Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buck, het is z'n tijd.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Buck, het is z'n tijd.

Ongelezen bericht door Jackira »

Buck plast sinds vanmorgen bloed. Ik heb met de d.a. afgesproken dat ik eerst urine op ga vangen en naar de d.a. breng om nagekeken te worden. Ze hadden liever dat ik gelijk met hem langs zou komen met urine ook om verder onderzoek te doen. maar ik heb gezegd dat ik eerst urine wil laten onderzoeken want als het een urineweginfectie is hoeft hij zelf niet mee en ik wil hem zoveel mogelijk dierenarts geleur besparen.

Hij is 14 jaar en hij is niet heel gezond meer. Dus ik wil ook geen foto's en echo's want daarvoor zou hij denk ik of onder narcose moeten, wat niet meer kan. Of hem helemaal overstuur en met pijn zonder narcose foto's laten maken. Pijn zou hij dan hebben omdat je hem dan stevig vast zou moeten houden.

Ik wil dat allemaal niet meer, hij valt ook af dus er is duidelijk meer aan de hand denk ik. pijn hoeft hij niet te hebben, dat wil ik niet maar zolang hij nog een beetje meekan en het nog leuk heeft houden we het nog even vol.

Wat vinden jullie, doe ik hem dan tekort door nu eerst alleen urine te laten onderzoeken of is dit inderdaad beter dan een hoop gedoe en hond overstuur en een resultaat waar je toch niks meer mee kunt. Ik wil gewoon alleen nog maar leuke dingen voor hem en geen onderzoeken meer. Alleen als het echt nodig is omdat het kan verlichten voor pijn e.d.

Zouden jullie hem wel gelijk al meenemen wat de d.a. assistente me op wilde dringen of doe ik het zo goed. Ik word er een beetje onzeker van.

Hij heeft geen pijn momenteel want het is een huilebalk als hij wat heeft, en hij loopt nu vrolijk rond en komt koeken bietsen.
Laatst gewijzigd door Jackira op 26 apr 2017 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Tineke
Zeer actief

Re: Buck plast bloed

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik geef je groot gelijk gezien zijn leeftijd. Als opsteker wil ik je wel laten weten dat Micron dit in 2012 ook heeft gehad, bij hem was het toen een fikse urineweginfectie waar hij helemaal bovenop gekomen is :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Je doet er toch niet niets aan je begint ergens mee en dat zou heel goed het antwoord kunnen zijn zo niet dan ben je vroeg genoeg want dit is zonder geëmmer aan zijn lijf zo te testten
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Eerst urine na laten kijken lijkt me de juiste volgorde, hier ook door onze DA geadviseerd toen Tomas blaasproblemen kreeg.
Bloed plassen kan door een vergrote prostaat komen of door een blaasontsteking.
Tomas is ook op een leeftijd dat ik hem geen belastende onderzoeken wil laten ondergaan maar blaasgruis is pijnlijk en goed op te lossen dus hij krijgt nu wel een antistruvietdieet. Ik dweil elke dag en knuffel hem vaker dan ooit.
Jackira
Zeer actief

Bedankt voor de reacties allemaal.

Urine opvangen is nog niet gelukt dus gaan we dat morgenochtend met twee personen proberen. Buck is wel gecastreerd maar zou het toch mogelijk zijn dat hij last heeft van de prostaat omdat hij injecties heeft gehad met anabolen? De laatste injectie was 6 weken geleden.

Hij heeft geen pijn, dat kan ik vrijwel met zekerheid zeggen. Hij is echt erg kleinzerig en als er ook maar iets is dan weten ze het vijf huizen verder ook :wink: Hij krijgt ook al pijnstillers voor zn heupen.
Jackira
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Eerst urine na laten kijken lijkt me de juiste volgorde, hier ook door onze DA geadviseerd toen Tomas blaasproblemen kreeg.
Bloed plassen kan door een vergrote prostaat komen of door een blaasontsteking.
Tomas is ook op een leeftijd dat ik hem geen belastende onderzoeken wil laten ondergaan maar blaasgruis is pijnlijk en goed op te lossen dus hij krijgt nu wel een antistruvietdieet. Ik dweil elke dag en knuffel hem vaker dan ooit.
Dat kan ik me voorstellen, het lijkt ook wel of ze steeds liever en aandoenlijker worden als ze ouder zijn.

Een dieet gaat met Buck niet lukken denk ik. Ik heb al eens dieet brokken voor hem gehad voor z'n nieren maar hij eet het gewoon niet. Elke hond hier in huis eet vrijwel alles en graag maar hij is zo lastig met eten.
Jackira
Zeer actief

Tineke schreef:Ik geef je groot gelijk gezien zijn leeftijd. Als opsteker wil ik je wel laten weten dat Micron dit in 2012 ook heeft gehad, bij hem was het toen een fikse urineweginfectie waar hij helemaal bovenop gekomen is :wink:
Dank je. Ik hoop dat dat met Buck ook het geval is.
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:Verder zou ik trouwens ook niet met een vermagerende hond van veertien gaan sollen hoor.
Als de koek op is, is ie op en dan gaan we fijn naar Jesis.
Nog wat biefstukjes en slagroom en hartelijk bedankt voor alles, maar dat was het dan ook wel.
Hij eet elke dag een klein vla met slagroom :oeps: :D
Jackira
Zeer actief

Pendrag schreef:Ik geef je groot gelijk. Maar goed, ik ben dan ook wat makkelijker in afscheid nemen dan de gemiddelde mens geloof ik. Al dat pappen en nathouden van dieren op leeftijd is niet aan mij besteed. Pijnvrij en met Lol door het leven, zolang dat kan doe je het volgens mij goed.
:ok:
Jackira
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Je doet er toch niet niets aan je begint ergens mee en dat zou heel goed het antwoord kunnen zijn zo niet dan ben je vroeg genoeg want dit is zonder geëmmer aan zijn lijf zo te testten
Ja dat leek mij ook. dat ik gewoon urine kon brengen en hij zelf niet mee zou hoeven. Maar die assistente deed zo moeilijk dat ik me ging afvragen of ik wel goed bezig was om dat niet direct al te willen.
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik geef je groot gelijk.
Potje pies laten onderzoeken en geen gehannes aan zijn lijf wat alleen maar onnodige stress oplevert.
Hopelijk is hij met een abkuurtje weer van zijn ongemak af. Sterkte.
Marie-Josée
Erelid

Ri@ schreef:
S@ndr@ schreef:Je doet er toch niet niets aan je begint ergens mee en dat zou heel goed het antwoord kunnen zijn zo niet dan ben je vroeg genoeg want dit is zonder geëmmer aan zijn lijf zo te testten
Ja dat leek mij ook. dat ik gewoon urine kon brengen en hij zelf niet mee zou hoeven. Maar die assistente deed zo moeilijk dat ik me ging afvragen of ik wel goed bezig was om dat niet direct al te willen.
Jij bent gewoon goed bezig, laat haar maar moeilijk doen. Urineonderzoek is de eerste logische handeling en daar hoeft je hond niet bij te zijn.
Gelukkig doen ze hier in de praktijk helemaal niet moeilijk.Overigens is dat struvietdieet kennelijk heel smakelijk want ik herinner me zakken nierdieet in het verleden die geen hond lustte :mrgreen: en dit gaat er vlotter in dan Farm Food. Hier zit ook smaakgarantie op :8): We bestellen het nu wel gewoon via internet.
Ik wacht in de ochtend zo lang mogelijk met het buiten laten en dan loop ik mee met een goed schoongespoeld plastic bakje, zodra de straal eenmaal op gang is stopt hij toch niet met plassen dus dat gaat prima.
Wat die prostaat betreft twijfel ik ook, castraten hebben minder kans op een vergroting maar hoeveel kans is dat dan nog? Bij Tomas is het nog niet helemaal over dus zodra hij weer van die dagen heeft neem ik hem toch een keer mee.
Jackira
Zeer actief

Urine is nagekeken. Er zat duidelijk bloed in. Maar het lijkt geen urineweginfectie te zijn. Wel waren er verhoogde ontstekingswaarden in het bloed dat in de urine zat. Dus morgenochtend een afspraak en dan moet hij toch mee. Bloed prikken is geen probleem. Ik had hem alleen graag een bezoek aan de d.a. bespaard.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ahhh vervelend dat hij toch mee moet :ugh:
Hopelijk komt er snel iets uit zodat hij zo weinig mogelijk onderzoeken hoeft te ondergaan.

Sterkte en ik duim voor iets onschuldigs :ok: :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Och, vervelend dat hij nou toch mee moet. Hopelijk is het iets onschuldigs :flower:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Jackira
Zeer actief

Vanmorgen zijn we naar de d.a. geweest met Buck.

Ik kreeg uitleg over de uitslag van gisteren. Er zal veel bloed in de urine, eiwitten waren verhoogd en verdere nierwaarden ook.

Ik vroeg of de anabolen injecties invloed konden hebben op de prostaat en dat was goed mogelijk. De d.a. heeft buik onderzocht en prostaat blijkt gevoelig en iets vergroot.

Om een diagnose te kunnen stellen wilde hij een echo doen en daarvoor moest Buck een dag blijven. We hebben gezegd dat we dat niet direct gaan doen. We willen eerst een kuur vanwege de eventuele ontsteking aan de prostaat. En als dat geen vebetering geeft dan willen we eventueel een echo doen maar hem niet daar een dag laten.

Ik geloof dat de d.a.dat in eerste instantie niet zo leuk vond en hij vroeg waarom. Ik heb hem uitgelegd dat wij vinden dat Buck oud is en dat wij alleen nog leuke dingen voor hem willen. Geen opname meer vanwege een echo. Net als bij mensen een comfortbeleid wordt afgesproken op het laatst wil ik voor mijn hond ook geen gedoe meer. Alleen dat hij nog zo prettig mogelijk leeft en zo comfortabel mogelijk. een kuur is prima, pijnstilling ook. En die echo doen we w.s. ook wel als de kuur niet aanslaat. maar dan niet een dag daar brengen. We komen dan gewoon op afspraak en blijven er bij en na de echo gaat hij gewoon mee. De d.a. vond dat goede argumenten.

Want het is ook wel fijn om als het niet de prostaat is wel te weten of er iets kwaadaardigs in de blaas of nieren aan de gang is want dat heeft Beer gehad een aantal jaren geleden. En omdat wij dat niet wisten, want Beer had geen klachten, is dat ineens doorgebroken in de buikholte en had Beer veel pijn in de laatste uren. We willen dat dus wel weten en dan spreken we af dat we hem nog een leuke paar weken geven en dan laten inslapen voordat het pijnlijk gaat worden. Maar dat is vooruitlopen op de zaken, maar wel zo'n beetje ons plan.

Hij mocht nu de anabolen injectie niet hebben omdat dat dan verwarring kon veroorzaken met of de kuur wel aanslaat. Dus nu is het afwachten, we geven het een weekje de tijd met de kuur om op te knappen. Hij heeft verder geen pijn dus dat kan gewoon. Hij woog nog 21 kilo. Hij woog in z'n goede dagen 27 kilo.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom zou een hond een dag opgenomen moeten worden voor een echo? :80:

Toch fijn dat de DA je argumenten goed genoeg vond en dat hij niet een hele dag hoeft te blijven voor een echo :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jackira
Zeer actief

ranetje schreef:Waarom zou een hond een dag opgenomen moeten worden voor een echo? :80:

Toch fijn dat de DA je argumenten goed genoeg vond en dat hij niet een hele dag hoeft te blijven voor een echo :ok:
Dat vinden ze makkelijk omdat ze dan tussendoor als ze even tijd hebben die echo kunnen maken. Ze hebben liever niet dat je er bij blijft. Maar we hebben gelijk al gezegd dat we dat niet doen en er wel bij blijven. Het is op zich een prettige dierenartspraktijk maar ik moet altijd aandringen bij ingrepen om er zelf bij te zijn. Ze proberen het eerst altijd anders af te spreken.

Met Buck gaat het nog hetzelfde hoewel ik wel het idee heb dat er minder bloed in de urine zit. Maar daar ben ik niet helemaal zeker van want dat is op het oog natuurlijk moeilijk te zien maar de kleur lijkt wat meer urine en minder bloed. En z'n pilletjes eet hij ondertussen gewoon zo uit de hand. Zo'n moeilijke eter, die de lekkerste dingen niet wil eten en dan gewoon een paar vieze pillen zo innemen. We waren erg verbaasd :LOL:
Marie-Josée
Erelid

Hopelijk verbaast hij jullie ook door weer helemaal op te knappen :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ri@ schreef:
ranetje schreef:Waarom zou een hond een dag opgenomen moeten worden voor een echo? :80:

Dat vinden ze makkelijk omdat ze dan tussendoor als ze even tijd hebben die echo kunnen maken. Ze hebben liever niet dat je er bij blijft. Maar we hebben gelijk al gezegd dat we dat niet doen en er wel bij blijven. Het is op zich een prettige dierenartspraktijk maar ik moet altijd aandringen bij ingrepen om er zelf bij te zijn. Ze proberen het eerst altijd anders af te spreken.

Met Buck gaat het nog hetzelfde hoewel ik wel het idee heb dat er minder bloed in de urine zit. Maar daar ben ik niet helemaal zeker van want dat is op het oog natuurlijk moeilijk te zien maar de kleur lijkt wat meer urine en minder bloed. En z'n pilletjes eet hij ondertussen gewoon zo uit de hand. Zo'n moeilijke eter, die de lekkerste dingen niet wil eten en dan gewoon een paar vieze pillen zo innemen. We waren erg verbaasd :LOL:
Hopelijk herstelt hij gewoon met die pilletjes :ok:
En anders idd een echo op afspraak :wink:

Het argument van de DA voor een dagopname vind ik persoonlijk niet zo'n goeie.
Een hond is geen lopendeband artikel.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jackira
Zeer actief

ranetje schreef:
Ri@ schreef:

Hopelijk herstelt hij gewoon met die pilletjes :ok:
En anders idd een echo op afspraak :wink:

Het argument van de DA voor een dagopname vind ik persoonlijk niet zo'n goeie.
Een hond is geen lopendeband artikel.
Dat is dus precies waarom ik een beetje op de rem ga staan betreffende onderzoeken. Ze trekken ook gelijk alles uit de kast volgens protocol. Misschien is dat inderdaad uiteindelijk nodig maar misschien helpt de kuur en dan is het misschien niet nodig. En besparen we Buck stress en voor hem nare dingen. En zolang Buck comfortabel lijkt doen we dat zo. Bij pijn en spoed word het wat anders uiteraard.
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Is er geen andere DA-praktijk in de buurt? Een echo is echt zo gemaakt. Verder geef ik je groot gelijk dat je geen uitgebreide onderzoeken meer voor hem wilt!
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Vanavond zat er geen zichtbaar bloed meer in de urine. Even afwachten of het zo blijft maar het ziet er dan wel naar uit dat het toch een ontsteking van de prostaat is/was. We maken de kuur af en einde van de week gaan we de urine nog een keer na laten kijken om zeker te zijn dat er geen bloed meer in zit en eiwit.

Dan blijft nog over dat de nierwaardes verhoogd waren. dat was een aantal jaren geleden ook al zo maar niet zo heel hoog. Nu zijn de waardes wat meer afwijkend. Het is ook zo dat de nieren achteruit kunnen gaan bij ouder worden. Nier dieetbrokken hebben we al eens geprobeerd een paar jaar geleden. Het is een lastige eter. Niet omdat hij misselijk is door de nieren maar altijd al geweest.

Geen idee hoe we dat verder aan zouden moeten pakken dus. Ik heb gelezen over medicatie bij nierfalen maar er zijn verschillende soorten nierfalen en medicatie werkt maar bij 1 vorm. Eerst nog maar even afwachten of het zo blijft gaan wat urine betreft.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Sterkte met Buck!

Je hebt ook, verschillende merken, blikvoer nierdieet.
Wij hadden vroeger een hond die dat op oude leeftijd kreeg, heerlijk vond hij het, het proberen waard misschien.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

annemick schreef:Sterkte met Buck!

Je hebt ook, verschillende merken, blikvoer nierdieet.
Wij hadden vroeger een hond die dat op oude leeftijd kreeg, heerlijk vond hij het, het proberen waard misschien.
Dat is een goed idee, ik ga er naar op zoek.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lees het nu pas... groot gelijk om niet meer te gaan dokteren bij een hoogbejaard dier. Ik deed/doe dat ook niet, behoudens een ab-kuurtje en evt. pijnstillers. Gewoon een comfortabel leven met zoveel mogelijk kwaliteit en als dat niet meer gaat, dan wordt het afscheid nemen.
Ik heb gelukkig een fijne dierenarts die daar ook achter staat. En als ik bel met de boodschap dat het nu genoeg is, dan wordt direct de afspraak gemaakt, zonder enige discussie.
Ik ga er trouwens altijd van uit wat ik zou willen als ik oud ben. Dan wil ik ook geen allerhande levensverlengende handelingen meer die alleen veel pijn, angst en ongemak opleveren voor een paar weken of maanden extra.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

fijn dat het weer beter gaat :ok: Ik zou ook geen onnodige stress willen voor mijn oudje hoor...
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ri@ schreef:Vanavond zat er geen zichtbaar bloed meer in de urine. Even afwachten of het zo blijft maar het ziet er dan wel naar uit dat het toch een ontsteking van de prostaat is/was. We maken de kuur af en einde van de week gaan we de urine nog een keer na laten kijken om zeker te zijn dat er geen bloed meer in zit en eiwit.

Dan blijft nog over dat de nierwaardes verhoogd waren. dat was een aantal jaren geleden ook al zo maar niet zo heel hoog. Nu zijn de waardes wat meer afwijkend. Het is ook zo dat de nieren achteruit kunnen gaan bij ouder worden. Nier dieetbrokken hebben we al eens geprobeerd een paar jaar geleden. Het is een lastige eter. Niet omdat hij misselijk is door de nieren maar altijd al geweest.

Geen idee hoe we dat verder aan zouden moeten pakken dus. Ik heb gelezen over medicatie bij nierfalen maar er zijn verschillende soorten nierfalen en medicatie werkt maar bij 1 vorm. Eerst nog maar even afwachten of het zo blijft gaan wat urine betreft.
Je hebt ook versvlees speciaal voor nierpatiënten, misschien lust hij dat?
Kaya knapte toen enorm op van de nierdieet brokken: binnen 2 maanden waren de waarden bijna weer helemaal goed. Dus misschien is het
wel het proberen waard?

Sterkte verder met Buck!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Jackira
Zeer actief

Caro. schreef:
Ri@ schreef:Vanavond zat er geen zichtbaar bloed meer in de urine. Even afwachten of het zo blijft maar het ziet er dan wel naar uit dat het toch een ontsteking van de prostaat is/was. We maken de kuur af en einde van de week gaan we de urine nog een keer na laten kijken om zeker te zijn dat er geen bloed meer in zit en eiwit.

Je hebt ook versvlees speciaal voor nierpatiënten, misschien lust hij dat?
Kaya knapte toen enorm op van de nierdieet brokken: binnen 2 maanden waren de waarden bijna weer helemaal goed. Dus misschien is het
wel het proberen waard?

Sterkte verder met Buck!
Bedankt.

Helaas toch weer bloed in de urine gezien. Ik heb er een naar gevoel over. Het is geen u.w.i. en waarschijnlijk dan toch niet de prostaat? Het zou dan denk ik nog blaasstenen kunnen zijn. Of een tumor, waar dan ook in de urinewegen. Ik heb blikjes Hills binnen gekregen, voor nierdieet. Dus dat ga ik straks proberen of hij dat lust.

Hij is zelf heel erg vrolijk, en levendig en geniet van alle aandacht. Hij maakt absoluut geen indruk ziek te zijn. Wel verzwakt hij natuurlijk mede door het ouder worden. Hij staat wat wankel, loopt niet heel stevig. Z'n vacht is een drama. In de rui maar ook uitstaande haren. Als hij uit de sloot wil drinken dan valt hij er bijna in en moet ik hem vasthouden. Wat uiterlijk betreft zie je echt dat hij niet in orde is. Een heel groot verschil met 2 maanden geleden.

Maar het is nog steeds mijn vrolijke vriend en zolang dat zo blijft maken we het leuk voor hem.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Jammer dat er weer bloed bij zat en dat hij verzwakt is.
Wel fijn dat hij nog vrolijk is, geniet daarvan :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”