Omdat ik vaak hele leuke honden voorbij heb zien komen op het forum, waag ik toch maar een poging. Een korte situatieschets; vanwege een relatiebreuk heb ik nog maar één hond, namelijk Mila mijn Tamaskan. Rhodin is bij mijn ex gebleven. Ik heb de indruk dat Mila nu een grote behoefte heeft aan een stabiel maatje waar ze zich aan op kan trekken en daar ben ik nu naar op zoek, maar ik kan nog niet echt wat vinden.
Ik ben op zoek naar een klein formaat hond, die ook makkelijk mee kan naar een oppasadres als ik aan het werk ben. Aangezien ik neefjes en nichtjes heb, ben ik op zoek naar een (kind)vriendelijke hond. Ook sociaal zijn naar andere honden is van belang. Het liefst een hondje dat goed mee kan komen op lange wandelingen óf zo klein van formaat is dat hij/zij makkelijk te tillen is. Leeftijd maakt niet uit, maar het liefst geen pup, maar ook niet al te oud zodat hij/zij mee kan komen met de wandelingen. Reu/teef, intact/gecastreerd maakt niet uit. Herkomst in principe ook niet, maar bij buitenlandse honden het liefst één die al in Nederland is zodat ik de hond kan bezoeken. Al met al is het dus van belang dat de hond vriendelijk is qua inborst jegens mens en dier (zo min mogelijk jachtinstinct) en even alleen kan zijn. Qua gehoorzaamheid stel ik geen eisen, want het meeste is wel leerbaar. Vachtlengte of structuur maakt ook niet uit. Als ik en Mila maar een klik met de hond hebben.
Wat ik kan bieden is een huis met een groot stuk tuin erbij, hoewel de hond meestal is waar ik ook ben, en dat is doorgaans in diepe rust in haar mand. Ik wandel en/of fiets elke dag drie uur met Mila, verspreid over 3 à 4 wandelingen. Verder zo'n twee keer per week een tocht van 15 à 20 km of meer aaneengesloten. De hond gaat als het kan overal meer naar toe, de markt, familiedagen, vrienden, een feestje, dus het zou leuk zijn als ik de hond er ook een plezier mee doe om ons daarbij te vergezellen.
Wel werk ik en op die dagen gaan de honden naar een oppas of kunnen ze in een kennel bij een vriend in de tuin. Mila alleen of met een leenhond in mijn huis laten lukt niet (meer), omdat ze overstuur raakt en de afgelopen periode erg aan mij is gaan hangen, ik vermoed door alle veranderingen.