Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
welke entingen noodzaak?
Moderator: moderatorteam
- AnnekeP
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
welke entingen noodzaak?
Ik probeer zo goed mogelijk bij te leren over alles wat met hond te maken heeft, waaronder gezondheid. Wodan is 3 jaar geleden voor het laatst bij de DA geweest en toen ingeënt. Hij heeft alle pup entingen gehad (2013) en in 2014 alle entingen voor volwassen hond. (Parvo levend verzwakt, Hondenziekte, Leverziekte, Weil, en Para-influenza)
Los van dat hij op zich wel eens een keer voor controle zou kunnen (dat staat in de planning, maar wil ik trainen zodat het met rust kan en niet onder dwang) - wat heeft hij echt nodig?
Waar we wonen en lopen komen geen andere honden, er zijn wel ratten, katten, kippen, bevers, reeën en nog wat klein grut denk ik. het water is hier en daar stilstaand en niet altijd even fris (hij mag daar niet uit drinken, maar het is nogal dicht bebost hier en daar en ik zie niet alles. Ik ken ook nog niet ieder plasje)
mijn vraag aan jullie - wat heeft hij echt nodig aan bescherming, en wat niet? Een tekenband ga ik ook aanschaffen, daarover al goede topics gelezen, maar als jullie nog tips hebben...
Los van dat hij op zich wel eens een keer voor controle zou kunnen (dat staat in de planning, maar wil ik trainen zodat het met rust kan en niet onder dwang) - wat heeft hij echt nodig?
Waar we wonen en lopen komen geen andere honden, er zijn wel ratten, katten, kippen, bevers, reeën en nog wat klein grut denk ik. het water is hier en daar stilstaand en niet altijd even fris (hij mag daar niet uit drinken, maar het is nogal dicht bebost hier en daar en ik zie niet alles. Ik ken ook nog niet ieder plasje)
mijn vraag aan jullie - wat heeft hij echt nodig aan bescherming, en wat niet? Een tekenband ga ik ook aanschaffen, daarover al goede topics gelezen, maar als jullie nog tips hebben...
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
Re: welke entingen noodzaak?
ik zal hem laten titeren om te kijken of hij nog genoeg antistoffen heeft, verder zou ik niks doen. weil ent ik niet ondanks dat mijn honden zwemmen, we gaan niet naar het buitenland dus rabiës hoeft ook niet en kennelhoest vind ik onzin.
ellen
ellen
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Je kunt een titerbepaling laten doen voor hondenziekte, parvo en leverziekte. Dan weet je of hij daarvoor nog voldoende beschermd is (grote kans van wel). Mocht hij niet meer voldoende beschermd zijn, dan zou ik die enting sowieso geven. Elke dierenarts kan zo'n titerbepaling doen, al kan de prijs wel enorm verschillen per dierenarts.
Voor de ziekte van Weil en kennelhoest moet je zelf de afweging maken wat betreft de risico's van wel en niet enten. Mijn honden zwemmen vrij veel en drinken uit passen, maar ik laat ze niet enten tegen ziekte van Weil omdat de enting niet heel veel bescherming biedt, bij sommige honden flinke bijwerkingen heeft en de ziekte zelf goed behandeld kan worden als je er op tijd bij bent. Maar dat is uiteraard een geheel persoonlijke afweging.
De kennelhoestenting vind ik overbodig, die hebben mijn honden nog nooit gehad en ze hebben ook nog nooit kennelhoest (vergelijkbaar met een verkoudheid, dus niet zo ernstig voor gezonde honden) gehad.
Rabiësening is alleen nodig als je met je hond de grens over wil en geef ik dus ook alleen in die situatie.
Qua preventie tegen teken ben ik erg tevreden over de Serestoband. Maar het blijft gif, dus sommige honden reageren beter op het ene middel dan op het andere (ze kunnen er bijvoorbeeld overgevoelig voor zijn en jeuk van krijgen). Dat is dus ook een kwestie van uitproberen wat voor jouw hond goed werkt.
Voor de ziekte van Weil en kennelhoest moet je zelf de afweging maken wat betreft de risico's van wel en niet enten. Mijn honden zwemmen vrij veel en drinken uit passen, maar ik laat ze niet enten tegen ziekte van Weil omdat de enting niet heel veel bescherming biedt, bij sommige honden flinke bijwerkingen heeft en de ziekte zelf goed behandeld kan worden als je er op tijd bij bent. Maar dat is uiteraard een geheel persoonlijke afweging.
De kennelhoestenting vind ik overbodig, die hebben mijn honden nog nooit gehad en ze hebben ook nog nooit kennelhoest (vergelijkbaar met een verkoudheid, dus niet zo ernstig voor gezonde honden) gehad.
Rabiësening is alleen nodig als je met je hond de grens over wil en geef ik dus ook alleen in die situatie.
Qua preventie tegen teken ben ik erg tevreden over de Serestoband. Maar het blijft gif, dus sommige honden reageren beter op het ene middel dan op het andere (ze kunnen er bijvoorbeeld overgevoelig voor zijn en jeuk van krijgen). Dat is dus ook een kwestie van uitproberen wat voor jouw hond goed werkt.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik laat, maar dat is een keus, niet enten tegen Weil of Kennelhoest. Het is mijn keus om wel de rabies-enting geldtig te houden ivm evt buitenlandbezoek. Die gaat ook 1 x per 3 jaar.AnnekeP schreef:Ik probeer zo goed mogelijk bij te leren over alles wat met hond te maken heeft, waaronder gezondheid. Wodan is 3 jaar geleden voor het laatst bij de DA geweest en toen ingeënt. Hij heeft alle pup entingen gehad (2013) en in 2014 alle entingen voor volwassen hond. (Parvo levend verzwakt, Hondenziekte, Leverziekte, Weil, en Para-influenza)
Voor "de cocktail" laat ik titeren. Dan wordt door een daartoe ervaren DA middels een druppel bloed getest of de hond nog voldoende antistoffen heeft. Is dat zo, is enting niet nodig. Is dat niet zo, is enting wel nodig. Dan laat ik dus op maat vaccineren.
In deze FB groep kun je daar meer over lezen:
https://www.facebook.com/groups/964256990300255/
Suzanne
- AnnekeP
- Vaste gebruiker
Dank jullie wel! Ik ga mij verder verdiepen in de Facebookgroepen. De titerbepaling laat ik tzt bij de DA doen dan, eens even zoeken wat er voor fatsoenlijks in de buurt zit. Merci voor alle info en antwoorden!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Tara schreef:Dat is een betere link. Hier zit kennis aangaande titeren.Mizzsylver schreef:Het meeste is al genoemd maar wilde deze fb groep nog even onder de aandacht brengen, hier vind je ook een handige kaart met dierenartsen die verstand van zaken hebben aangaande titeren en titersessies.
https://www.facebook.com/groups/1170151 ... 5/?fref=ts
Overigens kan inderdaad iedere dierenarts, zoals DeDiana zegt, een bloedje afnemen voor een titerbepaling, maar er is nog heel veel onkunde en daardoor gaat het nog erg vaak mis met interpreteren van de uitslag en de uitleg die aan hondeneigenaars wordt gegeven. Een dierenarts van de lijst die deze groep bijhoudt is daarom de verstandigste optie als je wilt titeren.
Nou heb ik dus geen Facebook, maar ben wel benieuwd welke namen er op deze lijst van meer ervaren artsen staan. Iemand genegen om die hier te vermelden, of is dat niet de bedoeling?
- Ody
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... Y5iZKqV_i8Tamara/Bayko schreef:Nou heb ik dus geen Facebook, maar ben wel benieuwd welke namen er op deze lijst van meer ervaren artsen staan. Iemand genegen om die hier te vermelden, of is dat niet de bedoeling?
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Bedankt!Ody schreef:https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... Y5iZKqV_i8Tamara/Bayko schreef:Nou heb ik dus geen Facebook, maar ben wel benieuwd welke namen er op deze lijst van meer ervaren artsen staan. Iemand genegen om die hier te vermelden, of is dat niet de bedoeling?
Ook heel erg fijn dat er titersessies worden vermeld.
- Ody
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik heb me alvast opgegeven voor een titersessie van volgend jaar, dan is Sira's cocktail weer "verlopen".
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.