Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opslag en testen.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Opslag en testen.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Al verschillende verhalen voorbij gekomen van honden die in beslag genomen zijn voor iets wat honden nu eenmaal soms doen. Hond zijn.
Word in een opslag weggezet en na een aantal weken getest met vreemde mensen en vreemde honden op een vreemd terrein waar hij soms al een dosis frustratie en agressie heeft opgebouwd .
Zou het dan niet beter zijn om die hond gelijk te testen onder het gezag van het baasje . Die is tenslotte mede verantwoordelijk voor wat er gebeurt is. Hij kent zijn hond en zijn hond kent hem . Daarnaast reageren honden op iedereen weer anders en tel daarbij op dat testen ook maar een fragment opname is.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Opslag en testen.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik geloof niet echt in 'neutraal' testen. Een hond is/wordt gevormd door z'n omgeving en door de mensen die met hem omgaan. Ga je Elco op zo'n manier testen, komt daar waarschijnlijk een angstbijter uit. Hij is dan namelijk volledig gestresst (dus niet neutraal), is z'n normale zekerheid (mij en m'n man) kwijt, is uit z'n normale routines etc. Is Elco daarmee een gevaar? Nee, want bij mij is hij geen angstbijter, omdat hij zich bij mij veilig voelt, bij mij z'n zekerheid en veiligheid haalt, en door die basis ook niet zo snel angst heeft.
Haal mij uit m'n huis, verwijder de support van m'n man en m'n familie, haal me uit m'n routine en je krijgt een bijzonder labiele persoonlijkheid te zien. Dan kun je mij echt niet meer 'neutraal' testen, maar dan test je de gestresste 'ik'.
Omgeving (in de brede zin van het woord) maakt zo enorm veel verschil in hoe bepaalde kenmerken zich uiten. Ik vind dat als je zo neutraal mogelijk wilt testen, dat je dan in de normale situatie van de hond moet testen. En dus ook het gedrag van de baas mee moet nemen.
Wat ze testen is in feite hoe een hond op de testsituatie reageert in een voor de hond stressvolle en onzekere situatie. Je test gestresste honden, geen honden met een neutrale gemoedstoestand als basis
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Maar situaties waarin conflicten ontstaan als bijten zullen doorgaans ook niet neutrale situaties zijn, maar gestresste situaties.

Ik weet het niet, ik vind het lastig. Ik vind wel dat de kundigheid van de eigenaar meegenomen mag worden in een beslissing, maar aan de andere kant, geen garantie dat hond ook bij die eigenaar blijft en altijd door die eigenaar gehanteerd wordt en door niemand anders. Dus eigenlijk ook wel weer goed dat de hond op zichzelf getest wordt. Maar ik ben het wel met je eens dat een paar weken "tot rust komen" voor behoorlijk wat een honden een regelrechte hel is en dat dat zeker erger kan zijn dan "gewone" stress situaties.

In sommige situaties is het gewoon hartstikke nodig dat honden maatregelen krijgen, maar als ik dan zon situatie als Shadow lees, gaat me dat toch weer aan het hart en vind ik de zwaarte van de maatregelen niet in verhouding staan tot wat er aan de hand is. Als die maatregelen puur en alleen op de uitslag van de test zijn genomen (mogelijke reu-reu agressie) dan vind ik de maatregelen echt absurd. Waarom een gemuilkorfde hond uberhaubt perse kort gehouden moet worden ontgaat me volledig. Aanlijnen, ok, maar waarom moet dat zo kort? Is muilkorven en een meter of 5/10 niet genoeg? Daar kweek je toch alleen maar gefrustreerde gevaarlijke bommen mee. Ik vind het echt hond onwaardig. Vermenselijking is niet altijd wenselijk, maar hoe is dat anders dan tegen een mens zeggen "jij mag alleen nog maar bij iemand aan de hand buitenshuis komen, noooooit meer zelfstandig". Dat is toch geen leven!

Het allerlastigste in het hele verhaal is dat honden en andere dieren nog altijd als goederen worden gezien en niet als levende wezens. Dat een hond in de opslag zomaar "ontvreemd" mag zijn vind ik complete idioterie. Dat moet gewoon echt niet kunnen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Een stress-situatie vanuit een basis van kalmte, zekerheid, gevoel van veiligheid is inderdaad nogal anders dan diezelfde stress-situatie vanuit een basis van stress. En er zullen relatief veel honden zijn voor wie een vreemde omgeving, andere routine en het gemis van een 'eigen mens' zorgt voor een verhoogd stress-niveau. Een plens water in een lege emmer gooien, laat die emmer niet overlopen. Diezelfde plens water in een volle emmer geeft een natte knoeiboel. Bij de ene hond zit het emmertje sneller vol dan bij de andere. Maar doen alsof 2 weken 'rust' in de opslag die emmer leegt, is jezelf voor de gek houden. Voor veel honden betekent dat alleen maar een vollere emmer
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Shiloh86 schreef:Maar situaties waarin conflicten ontstaan als bijten zullen doorgaans ook niet neutrale situaties zijn, maar gestresste situaties.

Ik weet het niet, ik vind het lastig. Ik vind wel dat de kundigheid van de eigenaar meegenomen mag worden in een beslissing, maar aan de andere kant, geen garantie dat hond ook bij die eigenaar blijft en altijd door die eigenaar gehanteerd wordt en door niemand anders. Dus eigenlijk ook wel weer goed dat de hond op zichzelf getest wordt. Maar ik ben het wel met je eens dat een paar weken "tot rust komen" voor behoorlijk wat een honden een regelrechte hel is en dat dat zeker erger kan zijn dan "gewone" stress situaties.

In sommige situaties is het gewoon hartstikke nodig dat honden maatregelen krijgen, maar als ik dan zon situatie als Shadow lees, gaat me dat toch weer aan het hart en vind ik de zwaarte van de maatregelen niet in verhouding staan tot wat er aan de hand is. Als die maatregelen puur en alleen op de uitslag van de test zijn genomen (mogelijke reu-reu agressie) dan vind ik de maatregelen echt absurd. Waarom een gemuilkorfde hond uberhaubt perse kort gehouden moet worden ontgaat me volledig. Aanlijnen, ok, maar waarom moet dat zo kort? Is muilkorven en een meter of 5/10 niet genoeg? Daar kweek je toch alleen maar gefrustreerde gevaarlijke bommen mee. Ik vind het echt hond onwaardig. Vermenselijking is niet altijd wenselijk, maar hoe is dat anders dan tegen een mens zeggen "jij mag alleen nog maar bij iemand aan de hand buitenshuis komen, noooooit meer zelfstandig". Dat is toch geen leven!

Het allerlastigste in het hele verhaal is dat honden en andere dieren nog altijd als goederen worden gezien en niet als levende wezens. Dat een hond in de opslag zomaar "ontvreemd" mag zijn vind ik complete idioterie. Dat moet gewoon echt niet kunnen.
Ik vind het ook ver gaan om te moeten muilkorven én kort aanlijnen. Het punt is, aan de hand van zo´n test kan een hond aangemerkt worden als ´hoog-risicohond´. Ik weet niet of dat de officiele term is, maar in principe wordt hij nu beschouwd als een dergelijke hond, net zoals rassen als pitbulls en American Staffords, die in sommige landen bij de geboorte al dat keurmerk krijgen (zonder de mogelijkheid om positief door een test te komen), en dus vanaf de geboorte aan een korte lijn moeten en een muilkorf moeten dragen, los van andere voorwaarden waaraan de eigenaar moet voldoen. Er wordt heel hard geroepen om maatregelen, en dan komen die er op een gegeven moment.
Ik zeg niet dat het goed of slecht is, maar een dergelijke situatie zet je wel weer aan het denken en geeft beide kanten van de medaille weer.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Shiloh86
Zeer actief

Ik vind de combi van muilkorven én kort houden voor staffords ed. ook overdreven. Sterker nog, ik zie niet in waarom een gemuilkorfde hond niet ook gewoon los zou mogen lopen. Wat kan zon beest nou nog écht aanrichten. Als aanlijnen dan moet, waarom dan in hemelsnaam zo kort. Het heeft gewoon geen toegevoegd nut. Het frustreerd alleen maar de hond.

Wat dat betreft zou ik ook puur een muilkorfplicht genoeg preventieve maatregel vinden voor dergelijke rassen. Maar goed, dit topic gaat over testen van in beslag genomen honden en is niet een zoveelste discussie over maatregelen voor hoog risico honden.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 16 apr 2017 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Alfilillo schreef:
Shiloh86 schreef:Maar situaties waarin conflicten ontstaan als bijten zullen doorgaans ook niet neutrale situaties zijn, maar gestresste situaties.

Ik vind het ook ver gaan om te moeten muilkorven én kort aanlijnen. Het punt is, aan de hand van zo´n test kan een hond aangemerkt worden als ´hoog-risicohond´. Ik weet niet of dat de officiele term is, maar in principe wordt hij nu beschouwd als een dergelijke hond, net zoals rassen als pitbulls en American Staffords, die in sommige landen bij de geboorte al dat keurmerk krijgen (zonder de mogelijkheid om positief door een test te komen), en dus vanaf de geboorte aan een korte lijn moeten en een muilkorf moeten dragen, los van andere voorwaarden waaraan de eigenaar moet voldoen. Er wordt heel hard geroepen om maatregelen, en dan komen die er op een gegeven moment.
Ik zeg niet dat het goed of slecht is, maar een dergelijke situatie zet je wel weer aan het denken en geeft beide kanten van de medaille weer.
Dit geeft weer dat er nuance moet zijn, omdat t maatwerk moet zijn, als je straffen oplegt die zorgen voor nog meer gevaar ben je fout bezig en bezit je niet de nodige kennis, maar goed wat dat betreft is het misschien heel zuur, niet helemaal verkeerd dat t gebeurt want ook hier op een forum van "liefhebbers"werd er vaak gekrijst om zwaardere maatregelen, nou dat pakt dus zo 'ongeveer"uit, "happy now" ik vind het afschuwelijk en.... meer kwaad dan goed doen
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Fotogravinnetje schreef:Een stress-situatie vanuit een basis van kalmte, zekerheid, gevoel van veiligheid is inderdaad nogal anders dan diezelfde stress-situatie vanuit een basis van stress. En er zullen relatief veel honden zijn voor wie een vreemde omgeving, andere routine en het gemis van een 'eigen mens' zorgt voor een verhoogd stress-niveau. Een plens water in een lege emmer gooien, laat die emmer niet overlopen. Diezelfde plens water in een volle emmer geeft een natte knoeiboel. Bij de ene hond zit het emmertje sneller vol dan bij de andere. Maar doen alsof 2 weken 'rust' in de opslag die emmer leegt, is jezelf voor de gek houden. Voor veel honden betekent dat alleen maar een vollere emmer

Inderdaad. Mocht Cyntha in zo'n opslagsituatie terecht komen, laat ik haar liever direct inslapen. Die zou zoiets echt niet trekken en daardoor hoogstwaarschijnlijk gigantisch zakken voor de test, terwijl ze thuis en in het dagelijks leven nul problemen geeft.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Tamara/Bayko
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Sterker nog, ik zie niet in waarom een gemuilkorfde hond niet ook gewoon los zou mogen lopen. Wat kan zon beest nou nog écht aanrichten.
Ik pik dit er even uit omdat ik het er niet mee eens ben. Als een hondagressieve hond met muilkorf boven op mijn omaatje klapt betekent dat ook zonder wonden het doodsvonnis van mijn hond. Dat zal voor andere kwetsbare honden, of dat nou door formaat of algehele krakkemikkigheid komt, ook gelden. Honden met serieuze agressieproblemen jegens soortgenoten horen mijns inziens niet los te lopen. Ook niet als ze gemuilkorfd zijn.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Tara schreef: Ik zou eigenlijk best wel eens willen zien hoe zo'n test er nu praktisch uitziet, weet iemand of dat bijvoorbeeld op youtube te vinden is?
Ik zou dat ook wel willen zien.
Zijn die testen die je wel eens ziet bij De Rijdende Rechter bijvoorbeeld nou representatief voor alle testen?

Met die plastic hand en houten kat?

Ik zou graag eens een volledige test willen zien. Of dat daadwerkelijk zo gaat. Want ik denk dat zelfs Murdock, de goedheid zelve, nog hysterisch zou reageren op dat soort dingen...
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Het is gewoon raar dat honden nog steeds net als auto's worden behandeld als ze in beslag genomen worden. Voor de wet zijn ze een ding en geen dier. Een hond weken tot "rust" laten komen in een totaal vreemde omgeving zonder zijn baas en vaak in een kennel wat de meeste honden niet gewend zijn, vind ik te belachelijk voor worden. Ik weet niet wat ik zou doen als een van mijn honden in beslag zou worden genomen. Yara zou er niet veel anders van worden en die gaat de testen ook wel halen. Maar de andere 2 worden knetter als ze alleen in een kennel moeten zitten en die komen sowieso niet door de testen. Dus ik denk eerlijk gezegd ook dat ik die dan liever zou in laten slapen dan dat ze nog maanden van huis moeten in een kennel. Maar het is denk ik wel tijd om de wetten eens te herzien en dieren niet als dingen worden weggezet. En ook dat eigenaren gewoon zelf worden betrokken in het hele gebeuren. Het is toch te bizar voor woorden dat je niet eens mag vragen hoe het met je hond gaat?

Dat er maatregelen worden genomen bij hoog risico honden is niet meer als normaal. Maar en aanlijnen aan een korte lijn plus een muilkorf en dan ook nog 2 meter hoge hekken om de tuin vind ik wel een klein beetje erg overdreven. De leeuwen van de roofdierenopvang hier in de buurt hebben minder regels.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik vind ook dat je een hond niet los kunt zien van zijn mens, zijn leven en andere omstandigheden. Laat staan als je hem eerst nog weken opsluit.
Een hond kan, zoals Fotogravinnetje beschrijft, angstiger zijn met iemand anders. Maar als ik bv naar Kailen kijk, is het andersom. Zet je hem bij een neutraal iemand, dan zal hij geen beschermend of territoriaal gedrag vertonen. Hij heeft maandenlang in een asiel gezeten, en iedereen kon in zijn hok komen en met hem wandelen. Echter bij ons is hij zeer territoriaal. Als we bv met de camper weggaan moet hij aangelijnd of binnen liggen want komt er toevallig iemand onze kant op, dan vliegt hij erop af en zou beslist bijten. In onze buurt is hij dus juist gevaarlijker! Dat zal voor andere territoriale honden ook gelden, en als iemand daar niet scherp op is, is hij wel degelijk een gevaar voor de omgeving terwijl uit de test wellicht blijkt van niet :schrik:

Wat betreft de maatregelen voor SPA's die er in diverse landen waaronder Frankrijk al gelden: je weet dan tenminste waar je aan begint. Los van of het eerlijk is naar de hond toe. Maar goed, hier leven helaas heel wat honden nog in afschuwelijk kleine kennels of aan de ketting :ugh:
Da's dan toch weer anders als dat je iets gebeurd met je hond wat iedereen kan overkomen.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Shiloh86 schreef:Sterker nog, ik zie niet in waarom een gemuilkorfde hond niet ook gewoon los zou mogen lopen. Wat kan zon beest nou nog écht aanrichten.
Ik pik dit er even uit omdat ik het er niet mee eens ben. Als een hondagressieve hond met muilkorf boven op mijn omaatje klapt betekent dat ook zonder wonden het doodsvonnis van mijn hond. Dat zal voor andere kwetsbare honden, of dat nou door formaat of algehele krakkemikkigheid komt, ook gelden. Honden met serieuze agressieproblemen jegens soortgenoten horen mijns inziens niet los te lopen. Ook niet als ze gemuilkorfd zijn.
Serieuze agressie richting soort genoten wellicht niet, maar preventief of "vertoond mogelijk reu-reu agressie, vind ik dat toch anders. Wat is reu-reu agressie, meteen vol erop klappen en matten, of een beetje patsen, borstelen, grommen. Dat laatste is in mijn ogen hartstikke normaal niet gevaarlijk reu gedrag.

Maar goed, ik snap best dat met dat loslopen mensen het niet eens zullen zijn, maar dan nog zie ik het nut van kort houden niet. Waarom kan dat niet aan een wat langere lijn. Ik vind dat niks anders dan hondje frustreren en pesten en zie er gewoon écht het nut niet van.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:Nee, want dan ga je de combinatie testen, terwijl je de hond wilt testen.

Dat vind ik dus al complete onzin. Juist die combinatie is belangrijk.
Mensen zijn in staat van een brave fik een vervelend stuk vreten te maken, en omgekeerd.
Alfilillo
Zeer actief

lucie schreef:ik vind ook dat je een hond niet los kunt zien van zijn mens, zijn leven en andere omstandigheden. Laat staan als je hem eerst nog weken opsluit.
Een hond kan, zoals Fotogravinnetje beschrijft, angstiger zijn met iemand anders. Maar als ik bv naar Kailen kijk, is het andersom. Zet je hem bij een neutraal iemand, dan zal hij geen beschermend of territoriaal gedrag vertonen. Hij heeft maandenlang in een asiel gezeten, en iedereen kon in zijn hok komen en met hem wandelen. Echter bij ons is hij zeer territoriaal. Als we bv met de camper weggaan moet hij aangelijnd of binnen liggen want komt er toevallig iemand onze kant op, dan vliegt hij erop af en zou beslist bijten. In onze buurt is hij dus juist gevaarlijker! Dat zal voor andere territoriale honden ook gelden, en als iemand daar niet scherp op is, is hij wel degelijk een gevaar voor de omgeving terwijl uit de test wellicht blijkt van niet :schrik:

Wat betreft de maatregelen voor SPA's die er in diverse landen waaronder Frankrijk al gelden: je weet dan tenminste waar je aan begint. Los van of het eerlijk is naar de hond toe. Maar goed, hier leven helaas heel wat honden nog in afschuwelijk kleine kennels of aan de ketting :ugh:
Da's dan toch weer anders als dat je iets gebeurd met je hond wat iedereen kan overkomen.
Ik ben het helemaal met je eens, behalve met de laatste zin. Een hond wordt niet zomaar in beslag genomen. Dat mag ik hopen althans...

Alfil & Lily
S@ndr@
Zeer actief

Dat patsen kan weer reacties oproepen en escaleren, als je reu patst dan hoor hij niet in losloopgebeid wat mij betreft..... dat is niet gezellig spelen..... is het ernstig, nee maar het heeft wel de potentie om het te worden als er een tegenover staat die denkt krijg de kolere ik pik dat niet
lucie
Zeer actief

Alfilillo schreef:
lucie schreef:ik vind ook dat je een hond niet los kunt zien van zijn mens, zijn leven en andere omstandigheden. Laat staan als je hem eerst nog weken opsluit.

Ik ben het helemaal met je eens, behalve met de laatste zin. Een hond wordt niet zomaar in beslag genomen. Dat mag ik hopen althans...
klopt maar ik bedoelde dat het in principe iedereen kan overkomen dat zijn hond ineens in een situatie komt die niet voorzien/ongewenst is, met vervelende afloop. Zoals in het geval van Lief.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Dat patsen kan weer reacties oproepen en escaleren, als je reu patst dan hoor hij niet in losloopgebeid wat mij betreft..... dat is niet gezellig spelen..... is het ernstig, nee maar het heeft wel de potentie om het te worden als er een tegenover staat die denkt krijg de kolere ik pik dat niet

Niet alle hondse interacties zijn gezellig. Een hond die zich daar niet op wil of kan aanpassen hoort daar even goed niet.
lucie
Zeer actief

dagmar88 schreef:
S@ndr@ schreef:Dat patsen kan weer reacties oproepen en escaleren, als je reu patst dan hoor hij niet in losloopgebeid wat mij betreft..... dat is niet gezellig spelen..... is het ernstig, nee maar het heeft wel de potentie om het te worden als er een tegenover staat die denkt krijg de kolere ik pik dat niet

Niet alle hondse interacties zijn gezellig. Een hond die zich daar niet op wil of kan aanpassen hoort daar even goed niet.
eens, een hond moet ook nog een beetje hond kunnen zijn. Maar de moeilijkheid is natuurlijk waar je dan de grens legt.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Een muilkorf om hebben is ook maar een schijnveiligheid. Ik liep eens met mijn hondentrainster mee die een op een Stafford paste die hond-agressief was, die hond liep los met een muilkorf om en die kreeg ze mooi af schrok me een ongeluk, zag mijn honden al gepakt worden.

Gelukkig luisterde ze goed naar mijn hondentrainster maar was eerst echt wel een beetje bang.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:
Een gemuilkorfde hond kan nog steeds schade aanbrengen. Maar een 3-meter-lijn geeft net wat meer vrijheid dan zo'n anderhalve-meter-lijn. Mensen die hun hond aan drie meter niet bij zich kunnen houden, kunnen dat ook niet met anderhalve meter. Drie meter is ook nog behoorlijk beperkend, maar dan wordt het trekken van de step tenminste weer een optie. En dat voorkomt frustratie bij de hond en daarmee problemen die het gevolg zijn van die frustratie, zoals uitvallen en agressie
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

En meestal eindigt zoiets in plukharen zonder ernstige verwondingen. Bij de meeste honden tenminste
dagmar88
Zeer actief

gonnie schreef:Een muilkorf om hebben is ook maar een schijnveiligheid. Ik liep eens met mijn hondentrainster mee die een op een Stafford paste die hond-agressief was, die hond liep los met een muilkorf om en die kreeg ze mooi af schrok me een ongeluk, zag mijn honden al gepakt worden.

Gelukkig luisterde ze goed naar mijn hondentrainster maar was eerst echt wel een beetje bang.

Nee hoor. Maar hij is alleen effectief wanneer de pasvorm goed is en de hond mag niet de kans krijgen te gaan schuren en wrijven.
Dus aan de lijn en doorlopen.
Een geprikkelde hond met muilkorf los gooien is niet zo slim nee.
Alfilillo
Zeer actief

lucie schreef: klopt maar ik bedoelde dat het in principe iedereen kan overkomen dat zijn hond ineens in een situatie komt die niet voorzien/ongewenst is, met vervelende afloop. Zoals in het geval van Lief.
Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar ik ga er toch vanuit dat mijn honden in een onvoorziene situatie niet bovenop een mens en hond springen, eventueel flink bijten, en dat ik ze daar vervolgens af moet sleuren. Het is niet niks.
Dat gezegd hebbende, ik zou lange lijn met muilkorf voldoende vinden, mits de eigenaar kan aantonen de hond goed onder controle te hebben. Een test van hond met eigenaar is daarom waarschijnlijk zinniger.

Alfil & Lily
Tamara/Bayko
Zeer actief

Alfilillo schreef:
Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar ik ga er toch vanuit dat mijn honden in een onvoorziene situatie niet bovenop een mens en hond springen, eventueel flink bijten, en dat ik ze daar vervolgens af moet sleuren.
Dat zal Lief vast ook altijd gedacht hebben over Shadow.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
En meestal eindigt zoiets in plukharen zonder ernstige verwondingen. Bij de meeste honden tenminste
nou er zitten zo ergens gaten van die hoektanden, hoe vaak ik dat al heb zien gebeuren :roll: ..... het is soms gewoon eng om die aanloop te zien
Alfilillo
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Alfilillo schreef:
Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar ik ga er toch vanuit dat mijn honden in een onvoorziene situatie niet bovenop een mens en hond springen, eventueel flink bijten, en dat ik ze daar vervolgens af moet sleuren.
Dat zal Lief vast ook altijd gedacht hebben over Shadow.
Dat is absoluut waar.

Alfil & Lily
dagmar88
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Fotogravinnetje schreef:
nou er zitten zo ergens gaten van die hoektanden, hoe vaak ik dat al heb zien gebeuren :roll: ..... het is soms gewoon eng om die aanloop te zien

Oh. Dat vind ik niet zo normaal.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Fotogravinnetje schreef:
Laat ik nou helemaal geen zin hebben in patserige honden bij mijn hond, ik houd het liever gewoon gezellig. Dus als je hond zich niet fatsoenlijk kan gedragen dan houd hem maar mooi bij je. Nee, ook geen plukharen zonder ernstige verwondingen. Gewoon helemaal niet.

Voor wat betreft het testen denk ik dat je het beide zou moeten testen. Hond alleen en hond en baas samen, zodat je weet waarop de hond reageert en je dan de baas in dat soort situaties kunt brengen om te kijken hoe deze erop reageert en handelt.

Opgelegde eisen soms te zwaar? Och ja, dat zorgt er misschien voor dat anderen beter op hun hond letten?
dagmar88
Zeer actief

Neeltje schreef: Opgelegde eisen soms te zwaar? Och ja, dat zorgt er misschien voor dat anderen beter op hun hond letten?

:ugh: Kan het nog viezer?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”