naar de gang sluipen. Want mama is boos en dat is heul erg

O ja, je moet er wel rekening mee houden dat collies nogal blafferds kunnen zijn. Daar moet je vanaf het begin op trainen.

- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Een Spettertje zou ook goed passen, ze is niet echt een jager en lief voor kindjes en erfvast. Bij mijn vriendin die gastouder is en een ochtend in de week op Spetter past staat het tuinhekje altijd open. Ze doet niets om eruit te komen en blijft netjes in de tuin.
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
De korthaar vind ik nu niet echt een medium energie niveau hebben
of het moet nog komen
qua energie en drive doet ze niet onder voor de Mechelaar alleen vele malen gevoeliger. Nerveus is ze absoluut niet, ik heb haar nog nooit van stress zien hijgen, het angstige is op zich goed te begeleiden, maar moet je wel goed mee om kunnen gaan. Verder zijn ze wel sociaal en honkvast, weinig jachtdrift. Ja het is enorm leuk om ergens achter aan te rennen of eenden in de sloot te jagen. Maar zodra die eenden gewoon op de kant blijven zitten loopt ze er met een grote boog omheen. Eigenlijk loopt ze al vanaf het begin altijd bijna overal los en luisterd goed, loopt was vooruit en staat dan een paar meter verder te wachten tot je ook komt.

Groetjes Marja