Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bravecto vlooien en teken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Donkere Dame
Actief
Aantal honden: 1

Bravecto vlooien en teken

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Onderzoeksbureau EMA is begonnen om alle meldingen van overleden en zieke honden opnieuw tegen het licht te houden. De onderzoekers gaan op zoek naar een eventueel verband tussen gemelde bijwerkingen, dodelijke slachtoffers en het anti vlooien- en tekenmiddel Bravecto. De onrust onder hondeneigenaren lijkt steeds groter te worden, terwijl dierenartsen blijven zweren bij de kauwtablet.

Hele artikel: http://www.ad.nl/binnenland/onderzoek-n ... ~a7592e05/
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Bravecto vlooien en teken

Ongelezen bericht door malinois »

Maar er was toch niks mee zeiden ze... en dan toch een extra onderzoek. Ben blij dat ik die zooi nooit gegeven heb...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Annika
Actief
Mijn ras(sen): keeshond
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Annika »

Ik heb het mijn honden altijd gegeven zonder problemen! Laatst heb ik ze weer Bravecto gegeven en de kat en pipetje van Bravecto zij heeft een hele kale plek in dr nek zitten op de plek waar dat spul zit :boos:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

malinois schreef:Maar er was toch niks mee zeiden ze... en dan toch een extra onderzoek. Ben blij dat ik die zooi nooit gegeven heb...
Nee, MSD zei dat er niets mee was. En EMA wil nu onderzoek :wink:
Ik ben oprecht heel benieuwd. Want het is niet zo dat het ongetest op de markt is gekomen, maar de meldingen zijn wel heftig..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
malinois schreef:Maar er was toch niks mee zeiden ze... en dan toch een extra onderzoek. Ben blij dat ik die zooi nooit gegeven heb...
Nee, MSD zei dat er niets mee was. En EMA wil nu onderzoek :wink:
Ik ben oprecht heel benieuwd. Want het is niet zo dat het ongetest op de markt is gekomen, maar de meldingen zijn wel heftig..
Er zijn me net iets teveel meldingen er van... ben ook wel benieuwd naar t resultaat
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Donkere Dame
Actief

malinois schreef: Er zijn me net iets teveel meldingen er van... ben ook wel benieuwd naar t resultaat
"Gewoon een online hype"
Zegt de branchevereniging KNMvD....

Mooi hé :tong:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Donkere Dame schreef:
malinois schreef: Er zijn me net iets teveel meldingen er van... ben ook wel benieuwd naar t resultaat
"Gewoon een online hype"
Zegt de branchevereniging KNMvD....

Mooi hé :tong:
Ja dat noem ik meer 't je ergens makkelijk vanaf maken' :mrgreen:
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Cleva schreef:Mooi is dat. Eerst een medicijn op de markt brengen en dan de huisdierenpopulatie gebruiken als proefdieren.

Er hoort helemaal niets te onderzoeken te zijn. De fabrikant moet gewoon sluitende onderzoeksverslagen kunnen overleggen.
Natuurlijk is dat medicijn uitgebreid getest en die sluitende onderzoeksverslagen kunnen overlegd worden. Dat er bijwerkingen gezien worden die niet bij het onderzoek naar boven zijn gekomen is niet vreemd. De huisdierenpopulatie is veel groter. Dat is de reden dat er meldingen gedaan kunnen worden bij de fabrikant. Het kan zelfs zo zijn dat op basis van meldingen het medicijn alsnog van de markt gehaald wordt. Hier is dat blijkbaar niet het geval.

Bij mijn weten is er nog geen enkel bewijs gepresenteerd dat er honden daadwerkelijk aan Bravecto zijn overleden. Heel hard roepen dat het zo is maakt het nog niet waar. Fijn dat er onderzoek komt, wat de uitkomst ook is. Ik baseer mijn beslissingen liever op gedegen controleerbaar onderzoek dan op de mening van een groep schreeuwende mensen.

En niemand dwingt je Bravecto te geven aan je hond. Voel jij je er niet goed bij, dan geef je gewoon wat anders. Zet je vraagtekens bij het middel maar ga niet alle dierenartsen en de fabrikant af lopen branden omdat jij je er niet prettig bij voelt.
Pienda
Zeer actief

Cleva schreef:
Je draait het om. Als er na uitbrengen van de medicatie nieuwe bijwerkingen verschijnen omdat de populatie groter is dan was je onderzoeksgroep dus te klein.
Dan is er dus niet "uitgebreid getest". De hele grondslag van testen is dat je naderhand niet ineens allerlei verrassingen tegenkomt. Toch? :wink:

Ik zeg niet dat dat zo is, hoor. Ik weet helemaal niet of bravecto wel of niet gevaarlijk is. Mijn punt is dat de fabrikant onderzoek doet en het dus onzinnig is om nu weer onderzoek te gaan doen. Dat is een doekje voor het bloeden.
Ik snap de gedachte.
Er zijn allemaal slimme (hoop ik dan :P ) mensen die daar regels voor hebben gemaakt. Hoe groot moet je onderzoeksgroep zijn, wat voor dieren moeten erin zitten etc. Allemaal om het zo goed mogelijk te kunnen extrapoleren naar de echte wereld. Het is nou eenmaal onvermijdelijk dat je onderzoeksgroep niet net zo groot is als de uiteindelijke populatie, want daar wil je tenslotte niet op testen. Helaas blijkt het ook onvermijdelijk dat desondanks in de praktijk nog steeds problemen naar voren kunnen komen.

MSD meldt dat er meer dan 34 miljoen keer bravecto is toegediend over de hele wereld. Ze zullen inmiddels best een redelijk beeld hebben van de bijwerkingen. Dat het medicijn niet uit de schappen wordt gehaald op basis van enkele ongefundeerde claims zal niemand denk ik verbazen?

Zoals al eerder gezegd is dit geen onderzoek van de fabrikant zelf. Maar het lijkt mij juist een goede zaak dat middelen waar meldingen over gedaan worden onderzocht worden. Anders zouden we allemaal roepen dat het in de doofpot wordt gestopt?
Donkere Dame
Actief

Quote pienda: En niemand dwingt je Bravecto te geven aan je hond. Voel jij je er niet goed bij, dan geef je gewoon wat anders. Zet je vraagtekens bij het middel maar ga niet alle dierenartsen en de fabrikant af lopen branden omdat jij je er niet prettig bij voelt.

Nee, klopt niemand dwingt mij het te geven ook brand ik niemand af maarrrr: bij enige twijfel van het ene middel hoef ik niet lang na te denken als er keus genoeg is voor andere opties waar ik deze twijfel niet bij heb.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik vind medicijn te positief gesteld het is een bestrijdings-middel, ze worden er niet beter van van een ziekte,( je geeft het aan een gezonde hond( in de meeste gevallen) :wink: en ja er zullen patenten en heel veel geld vanaf hangen dus kan me voorstellen dat je tegensputterd dan en dingen zal proberen te weerleggen.... dit soort dingen gaat zeden over gezondheid als wel portemonnee :wink:
Pienda
Zeer actief

Donkere Dame schreef:
Nee, klopt niemand dwingt mij het te geven ook brand ik niemand af maarrrr: bij enige twijfel van het ene middel hoef ik niet lang na te denken als er keus genoeg is voor andere opties waar ik deze twijfel niet bij heb.
Daar heb ik je ook volledig gelijk in! Maar heel Nederland proberen aan te zetten tot diezelfde keuze kan wel bestempeld worden tot een hype toch?
En jij brandt niemand af, maar dat gebeurt wel degelijk op internet, in de media en in het echte leven. Vandaar mijn opmerking daarover :).
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou, ik zou dit verhaal eens lezen.

http://www.bd.nl/maasdriel/hoe-bravecto ... ~a4827c7e/
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hoe ontzettend naar ook. Als 1 op de 30.000 honden dood gaat van een middel en 1 op de 8000 er ziek van wordt, dan gaat dat niet uit preventief onderzoek komen. Als je dan ook nog beseft dat waarschijnlijk de helft van deze gevallen niet eens door bravecto kwam dan snap je dat dit altijd lastig blijft. Met de kennis dat veel honden minimaal 6 maanden vlo- en teekvrij blijven en ook dat veel dieren meerdere malen Bravecto kregen iedere 3 maanden voordat het mis ging, maakt dat ik dus in ieder geval niet vaker dan eens per 6 maanden er mee zou behandelen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Weet je, als die cijfers inderdaad waar blijken (dat weet ik nog zo zeker niet) snap ik best dat het niet uit de schappen wordt gehaald. Wat ik wél kwalijk vind, is dat veel dierenartsen het aanprijzen als een ongevaarlijk wondermiddel. Alsof het een snoepje is waarmee je hond wonderbaarlijk van z'n parasieten af komt. En heel erg veel huisdiereigenaren vertrouwen zoveel op die witte jassen dat ze zelf niet verder denken dan dat. En als ze dat wel zouden doen doordat iemand ze er op wijst hadden ze die hele pil misschien niet gegeven. Maar dat gebeurt niet, want financiële belangen. Dat vind ik sneu, dat mensen met een blind vertrouwen in de DA (die vaak ook niet op dit soort fora lezen en aan de info komen) het risico lopen op een zieke hond. Als jij heel bewust van de voordelen, nadelen en mogelijke risico's alsnog die pil wil geven, be my guest. Ik snap het niet zo, maar dan is het een bewuste keuze dus helemaal prima. Maar doordat DA's zich ook verzetten tegen de zorgen en deze af doen als een hype vind ik best fout.
gonnie
Zeer actief

Ik denk dat het het gevaarlijkst is als het elke drie maanden gegeven wordt. Had ergens gelezen dat het langer dan drie maanden werkt. En dat de hond dan een overdosis krijgt als het elke drie maanden gegeven wordt.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Donkere Dame
Actief

gonnie schreef:Ik denk dat het het gevaarlijkst is als het elke drie maanden gegeven wordt. Had ergens gelezen dat het langer dan drie maanden werkt. En dat de hond dan een overdosis krijgt als het elke drie maanden gegeven wordt.
Misschien had je dat gelezen in een stukje in de krant.
Uit de link die je zelf hierboven poste :F: : "Die legde vervolgens uit dat fluralaner (het insecticide in Bravecto) zich het afgelopen jaar vermoedelijk in haar vetcellen en organen gestapeld had en nu mogelijk ook háár zenuwstelsel aantastte"
gonnie
Zeer actief

Donkere Dame schreef:
gonnie schreef:Ik denk dat het het gevaarlijkst is als het elke drie maanden gegeven wordt. Had ergens gelezen dat het langer dan drie maanden werkt. En dat de hond dan een overdosis krijgt als het elke drie maanden gegeven wordt.
Misschien had je dat gelezen in een stukje in de krant.
Uit de link die je zelf hierboven poste :F: : "Die legde vervolgens uit dat fluralaner (het insecticide in Bravecto) zich het afgelopen jaar vermoedelijk in haar vetcellen en organen gestapeld had en nu mogelijk ook háár zenuwstelsel aantastte"
Nee, ik had het al eerder gelezen of gehoord op tv, dat stukje wat ik plaatste had ik vandaag pas gelezen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Tamara1985
Actief

Ongelezen bericht door Tamara1985 »

mijn da raad het niet meer aan, toen ik vorige maand langs ging voor nieuw anti vlo en teek gaven ze uit zichzelf aan dat ze willen wachten op de uitkomsten van het onderzoek en dat het zolang niet gekocht kan worden

ik heb kensi vorig jaar 1 tablet gegeven zonder problemen, ik heb niet na 3 maanden nogmaals gegeven want ik had al gelezen dat het langer werkte.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Nou, hop opsturen voor sectie dan! Als het vermoeden is dat het door bravecto komt betaalt MSD zelfs alle kosten daarvan. En het wordt natuurlijk uitgevoerd door een onafhankelijke patholoog.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik gebruikte tot vorig jaar Comfortis tabletten. De werkingsduur daarvan is een maand. In de praktijk werkten ze 3 maanden. De werkzame stof is dan wel anders dan bij Bravecto, desondanks ben ik ook huiverig geworden door al die verhalen. Jammer van die volle doos, maar vooralsnog toch maar niet gebruiken ondanks dat ik voor dit middel nog geen negatieve berichten ben tegengekomen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Mijn vriendin is er vandaag haar nog redelijk jonge hond aan verloren. Kort na het geven van die klerezooi begon het gesodemieter. Rare allergieën, bulten op de huid. Algehele malaise. Meteen gestopt met die meuk maar ook nog vèr daarna vielen de teken gewoon dood van haar af. Daarna epilepsie ontwikkeld waar ze vandaag in is gebleven...
Ik weet wel dat ik er HEEL ver vandaan blijf, van die troep.
Dat bedoel ik... heel ver van blijven
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pienda schreef:Nou, hop opsturen voor sectie dan! Als het vermoeden is dat het door bravecto komt betaalt MSD zelfs alle kosten daarvan. En het wordt natuurlijk uitgevoerd door een onafhankelijke patholoog.
Tja ik geef mijn hond ook niet af voor sectie want ik wil mn hond terug om te cremeren. Alles komt hier weer thuis dus sectie zou al geen optie zijn
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Pienda schreef:Nou, hop opsturen voor sectie dan! Als het vermoeden is dat het door bravecto komt betaalt MSD zelfs alle kosten daarvan. En het wordt natuurlijk uitgevoerd door een onafhankelijke patholoog.
Tja ik geef mijn hond ook niet af voor sectie want ik wil mn hond terug om te cremeren. Alles komt hier weer thuis dus sectie zou al geen optie zijn
Amor is ook teruggekomen na een volledige sectie (zoals Utrecht het noemde een "niet enkel cosmetische" ) en daarna individueel gecremeerd
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Een poos geleden was die onafhankelijke patholoog nog niet aan de orde bij ze. Hoop dat dit dan nu wel zo is :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
Amor is ook teruggekomen na een volledige sectie (zoals Utrecht het noemde een "niet enkel cosmetische" ) en daarna individueel gecremeerd
Ok ik dacht dat je de hond dan niet terug kreeg en dat zou voor mij dus geen optie zijn...
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

malinois schreef:
Nou, ik zou toch echt willen weten hoe het zo ver heeft kunnen komen.

En wat Crutz al zei, je kan je hond daarna gewoon weer thuis krijgen.

Ik heb mijn honden tot twee keer toe Bravecto gegeven en nul komma nul problemen mee gehad.
Ook niet met de Serestobanden of welk ander gif. Maar ik heb die middelen nooit preventief gebruikt, alleen als er daadwerkelijk vlooien waren. Dus eens per jaar :19: .

Misschien zijn reacties op giftige middelen ook ras(type) afhankelijk? Daarom alleen al zou ik graag zien dat er nader (pathologisch) onderzoek naar gedaan wordt.

Mijn vorige schnauzer heb ik zowat moeten vergiftigen om zijn demodexschurft onder controle te krijgen (met mijzelf daarbij). Maar uiteindelijk heeft hij zowel de demodex als het gif overleeft zonder restverschijnselen. Vandaar mijn idee dat reactie op middelen wellicht ras(type) afhankelijk kunnen zijn.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Liesbeth schreef: Nou, ik zou toch echt willen weten hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Ik heb mijn honden tot twee keer toe Bravecto gegeven en nul komma nul problemen mee gehad.
Ook niet met de Serestobanden of welk ander gif. Maar ik heb die middelen nooit preventief gebruikt, alleen als er daadwerkelijk vlooien waren. Dus eens per jaar :19: .

Misschien zijn reacties op giftige middelen ook ras(type) afhankelijk? Daarom alleen al zou ik graag zien dat er nader (pathologisch) onderzoek naar gedaan wordt.

Mijn vorige schnauzer heb ik zowat moeten vergiftigen om zijn demodexschurft onder controle te krijgen (met mijzelf daarbij). Maar uiteindelijk heeft hij zowel de demodex als het gif overleeft zonder restverschijnselen. Vandaar mijn idee dat reactie op middelen wellicht ras(type) afhankelijk kunnen zijn.
Dat. Bovendien is van zowel allergieën als epilepsie bekend dat ze tussen 6 maanden en 5 jaar voor het eerst optreden, ook zonder directe aanleiding.
Oké, de combinatie is niet zo voor de hand liggend, maar de conclusie dat het na de bravecto, dus door de bravecto komt, is ook wat kort door de bocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:
malinois schreef:
Nou, ik zou toch echt willen weten hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Dat denk ik niet, in de meldingen heb ik nog niet echt een trend kunnen ontdekken qua ras of rassoort.
Maar ik vind het ook niet een heel logisch idee. Ik vergelijk het met roken. We weten allemaal dat dat ongezond is, en toch zijn er ook miljoenen rokers die gezond zijn en zelfs heel oud worden. Betekent dat dat degene die er wel ziek van werden zelf al iets onder de leden hadden? En dat de sigaretten volledig onschuldig zijn, want er zijn ook mensen die ze gebruiken en niet ziek worden? Natuurlijk niet :19:

@ Kipo: Ik kan hem even niet meer vinden, maar er is ook een filmpje opgedoken van een Aussie pup van hooguit 10 weken die epilepsie kreeg. Dat was als ik me niet vergis na Bravecto of na de L4. En nee, erfelijke epilepsie is echt niet mogelijk op die leeftijd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”